Maria Firdz - Lifestyle Blogger: Petua kesihatan
Memaparkan catatan dengan label Petua kesihatan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Petua kesihatan. Papar semua catatan

Januari 17, 2020

Bawang boleh sedut virus influenza? Fakta ke Mitos?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bawang boleh sedut virus influenza? Fakta ke Mitos? | Perkongsian asal mengenai tips bawang menyerap virus influenza di udara telah dikongsi lebih 23 ribu netizen.


Bawang boleh sedut virus influenza Fakta ke Mitos

Bawang boleh sedut virus influenza? Fakta ke Mitos?

✅ TIADA kajian saintifik yang dapat membuktikan fungsi hirisan bawang untuk merawat dan mencegah penyakit.

✅ Tips yang telah dikongsikan lebih dari 23 ribu netizen ini berasal dari kepercayaan masyarakat kuno sejak tahun 1500 lagi.

✅ Pada ketika itu, hirisan bawang diletakkan di dalam bilik untuk mencegah wabak Plague, iatu sejenis wabak penyakit yang menyebabkan kematian hampir 200 juta manusia ketika itu!

✅ Penggunaan hirisan bawang ini berasal dari teori Miasma, iaitu teori kesihatan purba yang percaya 'udara kotor’ merupakan punca kepada penyebaran penyakit berjangkit. Masyarakat ketika itu percaya, udara malam merupakan udara yang merbahaya dan perlu dielakkan.

✅ Teori Miasma telah terbukti TIDAK TEPAT selepas penerokaan sains dan teknologi semakin berkembang. Punca sebenar yang menyebabkan jangkitan penyakit telah ditemui iaitu berpunca dari KUMAN.

✅ Selain dari hirisan bawang yang diletakkan di dalam bilik untuk membersihkan udara didalam bilik, amalan popular yang melibatkan penggunaan bawang adalah dengan meletakkan hirisan bawang di dalam sarung kaki dan dipakai semalaman.

Tips ini juga telah dibuktikan dengan kajian saintifik TIDAK berkesan.

Khasiat Bawang


Walaubagaimanapun, bawang merupakan sejenis sayur sayuran yang berkhasiat dan baik untuk kesihatan.

✅ Bawang kaya dengan Flavonoids yang mempunyai fungsi anti kanser dan anti radang.

✅ Bawang juga merupakan sumber vitamin C yang baik dan baik untuk fungsi imun badan.

✅ Ia juga baik untuk kesihatan rambut dan kulit. Vitamin c merupakan bahan penting dalam penghasilan kolagen

✅ Apa yang menarik, dalam satu pengumpulan hasil kajian pada tahun 2010, pengambilan bawang (yang kaya dengan organosulfur) boleh melindungi dari penyakit jantung.

Khasiat bawang ini hanya di perolehi sekiranya anda MAKAN bawang, BUKAN meletakkan bawang di sudut bilik 😅😅
.
Fakta dan info kami kongsikan, pilihan sentiasa di tangan anda 😘

Kredit info: Public Health Malaysia

Kesimpulan:


Bagi yang buat, tak salah.. tapi kalau MF, ntah la... rasa macam pelik... dan pernah cuba juga... takde apa jadi, bahkan satu rumah bau busuk dengan bau bawang... 

Kalau buat, dan menjadi itu bukanlah kuasa bawang ya... itu kuasa Allah yang menyembuhkan. Jangan sampai syirik dek kerana bawang... 

Dahsyat juga bawang ni eh... selain mahal... mampu juga memecah belahkan orang dan juga memesongkan akidah umat akhir zaman..  Nauzubillah... 

Januari 02, 2020

Serangan Asma Pembuka Tahun 2020

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Serangan Asma Pembuka Tahun 2020 | Tahun 2020 takde yang terbang, cuma MF terbang melayang kerana Allah sayang lebih awal tahun ni.

Tahun 2020 kami sambut di klinik... 3 dari 4 anak diserang demam, batuk dan asma... dan MF sendiri pun diserang asma awal tahun ni setelah lebih 2 tahun tak kena...

Apa pun.. Alhamdulillah.. segalanya berlalu dengan mudah...

Tahun 2020, lebih 30 tahun dah hidap penyakit ni cuma lepas dah kahwin ni sangat jarang kena asma.. Hikmah berkahwin kan...

Apa pun, MF share sikit info pasal asma... dan asma bukanlah satu penyakit biasa sebenarnya walaupun kedengaran biasa...

5 TANDA SERANGAN ASMA YANG ANDA PERLU TAHU, SIMPTOM-SIMPTOM SERANGAN ASMA
Sumber: Google images

5 TANDA SERANGAN ASMA YANG ANDA PERLU TAHU

Apa itu asma?? Asma atau lelah adalah penyakit saluran pernafasan kronik yang melibatkan saluran udara yang membawa udara masuk dan keluar daripada paru-paru yang menyebabkan kekejangan dada dan sesak nafas. Asma menyebabkan salur pernafasan menjadi merah, bengkak dan menghasilkan lendir berlebihan.


Asma terbahagi kepada dua iaitu Asma Alahan Dan Asma Bukan Alahan

🔎Asma Alahan

Asma ini terjadi disebabkan penyedutan bahan-bahan tertentu yang biasa tidak membahayakan individu sihat.

Akan tetapi bagi individu yang ada alahan atau alergik kepada bahan tertentu akan mendapat ASMA. Contohnya habuk, bulu haiwan, spora kulat dan bahan makanan.

🔎Asma bukan alahan

Asma ini terjadi disebabkan oleh cuaca sejuk, asap rokok, bau cat, gasolin, infeksi atau jangkitan serta tekanan psikologi adalah antara faktor yang boleh mencetuskan keadaan asma ini.

SIMPTOM-SIMPTOM SERANGAN ASMA

1.Batuk. 

Biasanya asma dikalangan kanak-kanak bermula dengan batuk berpanjangan diwaktu pagi dan waktu malam. Pada masa ini mereka selalunya berkahak yang menyebakan batuk dan muntah. Biasanya batuk yang dialami adalah basah dan berkahak

2.Nafas berbunyi. 

Disebabkan batuk yang berterusan menyebabkan nafas berbunyi dan semput. Setiap kali bernafas akan mngeluarkan bunyi wheezing. Bagi asma yang teruk bunyi wheezing boleh didengar apabila duduk disbelah bayi tanpa letakkan telinga ke dada bayi tersebut.

3. Susah untuk menghembus nafas

Mengalami kesukaran untuk menghembuskan nafas dan tersekat-sekat. Yang ni doktor ajar, tengok lekuk kat leher tu... kalau dalam tu maknanya tu antara tanda serangan asma.

4.Bernafas dengan laju

Saluran yang sempit ini menyukarkan paru-paru anak untuk berfungsi dengan baik untuk menukarkan gas oksigen dan karbon dioksida. Maka pesakit terpaksa bernafas dengan lebih laju untuk menambah kadar pertukaran oksigen sehingga paru-paru boleh menjadi penat (dan pesakit akan kekurangan oksigen.

5.Denyutan jantung cepat

Disebabkan bernafas dengan laju, jantungnya akan berdegup kencang daripada biasa untuk menyalurkan oksigen yang cukup ke tubuhnya.

Jika ada tanda-tanda seperti diatas segeralah berjumpa doktor atau segeralah berubat sebelum terlambat. Jangan biarkan.

Asma ni nak kata takde ubat, macam-macam ubat MF try dah... cuma kekerapan kena serangan tu tak boleh dijangka.

