Maria Firdz - Lifestyle Blogger: Petua
Memaparkan catatan dengan label Petua. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Petua. Papar semua catatan

November 24, 2019

Doa Untuk Anak yang Lambat Bercakap


Perkembangan setiap anak tak sama.. Dapat anak yang perkembangannya laju dan cepat pasti menggembirakan ibu bapa, tapi bila ada anak yang perkembangan nya lambat, Pasti meredakan hati. 

Anak sulung MF laju perkembangannya.. Normal ikut tempoh dan usia... Tapi anak kedua... Allahu.. Dari segi lain normal tapi bab bercakap... Agak merisaukan bila usia setahun dua masih tiada sepatah kata yang keluar. 

Nak minta apa-apa menangis saja kerjanya. Fuhh.. Pening kepala. 

Tapi, setiap kerisauan kita ada penawar dan penyelesaian melalui al-Quran. 

Bila usia dia menginjak 2 tahun, MF bacakan doa ni dan hembuskan pada mulut dia pada setiap malam... 

MF yakin anak MF normal dan cuma lambat sikit bercakap... 

Doanya apa? Iaitu surah Taha ayat 25 hingga 28. 

Doa Untuk Anak yang Lambat Bercakap


Doa untuk anak yang lambat bercakap... 

Cara lain.. 

Bacakan Surah al-Fatihah dan doa berikut pada madu dan sapukan madu di bawah lidah anak yang lambat bercakap itu. Selalu amalkan, Insya-Allah, anak tersebut akan dapat bercakap.

Insha Allah.. Cubalah... Tapi andai kata tak berkesan mungkin Allah tak izinkan... Dan bawalah jumpa doktor untuk lihat mana puncanya. Insha Allah ada juga rawatan moden untuk anak lambat bercakap ni... 

November 18, 2019

13 Kegunaan Cuka Masakan Yang Mungkin Kita Tak Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



13 Kegunaan Cuka Masakan Yang Mungkin Kita Tak Tahu | Selain digunakan untuk menambah rasa sedap pada masakan, cuka juga dapat digunakan untuk mengatasi berbagai macam kegunaan.

Cuka boleh digunakan sebagai pembersih atau pencuci yang berkesan untuk menghapuskan bakteria berikutan paras asid yang terkandung di dalamnya.

Membersih menggunakan cuka adalah kaedah bijak untuk mengelak penggunaan bahan kimia selain ia mesra alam dan menjimatkan.

13 Kegunaan Cuka Masakan Yang Mungkin Kita Tak Tahu, petua dapur, cuka masakan, petua guna cuka

13 Kegunaan Cuka Masakan Yang Mungkin Kita Tak Tahu

1. Kilatkan dapur

Buat sendiri bahan pencuci dengan mencampurkan 1/4 cawan soda bikarbonat, 1 sudu cecair pencuci dan cuka. Bersihkan permukaan dapur menggunakan bahan tersebut.


2. Bersihkan dan harumkan tong sampah

Bersih dan harumkan tong sampah dengan campuran 1/2 cawan soda bikarbonat dan cuka. Biarkan selama lima minit dan curahkan air panas.

3. Bersihkan microwave

Bersihkan ketuhar gelombang dengan campuran 1/2 cawan cuka dan 1/2 cawan air. Didihkan campuran tersebut dalam ketuhar gelombang, memudahkan kekotoran yang melekat tanggal dan menghilangkan bau.

4. Kilatkan perkakas kaca yang kusam

Untuk perkakasan kaca yang kusam, rendam tisu dapur atau kain pengelap di dalam cuka, kemudian balut kertas atau kain tersebut pada perkakasan. Biarkan seketika sebelum dibilas sehingga bersih.

5. Hilangkan kotoran pada teko.

Hilangkan kesan kekotoran pada teko dengan campuran 1/2 cawan cuka dan air, biarkan semalaman. Untuk mendapatkan kesan lebih drastik didihkan cuka dengan air di dalam teko tersebut beberapa minit. Biarkan sejuk dan bilas.

6. Hilangkan kesan kopi.

Hilangkan kesan kopi pada cawan. Caranya gosok garam atau soda bikarbonat bersama cuka pada cawan tersebut dan bilas bersih.

7. Hilangkan kesan hitam pada bekas aluminium.

Hilangkan kesan hitam pada teko aluminium dengan didihkan campuran 1 cawan cuka dan 1 cawan air panas.

8. Elakkan semut

Gunakan semburan cuka untuk elak semut di kawasan luar rumah terutama berhampiran jajaran pintu dan tingkap.

9. Hilangkan bau makanan lama di dalam peti sejuk.

Hilangkan bau akibat makanan lama dalam peti sejuk. Mula-mula bersihkan bahagian yang berkenaan dengan sabun dan air. Sembur di bahagian permulaan dengan cuka dan lap dengan kain. Isi soda bikarbonat dalam bekas dan letak di dalam peti sejuk. Biarkan beberapa hari.


[Baca] Cara hilangkan bau peti sejuk

10. Bersihkan perkakas membakar.

Untuk memudahkan kerja-kerja membersihkan perkakasan membakar, semburkan campuran cuka dan air di atas permukaan.

11. Harumkan tandas

Harumkan tandas anda dengan memasukkan tiga cawan cuka ke dalam mangkuk tandas kira-kira setengah jam, kemudian pam tandas.

12. Bersihkan mangkuk tandas.

Untuk menjadikan mangkuk tandas bersinar, tuangkan secawan atau lebih cuka yang dicampur air, biarkan beberapa jam atau semalaman, bersihkan menggunakan berus tandas dan bilas.

13. Bersihkan permaidani

Tanda pada permaidani boleh dihilangkan dengan campiran dua sudu cuka dan 1/4 cawan garam atau soda bikarbonat. Gosok bahan tersebut pada kesan kotoran dan keringkan.


Tambahan, cuka juga boleh memutihkan kotoran pada baju putih. Dengan cara rendam pakaian  dengan serbuk pencuci dan air panas ditambah dengan sedikit cuka.

Cara ni lebih selamat dari guna peluntur yang sangat bahaya kerana kandungan bahan kimia yang mudah meruap dan menyebabkan pelbagai masalah penafasan.

Sekian, semoga bermanfaat.

September 09, 2019

Petua awet muda : Amal minum air selepas bangun tidur tanpa gosok gigi, betul ke?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Petua awet muda : Amal minum air selepas bangun tidur tanpa gosok gigi, betul ke? | Bangun tidur terus minum air kosong atau air suam tanpa gosok gigi. MF pernah dengar petua ni.

Mak MF sendiri pernah juga bagi tau pasal petua orang tua-tua ni.

Tapi,

Sejauh mana kesahihan dan kebenarannya? Eee.. Tak gosok gigi... Bukan banyak ke kuman terkumpul dalam mulut bila bangun dari tidur.

Confius kan...

Dan rupanya, Amalan ni bukan calang calang ok... Ada juga orang ternama amalkan petua ni untuk kelihatan awet muda.

Dan disebabkan itu, ada doktor yang buat kajian.. Betul ke petua ni...

Amalkan minum air kosong selepas bangun tidur untuk awet muda...

Petua awet muda : Amal minum air selepas bangun tidur tanpa gosok gigi, betul ke?

Petua awet muda : Amal minum air selepas bangun tidur tanpa gosok gigi, betul ke?

Apa khasiat air kosong diminum di waktu pagi sebelum mulut dicuci ?


