Maria Firdz - Lifestyle Blogger: Fakta
Memaparkan catatan dengan label Fakta. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Fakta. Papar semua catatan

Disember 18, 2019

Bagaimana Lelaki dan Wanita Melihat Warna


Berbeza bukan... 

Bagaimana Lelaki dan Wanita Melihat Warna

Lelaki dia kelaskan dan kelompok kan... wanita pula pecahkan setiap warna tu dengan lebih detail.. Sebab tu kalau nak cat rumah, kadang bertekak juga suami isteri...

Suami kata buh warna biru je.. isteri akan tanya biru apa??? Biru laut, biru lembut, biru terang...bla...bla...blaa... 

Sama juga jika membeli belah, cari tudung...nak matchkan dengan baju... kena pula baju tu banyak kombinasi warna, lagilah lama memilih dalam membeli tudung... lelaki takde... simple je dia kan...

Suami susah nak faham isteri??? 

Sebab tu, suami-suami tak faham bila:

Isteri dok belek baju dalam satu almari, boleh kata takde baju nak pakai...
Isteri dok tengok kasut kat rak kasut, boleh kata takde kasut nak pakai... 

Jangan pening ea para suami... ini lumrah dan normal kebanyakan perempuan... ada juga perempuan yang simple... tapi seperti aku katakan...kebanyakan... bukan semua ea.. 

Lelaki dan wanita berbeza tapi boleh hidup bersama

Jadi, kita memang berbeza kan... tapi kita boleh bersama dan sehati sejiwaa... kerana apa??? Kerana tautan hati dan cinta anugerah Ilahi... 

Oktober 01, 2019

Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta, tak sangka No. 7 tu selalu terjadi setiap tahun

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta, tak sangka No. 7 tu selalu terjadi setiap tahun | Kereta ibarat rumah kedua kita bagi yang guna kereta setiap hari.

Segala benda kalau boleh nak biar je dalam kereta. Biar senang dan tak terlupa nak bawa kan.

Tapi tak semua benda kita boleh tinggalkan dalam kereta. Sebab ada bahayanya kalau kita sengaja tinggal atau tertinggal...

Jom tengok.. Apa dia 7 benda yang kita tak boleh tinggal dalam kereta.

Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta


Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta, tak sangka No. 7 tu selalu terjadi setiap tahun


1. MAKANAN / MINUMAN

Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta

Ada pek makanan dan minuman yang tidak direka untuk tahan panas dan cahaya matahari. Suhu dalam kabin kereta yang diletak di kawasan panas boleh mencapai sehingga 70°C.

Ada pek akan terurai pada suhu ini, dan bahan kimianya akan mencemari makanan dan minuman. Elak makan makanan dan minuman yang terbiar di dalam kereta walaupun belum dibuka peknya.

2. UBAT-UBATAN

Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta

Kebanyakan ubat perlu disimpan pada suhu 25°C atau lebih rendah. Malah ada perlu disimpan di suhu di bawah 8°C iaitu di dalam peti ais. Jika melebihi suhu berkenaan, masa ia akan rosak.

Ada juga ubat perlu di simpan dalam tempat yang gelap, kerana ia akan rosak jika terkena cahaya matahari. Makan ubat-ubatan yang telah rosak boleh menjejaskan kesihatan.

3. PERANTI BERBATERI

Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta

Apa-apa peranti yang menggunakan bateri lithium ion seperti telefon bimbit, komputer riba, tablet, atau peranti penyimpan tenaga seperti powerbank, berisiko meledak jika ditinggalkan di dalam kereta yang panas.

Ledakan bateri berkenaan boleh menyebabkan kebakaran berlaku. Selain risiko meledak dan terbakar, peranti-peranti begitu sering menjadi sasaran pencuri.

Jadi, jangan risiko kan kereta dengan letak barang berharga di dalam kereta. Biar pun tersorok.. Kalau penjenayah tu pandai aje guna apa cara pun untuk kesan bahan berharga dalam kereta.

4. TIN AEROSOL / SPRAY

Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta

Tin aerosol/spray seperti spray dandanan rambut, spray racun serangga, spray pewangi, ubat inhaler mengandungi udara yang di mampatkan di dalamnya dan ia mempunyai tekanan yang tinggi.

Apabila ditinggalkan di dalam kereta yang panas, molekul udara dalam tin akan mengembang, lalu meningkatkan lagi tekanan di dalamnya. Hal itu boleh menyebabkan tin berkenaan meletup.

Ok.. Ini baru tau.. Jadi, kena lah keluarkan inhaler MF lepas ni.. Dah tak boleh simpan dalam kereta. Letak dalam handbag aje la lepas ni.

5. UBAT GEGAT / RACUN

Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta

Apa jua bahan beracun tidak digalakkan ditinggalkan di dalam kereta, terutamanya yang mudah meruap seperti ubat gegat, racun rumpai, dan sebagainya. Apa bila panas, bahan-bahan ini lebih cepat meruap.

Bila masuk ke dalam kereta, kita akan menghidu udara yang dicemari racun yang telah meruap tadi. Hal ini boleh menjejaskan kesihatan kita tanpa kita sedari.

6. PEMETIK API / PETROL

Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta

Biasanya perokok mempunyai lebih daripada satu pemetik api, dan lazimnya ada satu di dalam kereta. Ini perkara yang bahaya kerana pemetik api mudah meletup jika dibiarkan dalam kereta yang panas.

Ada juga pemandu yang menyimpan simpanan petrol di dalam kereta. Mungkin ia tidak akan terbakar tiba-tiba, tetapi dalam situasi kemalangan, petrol boleh tumpah pada pemandu dan penumpang.

So, buat kaki rokok.. Take note... Itu juga menunjukkan rokok memang membahayakan kesihatan.. Hehe...

7. ANAK / KANAK-KANAK

Bahaya jika tinggalkan 7 benda ni di dalam kereta

Jangan tinggalkan anak di dalam kereta sendirian walaupun enjin tidak dimatikan, apatah lagi jika enjin dimatikan. Kebanyakan kes berlaku kerana penjaga terlupa bahawa anak masih di dalam kereta.

Kedengaran mustahil, tetapi kes-kes seperti ini berlaku setiap tahun, dan ia melibatkan kematian. Mangsa yang lazimnya kanak-kanak, meninggal dunia disebabkan lemas dan strok haba.

Tapi andaikan Allah tutup kan hijab kita.. Itu memang di luar kawalan kita.. Tapi banyakkan doa moga Allah tak uji kita dengan sesuatu yang tak diduga macam ni. Banyakkan zikir bila masuk kereta ok... Taawwuz jangan lupa.

Semoga bermanfaat!

Kredit : Facebook Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan

Itu dia.. 7 benda yang berbahaya kalau tinggal sama tertinggal atau sengaja tinggal di dalam kereta.

No. 7 tu biasa terjadi setiap tahun kan... Nauzubillah.. MF tak mau komen bab tu.. Sebab kadang itu terjadi atas asbab Allah memang nak ianya jadi.

Sebab tu kena selalu doa, moga Allah jauhkan kita dari sifat lalai dan leka... Lesu dan malas... Doa.. Dan doa... Sebab kita manusia yang lemah.

Tapi yang lain-lain tu kita boleh usahakan untuk elakkan dari sengaja tinggalkan dalam kereta. Kalau dah tau ni tapi buat juga.. Hmm.. Memang sengaja cari penyakit.

Sekian, semoga bermanfaat. 

Julai 10, 2019

WW | 7 Perkara Bukti Perempuan Makhluk Yang Complicated

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

sifat wanita


Tujuh fakta yang rumit mengenai Wanita:
1. Selalu kata nak berjimat cernat.
2. Nak jimat tetapi membeli pakaian mahal.
3. Beli pakaian yang mahal tetapi selalu kata takde apa-apa untuk dipakai.
4. Takde apa nak pakai, tetapi sentiasa berpakaian cantik.
5. Sentiasa berpakaian cantik, tetapi tidak pernah berpuas hati.
6. Tidak pernah berpuas hati, tetapi masih mengharapkan lelaki memuji mereka.
7. Harapkan lelaki untuk pujian, tetapi bila dah puji tak percaya pula.

Haha... itulah perempuan, very comlicated. Kadang dia sendiri tak faham dengan diri dia... Sebab tu Nabi kata, wanita ibarat tulang rusuk yang bengkok.

fakta wanita

Julai 12, 2018

Rahsia Durian Yang Mungkin Ramai Orang Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Rahsia Durian Yang Mungkin Ramai Orang Tak Tahu | Scroll wall Facebook sana sini post gambar durian dan resepi berasaskan durian.

Sampaikan rasa atau bau durian tu seakan-akan keluar dari telefon ni..  😂😂😂

MF ni bukan penggemar durian tapi trauma dan fobia dengan durian...

Dah lebih 10 tahun tak makan durian sejak kes makan durian sampai masuk hospital. Sejak tu MF tak jamah durian langsung kecuali cekodok durian mak MF buat.

Rahsia Durian Yang Mungkin Ramai Orang Tak Tahu

Durian ni banyak juga ceritanya..  Ada yang baik ada yang tak baik.

Tau tak rahsia sebenar buah durian?

Mungkin ada yang tak tau fakta sebenar buah durian ..

Jom kita tengok fakta dan auta di sebalik buat durian.

Sekarang ini musim durian dan durian memang menjadi kegemaran ramai orang di negara kita. Durian adalah pokok buah yang tergolong di dalam keluarga Durio. Perkataan durian adalah berasal daripada kulit buahnya yang berduri. Terdapat lebih kurang 30 spesis pokok durian. Cuma durian daripada spesis Durio zibethinus yang boleh diperolehi di pasaran antarabangsa, manakala spesis-spesis lain hanya terdapat di tempat ianya tumbuh.

Memandangkan buah durian adalah buah yang sangat terkenal dan digemari oleh ramai orang terutama orang Asia, maka terdapat banyak pendapat yang disebarkan oleh orang ramai, ada yang benar dan ada yang tidak benar.

Rahsia Durian Yang Mungkin Ramai Orang Tak Tahu

1. DURIAN BOLEH MENINGKATKAN BERAT BADAN.

Buah durian mempunyai kalori yang tinggi. Sebiji durian yang purata beratnya 1 kg mempunyai jumlah kalori hampir 1400 kalori, jadi mengambil sebiji buah durian sudah meliputi 70% daripada sejumlah 2000 kalori sehari yang disyorkan kepada seorang dewasa. Seulas buah durian mempunyai berat lebih kurang 40 gram ataupun 59 kalori.