Cuma apa yang MF boleh kongsikan. Kalau anak ada asma, elakkan ada permaidani, benda berbulu, habuk... jaga juga pemakanan, elakkan makanan yang manis dan jajan.

Semoga ini jadi permulaan, akan berakhir lah untuk tahun ni.... Huhu... Moga sihat-sihat sahaja untuk tahun 2020 ni...

November 30, 2019

Cara Jaga Luka Berkhatan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cara Jaga Luka Berkhatan | Musim cuti sekolah, biasalah mesti ibu bapa ambil peluang untuk dewasa kan anak lelaki.

Anak lelaki pula rasa tak selamat je bila cuti sekolah nih.. Hehe...

Berkhatan bagi anak lelaki dan perempuan hukumnya sunat.

Bagi anak perempuan, biasanya dikhitankan semasa masih bayi... Tapi bagi anak lelaki menjadi adat di Malaysia buat ketika usia dah menginjak remaja.

Zaman dulu, mak MF pernah ceritakan pernah lelaki berkhatan ketika hampir nak berkahwin... Hehe.. Kalau zaman sekarang, malu weyhh kalau dah nak kahwin tapi tak sunat lagi.

Bila dah berkhatan, pasti mak lah yang paling debar... Sebab fikirkan macam mana nak jaga luka berkhatan.

Kalau sakit bersalin lain ceritanya sebab dah dewasa. Ni ragam anak-anak kecil, bila bersunat.. Pasti lain caranya.

Jadi, MF kongsikan panduan buat semua untuk menjaga luka anak berkhatan. Supaya cepat sembuh dan tak bentan.

Cara Jaga Luka Berkhatan, berapa lama luka khatan sembuh?, makanan pantang orang berkhatan

Cara Jaga Luka Berkhatan

1. Buka balutan

Jangan biarkan balutan luka tidak dibuka lebih 72 jam. Ia perlu dibuka, untuk pantau komplikasi berikut:
— Jangkitan/nanah
— Bengkak/bentan
— Jahitan terbuka
— Keruping melekat pada balutan

2. Cuci luka

Luka berkhatan perlu dicuci 2-3 hari sekali menggunakan normal saline. Caranya:
— Bersihkan daki / darah beku sekitar luka
— Cuci luka dengan normal saline
— Periksa jika ada jahitan & tanda jangkitan
— Tutup semula luka jika tiada tanda-tanda

3. Guna ubat yang dibekalkan

Ada beberapa ubat yang dibekalkan oleh doktor selepas prosedur berkhatan:
— Tahan sakit: diambil bila perlu
— Antibiotik: perlu diambil ikut jadual
— Ubat cucian: lazimnya normal saline
— Elak sapu minyak/herba pada luka

4. Ngilu 

Anak-anak kadangkala mengadu berasa ngilu bila kepala zakar bergesel dengan pakaian(seluar/kain). Itu perkara normal kerana ia bahagian yang sensitif dan sebelum ini ia dilitupi kulit, tetapi kini terdedah. Ngilu itu akan beransur-ansur hilang.

5. Pakai pakaian longgar

Pakai pakaian yang longgar dan selesa supaya aliran darah tidak terganggu dan dapat pengudaraan yang secukupnya. Ini membantu proses penyembuhan luka. Boleh pakai seluar, asalkan tidak terlalu ketat.

6. Galakkan anak bergerak dan berjalan perlahan. 

Selepas berkhatan, anak-anak dibenarkan berjalan. Malah mereka tidak digalakkan hanya berbaring sahaja. Aktiviti ringan ini membantu pengaliran darah dan mengurangkan tempoh penyembuhan luka. Cuma jangan lasak sangatlah.

7. Minum air secukupnya. 

Pastikan minum air secukupnya. Ada petua lama yang mengatakan minum air banyak selepas berkhatan menyebabkan bentan. Itu tidak benar. Air yang cukup adalah satu faktor yang penting untuk penyembuhan luka.

8. Jaga pemakanan

Jaga pengambilan makanan. Perlu ambil makanan yang mengandungi protein, serat, vitamin secukupnya. Boleh makan: ayam, telur, ikan, kicap, sayur. Ia tidak akan menyebabkan kegatalan atau kehitaman pada luka berkhatan.

Cara Jaga Luka Berkhatan, berapa lama luka khatan sembuh?, makanan pantang orang berkhatan

9. Jumpa doktor jika perlu

Luka berkhatan akan sembuh dalam masa 10-14 hari. Jika ada tanda-tanda berikut, jumpa doktor:
— Sakit/bengkak melampau
— Nanah yang banyak
— Demam tinggi
— Tak boleh kencing

10. Rawatan susulan

Bergantung pada teknik khatan, mungkin perlu bawa anak berjumpa doktor untuk rawatan susulan.
— Jahitan konvensional: tak perlu dibuka
— Klamp: perlu jumpa doktor untuk dibuka
— Gam: tak perlu jumpa doktor semula


Sumber: Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan

Nampak macam tak susah mana, tapi nak layan ragam anak berkhatan ni yang mencabar.

Fuhh... MF tak boleh nak bayangkan anak lelaki MF yang sorang ni... Waktu kecil pun dah cukup manja... Apatah lagi kalau berkhatan... Haha..

Nak kena prepare fizikal, mental dan paling penting emosi juga kalau anak berkhatan ni kan...

Semoga bermanfaat buat semua... 

November 01, 2019

Ini cara yang betul nak dapatkan kebaikan dari bawang putih

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ini cara yang betul nak dapatkan kebaikan dari bawang putih | Kita tau, bawang putih dan bawang merah banyak khasiat selain penyedap dalam masakan.

Tapi, mungkin tak ramai yang tahu, cara yang betul nak dapatkan khasiat bawang ini sepenuhnya.

Jadi, ini tip mendapat nutrisi yang lebih banyak dari bawang putih dan bawang merah.

khasiat bawang putih, cara potong bawang

Ini cara yang betul nak dapatkan kebaikan dari bawang putih

Ramai yang memotong bawang putih dan merah dan letakkan di dalam mangkuk yang terdedah ke dalam peti sejuk. Ada juga yang meletakkan ke dalam bekas plastik dan kaca.

Ini bukanlah cara terbaik kerana nutrisi bawang-bawang itu akan hilang apabila terdedah terlalu lama. Ia pun boleh menyebabkan bawang-bawang ini diserang kulat.

Simpanlah bawang putih dan bawang merah yang tidak ditinggalkan dan tidak dipotong di tempat yang kering dan sejuk.

Potong bawang apabila mahu digunakan dalam masa 10-15 minit. Jika sudah dipotong halus dan tidak digunakan, boleh rendamkan dalam minyak kelapa atau minyak zaitun bagi mendapat nutrisi yang lebih banyak.

Semoga bermanfaat.

Kredit: Dr Zubaidi Ahmad

Itu caranya, potong bila nak guna. MF sekarang jarang buat stok bawang. Nak guna just ketuk, buang kulit dan biarkan 10-15 minit sebelum memasak. Rasa bawang lebih segar dan sedap. 

Bawang memang banyak khasiat, tapi membawang membawa banyak dosa 😆😆😆. Sekian... 

September 14, 2019

Tauge, Sayur Murah, Tapi Khasiatnya Mahal

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tauge, Sayur Murah, Tapi Khasiatnya Mahal | Tauge, sejenis sayur daripada kekacang yang belum jadi pokok kacang.