Untuk memahami khasiatnya, perlu diketahui bahawa di dalam badan kita ada suatu molekul yg tersangat penting untuk kesihatan, iaitu Nitric Oxide (NO). NO bertindak mengawal tekanan darah, sebagai neurotransmitter, anti-penuaan, anti-oxidant, anti-inflammatori dan banyak lagi peranan pentingnya.

Ada banyak cara Allah SWT yang Maha Pencipta, memberikan NO kepada kita. Salah satu cara ialah dengan ada bakteria - bakteria tertentu di dalam rongga mulut dan hidung kita yang menghasilkan NO secara semulajadi, yang bergiat aktif menghasilkan NO terutamanya ketika kita tidur. NO yang terhasil itu terkumpul di dalam air liur dan rongga kerongkong yang terhasil semasa kita tidur itu .

Rujuk: Jose Miguel Chatkin, MD; Wei Qian, MD; Patricia A. McClean, MSc; et al Noe Zamel, MD; James Haight, MD; Phillip Silkoff, MD. Nitric Oxide Accumulation in the Nonventilated Nasal Cavity. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 1999;125(6):682-685.

  • Petua awet muda : Amal minum air selepas bangun tidur tanpa gosok gigi, betul ke?


Maka apabila kita bangun dari tidur dan minum air sejuk, NO di dalam air liur kita itu dibawa ke dalam perut kita yang kosong dan diserap ke dalam peredaran darah kita. NO adalah sangat penting untuk kesihatan kita, kesihatan jantung terutamanya.

Dengan itu juga, adalah kurang bijak untuk mengamalkan berkumur dengan segala bentuk ubat pencuci mulut bagi orang yang tiada apa-apa penyakit mulut tetapi hanya untuk memberikan bau mulut yang menyegarkan. Ubat pencuci mulut dan segala mouthwash ini akan menghapuskan bakteria pembuat NO di dalam rongga mulut.

Kalau ada keperluan tertentu dan diarahkan oleh doktor, barulah sesuai digunakan ubat kumur pencuci mulut. Moga perkongsian ini dijadikan Allah bermanfaat.

Kredit : YB Dr Azman Ismail via Facebook Dr. Zubaidi

So, ada kebenarannya.. Jadi, boleh la amalkan ye.. Bangun tidur terus minum air... Bagus untuk kesihatan.

Semoga bermanfaat... 

Mei 06, 2019

Tips Jimat Masa Memasak Untuk Berbuka

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tips Jimat Masa Memasak Untuk Berbuka | Hari pertama berpuasa.. Tapi percaya tak orang perempuan dah fikir juadah seminggu sebelum tu lagi... Haha...

Memang bulan puasa kita kurang makan... Tapi tetap kena makan. Dan bulan puasa ni kita kena cari menu yang memang sedap sebab kita makan paling kurang sekali kan... Dan selera pun tak seperti selalu.

Tu sebab orang perempuan pening fikir menu berbuka. Lagi pening kalau setiap lain-lain selera.


Bab nak masak pun satu hal. Bagi yang bekerja lagilah kan.. Melawan rasa penat bekerja.. Balik nak masak pula... Rasa lemah badan kan... Tapi gagahkan diri juga sebab dah tanggungjawab... Kang tak makan anak-anak.

Jadi, kena cari inisiatif untuk jimatkan masa kita memasak di dapur terutama bila dah nak berbuka atau waktu berbuka dah nak sampai.


Atas inisiatif tu, MF ambil langkah prepare semua barang masak seawal mungkin.

Antaranya sediakan bahan mentah yang siap diperap dengan bahan dan rempah untuk jimatkan masa di dapur.

Tips Jimat Masa Memasak Untuk Berbuka

Bahan perapan tu mudah je bahannya, bawang, serai, halia, cili, kicap. Ini yang paling asas.

Boleh buat perap ikan, ayam, sotong, udang dan juga daging.

Awal pagi dah boleh keluarkan dari pembeku ke bahagian sejuk sahaja. Bila dah petang, dekat nak berbuka boleh je terus letak dalam tray dan bakar dalam oven.

Dan mungkin kita cuma tambah bahan untuk mencicah je sebagai penyedap rasa.

Jadi, tak payah nak bersilat kat dapur lama-lama.

MF buat untuk minggu pertama cuma yang asas ni.. Maybe minggu kedua perapan dengan lada hitam pula.

Lagipun bulan puasa ni tak selera sangat nak makan yang berminyak dan pedas kan.. Jadi, jenis bakar dan berkuah sup sangat sesuai untuk menu berbuka puasa.

Cuma hujung minggu je la kita masuk dapur lama sebab nak siapkan bahan. Tapi hari-hari lain tak perlu buang masa yang lama di dapur untuk memasak.

Itu cara MF la.. Mungkin, ada tips dan cara lain juga yang bersesuaian dengan keluarga orang lain pula. 

April 08, 2019

10 Petua Bersihkan Hati

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ini 10 cara bersihkan hati agar hidup​ ​tenang dan bahagia. 😍


10 Petua Bersihkan Hati
10 Petua Bersihkan Hati

10 Petua Bersihkan Hati

1. Jangan cari salah orang. 

Salah sendiri banyak pun kita tidak sedar.

2. Jangan hina orang. 

Allah tidak pernah hina kita.

3. Jangan buka aib orang. 

Allah simpan aib kita sampai hari akhirat.

4. Jangan perlekehkan orang. 

Allah hargai setiap usaha hambaNya.

5. Jangan mengata orang. 

Mana tahu masa depan orang yang kita kata itulah yang akan menolong kita dalam kesusahan.

6. Jangan sakitkan hati orang. 

Doa orang yang teraniaya itu makbul.

7. Jangan bangga dengan amal ibadah kita. 

Hanya Allah yang tahu amal tersebut diterima atau tidak.

8. Jangan sombong dengan apa yg kita ada. 

Allah boleh tarik bila-bila masa.

9. Jangan bandingkan orang lain dengan kita. 

Allah bagi rezeki setiap orang itu berbeza.

10. Jangan sedih dengan kekurangan kita. 

Allah tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.



Renung-renungkan dan sama-sama kita muhasabah diri.

April 07, 2019

Nak sihat dan kurus, Cuba Buat 7 Perkara Ni Ketika Sediakan Makanan

Nak sihat dan kurus, Cuba Buat 7 Perkara Ni Ketika Sediakan Makanan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Nak sihat dan kurus, Cuba Buat 7 Perkara Ni Ketika Sediakan Makanan | Nak sihat tak semestinya perlu berbelanja mahal. Tak perlu bazirkan duit untuk sihat...

Cuma... Tukar dan ubah gaya dan cara kita memasak je... Sudah cukup untuk memastikan hasil masakan kita tu berkhasiat. Insha Allah.


Nak sihat dan kurus, Cuba Buat 7 Perkara Ni Ketika Sediakan Makanan

Sumber: google images

1. Buang lemak Pada Daging Dan Kulit Ayam


Ada orang takut nak makan ayam atau daging sebab banyak lemak kan.. Tapi kita boleh je elakkan lemak tu dengan buang lemak pada daging dan kulit ayam.

Selain tu, cara memasak dengan kaedah merebus, mengukus dan panggang juga dapat mengurangkan lemak. Dan ini cara yang lebih sihat daripada menggoreng.