2. DURIAN KAYA DENGAN NUTRIN.

Durian kaya dengan potassium, serat, vitamin C dan vitamin B kompleks. Ia juga mengandungi asid amino tryptophan yang juga dikenali sebagai “pil tidur semulajadi” yang mungkin dapat membantu tidur. Durian juga mengandungi kandungan potasium yang lebih tinggi daripada buah pisang.

3. PESAKIT DIABETES MESTI MENGHADKAN PENGAMBILAN DURIAN.

Disebabkan durian mempunyai kandungan gula yang tinggi yakni gula ringkas seperti sukros, fruktos dan glukos (Indek Glisemik yang tinggi), buah ini memang tidak sesuai diambil oleh pesakit diabetes, kecuali jika diambil dalam kuantiti yang sedikit.

4. DURIAN BOLEH MEMBERI TENAGA SEGERA.

Disebabkan oleh kandungan karbohidrat yang tinggi dalam bentuk gula ringkas, ia memang boleh menjadi sumber tenaga segera.

Fakta dan Mitos Buah Durian
Fakta dan Mitos Buah Durian

MITOS MENGENAI DURIAN

Berikut adalah kepercayaan yang salah ataupun mitos mengenai durian.

1. DURIAN MENGANDUNGI KOLESTEROL YANG TINGGI.

Jika dilihat di dalam jadual fakta nutrin buah durian jelas menunjukkan bahawa sebenarnya TIDAK ADA kolesterol di dalamnya.

2. DURIAN ADALAH PANAS DAN PERLU DIAMBIL DENGAN BUAH MANGGIS YANG SEJUK. 

Tidak ada istilah buah sejuk dan panas di dalam perubatan moden. Ianya tidak disokong oleh kajian saintifik. Tabiat mengambil buah durian bersama dengan manggis mungkin disebabkan oleh kedua-dua pokok durian dan manggis mempunyai musim buah yang sama.

3. MEMAKAN DURIAN MENINGKATKAN NAFSU/TENAGA SEK (LIBIDO). 

Tidak ada bukti saintifik yang menyokong dakwaan bahawa durian meningkatkan tenaga seks.

4. MENGAMBIL DURIAN BERSAMA DENGAN BEER BOLEH MEMBUNUH. 

Tidak ada bukti kajian saintifik yang menyokong dakwaan. Meminum alkohol sudah sememangnya memudaratkan, tetapi mengambil alkohol bersama dengan buah durian tidak menambah kemudaratan alkohol jika durian tidak diambil berlebihan. Pengambilan durian dan alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan kembong perut dan rasa tidak selesa di bahagian perut sebab organ hati perlu bekerja lebih kuat untuk menjalankan metabolism ke atas lemak dan gula yang terkandung di dalam alkohol dan durian.

Kesimpulannya buah durian memang mempunyai nilai nutrisi yang tinggi, jika diambil secara sederhana boleh menjadi sumber tenaga, mineral dan vitamin yang baik. Ia juga mengandungi lemak monotidaktepu yang lebih baik daripada lemak tepu. Mengambil sebanyak 2-3 ulas sekali makan adalah memadai tetapi disebabkan oleh ketagihan dan obses, orang ramai seringkali memakan buah durian secara berlebihan. Pengambilan durian yang berlebihan tentu tidak baik untuk kesihatan badan.

Kredit : Dr Rushdan Noor 

April 30, 2018

7 Khasiat Buah Nenas Kepada Wanita

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Khasiat Buah Nenas Kepada Wanita | Nenas dan wanita popular dengan mitos yang ngeri dan menakutkan.

Jangan makan buah nenas, sejuk…

Jangan makan buah nenas nanti gugur…

Jangan makan buah nenas, tak elok untuk rahim…

Begitulah episod pemahaman kita terutama orang Melayu tentang buah nenas.

Betul ke nenas tak bagus untuk kesihatan, terutamanya wanita???

Jom kita tengok fakta ini…

7 Khasiat Buah Nenas Kepada Wanita

7 Khasiat Buah Nenas Kepada Wanita

#1 Mengurangkan Senggugut

Senggugut memang satu fitrah alami yang dialami… Tapi mimpi ngeri nak hadapinya setiap bulan. Bagi wanita yang tidak mempunyai haid tidak normal. Pada masa haid berlaku kadang-kadang wanita mengalami kesakitan teruk di dalam perut. Kesakitan abdomen yang disebabkan oleh keran haid ini dapat diatasi dengan memakan jus nenas. Jus nenas akan dapat membantu melegakan kesakitan di perut semasa haid.


#2 Mengelakkan kekejangan otot ketika dihujung kehamilan

Wanita yang mengandung antara 8 hingga 9 bulan biasa akan alami risiko kekejangan otot. Satu yang akan menghalang atau meminimumkan kejang otot adalah dengan memakan nenas. Kandungan kalium yang terdapat pada buah nenas akan membantu mengimbangi elektrolit yang ada dalam  tubuh, sehingga kejang otot dapat dicegah. Walau bagaimanapun, untuk ibu-ibu yang mengandung masih pada usia muda, dilarang untuk mengambil nenas untuk sebab-sebab perubatan tertentu.


#3 Mengelakkan tua sebelum usia

Bagi wanita, masalah yang sering timbul dan menyerang kulit adalah masalah penuaan pramatang. Masalah penuaan pramatang ini mungkin disebabkan oleh adanya radikal bebas yang boleh menyerang kulit. Kandungan antioksidan yang terdapat dalam buah nenas akan membantu meneutralkan molekul radikal bebas tersebut sehingga wanita akan lebih terhindar daripada radikal bebas dan juga masalah kanser kulit.

7 Khasiat Buah Nenas Kepada Wanita

#4 Mengurangkan masalah keradangan

Wanita sering mengalami masalah keradangan. Keradangan ini dapat dikurangkan dengan memakan buah nenas sebagai penyelesaian. Nenas mengandungi banyak bahan atau vitamin atau nutrien yang dapat mengurangkan keradangan. Antara nutrien yang dimainkan, antara lain, enzim bromelanin. Enzim ini sangat penting untuk kesihatan wanita. Bukan sahaja boleh meningkatkan imuniti, tetapi juga mengurangkan kehadiran keradangan kerana ia mempunyai sifat anti-radang.


#5 Mengatasi masalah pundi kencing

Semua organ tubuh manusia berpotensi terjejas oleh penyakit ini atau berpotensi terjejas, apatah lagi pundi kencing ini. Wanita adalah makhluk yang lebih terdedah kepada gangguan pundi kencing apabila dibandingkan dengan lelaki. Ini kerana uretra wanita lebih pendek daripada lelaki. Nenas dengan sifat diuretik sifatnya boleh menyelesaikan masalah jangkitan dalam saluran pundi kencing. Bagus untuk yang alami kencing tak lawas.


#6 Elakkan risiko kanser payudara

Wanita mempunyai potensi besar untuk dapat kanser paru-paru. Untuk dapat mengelakkan wanita daripada meletusnya kanser payudara ialah salah satunya dengan memakan buah nenas ini. Mineral yang terkandung dalam buah nenas seperti magnesium, kalsium, tembaga, fosforus dan kalium akan memberikan kesan kebaikan bagi wanita yang dapat menghindarkan dari risiko terkenanya kanser payudara.


#7 Melancarkan sistem pencernaan.

Sebenarnya masalah pencernaan ini tidak dialami oleh wanita sahaja, lelaki pun selalu je kena. Hanya saja, perut kaum wanita lebih sensitif berbanding perut lelaki sehingga akan berisiko dijangkiti gangguan pencernaan yang lebih besar seperti sembelit. Untuk membetulkannya, cuba makan nenas. Buah nenas mengandungi banyak serat yang akan berguna untuk melicinkan dan menyuburkan sistem pencernaan wanita.


Itulah beberapa manfaat yang akan diperoleh jika wanita rajin makan nenas. Nenas ini baik jika dimakan oleh wanita. Tetapi sekali lagi perlu ditekan bahwasannya nenas ini tidak disarankan untuk dimakan oleh ibu-ibu yang baru hamil. Kalau dah 5 bulan ke atas tu takde masalah nak makan. Makan nanas yang masak, takde masalah. MF dulu pun selalu makan nenas masa mengandung.

Sekarang ni, memang macam jatuh cinta dengan nenas ni… sedapnya nenas madu… slurrppp… Selalu minta suami belikan nenas… Nak kata selalu makan tu takde lah… tapi selalu juga beli… sebab dah suka pula makan nenas.

Dulu MF takut nak makan nenas, sebab takut semput (asma) tapi lepas baca beberapa fakta, sebenarnya nenas bagus untuk asma. Sebab nenas tinggi beta-cerotine dan juga bersifat anti radang… Mungkin ada betulnya… Jadi, sekarang ni dah tak pantang makan nenas…

Jadi, jangan takut makan nenas… kerana nenas baik untuk kesihatan manusia…

Khasiat Nutrisi yang Ada dalam buah Nenas

1 cawan hidangan yang mengandungi buah Nenas (dalam nilai harian yang disyorkan) :
82 kalori
1 gram protein
2 grams serat
96 IU vitamin A (2 peratus DV)
79 IU vitamin C (131 peratus DV)
30 MCG folate (7 peratus DV)



Sumber:
https://manfaat.co.id
http://mrtengkuasmadi.com/

November 20, 2017

100 Fakta Menunjukkan Kekuasaan Allah Dari Tubuh Manusia

100 Fakta Menunjukkan Kekuasaan Allah Dari Tubuh Manusia

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Menerangkan Firman Allah SWT :
“………… ………, kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.”  (Q.S. Al Insaan: 2)

Menerangkan Sabda Rasulullah SAW :
“…………….Apabila Allah berkehendak menciptakan sesuatu, maka tidak ada sesuatupun yang akan (mampu) menolaknya.” (H.R. Muslim)

Tubuh manusia memang tidak akan pernah habis untuk dibahas. Meskipun, ilmu pengetahuan sekarang telah mampu menjelaskan banyak hal tentang organ manusia. Tetapi semakin maju zaman dan perkembangan ilmiah, akan semakin banyak pula fakta-fakta menarik yang boleh terungkap pada organ tubuh manusia.

Ada beberapa fakta menarik tersebut yang telah berhasil diungkap oleh para ilmuwan dan pengkaji sains moden mengenai organ tubuh manusia yang pada dasarnya menunjukkan kebesaran Allah SWT.

