div id='header-inner'>

Berilmu Tapi Masuk Neraka

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



حَدَّثَنِي ابْنُ كَعْبِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُجَارِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ لِيُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ أَدْخَلَهُ اللَّهُ النَّارَ

Telah bercerita kepada kami Ibnu Ka'b bin Malik dari bapanya dia berkata; Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang mencari ilmu dengan tujuan menyaingi ulama (berdebat dengan mereka) atau mempermainkan orang-orang bodoh dan supaya dihormati oleh manusia, Allah akan memasukkannya ke dalam neraka” (HR Tirmizi No: 2578)  Status: Hasan



Pengajaran:

1.  Menuntut ilmu menjadi kewajipan setiap Muslim

2.  Menuntut ilmu bertujuan mendekatkan diri kepada Allah.

3.  Orang yang menuntut ilmu bertujuan untuk menandingi, merendah dan memperlekeh orang lain – dia akan dimasukan  ke neraka.

4.  Orang yang menuntut ilmu agar dihormati dan disanjung orang dengan sebab ilmunya – Allah juga akan memasukkannya ke dalam neraka.

JOM bersifat rahmah dengan mengikhlaskan diri menambah ilmu agar menjadi orang yang semakin dekat dengan Allah. Jauhi menuntut ilmu untuk memperbodohkan orang lain atau mengharapkan dengan ilmu itu kita dihormati.

Sumber :telegram.me/hadisharian_ikram

Catat Komen

1 Ulasan

  1. Astaghfirullah hal hazim, semoga kita jauh dari sifat2 yang boleh membuatkan kita ke neraka.. nauzubillahi minzallik..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)