2. Basuh Buah-buahan Dan Sayur-Sayuran Sebelum di Makan.


Elakkan merendam buah-buahan dan sayur-sayuran, sebaliknya gunakan air bersih yang mengalir untuk mengurangkan pencemaran makanan. Ini kerana bahan mentah termasuk air dan ais boleh tercemar oleh bakteria dan bahan kimia berbahaya.

Tapi kalau nak rendam, letakkan sedikit garam... untuk buang kotoran dan bahan kimia pada buah atau sayuran kita.

3.Jangan Memotong atau Menghiris Kecil Buah-Buahan dan Sayur-Sayuran


Ia akan membuatkan sayur itu cepat masak dan daun sayur itu boleh menghilangkan khasiatnya. Sebab tu kalau tengok restoran, suka aje potong besar-besarkan.

4. Bagi Kekalkan Khasiat Ubi Kentang dan Keledek,Masak Bersama-sama Kulitnya.


Khasiat ubi kentang ini lebih terjamin apabila masak bersama kulitnya. Jadi, basuh bersih sebelum masak... Boleh saja guna pencuci buah dan sayur untuk basuh kulit kentang, keledek ataupun carrot.

5. Memastikan Air Mendidih Atau Minyak Benar-Benar Panas.


Sebelum memasukkan makanan pastikan minyak untuk mengoreng atau air untuk merebus telah benar-benar panas.

Jika anda masak sayuran hijau jika air atau minyak tidak terlalu panas akan mengubah warna dan bentuk sayuran. Boleh juga boleh menyediakan ketulan ais untuk memastikan kepanasan suhu sayur-sayuran yang dikeluarkan dari air panas dapat turun dengan serta merta.

Sekaligus menghentikan proses sayur menjadi terlebih masak dan sayur lebih rangup rasanya.

Ini bagi kaedah melayur sayuran. Contohnya carrot, brokoli atau kobis... Biar air mendidih.. baru masukkan... Lepas tu kacau-kacau sikit terus angkat dan masukkan dalam air ais... Insha Allah sayur jadi rangup sebelum kita masak tumis.

6.Kurangkan Pengunaan Garam, Gula dan Bahan Pengawet Dalam Makanan.


Gunakan bahan semulajadi seperti rempah ratus atau pun sayuran seperti karot untuk menambah rasa masakan. Ia lebih selamat dan terjamin dari segi kesihatan tanpa bahan-bahan pengawet atau penambah rasa.

Elakkan kalau boleh guna selalu... Kiub ayam atau sebagainya tu boleh gunakan tapi jangan kerap. Nak bagus buat sendiri... Lebih sihat ...

7. Jangan Gunakan Minyak Masak Berulang Kali


Minyak masak yang digunakan  berulang kali tahap kelikatan hidrokarbon di dalam minyak masak meningkat dan menyebabkan saluran arteri tersumbat, hipertensi dan  merosakkan hati.

Memang kalau MF tak selesa nak guna berulang kali... Sekali masak je dah buang... Sebab tu sebulan 10kg minyak masak juga. Sebab banyak menggoreng kan... Kengkadang je memanggang...


Jadi, nak sihat, nak kurus tak payah membazir beli produk itu ini... Cuba aje dengan ubah gaya kita memasak... Insha Allah... sihat dan kuruslah kita jika berusaha...

Olahan sumber:  Majalah Mingguan Wanita_

April 04, 2019

Dah Jadi Pelupa? Cuba Amalkan 6 Perkara Ni Supaya Jadi Pengingat Yang Setia

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Dah Jadi Pelupa? Cuba Amalkan 6 Perkara Ni Supaya Jadi Pengingat Yang Setia | Makin berusia, makin pelupa. Tapi adakah faktor usia kita jadi pelupa...

Orang kata plak.. Makin ramai anak makin pelupa.. Urat banyak putus masa bersalin.. Hahaha... Habis lelaki yang tak pernah beranak tu... Pelupa juga kan.. Ok.. Itu mitos saja.

Pelupa ni banyak sebab, antaranya stress, pemakanan yang tak seimbang dan gaya hidup yang tak sihat.

Kalau dalam Islam.. Orang yang mengamalkan zikir, solat dan al-Quran boleh jauhkan penyakit ni tapi tak bermakna tak lupa. Cuma mungkin terkawal dan tak teruk.

Apa pun.. Kita boleh usaha untuk elak dari pelupa yang kronik.


Dah Jadi Pelupa? Cuba Amalkan 6 Perkara Ni Supaya Jadi Pengingat Yang Setia. 


1. KOPI

Kopi boleh meningkatkan penampilan mental dan memori kerana kopi mampu merangsang banyak daerah dalam otak, dan boleh mengaturnya tetap berjaga, ransangan, mood dan kosentrasi. Mengikut kajian, orang dewasa yang meminum kopi sebelum ujian memori menunjukkan perkembangan yang signifikan dibandingkan mereka yang minum kopi tanpa kafein.

2. LATIHAN MENTAL


Kajian menunjukkan bahawa rangsangan mental boleh menjaga otak sihat dan meningkatkan kekuatan daya ingatan. Orang yang memiliki daya ingatan yang bagus dan cemerlang, cenderung mempunyai pelbagai keinginan dan boleh mengatasi tantangan latihan mental. Latihan mental boleh menggunakan teknik seperti puzzle, teka-teki dan minat pada bidang sosial dan budaya.

3. LATIHAN FIZIKAL

Setengah jam melakukan latihan fizikal sebanyak 3 kali dalam seminggu amat memberi kesan terhadap peningkatan kekuatan otak. Olahraga atau senaman pula boleh memperbaiki kemampuan jantung utk mengepam darah lebih efektif.

4. CHEWING GUM

Mengunyah gula-gula getah boleh meningkatkan denyut jantung sehingga memperbaiki oksigen yang dikirim ke otak dan meningkatkan kekuatan kognitif.

5. GINGKO BILOBA

Ginkgo Biloba digunakan sebagai ubat menguatkan daya ingat sejak beribu-ribu tahun yang lalu. Ginkgo boleh memperbaiki perjalanan darah ke otak dangan membesarkan pembuluh darah sehingga meningkatkan bekalan oksigen.

6. MINYAK IKAN

Minyak ikan banyak mengandungi asid lemak Omega 3 yang merupakan komponen penting dari membran sel otak dan boleh memperbaiki kekuatan daya ingatan.

Tambahan
Al-Quran boleh menjadikan kita pengingat yang setia. Memang ada kajian barat... Bacaan ayat al-Quran boleh tingkatkan daya ingatan kita.

Orang yang selalu melazimi bacaan al-Quran juga dapat mencegah penyakit nyanyuk dan lupa.


Yang penting... Jaga pemakanan, amalkan gaya hidup sihat dan kawal stress... Insha Allah... Semuanya baik-baik sahaja.

April 02, 2019

Cara Hilangkan Lidas Nenas

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Cara Hilangkan Lidas Nenas | Sejak dok Johor, senang betul nak dapatkan nenas. Maklumlah di Johor ada satu tempat yang memang pengelur nenas sehinggakan diberikan nama tempat iaitu Pekan Nenas.


MF sejak dah boleh makan nenas.. Huii.. Hari-hari nak makan je.. Tapi nenas ni ada jenis juga... Ada yang jenis tak lidas... Memang sebiji boleh habis.. Tapi kalau kena jenis lidas... Fuhh.. Perit nak telan. Sakit lidah dibuatnya.