100 Fakta Menunjukkan Kekuasaan Allah Dari Tubuh Manusia

sumber: google images

Sistem Tubuh Manusia:


  1. Tubuh seorang manusia tersusun atas sejumlah sistem, semua sistem melakukan fungsi kerja tertentu, serta berhubungan dan berkomunikasi melalui darah dan sistem saraf.
  2. Terdapat 9 sistem utama badan, dalam tubuh manusia, iaitu: rangka, otot, integument (kulit), pernafasan, pencernaan, uriner, saraf, kardiovaskular dan limfa.
  3. Sistem tubuh manusia terdiri daripada pelbagai organ yang mengandungi pelbagai tisu. Rangkaian adalah kumpulan sel yang sama yang melaksanakan fungsi tertentu.
  4. Di bawah keadaan normal kadar denyutan manusia adalah kira-kira 100,000 denyutan / hari (24 jam). Sehingga, dalam hal ini dalam keadaan normal didapatkan, bahawa: 
    • kekerapan denyutan jantung manusia lebih kurang, kira-kira 36.500.000 denyutan / tahun, 
    • kekerapan denyutan jantung manusia lebih kurang, kira-kira 3,000,000 denyutan / bulan, 
    • kekerapan denyutan jantung manusia lebih kurang, kira-kira 700,000 denyutan / minggu, 
    • kekerapan denyutan jantung manusia lebih kurang, kira-kira 4.167 denyutan / jam, 
    • kekerapan denyutan jantung manusia lebih kurang, kira-kira 69 denyutan / minit, dan 
    • kekerapan denyutan jantung manusia lebih kurang, kira-kira 1 denyutan / saat.
  5. Untuk mengelilingi seluruh tubuh manusia, darah manusia harus melakukan perjalanan sejauh 60,000 batu (96,000 km).
  6. Mata manusia boleh membezakan sehingga 1,000,000 permukaan warna dan dapat menampung maklumat objek yang lebih visual daripada teleskop terbesar yang pernah diketahui manusia.
  7. Mata manusia mempunyai titik fokus yang boleh berubah secara automatik, menjadikannya lebih canggih daripada apa-apa instrumen optik yang telah ditemui ahli fizik. Di samping itu, kanta mata manusia boleh menjadi cembung atau cekung pada bila-bila masa dalam mengatur pembentukan bayang-bayang.
  8. Di bawah keadaan biasa, gerakan mata manusia berkedip berlaku sebanyak 15 kali / minit.
  9. Mata manusia yang tidak kelihatan jauh dan gangguan kesihatan mata yang lain, dapat mengesan api lilin pada jarak 1.6 km.
  10. Jika oksigen (O2) mencapai otot semasa senaman berat atau kerja keras, akan ada pengumpulan sisa asid laktik, yang menyebabkan otot manusia terluka.
  11. Pendengaran manusia sangat sensitif bahawa ia dapat membezakan antara 100 dan 1,000 bunyi yang berbeza, dalam had kekerapan audio (20 Hz hingga 20,000 Hz).
  12. Earwax manusia kebanyakannya dirembeskan (dikumuhkan) oleh badan apabila merasakan ketakutan sesuatu.
  13. Apabila makan terlalu banyak dan ada glut, kemampuan pendengaran manusia akan berkurangan.
  14. Seorang manusia mampu membezakan lebih daripada 1500 jenis muzik yang dia dengar
  15. Kaki tunjang manusia berhenti bertambah kental pada usia kira-kira 4 atau 5 tahun, dengan ketebalan maksimum 2 cm.
  16. Pada masa manusia telah berkembang (selepas akhir pertumbuhannya) panjang saraf tunjang mencapai 43 cm.
  17. Sel saraf (neuron) adalah sel terpanjang dalam tubuh manusia yang bertanggungjawab untuk membawa mesej. Apa saraf terpanjang dalam kes ini adalah saraf sciatic, dengan panjang sekurang-kurangnya 1 meter di dalam tubuh manusia. Saraf sciatic menyelaraskan dari tulang belakang manusia, ke jari-jari besar setiap kaki manusia.
  18. Sel-sel saraf (neuron) sebagai pembawa merangsang elektrik tidak boleh membahagikan dan mengalikan seperti sel-sel lain. Sekiranya sel-sel saraf manusia (neuron) telah mati, mereka tidak lagi akan diganti dengan yang baru.
  19. Otak manusia mempunyai jumlah 1,500 cm3 (1.5 liter) bererti berat otak manusia adalah 3 paun (1.5 kg), tetapi mengapa manusia tidak merasakan berat di kepala? Bayangkan jika seseorang membawa air yang hanya seberat 1 liter, ketika membawa tangannya pasti merasakan tangannya yang berat.
  20. Otak manusia adalah lebih kompleks daripada komputer paling maju di dunia dan mempunyai lebih daripada 100.000.000.000 (100 bilion) sel saraf (neuron), sehingga melebihi bilangan bintang di galaksi Milky Way. Setiap sel syaraf dihubungkan dengan lebih daripada 100,000 sel saraf yang lain.
  21. Otak manusia boleh menggunakan 25% semua tenaga yang digunakan oleh tubuh. Walau bagaimanapun, otak hanya menggunakan 2% daripada jumlah berat badan manusia.
  22. Sejumlah 3,000,000,000 (3 bilion) sel badan manusia mati setiap minit, kebanyakannya digantikan oleh yang baru. Jadi, dapat dilihat dalam kes ini: 
    • sel-sel tubuh manusia mati dalam satu jam sebanyak 180,000,000,000 (180 bilion), 
    • sel-sel tubuh manusia mati dalam sehari sebanyak 4.320 bilion (4,32 triliun) sel-sel 
    • tubuh manusia mati dalam satu bulan seluas 129.6 bilion (129.6) trilion sel dan sebagainya.
  23. Sel darah merah adalah satu-satunya sel yang tidak nukleus yang tidak membawa gen. Sel darah merah berfungsi untuk membawa oksigen (O2) ke seluruh tubuh manusia dan hanya kira-kira 120 hari.
  24. Setiap hari tubuh manusia menghasilkan kira-kira 100,000,000,000 (100 bilion) sel darah merah.
  25. Setiap hari tubuh manusia menghasilkan kira-kira 10,000,000,000 (10 bilion) sel darah putih yang baru dibuat setiap hari, yang melawan jangkitan.
  26. Sel darah putih hanya hidup dalam masa 6 jam - 20 jam di dalam tubuh manusia.
  27. Fungsi berfungsi untuk menyaring (menyaring) dan mengeluarkan jangkitan dan memusnahkan sel-sel darah merah.
  28. Nodus limfa, penapis untuk zarah asing yang memberi kesan kepada manusia paling banyak terdapat pada ketiak manusia dan kelangkang. Nodus limfa mengandungi sel darah putih.
  29. Apabila seseorang menyentuh sesuatu, ia bermakna dia telah menghantar mesej ke otaknya pada 124 km / jam (198.4 km / j).
  30. Jumlah otot dalam tubuh manusia adalah 650 otot, dan otot ini mengambil 40% - 60% bahagian badan lelaki dan 30% - 40% bahagian badan wanita.
  31. Untuk melakukan satu langkah dalam berjalan, manusia mesti menggunakan sebanyak 200 otot.
  32. Untuk melakukan senyuman, penggunaan manusia sekurang-kurangnya 30 otot.
  33. Tubuh manusia terdiri daripada 70% air hampir sama dengan bumi, yang terdiri daripada 35% tanah dan 65% air.
  34. Badan manusia menghasilkan kira-kira 1 liter (1 kg) air liur (air liur) setiap hari
  35. Setiap tangan manusia yang luas 1 inci (6.45 cm2) mempunyai: saluran darah 9 kaki (2,74 m), 600 sensor pernafasan (reseptor bukan membran), 9,000 ending saraf (neuron), 36 sensor haba (reseptor ruffini), dan 75 sensor tekanan (reseptor paccini).
  36. Kulit adalah organ terbesar tubuh manusia.
  37. Manusia purata mempunyai keluasan 20 kaki persegi (1.85 m2) kulit seberat 10 paun (5 kg), tetapi mengapa manusia tidak merasakan berat kewujudannya?
  38. Kulit setiap 1 inci (6.45 cm2) terdiri daripada: 650 kelenjar peluh, 20 saluran darah, lebih daripada 1,000 sel saraf (neuron), dan terdapat lebih daripada 20 juta bakteria.
  39. Bahagian paling tebal kulit manusia, kira-kira 1/5 inci (0.51 cm), berada di bahu manusia. Walaupun kulit yang paling nipis, kira-kira 1/50 inci (0.05 cm) adalah pada kelopak mata.
  40. Kuku manusia mengalami pertumbuhan purata 1 mm panjang, dalam tempoh 10 hari hingga 15 hari.
  41. Kuku manusia mengambil masa 6 bulan untuk tumbuh dari bahagian bawah tempat wal penampilannya ke hujung jari manusia.
  42. Di kepala manusia terdapat kira-kira 100,000 helai rambut, dengan pertumbuhan purata kira-kira 3 cm / bulan.
  43. Dalam cuaca sejuk, otot yang menaikkan rambut menarik setiap rambut tegak, ini menjadikan udara terperangkap dan menghasilkan "benjolan angsa"
  44. Dalam tubuh manusia terdapat lebih dari 1,000,000 sel kulit mati, dan sentiasa berubah setiap hari.
  45. Terdapat 5 quart (4.72 liter) darah dalam badan dewasa yang mengelilingi organ: hati, paru-paru, saluran darah, dan kembali ke hati dalam tempoh 60 saat tempo.
  46. Menurut Dr. Karl Landsteiner, seorang saintis perubatan Austria yang menerima Hadiah Nobel dalam Fisiologi dan Perubatan pada tahun 1930, mempunyai empat jenis jenis darah manusia: O, A, B dan AB. Terdapat beberapa fakta menarik dari kumpulan darah manusia, termasuk: 
    • Hampir separuh (50%) daripada jumlah populasi manusia dalam jenis darah jenis dunia O. 
    • Jenis darah O boleh menyumbang darah kepada semua jenis jenis darah, tetapi hanya boleh menerima jenis O jenis darah sahaja, pada masa transfusi darah dilakukan. 
    • Jenis yang paling jarang adalah kumpulan darah AB, yang terdiri hanya 4% daripada populasi manusia dunia. 
    • Orang dengan jenis darah AB boleh menerima semua jenis kumpulan darah yang wujud, apabila berlaku pemindahan darah.
    • Sekitar 46% populasi manusia di dunia, mempunyai jenis darah selain O dan AB, iaitu: Jenis darah A dan B.
  47. Dalam tubuh manusia, terdapat kira-kira 50 trilion - 75 trilion sel dan kira-kira separuh darinya sel darah merah.
  48. Setiap sel darah merah terdiri daripada 250,000,000 molekul besi (Fe) yang mengandungi protein biasa yang dipanggil metalloprotein. Molekul besi ini sering dirujuk di dunia saintifik oleh hemoglobin (Hb), yang bertanggungjawab untuk membawa oksigen (O2) dari paru-paru ke seluruh badan. Satu molekul Hb mampu mengangkut sehingga 4 molekul O2. Oleh itu, untuk setiap sel darah merah ia boleh menyampaikan 1,000,000,000 (1 bilion) molekul O2 ke seluruh tubuh manusia.
  49. Apabila molekul O2 mengikat ke molekul Hb dalam sel darah merah, maka hasil ikatan ini akan menghasilkan warna merah dalam darah.
  50. Sekiranya terbentang dari hujung ke hujung, arteri, kapilari, dan denyutan, akan memanjangkan kira-kira 60,000 batu (96,000 km) pada kanak-kanak biasa dan akan memanjangkan kira-kira 100,000 batu (160,000 km) pada orang dewasa. Panjang radius bumi jika diukur secara tepat dan tepat kira-kira 6,371 km, maka memperoleh panjang lilitan bumi adalah sekitar 40.009,88 km. Jadi dalam kes ini didapati: 