Tauge biasa orang buat sayuran campur dalam bahan gorengan yang lain. Dalam mee goreng ke, tapi kalau dalam kueh teow goreng wajib ada tauge, baru sedap. Tapi ada yang tak suka, siap kelaskan letak kat tepi lagi kalau jumpa dalam mee.

Khasiat tauge, tauge untuk kesihatan, tauge untuk hamil, petua hamil dengan air tauge, resepi tauge

Tauge, Sayur Murah, Tapi Khasiatnya Mahal 

Tauge ni kategori sayur murah la… jarang orang buat sayur gitu je… Tapi sebenarnya, sedap aje buat sayur goreng belacan atau goreng kicap je.

Harga tauge sekarang, sekitar RM3 lebih je sekilo… Tapi beli 100gram pun dah tak larat nak makan.

Tauge ada 2 jenis ada jenis kering, ada jenis basah. Kalau jenis kering, biasanya memang tak direndam dalam air, kalau jenis basah, akan direndam di dalam air bersama tauhu.

Walaupun murah tauge ni, tapi khasianya mungkin tak ramai yang tahu.

Khasiat tauge untuk kesihatan dan kecantikan

1. Cegah Kanser

Tauge yang terdiri daripada jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia yang berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine) iaitu sejenis asid amino yang mampu melumpuhkan punca kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

2. Baik Untuk Wanita

Tauge juga mempunyai estrogen semulajadi yang berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam Tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis). Pengambilan Tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mengelakkan dari kanser payudara, gangguan menjelang haid, simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

3. Meningkatkan kesuburan

Tauge juga mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan Tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan lebih baik, begitu juga bagi kaum wanita yang dapat membantu meningkatkan tahap kesuburan.

4. Kurangkan Lemak

Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung disebabkan oleh kadar lemak darah yang tinggi digalakkan mengambil lebih banyak menu Tauge dalam hidangan seharian. Saponi di dalam Tauge akan menghalau ‘lemak jahat’ LDL tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL kerana ketika kacang dicambahkan untuk dijadikan Tauge secara umum, kadar saponinya meningkat sehingga 450%.

5. Lancarkan sistem penghadaman.

Tauge yang mengandungi banyak serat dan air yang berfungsi untuk membuang segala kotoran dalam usus besar. Apabila kotoran dihapuskan, tiada lagi zat dalam kotoran yang dapat diserap tubuh, ia mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang sel kanser.

6. Awet Muda

Tauge juga padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Secara kesimpulannya Tauge merupakan sayuran yang boleh membuat kita lebih muda.

7.Tauge untuk cantik

Satu mangkuk tauge mengandungi vitamin A, K, B1, E dan C yang sangat baik untuk tubuh badan terutama wanita. Ia boleh meningkatkan kesuburan, mencegah gangguan haid dan menopaus.

Atasi jerawat

Selain itu, vitamin yang ada juga mampu menghilangkan jerawat di muka. Tauge boleh menyelesaikan masalah jerawat  kerana mengandungi omega 3 yang membantu mengurangkan keradangan serta mengurangkan masalah jerawat atau masalah kulit yang lain.

Atasi keguguran rambut

Vitamin A dalam tauge boleh merangsang folikel rambut dan kulit kepala. Kesannya, rambut akan menjadi lebih kuat dan sihat.

Melembapkan kulit

Kandungan air dalam tauge membantu melembabkan kulit.  Jika sering memakan tauge, boleh hindarkan diri daripada pelbagai masalah kulit seperti kusam, penuaan dan sebagainya.


Khasiat tauge, tauge untuk kesihatan, tauge untuk hamil, petua hamil dengan air tauge, resepi tauge

Amacam? Banyakkan khasiat tauge… murah je sayur ni… tapi khasiatnya mahal.

Sebab apa mahal… eh, kalau nak cantikkan kulit tu, nak beli skincare dah beratus berpuluh ringgit, baik aje amal makan tauge…

Dan untuk kesuburan tu sangat terbukti… dengan izin Allah la..

Masa MF merancang nak tambah anak selepas alami keguguran, MF dan suami amalkan makan tauge dengan kerap. Alhamdulillah… hamil dalam masa yang cepat dan rahim pun jadi kuat. Usaha kan… selebihnya Allah tentukan.

Jadi, jangan pandang rendah pada sayuran murah ni… Banyak khasiatnya.

Itulah namanya tauge, sayuran murah tapi khasiatnya mahal.

Sekian, semoga bermanfaat.

September 10, 2019

Ingat Kurus Tu Cantik? Ini Cara Tambah Berat Badan Dengan Sihat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ingat Kurus Tu Cantik? Ini Cara Tambah Berat Badan Dengan Sihat | Sekarang ni, ramai nak jadi kurus. MF pernah jadi kurus. Ramai orang jeles dengan badan MF yang kurus.

Bayangkan anak tiga pun nampak slim... Baju masih longgar... Tak nampak gemuk langsung.. Ramai jeles.

Tapi, tahu tak disebalik cemburu diorang tu sebenarnya, MF risau berat badan MF yang kurus.

MF pernah capai berat badan bawah 40kg dengan tinggi sekitar 159cm. Tak normal kan.

Jangan ingat kurus tu cantik...

Mungkin sebab diorang nampak MF tinggi... dan dengan penampilan dan pakai MF yang longgar, jadi tak nampak kata kurus. Diorang kata dah ok dah tu badan ko... cantik dah.. Tapi sebenarnya, MF tetap tak puas hati...

MF berusaha naikkan berat badan selepas melahirkan anak.

Masa anak pertama masih tak naik berat badan. Anak kedua lagi teruk turun berat... Masuk anak ketiga, naik sikit... mencapai border je antara BMI normal dan underweight. Masuk anak keempat barulah mencapai berat badan ideal dengan ketinggian MF.

Ingat Kurus Tu Cantik? Ini Cara Tambah Berat Badan Dengan Sihat

Ingat Kurus Tu Cantik? Ini Cara Tambah Berat Badan Dengan Sihat

Macam mana MF buat?

Sebenarnya, berat naik mendadak bila anak keempat. MF tak buat apa... tapi stress buatkan MF banyak makan... tidur pun kurang sebab anak kuat meragam. Menjadikan berat MF naik dan naik.

Tapi, MF control juga makan ye... sebab tak nak kenaikan berat tu disebabkan lemak jahat yang terkumpul. MF nak otot yang terkumpul bukan lemak.


jadi, ini MF kongsikan cara nak naikkan berat badan dengan sihat dan selamat.

12 CARA MENINGKATKAN BERAT BADAN 


  1. Tingkatkan pengambilan kalori 300-500 kalori setiap hari 
  2. Makan 3 kali sehari 
    • - karbohidrat 
    • - Protein 
    • - Lemak 
  3. Makanan Padat Tenaga 
    • - Kekacang 
    • - Kurma 
    • - Kentang 
    • - Beras perang 
    • - Keju dan yogurt
    • - Coklat 
  4. Senaman angkat berat dan tingkatkan kekuatan 
  5. Diet tinggi protein 
    • - Daging 
    • - Ikan 
    • - Telur 
    • - Produk tenusu 
    • - Kekacang 
  6. Jangan minum sebelum makan
  7. Makan lebih kerap
  8. Jangan merokok/ vape 
  9. Cukup tidur 
  10. Minum susu
  11. Gunakan pinggan besar
  12. Tambah creamer dalam minuman 

Ingat kurus tu sihat dan cantik?

Orang yang kurus meningkatkan risiko:
- Jangkitan
- Osteoporosis
- Kurang subur
- Kematian lebih Awal


Cara MF pula, selalu ambil susu coklat Goodday Charger... Sehari sekotak 250ml... Memang cepat naik berat dan otot...