Tapi katanya ada cara nak hilangkan lidas ni nenas. Iaitu masa nak potong tu...

Cara Hilangkan Lidas Nenas

Cara hilangkan lidas nenas. 

1. Basuh buah nenas.

2. Potong melintang bahagian tangkai nenas tu biar sampai 1/2 inci isi nenas. Agak-agak je la kan..

3. Kemudian pusing dan gosok bahagian yang kita potong melintang tu di bahagian buah yang kita dah potong tu. Macam kita potong kepala buah timun tu..

4. Buat beberapa kali sampai keluar lendir dan getahnya.

5. Dikatakan kalau nak lebih mujarab tambah garam pada bahagian yang kita pusing-pusing tu.

6. Kemudian barulah dibasuh lendir dan getah itu dan bolehlah dipotong kulit dan potong makan.

7. Kata orang lama, lepas potong lumur lagi dengan air garam.


Lendir yang keluar itulah sebenarnya rasa lidas itu timbul bila makan nenas.

Cara Hilangkan Lidas Nenas

MF ada buat juga la.. Tapi kurang la sikit. Tapi rendam dengan air garam dalam 15 ke 20 minit sebelum dimakan tu boleh juga kurangkan lidas.

Tapi kalau dah lidas kat lidah tu... Cara nak legakannya dengan kemam gula... Ambil je secalit gula.. Dan kemam sampai gula tu cair dalam mulut.


Nenas memang bagus sebenarnya... Ubat batuk dan Sakit Tekak yang mujarab. Kalau sakit tekak atau batuk tak berhenti... Makan aje nenas cicah dengan garam... Insha Allah... Dengan izin Allah... Boleh sembuh. 

Januari 20, 2019

Cara Jaga Cermin Mata Supaya Tahan Lama

Cara Jaga Cermin Mata Supaya Tahan Lama

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cara Jaga Cermin Mata Supaya Tahan Lama | Tips untuk yang berkaca mata... sekarang ni mahal nak buat cermin mata kan... MF pernah buatkan untuk suami... koman-koman pun 300 gak lah.. tu kira yang biasa je tu... kalau power lebih, canggih sikit lebih lagi...

Bagi ada cermin mata, ikut tips dari pakar mata ni... cara jaga cermin mata...


Cara Jaga Cermin Mata Supaya Tahan Lama

Cara Jaga Cermin Mata Supaya Tahan Lama

Ikuti tips dari Optometris Puan Hanun Nadiah Rozi ini tentang kepentingan menjaga cermin mata.

Orang kata cermin mata ni sejenis pelaburan. Kita labur duit untuk penglihatan lebih baik.

Tapi kadangkala, pelaburan ni tak bertahan lama. Baru enam bulan pakai, dah calar sana sini.

Jadi, bagaimana nak bagi cermin mata tahan lebih lama supaya bertahun-tahun boleh pakai?

Saya kongsikan tips ya.

+ Jika mahu lap kesan cap jari atau habuk atas kanta cermin mata, pastikan bukan dalam keadaan kanta kering. Lalukan cermin pada air dulu supaya habuk berlalu pergi. Boleh kalau nak lap masa kering. Cumanya, kanta tu akan lagi cepat bercalar kalau ada habuk melekat semasa dilap.

+ Disebabkan kanta tu seeloknya basah, jangan pula sewaktu tiada sumber air, anda sedekah air liur pula pada kanta. Tahukah anda, air liur mungkin mengandungi minyak dan unsur lain yang boleh sebabkan lapisan antisilau kanta rosak.

+ Lap kanta guna kain lembut contohnya kain mikrofiber. Boleh kalau nak guna tisu atau kain biasa, cuma nanti cermin lagi senang ada kesan calar sebab material kasar. Ibarat seperti kesan parut pada kulit sebab terhiris duri pokok bunga ros. Akibatnya nanti, lagi cepat pula perlu melabur pada kanta lain.

+ Masa nak tidur, buka cermin mata, letak elok-elok di tepi bantal atau atas meja terdekat. Pastikan kantanya menghadap siling (ke atas). Supaya kanta tak bergeser dengan permukaan kasar. Tapi kalau letak dalam bekas khas bingkai tersebut, diizinkan.

+ Jaga cermin mata ni macam jaga cermin kereta. Contohnya, masa memandu, mesti nak cermin depan bersih, betul tak.. Baru rasa puas bila nak 'aim' potong kereta depan. Jadi kalau dah rasa comot tu, jemput lap ya.

Tips di atas akan jadi mudah jika benar benar sayang pada peneman setia mata anda. Sayangilah mereka.

Besar harapan saya agar jodoh anda panjang dengan cermin mata masing-masing. 😊

P/s : Perkenalkan 'nyawa kedua' saya. Faham-faham sajalah kalau power tinggi ni. Hilang arah kalau tiada cermin mata.

Hanun Nadiah Rozi
Optometris

Kredit: Sinar.my

Januari 18, 2019

Beg Sekolah Lama Kembali Macam Baru Dengan Pencuci Cif

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Beg Sekolah Lama Kembali Macam Baru Dengan Pencuci Cif  | Cerita lama, tapi baru nak up... mood berblog la tahun ni.. tapi kena la gagahkan diri beb... Kalau tak.. sendu blog kita... nanti kita rindu sendiri...

Ok, back to the main point... Nak cerita pasal persiapan sekolah anak tahun ni.

Memula macam berangan semua nak beli baru... Tapi tahun ni dah dua orang sekolah... bajet tak boleh nak mewah sangat... Apa boleh guna lagi, recycle je... Antaranya beg sekolah si kakak...

Dok ushar dua tiga kedai dan pasaraya... boleh tahan harga beg sekolah... kami belikan jenis ada roda.. sebab si kakak ni kecik je... mau bongkok sebelum usia kalau beli beg galas semata-mata... buku banyak kot setiap hari.. jadi, beg roda lebih sesuai... dia galas pun kot masa nak naik tangga ke kelas je... ok la kan.. kurang beban tu sikit...

Beg sekolah dia tahun lepas elok lagi.. tapi cuma tali galas dia sebelah diputuskan angkara vandalisme dan buli... advance bebudak sekarang.. tahun 1 dah pandai nak jahanamkan barang orang... memang geram... dah la mahal beg tu.. mujur bukan beg smiggle kan... haha.. mau ku cari siapa yang buat kot.. nasib la beg biasa.. tapi biasa-biasa pun lebih harga sekampit beras...

Mula ingat nak beli baru.. tapi cari kualiti sama yang lepas, dah takde... kalau ada pun mahal sangat... Jadi, akhirnya, suami kata cubalah basuh.. kot hilang, kotor-kotor tu...



cuci beg sekolah

Beg Sekolah Lama Kembali Macam Baru Dengan Pencuci Cif


Tanpa fikir panjang, suami ambil je cream cif dan terus cuci...

Wow.. superbbb... jelas hilang kotorannya.. terus nampak macam baru... 

Yang hitam-hitam tu semua hilang... bagus betul cream ni... 


cuci beg sekolah

cuci beg sekolah


Terus nampak macam baru... elok semula warnanya... boleh pakai balik..

Cuma tali tu nanti ingat jahit semula atau cari tadi semacam tu dan sambung je...

Alhamdulillah... jimat dah ni... modal sikit je beli cif tu..

Bagus betul cream tu serbaguna... bukan kat dapur je boleh pakai.. sental bilik air pun guna cream ni juga.. memang berkesan... tak payah nak susah cari... kat pasaraya biasa pun ada... murah pun murah ke... dan paling penting berkesan dan pelbagai guna kan...