    • 160,000 km jarak bermakna sama dengan hampir 4 perjalanan di seluruh bumi, dan 
    • jarak 96.000 km bermakna sama dengan hampir 2.5 kali perjalanan di seluruh bumi. 
    • Perjalanan di sekitar bumi yang dimaksudkan di atas dilakukan dengan lintasan perjalanan dalam bentuk bulatan di sekeliling.
  51. Setiap hari, manusia dewasa menghirup kira-kira 4,250 gelen (16,065 liter) udara, terdiri daripada molekul oksigen sebanyak 40,000,000,000 (40 bilion) trilion oksigen (O2). Bersama dengannya terdapat 20,000,000,000 (20 bilion) zarah habuk dan bahan lain.
  52. Apabila batuk mogok manusia, udara yang keluar dari paru-parunya dapat mencapai kelajuan 600 mil / jam (960 km / j). Kelajuan ini hampir hampir dengan kelajuan bunyi.
  53. Penapis hidung manusia dan menangkap lebih daripada 70% daripada 20,000,000,000 (20 bilion) zarah debu yang menyedutnya setiap hari. Ia juga memberi kesan kepada suhu udara yang masuk, iaitu kira-kira 77 F - 95 F (25 oC - 35 o C) dan menetapkan kelembapan dari 35% - 80%.
  54. Bersin terpanas yang pernah mencatatkan mencapai kelajuan 100 batu / h (160 km / j).
  55. Apabila bersin manusia, seluruh fungsi badannya akan berhenti termasuk jantung selama sekejap.
  56. Dalam hidung manusia terdapat kira-kira 20 jenis sel-sel pengesan bau. Dengan sel-sel ini, manusia boleh membezakan sehingga 10,000 bau yang berbeza.
  57. Lidah manusia, sekitar 15 cm panjang, mempunyai kira-kira 10,000 saraf rasa, tetapi hanya dapat mengesan 4 sensasi rasa: rasa 
    • manis yang dapat dirasakan oleh ujung lidah, 
    • rasa masam yang dapat dirasakan oleh tepi depan kiri dan kanan lidah, 
    • rasa pahit yang boleh dirasakan oleh pusat belakang lidah, dan 
    • rasa asin yang dapat dirasakan oleh tepi kiri dan kanan lidah lidah.
  58. Untuk merasai pelbagai perisa, semasa berkhidmat sebagai selera, lidah memerlukan sekurang-kurangnya 25,000 bahan kimia dalam mulut manusia.
  59. Usus kecil sebenarnya adalah bahagian terpanjang sistem pencernaan manusia, yang terletak kira-kira 22 kaki (6.68 m). Kolon manusia hanya mempunyai 5 kaki (1.82 m).
  60. Di dalam usus kecil, bahagian yang bertanggungjawab terhadap penyerap protein, gula dan lemak dari makanan dilindungi oleh lapisan unjuran kecil seperti bulu yang dipanggil villi dan mikrovilli. Bulu ini boleh membesarkan kawasan permukaan usus sebanyak 600 kali berbanding jika permukaan licin. Jika permukaan usus kecil licin, ia memerlukan 2,2 mil (3,6 km) usus panjang untuk menghasilkan penyerapan makanan yang sama dengan usus kecil yang panjangnya sekitar 22 kaki (6.68 m).
  61. Kelenjar perut manusia menghasilkan kira-kira 3 liter cecair berasid setiap hari.
  62. Apabila penuh, perut manusia dapat memegang 1 liter (0.94 liter) - 1.5 liter (1,416 liter) makanan dan cecair. Ia mengambil masa 4 jam untuk mencerna makanan dan lulus ke usus kecil mengambil masa 2 jam, pada kadar 0.002 mil / h (0.0032 km / j). Dalam kolon, proses pencernaan mengambil masa kira-kira 14 jam, dengan kelajuan 0.00007 batu / h (0.0001 km / j).
  63. Setiap hari, terdapat kira-kira 3 galon (11.34 kg) makanan, cecair, dan jus pencernaan yang melalui saluran penghadaman. Walau bagaimanapun, hanya separuh cawan yang keluar sebagai kotoran (keladak).
  64. Hati, adalah kelenjar terbesar dan kompleks dalam tubuh manusia, yang berfungsi membantu pencernaan makanan dan metabolisme nutrien dalam sistem pencernaan, beratnya kira-kira 1.4 kg.
  65. Urin manusia (air kencing) mengandungi bahan toksik termasuk urea dalam penghasilan dalam hati manusia.
  66. Otot tubuh manusia terbesar adalah Gluteus maximus, yang membentuk tubuh manusia. Berat setiap bahagian badan kita adalah 2 paun (1 kg), dalam kes ini tidak termasuk lapisan lemak. Walaupun otot terkecil adalah stapedius yang terletak di telinga tengah, panjangnya hanya 1/5 inci (0.51 cm).
  67. Kebanyakan sel-sel di dalam tubuh manusia sangat kecil. Walau bagaimanapun, sel-sel otot, yang juga dikenali sebagai tisu otot, boleh mencapai sehingga 1 kaki (0.3 m / 3 cm) panjang dan boleh dilihat dengan mata tel4njan9.
  68. Gelombang saraf bukan gelombang elektrik, tetapi perubahan kimia sangat cepat pada rangkaian saraf. Gelombang saraf yang menghantar gambar dari mata kita ke perjalanan otak manusia pada kelajuan kira-kira 250 batu / jam (400 km / j).
  69. Kira-kira 6 bulan sebelum bayi dilahirkan, gigi telah mula berkembang tetapi belum muncul pada permukaan gusi.
  70. Semasa kelahiran, manusia mempunyai 300 tulang. Walau bagaimanapun, apabila manusia dewasa hanya mempunyai 206 tulang. Apakah fenomena sebenar? Rupa-rupanya, banyak tulang di tubuh manusia yang menyatu bersama dengan pertumbuhan tubuhnya. Contoh-contoh tulang yang bersatu ini adalah tulang tengkorak dan tulang belakang manusia.
  71. Kebanyakan manusia di dunia mempunyai 12 pasang tulang rusuk. Walau bagaimanapun, terdapat kira-kira 5% populasi manusia dunia yang mempunyai sepasang tulang rusuk tambahan.
  72. Lebih separuh jumlah tulang manusia terdapat pada kaki dan tangan manusia.
  73. Tulang yang paling pendek di dalam tubuh manusia adalah tulang puting yang terdapat di telinga. Bone ini hanya mempunyai panjang 1/8 inci (0.32 cm). Walaupun tulang terpanjang dan terkuat di dalam badan kita adalah femur (femur), yang bervariasi panjang untuk setiap manusia, menghubungkan lutut dan pinggang manusia. Panjang purata adalah kira-kira 1/4 ketinggian manusia yang berkenaan.
  74. Sebanyak 99% kalsium badan manusia hadir dalam tulang dan gigi.
  75. Tengkorak manusia terdiri daripada 22 keping tulang, dengan 8 helai tulang membentuk kubah bekas dan melindungi otak manusia.
  76. Wajah manusia terdiri daripada 14 keping tulang.
  77. Terdapat 54 tulang di seluruh pergelangan tangan, tangan, dan jari-jari manusia. Sedangkan pada kedua kaki, pergelangan kaki, dan kaki manusia hanya terdapat 52 tulang.
  78. Tulang manusia 5 kali lebih kuat daripada bar keluli dengan berat yang sama.
  79. Leher manusia dan leher zirafah mempunyai bilangan vertebra yang sama (vertebrata).
  80. Pada kanak-kanak perempuan, akil baligh berlangsung antara umur 9 dan 13, dan pada masa akil baligh kanak-kanak bermula kemudian, di antara umur 10 dan 14 tahun.
  81. Keterlambatan dipicu oleh hormon yang dihasilkan oleh otak, semasa akil baligh, seseorang menjadi matang secara seksual, telur dan limpa mula dihasilkan.
  82. Perubahan hormon semasa pubertas, akan menyebabkan kulit berminyak dan jerawat.
  83. Lelaki boleh mempunyai ereksi setiap sekali dalam masa 1.5 jam (90 minit) semasa tidur, tanpa menyedari.
  84. Setiap testis manusia lelaki menghasilkan kira-kira 1,500 sp3rma / saat.
  85. Panjang sperma manusia adalah kira-kira 0.05 mm.
  86. sperma manusia berenang pada kelajuan 3 mm / jam.
  87. sperma manusia mengambil masa kira-kira 10 minggu untuk matang.
  88. Diameter sel telur wanita kira-kira 0.1 mm - 0.2 mm (50 kali lebih luas daripada kepala sperma).
  89. Telur baru mesti disenyawakan dalam masa 24 jam - 48 jam (1 hari - 2 hari).
  90. Kadang-kadang telur yang disenyawakan membahagi untuk menghasilkan kembar yang sama. Kembar tidak identik hanya dihasilkan jika dua telur disenyawakan dalam satu kitaran.
  91. Bayi dilahirkan 40 minggu selepas persenyawaan. Persenyawaan adalah proses penyatuan atau gabungan nukleus telur (ovum) dengan nukleus sel spermatozoa membentuk makhluk hidup baru.
  92. Sperma manusia mempunyai kromosom X dan Y yang menentukan jantina bayi. 
    • Kromosom adalah struktur makromolekul yang mengandungi DNA (asid deoksiribonukleik), di mana maklumat genetik disimpan dalam sel. 
    • DNA adalah molekul raksasa yang tersembunyi di dalam nukleus setiap sel hidup
  93. Majoriti sel-sel tubuh manusia mengandungi 46 kromosom.
  94. Dengan panjang kira-kira 11 inci (0.28 m / 28 cm) dan lebar hampir 6 inci (0.15 m / 15 cm), paru-paru adalah organ terbesar dalam tubuh manusia. Walau bagaimanapun, kedua-dua paru-paru beratnya hanya 2 paun (1 kg) dan terdiri daripada kapasiti kelantangan 1.5 galon (5.67 liter) udara.
  95. Paru manusia terdiri daripada 3,000,000,000 (3 bilion) kapilari (urat kecil). Sekiranya urat ini disatukan, panjangnya boleh mencapai 2,400 km. Di samping itu, paru-paru manusia mampu menghisap lebih dari 2 juta liter (2,000 tan) udara setiap hari.
  96. Satu paru-paru manusia mempunyai bahagian dalam yang dilindungi oleh 300,000,000 tisu nipis dengan diameter 0.25 mm masing-masing, yang berfungsi sebagai tapak pertukaran gas yang biasanya disebut sebagai alveolus. Oleh itu, sepasang paru-paru manusia mempunyai 600,000,000 alveoli. Oksigen (O2) boleh melepasi dengan mudah melalui dinding alveolar 1/6000 inci (0.0042 mm) untuk masuk ke kapilari di sekitarnya. Jika semua alveoli dibentangkan, peregangan ini mempunyai luas permukaan kira-kira 160 m2, jadi ia boleh menutup gelanggang tenis.
  97. Buah pinggang manusia terdiri daripada 1,000,000 penapis tunggal yang menapis darah manusia pada purata kira-kira 1.3 liter darah per minit dan menghasilkan purata kira-kira 1.4 liter air kencing sehari.
  98. Terdapat kira-kira 250,000 kelenjar peluh yang terdapat pada sepasang kaki manusia.
  99. Terdapat kira-kira 1,000,000,000,000 (1 trilion) bakteria yang terdapat pada setiap kaki manusia, jadi dalam sepasang kaki manusia ada kira-kira 2,000,000,000,000 (2 trilion) bakteria.
  100. Sendi manusia terbesar adalah pada lutut manusia, manakala sendi terkecil menghubungkan tiga tulang kecil di tengah telinga manusia.