Ingat Kurus Tu Cantik? Ini Cara Tambah Berat Badan Dengan Sihat


Sekarang ni dah tak sekeping dan badan dah berisi berbanding dulu... paling penting BMI dah normal dan sekarang ni maintain je berat.. Alhamdulillah...


September 09, 2019

Petua awet muda : Amal minum air selepas bangun tidur tanpa gosok gigi, betul ke?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Petua awet muda : Amal minum air selepas bangun tidur tanpa gosok gigi, betul ke? | Bangun tidur terus minum air kosong atau air suam tanpa gosok gigi. MF pernah dengar petua ni.

Mak MF sendiri pernah juga bagi tau pasal petua orang tua-tua ni.

Tapi,

Sejauh mana kesahihan dan kebenarannya? Eee.. Tak gosok gigi... Bukan banyak ke kuman terkumpul dalam mulut bila bangun dari tidur.

Confius kan...

Dan rupanya, Amalan ni bukan calang calang ok... Ada juga orang ternama amalkan petua ni untuk kelihatan awet muda.

Dan disebabkan itu, ada doktor yang buat kajian.. Betul ke petua ni...

Amalkan minum air kosong selepas bangun tidur untuk awet muda...

Petua awet muda : Amal minum air selepas bangun tidur tanpa gosok gigi, betul ke?

Petua awet muda : Amal minum air selepas bangun tidur tanpa gosok gigi, betul ke?

Apa khasiat air kosong diminum di waktu pagi sebelum mulut dicuci ?


Untuk memahami khasiatnya, perlu diketahui bahawa di dalam badan kita ada suatu molekul yg tersangat penting untuk kesihatan, iaitu Nitric Oxide (NO). NO bertindak mengawal tekanan darah, sebagai neurotransmitter, anti-penuaan, anti-oxidant, anti-inflammatori dan banyak lagi peranan pentingnya.

Ada banyak cara Allah SWT yang Maha Pencipta, memberikan NO kepada kita. Salah satu cara ialah dengan ada bakteria - bakteria tertentu di dalam rongga mulut dan hidung kita yang menghasilkan NO secara semulajadi, yang bergiat aktif menghasilkan NO terutamanya ketika kita tidur. NO yang terhasil itu terkumpul di dalam air liur dan rongga kerongkong yang terhasil semasa kita tidur itu .

Rujuk: Jose Miguel Chatkin, MD; Wei Qian, MD; Patricia A. McClean, MSc; et al Noe Zamel, MD; James Haight, MD; Phillip Silkoff, MD. Nitric Oxide Accumulation in the Nonventilated Nasal Cavity. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 1999;125(6):682-685.

  • Petua awet muda : Amal minum air selepas bangun tidur tanpa gosok gigi, betul ke?


Maka apabila kita bangun dari tidur dan minum air sejuk, NO di dalam air liur kita itu dibawa ke dalam perut kita yang kosong dan diserap ke dalam peredaran darah kita. NO adalah sangat penting untuk kesihatan kita, kesihatan jantung terutamanya.

Dengan itu juga, adalah kurang bijak untuk mengamalkan berkumur dengan segala bentuk ubat pencuci mulut bagi orang yang tiada apa-apa penyakit mulut tetapi hanya untuk memberikan bau mulut yang menyegarkan. Ubat pencuci mulut dan segala mouthwash ini akan menghapuskan bakteria pembuat NO di dalam rongga mulut.

Kalau ada keperluan tertentu dan diarahkan oleh doktor, barulah sesuai digunakan ubat kumur pencuci mulut. Moga perkongsian ini dijadikan Allah bermanfaat.

Kredit : YB Dr Azman Ismail via Facebook Dr. Zubaidi

So, ada kebenarannya.. Jadi, boleh la amalkan ye.. Bangun tidur terus minum air... Bagus untuk kesihatan.

Semoga bermanfaat... 

Ogos 08, 2019

Amal Minum Air Sejuk atau Air Panas, Mana Lebih Baik?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Amal Minum Air Sejuk atau Air Panas, Mana Lebih Baik? | Minum air sejuk terutama berais memang menyejukkan tekak terutama pada hari panas terik. Tapi ramai yang mengamalkan pantang minum air ini kerana dikatakan tak elok untuk kesihatan. Betulkah?

Amal Minum Air Sejuk atau Air Panas, Mana Lebih Baik?

Amal Minum Air Sejuk atau Air Panas, Mana Lebih Baik?

Sebenarnya minum air sejuk juga baik untuk tubuh tapi haruslah pada waktu yang sesuai. Berikut dikongsi kebaikan minum air sejuk dan waktu yang tepat untuk anda mengambilnya agar bermanfaat pada kesihatan tubuh.

Waktu untuk minum air sejuk

Selepas bersenam

Sewaktu bersenam, suhu tubuh akan meningkat dan minum air yang sejuk akan menurunkannya kembali.

Melawan panas

Minum air sejuk terutama pada musim panas disarankan bagi kesihatan tubuh. Air sejuk diserap dengan cepat oleh tubuh dibanding air panas.

Membantu menurunkan berat badan

Kunci penurunan berat badan adalah menaikkan kadar metabolime tubuh agar dapat membakar kalori lebih banyak lagi.

Antara cara paling berkesan untuk tujuan ini adalah minum atau mandi air sejuk, ia dapat meningkatkan metabolisme tubuh.

Jangan minum air sejuk bila…

Elak minum air sejuk ketika sedang makan. Minum air sejuk semasa makan atau selepas makan akan menyebabkan tubuh membuang banyak tenaga untuk meningkatkan suhunya. Ia akan melambat pencernaan yang hujungnya berkait dengan masalah lemak pada perut.

Minum air panas pun banyak manfaatnya

Tak lengkap jika tak huraikan tentang manfaat minum air panas atau suam yang mana cukup baik diamalkan.

Kebaikan amal minum air panas/suam

Mempercepatkan pencernaan

Menurut perubatan Ayuverda dan masyarakat Cina kuno, sebaiknya minum segelas air suam pada pagi hari. Ia akan mengaktifkan sistem pencernaan dan mencegah masalah pada perut.

Mengeluarkan toksin dari tubuh

Minum air suam juga membantu mengeluarkan toksin dari tubuh selain membersihkan tubuh dan mencegah jerawat serta masalah kulit.

Untuk menambah khasiatnya, tambah perahan jus lemon dalam segelas air suam dan minum setiap pagi.

Melancarkan pernafasan

Air panas juga baik bagi mereka yang memiliki masalah pada saluran pernafasan. Air ini membantu pengeluaran lendir di saluran pernafasan.

Mengurangkan rasa sakit

Sewaktu air panas mengalir dalam aliran darah, ia sekali gus berfungsi sebagai penghilang rasa sakit semula jadi. Jadi jika mengalami sakit pada sendi atau perut kerana haid, segelas air hangat dapat membantu mengurangkannya.
Kredit: telegram Channel Petua dan Kesihatan

Kalau MF, tak boleh selalu amal air sejuk, nanti sakit badan... Kalau dah sakit badan tu apa MF akan buat ialah, bancuh kopi panas dan minum... Insha Allah... sekejap dalam 10 - 15 minit redalah... jadi, MF masih berpantang bab makan makanan yang berangin dan sejuk ni walaupun anak dah besar. Itulah nak kata pantang ni bukan sebab ikut hari 44 hari atau 100 hari atau setahun, tapi pantanglah ikut badan kita... Yang mana tak boleh tu tak payah makan... Makan juga tu tanda cari penyakit namanya...