Alhamdulillah selesai bab beg sekolah kakak... kakak pun happy nampak beg dia macam baru walaupun beg tahun lepas ... asalkan nampka macam baru dia happy dah... Alhamdulillah...

Januari 14, 2019

7 Cara Hilangkan Bau Peti Sejuk, Guna Barang Dapur Je...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Cara Hilangkan Bau Peti Sejuk, Guna Barang Dapur Je... | Peti sejuk berbau, menyebabkan satu dapur rasa tak selesa. Memang kena sentiasa wangi dan bersih.

Tapi main dengan macam-macam campak dalam peti sejuk tu kan, kadang mengundang bau yang tak best.

Kadang tu, sampai melekat bau tu kat makanan yang kita simpan dalam peti sejuk. Tak best jadinya.

Ada beberapa petua untuk atas bau peti sejuk ni... Tak susah... guna barang dapur aje.

7 Cara Hilangkan Bau Peti Sejuk, Guna Barang Dapur Je...


7 Cara Hilangkan Bau Peti Sejuk
Sumber: google images

1. SERBUK PENAIK / BAKING SODA

Tabur serbuk penaik atas dulang / piring kecil dan masukkannya dalam peti sejuk. Kemudian tutup pintu sehingga bau busuk hilang.

Selepas itu masukkan semula barang dalam peti sejuk dan letakkan juga sekotak serbuk penaik di dalamnya. Buka sikit penutup supaya soda tu dapat menyerap segala bau yang kurang menyenangkan.


2. CUKA PUTIH

Masukkan cuka putih dalam bekas terbuka dan letakkan dalam peti sejuk. Ia akan menyerap segala bau yang kurang enak dalam peti sejuk.

Untuk mewangikan lagi, perahkan sebiji lemon ke dalam larutan cuka tersebut dan lap bahagian dalam peti sejuk dengan campuran kedua-dua bahan ini.


3. OAT

Oat juga boleh menyerap bauan yang tidak enak dalam peti sejuk. Masukkan sedikit oat dalam bekas dan letakkannya dalam peti sejuk.

Lepas beberapa ketika pasti akan mendapati peti sejuk kurang berbau.



4. SERBUK KOPI / TEH

Gunakan uncang teh atau kopi dan letakkan dalam peti sejuk. Jika tiada yang jenis uncang, tabur serbuk kopi / teh di atas dulang dan letakkannya dalam peti sejuk.

Sekelip mata bau kopi yang semerbak akan menguasai peti sejuk.
ni, cara pantas nak atasi bau peti sejuk.

5. ARANG

Masukkan arang kecil ke dalam bekas ‘tupperware’ dan letakkan dalam peti sejuk.

Apabila letakkannya dalam peti sejuk, laraskan suhu dalam peti sejuk kepada yang rendah dan tutup pintu beberapa hari.

Tapi susah juga nak cari arang, kalau jual kat kedai tu banyak kan... Tapi boleh je nak cuba kalau try cara lain tak berkesan.



6. ROTI

Roti boleh digunakan sebagai penyerap bau yang kurang enak dalam peti sejuk. Letakkan sekeping dua roti dalam peti sejuk dan tinggalkan sehingga roti tersebut menjadi kering. Jika masih berbau, boleh gantikan dengan roti yang baru sehingga baunya hilang.

Jadi, roti lebih jangan buang. Ni lah manfaatnya.


7. ESEN VANILA

Ambil sebesen kecil air dan titikkan 3-4 titis esen vanila ke dalamnya. Kemudian, ambil tuala bersih dan celupkan pada air ini untuk mengelap ruang dalam peti ais anda. Memang harum!

Ni kalau masa nak bersihkan dan lapkan peti sejuk, boleh guna cara ni...

Olahan sumber: Internet

Kena pastikan peti sejuk sentiasa bersih dan wangi sebab macam-macam bakteria ada...

Kalau letak makanan, jangan biarkan terdedah... letak dalam bekas kedap udara, baru masukkan dalam peti sejuk. Tahan lama, dan segar serta tak berbau. 

Julai 30, 2018

9 Cara Kurangkan Rasa Pedas Dalam Sambal dan Masakan

9 Cara Kurangkan Rasa Pedas Dalam Sambal dan Masakan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

9 Cara Kurangkan Rasa Pedas Dalam Sambal dan Masakan | Pernah tak masak sambal atau nasi goreng ke, bihun goreng ke tapi terlajak pedas pula.

Memang payah kalau dalam keluarga tak sama selera kan. Suami makan pedas, isteri tak pedas sangat. jadi, kena balance kan rasa pedas tu.

Sebenarnya ada cara nak kurangkan rasa pedas dalam masakan.

9 Cara Kurangkan Rasa Pedas Dalam Sambal dan Masakan
Sumber: google images

9 Cara Kurangkan Rasa Pedas Dalam Sambal dan Masakan

1. Gula atau Madu

Rasa pedas dapat dikurangkan dengan seimbangkan semula rasa masakan. Untuk kurangkan rasa pijar pedas, tambahkan beberapa sudu gula atau madu dalam masakan.


2. Lemon, Cuka, Asam Jawa, Air Limau Nipis

Perasa lain juga boleh digunakan untuk membetulkan rasa seperti perasa masam dari cuka, asam jawa, asam keping, atau jus lemon. Hati-hati dan masukkan sedikit demi sedikit supaya tidak terlebih sehingga merosakkan rasa lauk. Bahan berasid ni juga boleh mengelakkan masakkan kita cepat basi.


3. Kentang

Masukkan sebiji dua kentang dalam masakan dan masak bersama sehingga kentang empuk. Kentang mampu menyerap kembali rasa pedas dan dapat membetulkan rasa pada makanan yang disediakan. Kalau masakan terlebih masin pun boleh buat cara ni juga.

4. Santan atau Susu

Boleh juga gunakan santan atau bahan tenusu seperti susu sejat, susu pekat atau susu krim. Selain mengurangkan rasa pedas, santan juga boleh membuatkan lauk terasa lebih lemak dan pekat.

5. Bawang Besar

Hiris bawang besar dan masukkan ke dalam lauk yang terlebih pedas. Agak-agak jumlah bawang yang sesuai bergantung kepada masakan anda.

Bawang besar mampu kurangkan rasa pedas dalam sambal.Rasa sambal jadi manis dan wangi. MF selalu buat camni kalau masak sambal.

6. Tomato

Pengunaan tomato sangat berguna untuk mengurangkan rasa pedas pada masakan yang menggunakan banyak cili padi seperti sambal belacan dan sambal goreng berlada. Boleh ganti beberapa batang cili pada kepada 2 ke 3 biji tomato untuk mengekalkan rasa pedas yang terkawal.

Kalau masak sambal, blend kan tomato dengan cili dan tumis macam biasa. Kalau masak lauk-pauk, belahkan kepada 4-6 bahagian. Kalau dah tak ada sangat, boleh juga gunakan sos tomato atau tomato puree. Rasa tomato yang masam-masam akan seimbangkan rasa pedas yang terlalu pedas.

7. Mentega Kacang atau Kacang Tanah

Cara nak gunakan mentega kacang, panaskan dahulu atau campur sikit dengan air panas, kacau hingga cair dan lembut supaya mudah sebati dalam masakan.  Kalau tak ada mentega kacang, boleh tukarkan dengan kacang tanah yang digoreng atau dibakar sebagai alternatif.