Sumber: https://satriodamar.wordpress.com

Hebat Allah ciptakan manusia… Lihat sahaja tubuh badan kita, ada tanda dan kebesaran Yang Maha Esa, namun kenapa kita masih leka… Masih sombong sedangkan kita tak punya melainkan kita sepenuhnya milik Yang Maha Mencipta Lagi Maha Bijaksana.?

September 11, 2017

MAIN VIDEO GAMES MAMPU CERDASKAN OTAK

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


MAIN VIDEO GAMES MAMPU CERDASKAN OTAK | Video games, siapa tak pernah main satu kerugiaan...  haha...

Kita nampak video games ni macam satu perbuatan yang membazirkan masaa... Tapi sebenarnya, video games sangat bagus untuk otak.



FAKTA INI SANGAT MENARIK - MAIN VIDEO GAMES MAMPU CERDASKAN OTAK

.
Kajian yang telah dibuat oleh World Economic Forum mendapati bahawa senarai kemahiran yang sangat dicari oleh organisasi dalam mencari pekerjanya bermula dari Tahun 2015 hingga 2020 ialah 'Complex Problem Solving' atau kemampuan Menyelesai Masalah Yang Kompleks.
.
Apa yang dimaksudkan ialah kebolehan seseorang untuk 1) Melihat sesuatu masalah atau isu dari sudut pandang yang luas (see the big picture), 2) Kemudian fokus kepada isu yang lebih spesifik dengan lebih terperinci (Zero In), dan 3) Menyusun atur semula apa yang sedia ada bagi mendapatkan penyelesaian baru atau menghasilkan sesuatu yang berbeza.
.
Yang manariknya, mereka dapati SKIL PENYELESAIAN MASALAH YANG KOMPLEKS ini akan cepat dikuasai dengan banyak BERMAIN 'VIDEO GAME'!!
.
TETAPI bukan bermain hingga ketagihan seperti apa yang anak-anak kita lakukan. Kajian menyarankan agar permainan komputer ini dimainkan tiga kali seminggu dan setiap kali bermain lebih kurang 20 minit sahaja!
.
Berikut adalah 6 permainan komputer yang yang meningkatkan kemahiran ini:
.
1) 'Call of Duty' meningkatkan tumpuan visual dan kemahiran spatial yang sangat diperlukan dalam sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik.
.
2) 'Forza' adalah sebuah permainan komputer kereta lumba. Ia meningkatkan keupayaan untuk membuat keputusan bijak meski pun dalam keadaan tertekan.
.
3) 'Grand Theft Auto' membolehkan kita memproses maklumat dengan pantas dan dalam masa yang sama terus mendapatkan maklumat-maklumat baru juga dan semuanya itu dilakukan dalam keadaan tertekan.
.
4) 'Star Craft' adalah permainan komputer berkaitan peperangan memerlukan seseorang itu bijak mengatur pelan stategik dan menyelesaikan masalah.
.
5) 'Mass Effect' adalah permainan komputer yang memerlukan kemahiran berfikir secara strategik dan kemampuan mengumpul maklumat.
.
6) 'Final Fantasy' adalah permainan komputer yang memerlukan seseorang itu banyak berfikir dan membuat penilaian dengan cepat dan tepat.
.
.
Itulah realitinya.

Sekian.

Dr. Tengku Asmadi T. Mohamad
Mentor Power Parenting

Kredit: Telegram Channel @Power Parenting

Jadi, mak bapak jangan larang anak main video game sekali sekala. MF dulu masa kat universiti minggu peperiksaan paling kerap main game... Belajar 20 minit, main game dekat sejam... Pensyarah MF pun menyarankan main game dari melayari internet dengan perkara yang tak berfaedah.

Cuma pastikan terkawal. Anak-anak MF pun sesekali diberikan tablet untuk main game yang terpilih dan hanya MF atau suami sahaja yang download game tu... Tak boleh sesuka hati main dan download.

Teknologi dibina untuk membantu manusia... Jadi, kita yang kawal teknologi, bukan teknologi kawal kita.

Julai 05, 2017

13 Fakta Menarik Anak Ketiga

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


13 Fakta Menarik Anak Ketiga | Sejak ada anak ketiga... Rasa macam baru ada anak... Sebab rasa mencabar.. masa mengandung memang dah cabaran yang memang lain dari nak sebelumnya.. tapi anggap itu satu perkara biasa.. tapi rupanya, lepas bersalin ni lagi terasa betul perbezaannya... 

Siapa anak ketiga dan ada anak ketiga... Agak-agak kornag ada tak 13 ciri ni... 

1. Anak Ketiga Paling Berbeza
Walaupun kecik nampak ketara beza sungguh dengan kakak dia.. perangainya pun lain dari yang lain... 


2. Anak Ketiga Sensitif dan Mudah Menangis
Yang ni mungkin ada betulnya... Pantang la salah sikit... Tersenggol sikit... Menangis macam kena dera... Pening kepala dibuatnya... 


 3. Anank Ketiga Sering Menggangu
Biasanya anak ketiga sering kali menggangu saudara-saudara lainnya dalam keluarga. Kakaknya akan paling sering merasakan gangguannya. Haha... walaupun paling bongsu tapi kakak geram dengan adiknya yang kecik ni...walaupun baru tahap bayi... Hehe

4. Anak Ketiga Keras kepala
Nampak juga bab ni... Walaupun masih bayi... Kalau nakkan sesuatu memang akan tantrum la jawabnya.. seram juga bab ni... Sebab dah sampai tahap guling-guling dah tantrum dia... Seram nak bawa jenjalan ke rumah orang....


5. Anak Ketiga Tidak Peduli Kata Orang Lain
Memang tak peduli dan kecil-kecil ni nampak la tak berapa nak makan pujuk... Pening juga... 


6. Anak Ketiga Muka Garang Tapi Mengambil Berat
Watak ni tak nampak lagi... Tapi wajah baby kan cute je... Moga begitulah.. muka garang tapi hati baik bila besar nanti...

7. Anak Ketiga Selalu Mengagumkan
Anak ketiga mempunyai sifat yang selalu ceria sehingga orang akan memandangnya sebagai seorang yang luar biasa. Ye lah.. memang ceria.. dalam geram sebab tantrum dia... Bila waktu dia ceria memang terhibur.

8. Anak Ketiga Suka Menyimpan Amarah
Anak ketiga MF masih bayi lagi... Tak reti lagi nak simpan marah... Jadi, kalau nak marah tu memang habis mainan dibaling dan diserahkannya.

9.Anak Ketiga Manja
Fakta ni rasa betul.. manjanya tu lain macam.. ni masa kecil dia agak manja dengan Abi dia berbanding Ummi... Nak tidur pun dengan Abi juga.. mungkin sebab dia banyak masa dengan Abi berbanding Ummi... 

10.Anak Ketiga Pemalu Tapi Jika Sudah Kenal Akan Sangat Akrab
Tak nampak lagi la bab ni kan... Tapi apa pun ianya satu yang positif.. moga besar nanti akan jadi seorang yang pemalu... 

11. Anak Ketiga Harapan Berbakti Kepada Orang Tua
Waktu muda anak ketiga memang agak mencabar,  namun paling berbakti ketika sudah besar. Moga harapnya begitulah.

12. Anak Ketiga Tidak Suka Cerita Masalah Pada Orang Lain
Yang ni rasanya agak bahaya ketika remaja.. maknanya kalau remaja nanti kita sebagai ibu bapa kena selalu dekati anak ini dan jadikan dia kawan karib supaya dia tak pendam masalah sendiri...

13. Anak Ketiga Tidak Suka Dibanding-bandingkan
Mana-mana anak pun tak suka dibandingkan bukan hanya anak ketiga... Dan sepatutnya memang Anak-anak tak perlulah dibandingkan... Kerana masing-masing ada keistimewaannya... 