Sekian, semoga bermanfaat.

Ogos 07, 2019

4 Cara Redakan Demam, Batuk, Kahak dan Selesema Anak Dengan Lemon

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


4 Cara Redakan Demam, Batuk, Kahak dan Selesema Anak Dengan Lemon | Lemon adalah natural remedy yang tak ramai orang tahu... Orang ingat lemon untuk kuruskan badan je..

Tapi sebenarnya, Allah jadikan lemon sebagai penawar dan anti bakteria yang bagus. Jadi tak mustahil lemon dijadikan satu Essential Oil yang berguna untuk kesihatan.

Bila cuaca tak menentu, mengundang virus dan bakteria dalam rumah. Bagi anak kecil, inilah masanya imun badan bekerja. Akhirnya, jadilah demam, batuk dan kahak pada anak-anak.

Sekarang ni lagilah.. Tengah musim virus dan bakteria aktif nih.. Ramai anak-anak demam dan batuk.

Kat klinik penuh orang... Tak cukup kat klinik kerajaan, klinik swasta pun sama. MF tak terkecuali. Minggu ni sangat berkejar-kejar dengan kerja dan anak-anak yang tak sihat.

Dah usaha pelbagai cara, akhirnya MF back to natural remedy... Selain bawang putih, MF suka guna lemon untuk bantu imun badan anak melawan bateri dan virus. Kita usaha ja.. Allah Yang punya kuasa menyembuhkan. Dah ubat tak berkesan.. Kita guna lah alternatif lain.

Tak susah nak redakan demam dan batuk dengan lemon.. Ada 4 cara nak guna lemon sebagai agen penyembuh semula jadi.

Ini MF kongsikan...

4 Cara Redakan Demam, Batuk, Kahak dan Selesema Anak Dengan Lemon


Salah satu cara nak turunkan suhu badan anak adalah dengan menggunakan lemon. Ini kerana lemon membantu untuk menurunkan suhu badan yang panas dengan cepat.

Cara nak buat pun senang sahaja. Bahan-bahan yang kita perlukan hanyalah lemon dan air. Lemon boleh dihiris mahupun diperah untuk mengambil jusnya.

4 Cara Redakan Demam, Batuk, Kahak dan Selesema Anak Dengan Lemon

1. Air perahan lemon + air (Nisbah 1:1)

– Perah lemon ke dalam mangkuk dan campurkan dengan air.
– Masukkan ke dalam botol spray dan semburkan di kepala anak kita supaya sentiasa basah. Boleh juga di rendam dengan kain dan diletakkan di kepala si manja.

2)Rendam sarung kaki (stokin)

Selain itu, basahkan sarung kaki anak di dalam campuran air lemon sekejap.Angkat sarung kaki, perah sedikit bagi lembab. Pakaikan sarung kaki kepada anak pada waktu malam.

3)Hirisan lemon

– hiriskan lemon dan lekatkan di tapak kaki mereka dan selotapekan lemon itu supaya tak tanggal. Ni kalau nak buatlah time anak dah tidur.. Kang ditanggalnya kang...

– Spray kan kaki dan kepala si manja dengan air perahan lemon juga supaya kaki mereka sentiasa basah. In sya Allah cepatlah turunnya suhu yang panas tu.

4)Mandi air lemon

1- Penuhkan bekas mandian dengan air suam
2- Potong 1-3 biji lemon dan letakkan di dalam air
3- Biarkan lemon terendam di dalam air selama 2 minit
4- Siap boleh mandikan bayi.

Kalau anak dah besar... Bilasan terakhir bilas dengan air perahan lemon ni... Hirisan lemon tu buat gosok pada kepala dan tapak kaki...

Itulah caranya kalau nak guna lemon sebagai remedi ni takde lah tindak balas cepat.. Slow tapi berkesan... Kena buat banyak kali... Tapi insya Allah... Buat sambil selawat.. Ulang 3 kali... Insha Allah dengan izin Allah... Akan reda demam, batuk dan kahak.

Untuk jangka masa panjang... Diffuse lah rumah dengan essential oil lemon.. Insha Allah.. Rumah pun bau segar je.. Bakteria dan virus pun lari... Insha Allah...

Semoga bermanfaat...

April 30, 2019

Yang Kena Pantang Bagi Orang Darah Tinggi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم  
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Yang orang darah tinggi kena pantang. Darah tinggi nampak macam takde apa, tapi tak boleh pandang remeh juga. 


  1. MASIN- Garam Musuh Utama bagi darah tinggi
  2. MAKANAN FROZEN, MAKANAN DALAM TIN
  3. TIDUR LEWAT- Ganggu keseimbangan hormon
  4. SUSAH HATI — Selalu tension menyebabkan jantung berdegup Iaju dan saluran darah menjadi sempit
  5. ROKOK- RACUN UTAMA yang menyebabkan darah menjadi pekat dan merosakkan dinding saluran darah* mudah pecah & tersumbat
  6. JERUK, PEKASAM, IKAN KERING
  7. TIDAK BERPELUH — Banyakkan berjalan dan bergerak untuk mengeluarkan peluh menyihatkan
  8. PERUT BUNCIT — Jika dapat kurangkan 1 kg tekanan darah akan turun I digit bacaan.
  9. KOPI — Tekanan akan naik mendadak selepas minum kopi, terutama kepada yang jarang minum kopi

Kredit: Siri Berpantang PHM



Kalau tengok dari pantang ni, nampaknya satu keluarga juga kena pantang.  Kalau ada depan mata akan makan kan.. jadi, sekeluarga kena pantang juga. 


Mac 17, 2019

7 Petua Legakan Resdung Dengan Cepat, No.7 Paling Berkesan!

7 Petua Legakan Resdung Dengan Cepat, No.7 Paling Berkesan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


7 Petua Legakan Resdung Dengan Cepat, No.7 Paling Berkesan! | Resdung atau sinusitis merupakan sejenis penyakit di mana rongga sinus mengalami keradangan yang disebabkan oleh jangkitan kuman. Resdung sebenarnya adalah rongga-rongga yang terdapat pada tulang muka dan bersambung ke hidung melalui saluran-saluran yang sangat kecil.

Resdung, ni ada orang kata sebab makan seafood dan pelbagai faktor lain. Tapi mungkin juga faktor keturunan.

Kalau dah kena resdung, hadoii.. seksa juga... Memang serik... Tapi berusahalah untuk rawat supaya dapat legakan dan supaya tak berulang.

Resdung boleh dirawat dengan guna bahan alami tanpa ubat... cuma kena rajin je.

sumber: google images


7 Petua Legakan Resdung Dengan Cepat, No.7 Paling Berkesan!


1. Sedut Wap Air Hangat

Rebus air mengikut saiz bekas anda, lalu campurkan dengan air garam sehingga mendidih. Letakkan kepala anda 30cm di atas air, lalu sedut wap tersebut. Untuk kesan yang lebih baik, anda boleh menutup kepala dengan tuala yang menutup wap air panas. Lakukan selama 15 minit sebanyak tiga kali dalam sehari sehingga resdung reda.

2.Tuam Dengan Tuala Hangat

Petua lain yang anda boleh amalkan adalah dengan menuam tuala di bahagian pipi dengan air panas tersebut. Panaskan air sehingga mendidih, tunggu air sedikit suam, celupkan tuala ke dalam air, perah airnya dan tuamkan tuala di bahagian muka anda. Cara ini dapat membantu mengeluarkan lendir yang terkumpul di bahagian bawah mata dan kawasan sekitar hidung.