8. Lebihkan Sayur

Jika masakan yang terlebih pedas mengandungi sayuran seperti tomyam, lebihkan lagi sedikit sayuran di dalamnya seperti lobak merah, brokoli, atau kobis. Ni, untuk masakan seperti tom yam ok la kan.

Boleh juga letakkan buah-buahan segar seperti nanas sebagai pengimbang rasa. Kalau asam pedas, boleh juga tambah nenas. Sedap!

9. Pilih Cili Yang Tidak Pedas

Kalau tak tahan pedas, jangan pilih cili kering yang berbentuk lurus dan berkilat. Jenis ini biasanya banyak biji dan memang pedas. Cili kering mungkin nampak saja sama, tetapi ada rasa berbeza.


Jadi, jangan risau kalau terlebih pedas, ada caranya... paling mudah, letak air dan tambah gula... 

Semoga bermanfaat.

Mac 14, 2018

Macam Ni Rupanya Orang Rabun Nampak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Macam Ni Rupanya Orang Rabun Nampak! | Penglihatan satu anugerah Allah... Alhamdulillah dan syukur jika kita dikurniakan penglihatan yang sempurna. Tapi ada juga Allah uji sesetengah orang yang terpilih dengan sedikit kekurangan penglihatan iaitu Rabun.

Rabun ni bukan sampai tahap buta... Tapi ianya menyebabkan penglihatan seseorang tu terhad. Kena guna bantuan kaca mata untuk melihat.

Punca Rabun

Ada banyak punca rabun. Antaranya:

  • Terlalu banyak melihat komputer atau gadjet.
  • Mata selalu terdedah dengan kemasukan cahaya yang tinggi terus ke dalam mata. Contohnya, orang yang welding tanpa pakai penghadang cahaya.
  • Faktor pemakanan dan gaya hidup juga menyebabkan seseorang itu mengalami rabun.


Suami MF pernah alami rabun teruk sebab welding besi tak guna penghadang cahaya tu. Memula pedih merah matanya. Dia ingat pedih biasa.  Dia beli ubat titik mata. Tapi makin teruk pula...

Dia kata rabun dan tak nampak... Tapi MF tak tahu nak faham macam mana tahap tak nampak dia tu... Tapi gambar-gambar ini menyebabkan MF mula faham maksud rabun dia tu..

Tips atasi rabun

Macam Ni Rupanya Orang Rabun Nampak!

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Jadi, faham dah la... Macam ni rupanya orang rabun nampak... Dia nampak tapi samar-samar... Berbintik dan berbelang gitu... Jadi jangan marah kat orang rabun. Sebab itu juga rezeki dia... ada kelebihan dia... Dia kurang nampak bab-bab maksiat  dan aurat orang  kalau dia tak ambil spek pakai...

Bagi yang dikurniakan penglihatan yang baik, jagalah anugerah itu sebaiknya... Caranya dengan tidak melihat perkara yang Allah larang dan makan makanan yang sihat untuk mata seperti lobak merah dan makanan yang kaya vitamin A.

Boleh juga amalkan doa ini:

Doa Sembuhkan Rabun Mata:

Tips rabun

Boleh juga amalkan petua mudah dengan membasuh muka dalam mata sedikit terbuka dengan air ramasan daun sirih... Ini petua mak MF ni... Alhamdulillah... umur dia 65 tahun lebih pun mampu lagi masukkan benang dalam jarum tanpa bantuan kaca mata.

Sekian, semoga bermanfaat.


Sumber gambar: Facebook

Januari 03, 2018

7 Cara Mudah Hilangkan Lingkaran Gelap Bawah Mata (Eye Bag)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Cara Mudah Hilangkan Lingkaran Gelap Bawah Mata (Eye Bag) | Lepas bersalin, rasa seram nak tengok wajah sendiri kat cermin.. Bukan apa... Biasalah lepas bersalin.. Mana ada yang boleh tidur nyenyak kan.. Setiap 2 jam mesti bangun.. Kalau anak tak bangun mak tetap kena bangun kejutkan anak bangun untuk menyusu. 

Disebabkan 2 jam sekali bangun di tengah malam,menyebabkan mata kembali menjadi mata panda... Seram tengok. Mata panda ni menyebabkan muka nampak kusam habis walaupun tempek bedak 3 inci. 

Jadi, penyelesaiannya kena hilangkan dulu lingkaran gelap bawah mata tu dulu... Barulah nampak serinya.

Kalau ikutkan produk banyak je produk eye mask untuk mata.. Tapi kalau guna produk semula jadi lagi bagus. Kurang belanja. 


7 Cara Mudah Hilangkan Lingkaran Gelap Bawah Mata (Eye Bag)

7 Cara Mudah Hilangkan Lingkaran Gelap Bawah Mata (Eye Bag)

Antara beberapa petua dan cara untuk hilangkan lingkaran gelap bawah mata ialah:

1. Hirisan Timun 

Ni teknik yang paling terkenal nenek-nenek kita dulu-dulu. Satu ianya senang didapati, kedua, murah pulak tu. Cuma kena rajin dan istiqamah je. MF pernah buat.. Memang best... Sejuk mata.. Mata pun jadi segar.. 

Caranya, keluarkan timun dari dalam peti sejuk, hiriskan 2-3 keping. Kemudian letakkan di atas mata. Biarkan 5 ke 10 minit dan boleh tanggal. Amalkan selalu untuk kesan yang lebih mujarab. Senangkan. 

2. Ubi Kentang 

Nak hasil yang lebih ketara, simpan ubi kentang didalam peti sejuk semalaman. Kemudian esoknya, keluarkan dan potong macam petua guna timun tu. Lepas tu, letakkan di atas mata. Biarkan selama 5-10 minit.

Ubi kentang mengurangkan keadaan bengkak dan lingkaran hitam bawah mata. Ini disebabkan oleh kandungan enzim yang tinggi didalam ubi kentang tu.

3. Susu Segar 

Rendamkan kapas didalam susu. Kemudian angkat kapas tersebut dan perahkan susu yang berlebihan. 

Kemudian, letakkan kapas lembap tersebut di atas mata, dan biarkan selama 20-30 minit. Amalkan petua ini sehari sekali untuk hasil yang cepat dan berkesan. 

4. Uncang Teh 

Uncang teh yang dah digunakan jangan dibuang kerana ada manfaatnya. 

Simpan uncang teh yang telah digunakan di dalam peti sejuk. Letakkan uncang teh yang dah disejukkan dalam peti sejuk atas mata selama 20-30 minit. Uncang teh yang bagus teh hijau tapi kalau takde teh biasa pun boleh. Amalkan selalu. Selain untuk hilangkan eyes bag, teh ni juga boleh guna untuk Lembutkan tangan. 

5. Putih Telur 

Ambil putih telur dan sapukan pada bahagian bawah mata. Biarkan kering lebih kurang 20 minit sebelum bilas dengan air biasa. 

6. Kiub Ais

Gosokkan kiub ais pada bawah mata. Cara ni lebih cepat untuk hilangkan lingkaran gelap bawah mata tapi tak digalakkan sebab nanti ada kesan tak baik pada bahagian bawah mata dan pangkal hidung. 