Betul atau kebetulan.. wallahua'lam... Apa pun sekarang memang rasa kelainan anak ketiga ni... Malam semalam dia tantrum jam 1 pagi... Jam 3 pagi baru dapat tidurkan semula.. 

Jadi semalam MF ambil pendekatan lembutkan hati dia dengan zikir Ya Latiff untuk lembutkan dia supaya senang tidur dan tak tantrum lagi... Alhamdulillah... Doa ibu tiada hijab dengan Allah... Memang berkesan... InshaAllah akan dijadikan amalan supaya fakta yang negatif untuk anak ketiga diatasi dari awal ini... 


P/s: sebelum ni tengok je anak orang tantrum teruk.. sekali kena kat anak sendiri ni.. seram betul rasa... 

April 06, 2017

5 Fakta Penting Anda Patut Tahu Bila Cas Telefon Bimbit

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

5 Fakta Penting Anda Patut Tahu Bila Cas Telefon Bimbit | Bila berlaku kes kemalangan atau kecelakaan melibatkan telefon bimbit...Mula la masing-masing buat "fatwa" masing-masing... Jangan itulah, jangan inilah... Kadang rasa.. alahai.. susahnya nak cas telefon pun kan... 

Tapi sebenarnya segala petua, pantang larang dan mitos tentang cas telefon bimbit tak lah 100% betul pun sebenarnya... Kalau kita tau fakta sebenar... Mudah aje nak cas dan jaga bateri telefon... 



Jadi, MF nak kongsikan 5 Fakta penting tentang cas telefon bimbit.

1.    Mitos: Menggunakan alat pengecas daripada jenama lain akan merosakkan bateri.

Fakta: Pengecas telefon bimbit daripada jenama lain adalah baik selagi ia bukanlah produk tiruan.

Ramai yang kata , jangan campur-campur wayar cas telefon bimbit apatah lagi kongsi-kongsi... Nanti mudah rosak baterinya.... Sebenarnya itu hanya mitos sebab alat pengecas daripada jenama lain juga sama mempunyai fungsi yang sama.

Prestasi yang ditunjukkan mungkin tidak optimum sebab bergantung kepada wayar cas ada yang cepat dan ada yang lambat... macam MF pernah beli wayar cas mudah gulung warna warni yang murah ... Boleh cas tapi lambat nak penuh... tetapi tidak sampai mengakibatkan bateri telefon rosak.


2.    Mitos: Cas telefon sewaktu tidur malam sehingga pagi akan memberi kesan pada bateri.


 Fakta: Bateri telefon bimbit akan berhenti mengecas setelah penuh.

Mesti korang selalu dengar cakap-cakap orang tentang tidak bagus untuk mengecas telefon bimbit sewaktu nak masuk tidur.

Yang jelas, apabila ia sudah mencapai caj maksimum, ia akan berhenti dengan sendirinya. Ini bermakna, telefon bimbit tidak akan dicas sepanjang waktu malam tersebut. Kita pun percaya dengan mitos ni...Termasuk MF sendiri... Haha... Tapi sebenarnya telefon canggih kan tak kan lah bab cas tak dicanggihkan juga kan.. jadi semestinya lah dia akan stop cas bila penuh... Sebab tu kat phone dan sesetengah wayar cas ada lampu... Bila penuh bertukar warna.. maknanya dah penuh dan dia stop mengecas.



3.    Mitos: Dilarang menggunakan telefon bimbit yang sedang dicas.

Fakta: Guna telefon bimbit sewaktu dicas adalah tidak mengapa selagi alat pengecas yang diguna itu adalah original.

Terdapat kebimbangan oleh pengguna telefon bimbang tentang situasi ini. Ada yang mengatakan nanti terkena kejutan elektrik jika menggunakannya semasa di caj. Terdapat insiden yang benar-benar berlaku di mana telefon tersebut meletup.

Walau bagaimanapun, dalam semua kes yang dilaporkan, pengguna telah mengecas telefon bimbit mereka dengan pengecas tiruan. Jika kita cas menggunakan telefon bimbit daripada pengilang yang diluluskan, maka tiada risiko telefon akan meletup. Jadi, gunalah wayar cas yang original...


4.    Mitos: Jangan pernah matikan telefon bimbit.

 Fakta: Mematikan telefon bimbit dapat membantu bateri tahan lebih lama.


Menurut seorang pakar jenama Apple, mematikan telefon bimbit dari semasa ke semasa dapat memaksimumkan jangka hayat bateri.

 Jika kamu pengguna tegar telefon bimbit, dinasihatkan agar mematikan telefon pada waktu malam untuk memastikan bateri telefon bimbit sentiasa dalam keadaan yang baik. Tapi malam guna juga phone sebab set buat alarm... Bila Masa nak matikannya ya... Hehe...


5.    Mitos: Cas telefon bimbit pada waktu ia benar-benar ‘low’.

Fakta: Cas berkala adalah lebih baik

Kenyataan mengecas telefon bimbit  pada masa benar-benar kritikal adalah tidak benar sama sekali kerana pada waktu itu, bateri menjadi agak tidak stabil. Lebih baik cas telefon dalam kadar berkala.

Berkala ni maknanya... Bila level bateri 30% baru cas... Dan konsisten dengan tahap itu... 

FAKTA TAMBAHAN– Keadaan panas dapat merosakkan bateri telefon bimbit.
Tidak dapat dinafikan bahawa pemanasan mampu untuk merosakkan bateri telefon bimbit. Jadi, jika meletakkannya di tempat yang panas, kemungkinan bateri tersebut akan rosak.

Begitu juga jika suhu terlalu sejuk turut memberi kesan kepada bateri. Bateri akan lebih cepat mati dalam keadaan suhu yang rendah. Owh... Patut la... Bila malam yang sejuk bateri lagi cepat habis... Sama juga smartphone yang masuk air... Jangan terus cas, sebab phone yang masuk air automatik phone akan off sendiri... Jadi, buka dan keringkan dulu.. dah betul kering baru cas dan on semula... 

Banyak rupanya kita tak tau pasal smartphone.... Tau guna je kan... Tapi bila tau fakta macam ni lebih senang nak jaga gadjet yang ada supaya tahan lama... 


Olahan dari sumber rujukan: Majalah REMAJA

April 04, 2017

Fakta Tentang Minum Air dan Kesannya Kepada Badan Kita Yang Patut Kita Tahu!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Fakta Tentang Minum Air dan Kesannya Kepada Badan Kita Yang Patut Kita Tahu!

Fakta ni MF kumpul dari Page Dr.Zubaidi Ahmad… Iaitu seorang doctor yang aktif berkongsi maklumat tentang kesihatan, perubatan dan motivasi secara percuma kepada kita semua. 

MF rasa, fakta-fakta ni penting supaya kita tahu, amal dan dapat perbetulkan presepsi kita tentang cara minum air dan kesan minum air. 



Jom tambah ilmu. 

Apabila kita minum secukupnya (1.5-2.0 sehari), selalu kita rasa cepat mahu ke tandas untuk kencing. Ini disebabkan kita tidak biasa minum air yang secukupnya. 
Cuba tahan sehingga benar-benar rasa nak kencing. Jika kita cukup minum air, tak mungkin terjadinya mendakan sehingga menyebabkan batu karang. Malah itulah penawar untuk mengelakkan batu karang dan jangkitan kuman pada pundi kencing.
Pundi kencing kita boleh menyimpan sehingga 500ml air kencing. Cuba latih, dan kita akan dapat memanfaatkan tabiat ini.
Tahan kencing dan jadi batu karang hanya berlaku jika kita tak minum air secukupnya. Bagi mereka yang tak cukup minum, air kencing berbau kuat, sedikit dan berwarna kuning pekat, ditambah menahan kencing, ia boleh menyebabkan mendakan dan pembentukan batu karang. Jadi jika minum air yang cukup, ia tidak menyebabkan batu karang.
Masalah kita bila berdiet, kita makan sedikit. Kemudian lapar semula. Cara yang betul ialah makan sehingga kenyang (bukan kekenyangan), tapi kenyang dengan sayur, buah dan protein.
Minum air 15 atau 30 minit sebelum dan selepas makan.
Bila rasa lapar, terus minum air kosong sebanyaknya. Itu yang dapat membezakan antara betul-betul lapar atau ketagihan gula.
UBAT GOUT - MINUM AIR SEBANYAKNYA Pesakit gout yang minum 5-8 gelas air sehari mencapai pengurangan 43% dalam serangan gout, dan minum lebih daripada lapan gelas air sehari mencapai pengurangan 48% dalam episod serangan gout. Rujuk : Neogi T, et al "Drinking water can reduce the risk of recurrent gout attacks: Abstract 2038" Arthritis Rheum 2009; 60: S762-63.
Minum air semasa, selepas dan sebelum makan tidak digalakkan kerana air yang diminum akan mencairkan enzim. Ini akan mengganggu proses penghadaman.
Air yang sejuk (ais) akan menyebabkan enzim menjadi tidak aktif dan penghadaman bermasalah.
Tujuh puluh lima peratus keluasan permukaan bumi ini dipenuhi dengan air. Tubuh kita juga mempunyai jumlah air yang sama. 
Oleh itu air adalah keperluan asas yang utama dalam kehidupan kita. Tanpa air yang cukup, sel-sel dalam tubuh tidak dapat menjalankan fungsinya dengan sempurna.
Air juga perlu untuk proses detoxifikasi kerana tubuh kita membuang bahan-bahan toksin dengan bantuan air seperti air kencing, najis berak dan berpeluh. 
Ramai di antara kita yang kekeringan (dehidrasi) dengan tidak minum cukup air yang cukup. Malah banyak makanan dan minuman terutamanya makanan yang terlalu masin, makanan yang terlalu manis, minuman berkafein, soda (bergas), alkohol mempunyai kesan dehidrasi yang kuat dan menyebabkan  tubuh kita kekurangan air.
Minum segelas air, sama ada air kosong atau mencampurkan dengan madu dan cuka buah-buahan sebaik saja bangun tidur. Ia memberikan kesegaran pada sel-sel tubuh selepas fasa berpuasa (fasting) ketika kita tidur 6-8 jam. Sebab itu dinamakan breakfast kerana ubuh kita "berpuasa" semasa tidur. 
Banyak minuman, seperti kopi, minuman bergas dan soda, mengandungi kafein. Kafein boleh meningkatkan tekanan darah dalam ginjal dan akhirnya boleh merosakkannya. 
Orang dewasa yang sihat boleh minum air berkafein sebanyak 2-4 gelas atau 400 mg caffeine,sehari tanpa ada kesan buruk.
Air adalah ubat untuk demam. Jadi, minum air sebanyaknya ketika demam untuk kelegaan yang lebih cepat. 
Dah tahu kan… fakta tentang minum air… Jadi, jom kita betulkan apa yang salah dan biasakan apa yang betul dalam kehidupan kita… Sebenarnya, nak kurus dengan mudah ialah minum air yang cukup… Boleh dikatakan kebanyakan supplemen dan produk kesihatan, kecantikan mesti minta kita minum air yang banyak kan… Jadi, sebenarnya ubat kepada penyakit kita adalah air.. Tak cukup air tu yang bawa banyak penyakit lain.