3. Lidah Buaya a.k.a Aloe Vera

Lidah buaya pun boleh digunakan untuk mengubati resdung sebab ia mengandungi sifat antiseptik. Caranya ialah dengan menitiskan lendir atau gel lidah buaya pada hidung. Untuk kesan lebih baik, minum rebusan lidah buaya secara teratur.

4. Limau Nipis dan Daun Pandan

Petua seterusnya ialah menggunakan campuran limau nipis dan daun pandan.
Caranya:

  1. Sediakan 8 buah limau nipis dan 10 helai daun pandan. 
  2. Hiris halus-halus daun pandan. 
  3. Perah buah limau hingga menghasilkan air limau yang banyak, pisahkan bijinya. 
  4. Campurkan air perasan limau dengan daun pandan. 
  5. Ramas daun pandan tersebut beberapa minit sehingga air berubah menjadi kehijauan. 
  6. Tapiskan sehingga tinggal air saja. 
  7. Basuh atau cuci muka terlebih dahulu dan bilas air tadi ke wajah anda, elakkan dari terkena mata atau bibir. 
  8. Tunggu wajah kering lalu sapukan lagi. 
  9. Lakukan setiap 3 jam untuk hasil yang lebih baik. 
  10. Setelah selesai, cuci wajah anda dengan air biasa. 


Amaran!!! Cara ini tidak sesuai untuk kanak-kanak. Ini kerana ia akan menyebabkan kesan pedih yang maksimum namun masih terkawal. Kesan berbeza mungkin terjadi pada setiap individu dan keadaan resdung anda.

5. Kunyit atau Halia

Kunyit mempunyai sifat anti-inflamasi semulajadi dan antioksidan. Apabila digabungkan dengan halia yang dibancuh bersama teh, maka minuman hangat ini dapat membantu mencairkan mukus pada hidung serta membantu mengurangkan tekanan di kawasan wajah akibat sinus. Kesan positif lain dari halia ialah ia boleh menenangkan perut anda.

6. Cuka epal dan Madu

Petua menghilangkan resdung seterusnya adalah dengan mengamalkan pengambilan cuka epal dan madu. Ambil tiga sudu makan cuka epal, masukkan ke secawan air panas atau teh. Tambah limau dan madu secukupnya, lalu minum tiga kali sehari.

7. Banyakkan Minum Air Kosong

Minum banyak air mineral tanpa diberi gula. Elakkan minum alkohol, kafein, minuman, manis, dan jangan merokok. Semua zat pada minuman itu boleh menyebabkan lendir menebal dan menyumbat pada saluran pernafasan sehingga mencetuskan keradangan lebih teruk.

Pengalaman MF Merawat Resdung.

Sebab resdung MF bermula dari sakit tekak, jadi MF cuba kawal makan. Elakkan makanan berminyak dan pedas. Makan sup-sup je gitu.
Dan buat sementara ni memang pantang lah makan seafood dan belacan kan...

Untuk redakan sakit tekak tu, MF cuma makan aiskrim vanilla... Kemudian, reda sikit... Malam sebelum tidur MF tetap juga ambil ubat batuk Prospan. Alhamdulillah sangat membantu dengan izin Allah.

Tapi, sakit hidung dan kepala tak lega juga... Jadi, mungkin kesan tak cukup rehat dan tidur juga tu... Jadi, MF telan Panadol dan juga ambil vitamin C dari sumber semulajadi seperti buah nenas dan juga oren.

Alhamdulillah... Bangun tidur, bertambah reda... Sekarang ni, MF cuma banyakkan minum air... Kena minum untuk redakan perit tu.. Kalau tak minum, nanti sakit tekak, membawa ke hidung dan naik ke kepala. Itulah.. niat nak puasa tapi terpaksa tangguh dulu la sebab keadaan sekarang ni tak mengizinkan... Kena bagi betul-betul reda tekak ni, baru boleh puasa. Kalau tak bertambah teruk...

Melalui pembacaan MF juga, resdung bukan sebab dari seafood je.. tapi dengan seafood resdung boleh jadi teruk. Punca resdung antaranya kurang air dan stress. Jadi, kena lah kawal stress diri sendiri, insha Allah moga bertambah baik resdung.

Pengambilan vitamin C juga membantu sebab vitamin C membantu menguatkan imun badan kan... Jadi, banyakkan makan buah yang kaya vitamin C. Kalau nak ambil supplement mungkin bergantung gaya hidup.. kalau asyik stress je, boleh la ambil dengan saranan dari pakar perubatan.

Apa pun sakit ni anugerah... Tanda Allah sayang dan menyucian diri dari dosa kecil kita setiap hari... Redha, usaha dan tawakal .. insha Allah segalanya pasti OK... 

Februari 15, 2019

Tips Jaga Buah Pinggang


Nikmat Allah beri kena hargai sebaiknya... Salah satunya buah pinggang... 


Walaupun buah pinggang salah satu organ yang boleh diganti jika ada penderma tapi bukan senang. 


Jadi, sementara masih sihat elok ni kena jaga sebaiknya... 



Paling penting jaga pemakanan sihat untuk buah pinggang yang sihat. Gaya hidup sihat dan minum air kosong secukupnya. Itu antara tips yang mudah la yang MF tau...


Hargai apa yang ada kerana semuanya pinjaman semata-mata... 


#sayangibuahpinggang

Februari 14, 2019

Cantik Dengan Minyak Kelapa

Zaman dulu takde produk yang canggih untuk nak cantik...


Zaman mak dan nenek MF dulu... Salah satu bahan kecantikan yang digunakan ialah minyak kelapa dara. 


Alhamdulillah.. MF sendiri sempat melalui zaman untuk melihat proses penghasilan minyak kelapa melalui teknik masak santan. 


Dulu masak pun guna minyak kelapa.


Minyak kelapa memang banyak khasiatnya. Terutama untuk kecantikan wanita. 


Wanita yang nak cantik boleh amalkan dan gunakan minyak kelapa sebagai rutin kecantikan setiap hari. 



Memang mudah dan senang dengan minyak kelapa.. 


Opss.. Nampaknya minyak kelapa MF pun dah habis stok... Nak kena restock semula la nampaknya. 


Nanti kita jengah Shopee aje.. Hihi... Bagus ada minyak kelapa kat rumah... Untuk kecantikan dan kesihatan... Insha Allah... 


Cantik dengan bahan semula jadi ni memang Best cuma kesannya lambat.. Tapi tak mudah nak ada kesan sampingan yang memudaratkan... Insha Allah... 

Februari 12, 2019

Jom X-Break


Senaman tu mudah.. Antara nak buat dengan tak je.. 8 minit je pun.. Sambil tengok phone pun boleh kann.. Tapi kalau tak biasa buat rasa susah... 


Memang ada orang boleh je duduk.. Mengadap phone atau komputer lama-lama...


Tapi memang akan datang kesan buruk kalau amalkan selalu.. 


Jadi, jom sahut seruan dan kempen X-Break oleh Kementerian Kesihatan Malaysia...


Mudah je... X-Break ni hanya senaman dan renggangan ringan... Tak ambil masa lama pun... Tapi banyak manfaatnya....


Jom kita buat bersama... 

Januari 16, 2019

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat | Darah tinggi, penyakit biasa, tapi boleh jadi luar biasa kesannya.

Suami MF dah mewarisi penyakit ni... memang dah mula makan ubat dah pun setiap hari.

Apa pun, penyakit ni perlu dikawal. Supaya badan sihat dan tak mudah diserang sakit darah tinggi.