7. Gaya hidup sihat 

Amalkan pemakanan dan gaya hidup sihat. Minum cukup air dan amalkan makanan yang seimbang untuk kesan yang berpanjangan. Kurangkan mengadap skrin TV, smartphone dan juga komputer. Banyakkan tengok tumbuhan hijau untuk kesegaran mata. Bagi yang merokok, hentikan aktiviti tak sihat tu kalau nak mata sihat dan cantik. 

Untuk kekalkan kecantikan mata, boleh amalkan gosokkan dengan aloe vera gel atau minyak badam. 

Selamat mencuba...
Semoga bermanfaat... 

Disember 08, 2017

Ini Khasiat Daun Kucai Kepada Bayi dan Kanak-kanak Yang Patut Ibu Bapa Tahu!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ini Khasiat Daun Kucai Kepada Bayi dan Kanak-kanak Yang Patut Ibu Bapa Tahu! | Daun kucai, bau daun yang sedikit hanyir tapi banyak khasiat nya untuk kesihatan dan perubatan petua lama.

Kucai bukan pokok yang mahal, rupanya pun macam pokok rumput je... Tapi kebenaran yang Allah anugerah kepada pokok ini untuk kegunaan dan khasiat untuk manusia.

Ini Khasiat Daun Kucai Kepada Bayi dan Kanak-kanak Yang Patut Ibu Bapa Tahu!

Ini Khasiat Daun Kucai Kepada Bayi dan Kanak-kanak Yang Patut Ibu Bapa Tahu!


1. Menambah Selera Makan

MF  sendiri pernah buat petua ni... Menambah selera makan anak dengan daun kucai... Caranya:

  1. Ambil segenggam daun kucai dan cuci hingga bersih.
  2. Rendam dengan air suam, separuh baldi.
  3. Mandikan anak dengan air daun kucai setiap hari selama 3 hari berturut-turut.
  4. Jadikan mandian daun kucai tu bilasan yang terakhir. Jangan bilas dah lepas mandi dengan air daun kucai tu... Sambil jirus tu baca al-Fatihah dan 3 kali selawat sambil niatkan hajat kita nak anak kita selera makan dan sihat. Insha Allah dengan izin Allah, anak akan berselera makan.


2. Merawat Demam Kuning/Jaundis 

Anak demam kuning, pastikan beli daun kucai sebagai rawatan paling awal untuk redakan atau cegah demam kuning.

Zaman sekarang, memang payah nak kata anak takde demam kuning.. Kecuali kalau mak jaga makan betul-betul masa mengandung.

Cara rawat bayi kuning dengan daun kucai, sama juga kaedah macam petua tambah selera makan anak di point no.1 di atas. Hanya ramas, dan mandikan dan jadikan sebagai bilasan terakhir. Kalau MF sendiri bukan bilas, tapi memang mandikan terus dengan air daun kucai tu selama seminggu berturut ataupun sehingga betul-betul disahkan anak bebas jaundis oleh doktor.

Bolehlah cuba ye... Senang dan mudah nak dapat daun kucai ni...

Daun kucai juga punya khasiat lain kepada orang dewasa... Antaranya

Khasiat daun kucai

Kucai mengandungi vitamin B dan C, karotin dan komponen belerang. Ia dapat mengubati penyakit-penyakit seperti senggugut, penyakit keputihan, darah tinggi dan sembelit.

Kucai juga bertindak sebagai antiseptik untuk membunuh kuman bakteria dalam usus dan menjadi perangsang dalam proses pengecutan serta pengembangan usus. Ia juga melancarkan pengaliran darah, sekali gus menghindarkan pembekuan darah.

Cara penggunaannya adalah menumbuk daun kucai sehingga lumat dan kemudian dikacau dengan air panas lalu diminum. Penggunaannya adalah lebih mujarab sekiranya diminum setiap pagi.

Antara khasiat lain, kucai berkhasiat untuk:

1. Menurunkan berat badan

Kucai bermanfaat untuk menurunkan berat badan, makanan ini banyak digunakan bagi mereka yang diet. Kucai sarat dengan antioksidan, serat, vitamin, kalsium dan mineral. Yang baik untuk kesihatan tubuh.

2. Menurunkan tekanan darah dan kolesterol.

Kucai mengandungi allicin, sama seperti bawang putih dan daun bawang. Allicin dapat mengurangkan tekanan darah dan menurunkan kolestrol dalam tubuh. Selain itu, ia juga bermanfaat untuk membersihkan usus dari kekotoran

3. Mencegah sembelit

Kucai kaya akan serat makanan yang dapat membantu melancarkan pencernaan. Fiber yang terdapat dalam kucai mampu menghilangkan sembelit.

4. Mencegah kanser

Flavonoid dan sulfur yang terdapat dalam kucai dapat mencegah beberapa jenis kanser. Seperti kanser usus besar, kanser payudara, kanser prostat, kanser paru-paru dan kanser  perut. Kucai dapat melawan radikan bebas dan mencegah perkembangan kanser.

5. Mengatasi masalah kulit

Kucai memiliki sifat anti bakteria dan anti fungus yang sangat baik untuk mengatasi infeksi kulit. Gunakan kucai sewaktu memakai lotion, scrab dan luka. Kucai juga dapat membunuh bakteria dan fungus ketika kulit mengalami masalah.

6. Membantu mencegah jerawat

Beta karoten yang terdapat dalam daun bawang bermanfaat untuk membersihkan kulit, sehingga kulit bebas jerawat.Kucai dapat mencerahkan kulit.

7. Mencegah rambut rosak

Daun kucai dapat memperkuat folikel rambut dan meningkatkan aliran darah dari kulit kepala ke akar. Kucai digunakan dalam beberapa produk perawatan rambut, kerana terkenal untuk menghentikan rambut gugur.

Jadi, tak perlu nak bersusah payah dengan produk moden jika kucai yang tak berharga tu punya banyak manfaatnya. Ciptaan Allah tak pernah sia-sia kan..

Semoga bermanfaat...

November 02, 2017

7 Petua Melegakan Sakit Gigi Menggunakan Bahan Alami

7 Petua Melegakan Sakit Gigi Menggunakan Bahan Alami

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


7 Petua Melegakan Sakit Gigi Menggunakan Bahan Alami | Sakit gigi.. Sakit yang tak dapat ditandingi.. Rasanya sakit bersalin boleh lagi tahan sebab ianya on off... Dan bila lepas bersalin dah rasa lega...

Tapi sakit gigi, denyutannya tu buat satu badan lemah... Naik hingga ke kepala... Sakit kot...

MF pernah alami sakit gigi ketika mengandung anak ketiga.. Dah la masa mengandung tak digalakkan cabut gigi... Tak tahu nak buat apa... Sampai keluar air mata tahan sakit dan akhirnya tertidur... Alhamdulillah... Lepas tu baru rasa lega.

Apa pun, selain cabut gigi ada beberapa petua orang lama untuk lega kan sakit gigi guna bahan yang ada di dapur dan bahan alami...

Sumber :Google image 

7 Petua Melegakan Sakit Gigi Menggunakan Bahan Alami


1) Cuka

Campurkan sedikit cuka dalam segelas air suam. Gunakan air ini untuk berkumur. Amalkan tiga kali sehari sehingga rasa sakit hilang.

2) Kapur Sirih

Kunyah sedikit kapur sirih pada gigi yang sakit sehingga lumat. Amalkan sehingga rasa sakit gigi hilang.

3) Belimbing Buluh

Makan buah belimbing buluh bersama sedikit garam.