Februari 16, 2017

Bezanya Cara Perempuan dan Lelaki Bercakap, Sebab Tu Suami Isteri Salah Faham!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Lelaki dan wanita Allah ciptakan berbeza... beza sungguh... bukan dari segi zahir je.. batin pun sama.. dari segenap aspek memang berbeza... tapi Allah jadikan lelaki dan wanita berpasangan...boleh hidup bersama.. 

Lelaki dan wanita boleh jadi salah faham... sebab perbezaan kefahaman... Dalam komunikasi lisan, lelaki lebih banyak menggunakan otak kiri; wanita pula menggunakan otak kanan dan kiri. Ini menunjukkan wanita mempunyai lebih kapasiti dan kompleksiti dalam penggunaan bahasa. Sebab tu juga wanita ni banyak bercakap.



Selain itu, cara berkomunikasi lelaki dan wanita juga berbeza dalam perkara-perkara berikut:

1. Sekumpulan wanita boleh bercakap pada masa yang sama kerana wanita bercakap dan mendengar lebih pantas berbanding lelaki.
Wanita kalau 4 orang bersembang, 4 4 akan bercakap.. sebab dia boleh dengar dan cakap.. tapi kalau lelaki, sorang cakap, sorang dengar.. sebab tu juga suami isteri boleh jadi salah faham... Bila isteri cakap suami diam.. isteri akan kata "saya cakap ni, kenapa awak diam?". Tapi kalau suami pula bercakap, dan isteri bercakap juga.. akan jadi "saya tengah cakap ni, boleh tak awak diam?".


2. Wanita bercakap dalam nada yang lebih perlahan serta menggunakan pitch dan lenggok untuk menekankan sesuatu. Nada percakapan lelaki lebih kuat dan menggunakan kelantangan untuk memberi penekanan. Yang ni tak berapa relevan zaman sekarang... sebab kalau tengok pitch wanita la ni.. sama naik dah dengan lelaki kalau nak beri penekanan... kecuali kalau bos wanita.. tapi ada juga bos wanita guna pitch tinggi untuk tegaskan sesuatu.

3. Lelaki lebih cenderung membuat keputusan sendiri berbanding wanita yang memilih kata sepakat. Tapi wanita sekarang dah boleh buat keputusan sendiri.. tapi bagi isteri wajib ya bincang dengan suami walau apa sekali pun hatta jika guna duit isteri sendiri.. itu sebagai tanda hormat isteri kepada suami.

4. Bercerita tentang perasaan, kehidupan peribadi dan perhubungan adalah sukar bagi lelaki berbanding wanita kerana ia menggambarkan kelemahan dan merendahkan status mereka sebagai jantina yang dominan. Sebab tu, page luahan hati dan perasaan ni memang didominasi wanita.

5. Dalam perbualan, wanita suka membuat perkaitan; lelaki pula suka berdebat. Ada benarnya.

6. Wanita menunjukkan keprihatinan dan cuba mewujudkan empati dan sokongan kepada orang lain, manakala lelaki cuba untuk membetulkan keadaan dan memberi nasihat. Setuju!

7. Wanita lebih gemar mengambil masa untuk berbincang dan meneroka semua aspek akan sesuatu topik. Lelaki pula mahu menyelesaikan masalah dengan cepat dan selalunya tidak mengkaji situasi sepenuhnya. Teramat setuju dengan fakta ini.

8. Salah satu cara wanita mengukuhkan perhubungan ialah dengan membincangkan masalah dan meminta pandangan orang lain. Tapi dalam hal dan masalah rumahtangga, sila rujuk yang pakar ye.. bukan pandangan orang di media sosial... nanti lagi memburukkan keadaaan...

Sumber rujukan: Karangkraf.com

Jadi wanita dan lelaki diciptakan berbeza untuk saling melengkapi... Hebatnya ciptaan Allah..

Januari 05, 2017

FAKTA: WANITA MALAYSIA HIDUP LEBIH LAMA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sumber: Info Grafik HMetro
Statistik dari Jabatan Perangkaan Malaysia...

Ada betulnya juga sebab kalau tengok bab Jaga kesihatan ni wanita yang lebih... Dan ambil berat... lelaki ada juga... tapi tak ramai...

Dan sebenarnya... ianya menuju kepada untuk membenarkan sabda Nabi s.a.w tentang akhir zaman iaitu wanita lebih ramai dari lelaki... 

Oktober 25, 2016

INILAH 10 PERKARA YANG BERLAKU DI DUNIA INTERNET DALAM MASA 1 MINIT!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Internet, dunia tanpa sempadan... Sejak bila anda kenal internet??? MF kenal internet masa umur 19 tahun iaitu semasa berada di tingkatan 6 atas. Tu pun sebab nak buat kerja kursus dan itulah juga pertama kali MF ke Cyber Cafe untuk guna internet. Namun tak sangka juga, MF kini pengguna tegar internet tapi takdelah ketagih sampai tak tentu arah kalau tak dapat internet kan. Masih boleh hidup lagi tanpa internet. Dan tak sangka juga MF jumpa jodoh pun melalui internet. Itulah serba sedikit fakta MF dan internet.

Jom kita lihat beberapa fakta menarik pasal internet, dan apa yang berlaku di dunia maya dalam masa 1 minit!



Berikut adalah berlaku di internet dalam tempoh setiap 60 saat atau pun 1 minit. 
  1. 204.000.000 email dikirim setiap 60 saat
  2. Setiap 60 saat, 4.000.000 orang melakukan pencarian di mesin pencari Google.
  3. Pengguna Facebook mengeluarkan 2.460.000 content setiap 60 saat.
  4. Pengguna WhatsApp berkongsi 347.222 gambar setiap 60 saat.
  5. 277.000 tweet ditweet setiap 60 saat.
  6. Ada 216.000 gambar yang dimuatnaik ke Instagram dalam waktu 60 saat.
  7. Laman perdagangan online multinasional, Amazon.com menghasilkan pendapatan sebanyak $83.000 hanya dalam waktu 60 saat.
  8. Pengguna Apple memuatnaik 48.000 aplikasi setiap 60 saat.
  9. Dalam 60 saat, pengguna Skype saling terhubung bersamaan dengan 23.300 jam.
  10. Setiap 60 saat, pengguna YouTube memuatnaik video yang jika dikira secara keseluruhan memiliki durasi 72 jam.
Sumber: Sinar FM

Sebab itulah dunia internet disebut dunia tanpa sempadan... berjuta orang guna internet seluruh dunia... ini rekod dalam seminit.. bayangkan kalau sehari camne.. kira sendiri...

"USTAZAH, MACAM MANA SUSU IBU TERJADI?"

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

"USTAZAH, MACAM MANA SUSU IBU TERJADI?" | MF tak rasa ini soalan sensitif, tapi satu pengetahuan sains yang berkaitan dengan aqidah Islam. 

Soalan ni pernah MF dapat masa ajar mata pelajaran agama. Nak jawab tak reti tapi MF minta diorang refer guru sains mereka. Persoalan juga? Macam mana susu ibu terjadi??? Bukan ada kilang susu pun.. kalau belah dada pun bukan ada susu, tapi darah... tapi bila bayi isap keluar susu, hebatkan Allah... 

Ini ceritanya bagaimana susu ibu terjadi.


Dalam setiap payudara terdapat kelenjar susu, iaitu organ yang menghasilkan susu badan. Kelenjar susu jugak terdapat tugas masing masing dalam penghasilan susu.

Alveoli adalah tempat untuk menghasilkan susu, Alveoli merupakan kelompok kelompok kantung kecil seperti buah anggur. 

Alveoli juga dikelilingi otot otot kecil yang menekannya untuk mengeluarkan susu masuk ke dalam duktul.

Duktul ialah salur salur kecil yang mengalirkan susu daripada alveoli ke dalam duktus susu utama.

Duktus Susu adalah jaringan rumit salur salur kecil yang membawa susu daripada duktul dan alveoli terus kepada bayi. Duktus susu sebagai penyedut-penyedut minuman kecil yang kesemua hujungnya terletak di puting payudara dan mengalirkan susu ke dalam mulut bayi.

Duktus ini membesar dan jumlahnya bertambah semasa hamil. Kira-kira sembilan duktus dalam setiap payudara menjelang masa mula menyusukan.


Ketika ibu sedang hamil, sesetengah ibu mungkin ternampak beberapa titik susu keluar daripada payudara. Pada trimester kedua lagi sistem pembuatan susu ibu telah bersedia. Disebabkan itulah ibu boleh menyusukan bayi walaupun bayi lahir pramatang.

Selepas bayi dilahirkan dan plasenta (uri) juga telah dikeluarkan, tahap hormon estrogen dan progesteron dalam badan mula jatuh. Ini memberi laluan kepada hormon prolaktin untuk dilepaskan daripada kelenjar pituitari yang terletak di dalam otak.

Hormon prolaktin pula memberi isyarat kepada badan supaya menghasilkan banyak susu untuk diberi kepada bayi. Prolaktin lah yang memberi ibu rasa lebih sifat keibuan dan sesetengah pakar memanggilnya hormon keibuan.
Diolah dari: BeautyHealth4U

Proses ini bukan sahaja terjadi pada manusia, tetapi haiwan mamalia yang lain. Hebat sungguh Allah ciptakan sesuatu kejadian tu kan... Sebab itulah setitis air susu ibu itu berharga dan tak mampu dibalas oleh si anak. Kerana itu, layaklah syurga itu dibawah telapak kaki ibu.

Julai 21, 2016

Telinga Lelaki Pekak Sebelah???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pernah tak suami anda buat tak tahu bila anda panggil atau minta tolong sesuatu... Kadang geram kena ulang dua tiga kali... Pekak ke hapa??? Ok, jom baca penjelasan ini

Telinga Lelaki Pekak Sebelah? 