Ini dia cara penyediaan makanan sihat untuk pesakit darah tinggi.

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

1.  Garam

Aspek yang paling penting yang perlu diubah dalam tabiat pemakanan pesakit adalah MENGEHADKAN PENGAMBILAN GARAM.

Secara saintifik, garam dikenali sebagai sodium atau natrium. Pengambilan sodium berlebihan menyumbang kepada tekanan darah tinggi. Diet rendah sodium akan dapat membantu untuk mengawal tekanan darah pesakit.

Anda boleh menerima pakai Pendekatan Pemakanan Untuk Hentikan Hipertensi (DASH) untuk memerangi tekanan darah tinggi.

Pelan DASH boleh diikuti dengan 2 peringkat iaitu :

  • Pelan pengambilan natrium 1500 miligram (mg) sehari
  • Pelan pengambilan natrium 2300 mg sehari.
  • Berbincanglah dengan pegawai dietetik atau doktor anda untuk mendapatkan nasihat pengambilan natrium yang sesuai untuk anda.

Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat


Antara contoh makanan tinggi kandungan garam yang perlu dielakkan adalah :

  • Makanan diproses dan yang ditinkan
  • Makanan yang diawet (contoh : belacan)
  • Ikan/telur masin
  • Makanan segera.


Orang Yang Ada Penyakit Darah Tinggi, Wajib Patuhi 4 Tips Ni Kalau Nak Sihat

Selain mengamalkan diet rendah sodium, individu yang mempunyai tekanan darah tinggi mungkin perlu mengurangkan pengambilan kalori dan mengekalkan berat badan normal.

Individu yang mempunyai berat badan berlebihan perlu menurunkan berat badan.
Berat badan berlebihan merupakan satu lagi faktor yang menyumbang kepada tekanan darah tinggi.
DASH merangkumi makanan yang tinggi serat dan protein dan kaya dengan kalium, magnesium dan kalsium – semua nutrien ini  diperlukan untuk membantu mengurangkan tekanan darah tinggi.

2.  Lemak

Pesakit perlu mengawal pengambilan makanan yang mengandungi lemak terutamanya jenis lemak tepu.

Lemak tepu adalah lemak yang boleh dijumpai dalam makanan sumber haiwan seperti ayam, daging, hasil tenusu serta makanan yang menggunakan santan.
Lemak tak tepu boleh diambil bagi menggantikan lemak tepu.

Lemak tak tepu adalah lemak yang terdapat dalam ikan, kekacang, biji-bijian dan minyak daripada sumber tumbuhan (seperti minyak zaitun, minyak jagung dan minyak bunga matahari).

3.  Serat

Pesakit digalakkan untuk mengambil makanan yang tinggi serat (fibre). Dalam sehari, pesakit perlu mengambil sekurang-kurangnya 4-5 hidangan sayur dan 4-5 hidangan buah.


4.  Tabiat Makan Di Luar

Pesakit juga perlu mengurangkan tabiat makan di luar terutamanya di restoran makanan segera. Pengambilan garam dan lemak untuk pesakit adalah lebih mudah dikawal jika kita memasak di rumah.
Sumber: MyHealth

Bukan mudah nak control makan orang yang biasa makan... Tapi itulah kalau dah ada penyakit ni kena banyak pantang. Setakat ni, 3 dan 4 tu memang usaha untuk buat... cuba masak kat eumah... sebab anak ramai kan.. riuh sangat kalau nak makan kat luar..  Jadi, selamat lagi dapat kawal yang tu... 

Januari 08, 2019

Minuman yang Menakjubkan untuk Cairkan Lemak Dalam Tempoh 4 Hari

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Minuman yang Menakjubkan untuk Cairkan Lemak Dalam Tempoh 4 Hari | Lepas bersalin anak keempat, alhamdulillah... Dapat capai BMI badan normal. 

Tapi masalahnya... 

Badan takde lah gemuk... Cuma part-part tertentu dah ditimbuni lemak. 

Kalau orang lelaki... Biasanya perut lah kan.. 
Perempuan pula kat peha, pinggul, lengan dan perut biasanya akan ada lemak berlebihan. 

Tapi kena usaha juga untuk hapuskan lemak ni dengan senaman. 

Tapi dikatakan minuman ini bagus untuk cairkan lemak dalam badan... 

Boleh ke.. 

Kena cubalah kalau nak tau... 

Insha Allah.. Tak bahaya sebab semuanya guna bahan semula jadi. 

Untuk membuat minuman ini, kita memerlukan bahan-bahan berikut:

8 ½ cawan air ditapis
1 sudu teh halia parut (atau satu sudu halia organik serbuk akar)
1/2 timun, dihiris nipis
1/2 lemon, dihiris nipis
12 daun pudina

Cara kurangkan lemak dalam badan

Minuman cairkan lemak

 Cara penyediaanya:

Campurkan semua bahan dan gaul sehingga sebati. Keluarkan kepingan lemon, halia dan daun pudina sebelum menuangkan minuman tersebut ke dalam gelas. 

Minum je minuman ni... Jangan minum air manis... Kalau tak habis boleh sejukkan dalam peti sejuk. 

Boleh minum minuman ini setiap hari dalam masa 4 minggu, kerana ia selamat dan sangat menghidratkan.

Bagaimana ia berfungsi dan mengapa ia begitu berkesan?


Semua bahan-bahan yang disenaraikan diatas mempunayai pelbagai manfaat kesihatan dan kesan pembersihan, tetapi apabila digabungkan, mereka mampu menghasilkan BOM yang sihat dimana ia membantu menyucikan badan dan membantu membuang lemak yang berlebihan.

Sekarang jom kita lihat satu persatu khasiat bahan yang telah kita gunakan tadi.

Timun:
timun adalah rendah kalori, bertindak sebagai diuretik, kaya dengan serat pemakanan dan membantu menjaga alkali badan. Timun adalah makanan yang sesuai untuk penurunan berat badan.

Halia
Dalam satu kajian yang dilakukan di Institut Pemakanan Manusia di Universiti Columbia menunjukkan, apabila seseorang individu minum minuman panas dengan halia, mereka berasa lebih kenyang dan mempunyai peluang kurang daripada makan berlebihan.

Lemon
Walaupun pada dasarnya lemon mengandungi asid, tetapi apabila diproses di dalam badan manusia hasilnya adalah dalam keadaam beralkali. Lemon mengandungi kedua-dua sitrik dan asid askorbik,asid-asid lemah mudah dimetabolismakan dalam badan membolehkan kandungan mineral lemon untuk membantu pengalkalian darah(ph optmal darah ialah:7.35 – 7.45). darah yang ber Ph rendah dari itu (berasid) sangat “subur” untuk sel-sel kanser dan bakteria jadi mengundang pelbagai jenis penyakit.

Pudina
Anda mungkin tidak terfikir bahawa pudina sebagi penahan selera makan. Tetapi sebenarnya ia memang penahan selera. Pudina bukan sahaja memberikan rasa segar malah dapat membendung rasa ketagihan untuk makan.

Air
Anda semua mesti sudah tahu manfaat kesihatan apabila minum air yang mengcukupi. Air menyokong kehidupan kita, menghidratkan badan, meringankan sendi dan otot semasa senaman,dan jika minum secara teratur ia dapat mengurangkan ketagihan makanan

Selamat mencuba.. 