4) Bunga Cengkih

Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada gigi yang sakit. Jika gigi berlubang, tumbuk bunga cengkih dan isikan ke dalam lubanggigi dan tutup dengan kapas.

5) Buah Betik Muda

Untuk gigi berlubang, ambil getah pada tampuk buah betik muda dan sapukan pada gigi yang sakit dengan putik kapas.

6) Bawang Putih

Untuk gigi geraham berlubang, tumbuk seulas bawang putih hingga lumat dan masukkan sedikit cuka. Masukkan bahan tadi ke dalam lubang gigi.

7) Getah Pokok Kemboja

Sapukan getah pokok kemboja pada gigi yang sakit.


Bahan yang mudah.. Tapi cara lain biasanya pernah buat, letak minyak cap kapak.. Ataupun kumur air garam hingga rasa kebas...

Apa pun.. Sakit gigi sangat seksa rasanya... Tak tahan kan... Tapi wanita biasa alami sakit gigi ni.. Maklumlah bila makin ramai anak, makin sedikit kandungan kalsium dalam tulang. Kena ambil pil kalsium dan makanan yang tinggi kalsium... Jika tak mudah la alami sakit gigi ni...

Sekian, semoga bermanfaat... 

Julai 17, 2017

Petua Mudah Simpan Halia, Serai, Lengkuas dan Kunyit Supaya Tahan Lama

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Petua Simpan Halia, Serai, Lengkuas dan Kunyit Supaya Tahan Lama | Masa raya hari tu masih ada lagi baki halia, serai, lengkuas dan bahan-bahan lain untuk buat rendang. Bahan basah macam ni tak boleh nak beli sikit, sebab kita guna pun tak banyak kan... dalam 2 3 inci je sekali masak... dan tak semua masakan akan guna bahan ni setiap hari...

Bahan basah begini tak kan tahan lama kalau simpan secara biasa dalam peti sejuk. Tapi jangan risau, ada teknik mudah nak bagi bahan ini tahan lama .. bahkan sampai 2 3 bulan tahannya... Tanpa kecut atau busuk... Mak mentua MF la buat ni... Jadi, MF faham rupanya itulah petua nak bagi bahan basah ini tahan lama...

Petua Simpan Halia, Serai, Lengkuas dan Kunyit Supaya Tahan Lama


BAHAN-BAHAN:
Serai
Lengkuas
Kunyit
Halia
Bekas bertutup
Air bersih



CARA-CARA:
1.    Bersihkan bahan-bahan masakan diatas. Kemudian masukkan  ke dalam bekas.
2.    Masukkan air bersih dengan secukupnya. Tutup bekas.
3.    Simpan di dalam peti ais. Tukar air dua minggu sekali. Hasilnya, bahan masakan anda akan kekal segar dalam tempoh masa yang lama.

Kredit: Karangkraf.com


Zaman gawat macam ni, kena jimat sehabis mungkin... 

Mei 10, 2017

Cara Mudah Kupas Bawang Putih!


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Antara bawang merah dan bawang putih, paling leceh nak bawang putih... Sebab kecil dan satu-satu kan... Tambah lagi leceh tu bila lapisan kulit yang dalam dan nipis tu agak melekat... 

Jadi, inisiatif nya.. kena ada cara mudah untuk kupas bawang putih ni dengan mudah untuk cepatkan proses nak memasak. 

Antara petua mudah... 



Rendam bawang putih dalam air biasa... Air paip... 
Rendam dalam 10-15 minit... 
Lepas tu kupas macam biasa... 
Guna tangan je... Boleh kupas dengan mudah tanpa pisau... 

Ada juga ahli group MAHN, kongsikan.... Cara ni boleh diguna-pakai juga untuk kupas kulit bawang merah... Mengurangkan pedih mata ketika kupas bawang merah... 

Cara lain yang pernah MF Cuba... Masukkan dalam bekas bertutup kemudian goncang hingga kulitnya terlerai Sendiri... 
Cara ni berkesan cuma, bawang putih akan jadi lebam... Jadi kalau nak kisar sesuai guna cara goncang ni.. kalau nak simpan .. cara rendaman tu lebih sesuai.. 

Jadi, kedua petua ni berkesan cuma ikut kesesuaian... 
Semoga dengan petua mudah ni akan memudahkan lagi kerja-kerja di dapur... 

Semoga bermanfaat... 

Disember 23, 2016

CARA POTONG BAWANG MEMPENGARUHI KEENAKAN MASAKAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

MF suka layan program masakan... antara yang suka sangat layan , kalau dulu Chef Wan... kalau buat kek dan kuih Chef Ismail... tapi sekarang ni suka tengok cara Chef Ammar... 

Sebenarnya, bukan belajar resepi je... tapi teknik memasak tu yang penting.. sebab kesedapan makanan tu bergantung kepada teknik memasak... Resepi yang sama tapi rasa yang berlainan kerana masing-masing ada teknik memasak yang lain. 

Salah satu yang MF perhatikan... bila memasak.. kebanyakan chef suka potong bawang cara potong dadu... MF tak tahu kenapa... pada awalnya hanya sekadar tengok.. kemudian MF cuba praktikkan potong bawang bentuk dadu.. terutama bawang merah atau bawang besar untuk menumis. 



Ini kaedah ni, kalau waktu MF malas nak menumbuk la ni.. Bawang besar atau bawang merah potong dadu dan bawang putih pula MF ketuk dulu kemudian baru racikkan halus-halus.. 

Rupanya, memang mempengaruhi walaupun sekadar cara potong bawang dalam masakan kita... memang rasa lain.. masak tumis sayur air pun boleh rasa lain sedap dia tu... 

Baru MF tahu kenapa chef suka guna teknik potong dadu tu kalau nak tumis bawang... dan satu lagi teknik... panaskan minyak menumis, jangan terlalu panas.. dan tumis hingga naik bau sahaja bukan sehingga garing.. ini teknik dan petua MF banyak belajar dari rancangan masakan. 

Selain tu, kalau Chef Ammar dia selalu pesan apa... amalkan zikir dan selawat ketika memasak... ikhlas memasak dari hati dan dari iman.. insha Allah masakan kita jadi sedap.. walaupun sekadar telur dadar je.. 

Kalau nak rasa kelainan boleh la mencuba.. 

November 12, 2016

CARA MUDAH CUCI WHITEBOARD LAMA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Whiteboard atau papan putih bila lama-lama kita selalu tulis dengan marker pen akan kotor juga nanti... Nampak tak bersih dan nak tulis pun tak lut...

Kes ni sama la kat pejabat ke, atau kat sekolah ke, atau kat hospital yang memang selalu guna dan tulis padam whiteboard ni...

Tak susah pun sebenarnya nak cuci whiteboard ni... Guna bahan sedia ada je...


Yang pertama, perlukan ubat gigi, yang kedua kain buruk atau apa-apa kain untuk lap.

Caranya,
Basahkan kain buruk, kemudian picit ubat gigi pada kain buruk dan tenyeh pada papan putih... Gosok aje sampai licin dan putih...



 Tak payah nak beli tinner atau cecair khas untuk cuci papan putih tu..

Lepas ni MF nak kempen satu bilik darjah satu ubat gigi... khas untuk cuci whiteboard... mudah dan jimat... memang senang nak sental walaupun guna permanent marker..

Cikgu-cikgu patut cuba ni.. mudah dah nak cuci whiteboard lepas ni..