Wahai isteri, jika suami anda sedang menonton TV, apalagi siaran yang dia minat. Jangan jerit terlolong-lolong panggil dia dari dapur atau tempat yang jauh walaupun keadaan cemas atau kecemasan.

Sebab telinganya hanya fokus kepada tempat di mana matanya pandang sahaja. Ada kajian sains mengatakan orang lelaki hanya guna satu telinga sahaja. Sama ada kanan atau kiri. 

Oleh itu telinga yang satu itulah dia hanya mendengar panggilan atau bunyi yang berada di dalam kawasan pemandangan matanya sahaja. Lain daripada itu dia tidak dengar.

Cadangan saya kepada isteri, jika hendak memanggil suami yang sedang fokus membuat sesuatu kerja. Berjalanlah ke arahnya dengan tenang. Bila sudah dekat, tepuk bahunya, Bila dia pandang ke muka anda, barulah anda bercakap dengannya. Dengan ini dia boleh dengar apa yang anda cakapkan kerana matanya melihat anda.

Sebaliknya, telinga orang perempuan memang dijadikan "stereo" menggunakan kedua-dua telinga dan berupaya mendengar pelbagai sumber bunyi kelilingnya terutama sekali bunyi yang ada kaitan dengan pecakapan manusia. Oleh itu, wahai suami, jangan mengumpat isteri walaupun pada masa itu dia berada di dalam "toilet". Dia masih boleh dengar dengan jelas butiran umpatan suami. ;)

Sabor je lah... ^____^ 

Dipetik dari :
Pak Utih's Page.

Sumber : JK PEKA IKRAM 

Julai 17, 2016

15 Fakta Mengenai Orang Berdarah O!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Jenis darah menentukan personaliti seseorang... Betul atau kebetulan... Tapi ini hanya kajian yang dijalankan... Dan ianya ada betul tak betulnya la kan....

Sekadar suka untuk berkongsi... Selain mengenal personaliti seseorang...

Dalam keluarga... Suami MF berdarah O.... Jika dulu dia seorang penderma darah tegar hingga dianugerahkan sijil khas tapi lepas kena makan ubat khas untuk redakan migrain... Terus dah tak boleh nak derma dah sekarang..

Apa pun Jom kita tengok personaliti orang berdarah O




Ada tak ciri-ciri ni pada anda atau orang yang anda kenal berdarah O? Kalau ada mungkin itu juga kebetulan... Mungkin juga ada kebenarannya...  Ini semua ketentuan Allah juga sebab Allah Yang menjadikan... 

April 11, 2016

10 Soalan Ini Untuk Menentukan Jantina Bayi Semasa Hamil!

10 Soalan Ini Untuk Menentukan Jantina Bayi Semasa Hamil!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kuiz yang dibina ni berdasarkan kajian dan fakta oleh beberapa pakar perbidanan luar negara... 
Setiap soalan kuiz, perlu dijawab secara spontan oleh si ibu... 

Jom lihat, apa soalannya... (jawapannya, hanya YA atau TIDAK)

1. Adakah anda berusia lebih daripada 35 tahun?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

2. Adakah anda tinggal serumah dengan ayah bayi anda ketika anda jatuh hamil?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

3. Adakah ayah bayi anda berusia lebih daripada 40 tahun?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

4. Berapakah anak-anak yang sudah ada?
(a) Tiada
(b) Satu
(c) Dua atau lebih

5. Adakah diet anda tinggi- atau rendah-kalori ketika anda jatuh hamil? (Contoh macam setiap hari makan nasi lemak, yang berkuah lemak tu kira tinggi kalori la tu)
(a) Tinggi
(b) Sederhana
(c) Rendah

6. Adakah ayah bayi anda bekerja sebagai: juruterbang, penyelam laut dalam, anak kapal selam, pekerja kilang papan, pekerja kilang tepung?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

7. Adakah anda mengalami stres sebelum anda hamil?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

8. Adakah anda hamil selepas ovulasi anda dicetuskan dengan rawatan hormon? (Contoh rawatan kesuburan)
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

9. Dalam kehamilan anda, pernahkan anda mengalami mabuk kehamilan yang teruk (hiperemesis gravidarum)?
(a) Tidak
(b) Ya, tetapi tidak perlu rawatan atau dirawat di rumah
(c) Ya, saya masuk hospital untuk rawatan

10. Adakah anda dilahirkan di iklim tropika dan hidup dalam iklim tropika apabila anda jatuh hamil? (Hanya jawab ya jika jawapannya ya untuk kedua-dua bahagian.) Jika di Malaysia ni semestinya iklim tropika kan. Tapi jika waktu hamil tu selain di Malaysia maknnya bukan YA la jawapannya.
JAWAPAN: (YA / TIDAK)


Ok, dah jawab 10 soalan ni.. Jom lihat perincian keputusannnya, sama ada bakal dapat anak lelaki atau perempuan. 

Adakah anda berusia lebih daripada 35 tahun?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Ada kajian menunjukkan bahawa lebih tua usia anda ketika jatuh hamil, lebih besar kemungkinan anda untuk mendapat anak perempuan. Jantina bayi sebahagiannya dikawal oleh tahap hormon gonadotropin, dan ini menurun apabila umur meningkat. 

Adakah anda tinggal serumah dengan ayah bayi anda ketika anda jatuh hamil?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki 
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Satu kajian besar yang meneliti 86,000 orang menunjukkan 51.5 peratus kelahiran anak lelaki bagi mereka yang hidup dengan pasangan atau rakan kongsi sebelum konsepsi atau kelahiran bayi, dan 49.9 peratus kelahiran anak lelaki bagi mereka yang tidak.

Adakah ayah bayi anda berusia lebih daripada 40 tahun?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Nampaknya lebih tua usia ayah, lebih kurang kemungkinan sperma lelaki akan menyuburkan telur dan sperma perempuan memenangi perlumbaan itu. Bukti terbaru menunjukkan kualiti sperma merosot dengan umur dan lelaki yang lebih tua menghasilkan lebih sedikit sperma.

Berapakah anak-anak yang sudah ada?
Tiada: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Satu: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Dua atau lebih: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Kajian menunjukkan bahawa lebih ramai anak-anak anda, lebih besar kemungkinan anda akan mendapat anak perempuan. Ini boleh dikaitkan dengan fakta bahawa lebih banyak kali anda hamil, lebih tinggi tahap hormon gonadotropin anda. Ini nampaknya berkait dengan peluang yang lebih tinggi mendapat anak perempuan.

Adakah diet anda tinggi- atau rendah-kalori ketika anda jatuh hamil?
Tinggi: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki
Sederhana: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Rendah: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Satu kajian membahagikan 740 wanita British ke dalam kumpulan-kumpulan mengikut pengambilan kalori mereka. 56 peratus yang mempunyai pengambilan tenaga yang paling tinggi melahirkan bayi lelaki. 45 peratus dengan pengambilan tenaga yang paling rendah melahirkan bayi lelaki. Pengambilan kalori purata bagi wanita-wanita yang melahirkan bayi lelaki adalah 2,413. Pengambilan kalori purata bagi wanita-wanita yang melahirkan bayi perempuan adalah 2,283. Ia telah dicadangkan bahawa badan kita hanya melaburkan tenaga untuk anak lelaki (yang lebih lemah dan mengikut statistik kurang cenderung untuk terus hidup) apabila terdapat banyak makanan. Pada masa kebuluran atau pengeluaran makanan rendah kita lebih cenderung mendapat bayi perempuan, yang lebih kuat. Ingat, sama ada anda mengandung bayi lelaki atau perempuan, diet yang sihat adalah sangat penting sebelum dan semasa anda hamil.

Adakah ayah bayi anda bekerja sebagai: juruterbang, penyelam laut dalam, anak kapal selam, pekerja kilang papan, pekerja kilang tepung?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Beberapa kajian telah meneliti pekerjaan bapa dan kaitannya dengan nisbah lelaki dan perempuan. Pekerjaan yang melibatkan stres atau bahan pencemar nampaknya menghasilkan lebih ramai anak perempuan. Tetapi ini adalah kajian-kajian berskala kecil yang hanya meneliti pekerjaan tertentu.

Adakah anda mengalami stres sebelum anda hamil?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Kita tahu lebih banyak kanak-kanak lelaki dilahirkan pada masa penuh stres seperti selepas perang, dan penyelidikan setakat ini nampaknya mengesahkannya. Satu teori adalah bahawa tahap tekanan tinggi ibu menyebabkan peningkatan tahap testosteron dan kortisol. Ini boleh membawa kepada perubahan dalam telur yang memudahkan penembusan oleh sperma lelaki. Bagaimana ini berlaku, tiada siapa yang pasti, tetapi memang masih terdapat banyak misteri mengenai saat persenyawaan.

Adakah anda hamil selepas ovulasi anda dicetuskan dengan rawatan hormon?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Kajian yang dijalankan di kalangan wanita yang menggunakan rawatan hormon, seperti Clomid, untuk mendorong ovulasi menunjukkan bahawa anda adalah sedikit lebih cenderung untuk mendapat anak perempuan jika hormon buatan digunakan.

Dalam kehamilan anda, pernahkan anda mengalami mabuk kehamilan yang teruk (hiperemesis gravidarum)?
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Ya, tetapi tidak perlu rawatan atau dirawat di rumah: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Ya, saya masuk hospital untuk rawatan: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan

Adakah anda dilahirkan di iklim tropika dan hidup dalam iklim tropika apabila anda jatuh hamil? (Hanya jawab ya jika jawapannya ya untuk kedua-dua bahagian.)
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Tinjauan global data kelahiran menunjukkan lebih kanak-kanak perempuan yang dilahirkan di kawasan tropika daripada tempat lain di dunia. Ahli-ahli sains tidak pasti mengapa. Satu teori yang mungkin adalah bahawa ia adalah kesan hormon melatonin, yang telah terbukti menyebabkan perubahan dalam sistem pembiakan haiwan sebagai tindak balas kepada kepanjangan hari. Lebih ramai perempuan dilahirkan apabila siang hari lebih panjang. Mungkin juga yang suhu tinggi mengubah bilangan sperma lelaki atau perempuan dalam air mani.
Sumber: Baby Center Dot Com

Ha... dah jawab kan.. dah tahu ke jawapannya.. tapi ni hanya kajian ye.. tak la 100% betul.. nak sahih kena tunggu lahir la juga kan.. sebab scan pun kadang nampak tak nampak walapun 3D atau 4D ataupun 5D... hehe.. Apap pun, lelaki atau perempuan asalkan bayi yang kita kandung sempurna dan sihat serta selamat dilahirkan.