Olahan dari sumber : Telegram Channel

Januari 06, 2019

Pantang Larang Kalau Nak Kurangkan Lemak Dalam Badan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pantang Larang Kalau Nak Kurangkan Lemak Dalam Badan


  1. Kurangkan makanan bergoreng: Tidak lebih daripada dua kali seminggu
  2. Hadkan makanan segera – ayam goreng, kentang goring, ‘milkshakes’ dan burger.
  3. Hadkan snek berlemak – kerepek, kek, biskut, kacang. Kuih nyonya.
  4. Pilih daging kurang lemak, ikan dan ayam tanpa kulit.

Semasa penyediaan makanan

  1. Buang kulit dan lemak pada daging atau ayam sebelum masak
  2. Gunakan minyak sayuran
  3. Elakkan menggunakan minyak kelapa
  4. Tukar mayonis dengan jus limau nipis.

Semasa memasak

  1. Rebus. Panggang , bakar dan kukus
  2. Gunakan susu tanpa lemak , susu skim, yogurt atau santan cair bagi menggantikan santan pekat.
  3. Buang lemak berlebihan daripada sup atau masakan
  4. Gunakan rempah-ratus sebagai perasa.
  5. Goreng tanpa miyak atau kuali tidak melekat atau ketuhar gelombang mikro.
  6. Mengurangkan pengambilan kolestrol
  7. Pemilihan makanan rendah kolestrol dan rendah lemak akan membantu merendahkan paras kolestrol dalam darah
  8. Makan lebih banyak bijirin, buahan dan sayuran
  9. Kurangkan pengambilan gula dan garam
  10. Elakkan makanan segera, makanan tin, burger dan lain-lain
  11. Jauhi jeruk dan makanan tinggi garam seperti ikan dan telur masin, jeruk sayuran dan buah-buahan
  12. Kurangkan makanan ringan yang kaya MSG (Monosodium glutamate), gula dan garam.

Januari 03, 2019

Bahayanya Penyakit Duduk

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bahayanya Penyakit Duduk | Penyakit duduk atau malas bergerak satu penyakit yang boleh membunuh.

Dengan canggih teknologi menjadikan kita makin malas nak bergerak dan berjalan.

Terutamanya, akhir zaman ni...

Tengok aje kat Pasaraya, mesti parking dekat pintu yang penuh dulu.
Tak pun tengok kat masjid, sanggup parking bertindih sebab malas nak bergerak dan berjalan jauh.

Bahayanya Penyakit Duduk

Bahayanya Penyakit Duduk

Bahayanya Penyakit Duduk


Berapa jam anda “duduk” setiap hari?

☑️ Secara purata, seseorang “duduk” selama 11 jam setiap hari

☑️ Bekerja, memandu dan hanya duduk seharian memang sungguh meletihkan!

☑️ Walaupun meletihkan, hakikatnya kita TIDAK bergerak dan aktif secara fizikal

☑️ Di rumah, kita berehat dan masih lagi terus duduk menonton tv dan aktivti santai lain.
.
Setiap hari, 5 hari seminggu, 20 hari setiap bulan... ini akhirnya mendatangkan masalah kesihatan.

Duduk boleh melemaukan sebenarnya.. memang rasa lesu dan malas bila terlalu lama duduk atau baring.

Kalau tengok orang Jepun atau orang kampung, tak senang duduk diam kan..

Cuba ajak mak atau nenek kita yang masih bertenaga dok dengan rumah kita di taman perumahan yang tertutup..

Pasti tak lama duduknya.. rimas dia tak boleh buat aktiviti dan kerja.

Itu rahsia, orang tua-tua sihat dan bertenaga...
Berbanding orang muda tapi dah undang pelbagai penyakit.

Boleh je berjalan walaupun kerja pejabat... setiap 15 ke 20 minit, bangun berjalan... pergi tandas ke pantri ke... asalkan ada berjalan...

Parking la jauh sikit asalkan dapat berjalan dan gerakkan jantung dan lancarkan perjalanan darah kita.

Jangan malas berjalan... nanti dapat pelbagai penyakit...
Ingatkan diri sendiri...

Disember 25, 2018

Khasiat Tersembunyi Buah Markisa Yang Ramai Orang Tak Tau

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pernah makan buah markisa? Kenal ke tak...

Tak ramai yang kenal buah markisa ni. MF rasa buah ni buah hutan asalnya. Tapi sekarang dah dikomersialkan sebab ada khasiat yang tersendiri.

Dulu kat kampung MF, memang tumbuh melata je pokok ni...

Musim buah, MF petik dan terus makan.

Rasa masam-masam manis..  Nak lagi sedap... Tabur sikit garam halus dan makan. . Fuhhh.. Slruuppp... Terliur plak...

Sekarang ni payah juga nak dapatkan buah ni.

Buah ni ada dua jenis setakat yang MF tau. . Jenis kulit warna puprle dan satu lagi warna kuning. Rasanya sama je... Cuma warna kuning ni jenis airnya banyak dan sesuai dibuat jus.

Buah Markisa ni banyak khasiatnya juga... Tapi tak ramai yang tau.

Khasiat Tersembunyi Buah Markisa Yang Ramai Orang Tak Tau 


Buah Markisa atau dikenali sebagai Passion Fruit. Bahasa botaninya ‘Passiflora edulis’. 

Ia bukan ubat, tetapi bagus diamalkan kerana mengandungi banyak vitamin terutama mereka yang ada masalah penyakit kronik. 

Ambil secara bersederhana. Jika berlebihan ia mungkin memudaratkan. 

Ia  sangat kaya dengan vitamin vitamins A (1274 IU 43%) dan vitamin C 30 mg 50%), potassium (348 mg 7%) , dan fiber (10,40 g 27%) dan mempunyai 16 calories dalam setiap biji. 

Ia boleh dimakan begitu saja, atau sebagai jus atau dijadikan salad dicampur dengan sayur-syuran yang lain.

Sangat baik untuk pesakit terutama yang ada mengalami masalah saraf.

Kredit: Facebook Dr Zubaidi
#dietdrzubaidi 
#nutrisidrzubaidi 

(Sumber: USDA National Nutrient data base)

Jadi, yang ada masalah saraf... Sakit lutut ke... Sakit lengan... Selalu ada masalah sakit urat bagus amalkan buah ni... Cuma jangan tanya kat mana nak beli.. MF pun tak pasti... Hehe...

Tapi kat Johor ada satu ladang Markisa di UK Farm... Boleh makan dan beli kat sana... 

Disember 17, 2018

16 Cara Rawat Diri Dengan Buah dan Sayur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Allah jadikan tumbuhan  itu sebagai nikmat untuk manusia. 

Selain untuk makan dan kenyang, tumbuhan seperti buah dan sayur ada khasiat tersendiri terutama kalau kita sakit. 

Apa kata... Kita rawat diri sendiri dengan Buah dan sayur bila badan kita ada yang tak kena. 

Buah dan sayur

Ini ada 16 rawatan untuk sakit badan hanya guna buah dan sayur je... 

Maksud rawatan ni... Bila kita sakit..  Banyak kan ambil buah atau sayur ini untuk rawat secara alami. 

Bila secara natural ni... Kesannya pun tak lah sepantas kilat... Ambil masa... Tapi insha Allah selamat tanpa kesan sampingan. 

Jom... Banyak kan peti sejuk rumah kita dengan sayur dan buah. 

Kalau tengok carta di atas.. 
Buah yang banyak manfaat untuk pelbagai masalah badan ialah carrot, timun, apple, bayam Dan beberapa yang lain pun boleh diperbanyakkan ambil dalam diet seharian. 

Jom makan sayur dan buah banyak-banyak.