04/2019 - Maria Firdz - Lifestyle Blogger

April 30, 2019

7 Rutin Kecantikan Sebelum Tidur Untuk Dapatkan Kulit Cantik

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Rutin Kecantikan Sebelum Tidur Untuk Dapatkan Kulit Cantik | Sebut cantik, siapa tak nak cantik kan... Wanita lagilah kan... Nak cantik bukan dengan tempek macam-macam waktu siang, tapi penting juga jaga kulit muka waktu malam. Supaya cantik tu nampak natural bukan dengan solekan.

Nak kulit cantik, senang saja kalau jaga 7 rutin setiap hari dan setiap minggu... Insha Allah kulit sihat dan cantik.

7 Rutin Kecantikan Sebelum Tidur Untuk Dapatkan Kulit Cantik

7 Rutin Kecantikan Sebelum Tidur Untuk Dapatkan Kulit Cantik

1. Scrubing

Ahli dermatologi selebriti Harold Lancer, mengatakan bahawa langkah pertama yang harus kita lakukan selepas membersihkan makeup adalah exfoliation scrub pengelupasan kulit. Ini berfungsi untuk menanggalkan semua kotoran dan sel-sel mati yang degil supaya memudahkan kerja pembersih sabun kemudian menembusi lapisan kulit, demi mencuci muka dengan lebih cekap.

exfoliation scrub

Pengelupasan tidak perlu dilakukan setiap hari, sekali seminggu sekali. Kalau ada yang jenis kulit sensitiff, dua kali seminggu mungkin terlalu kerap dan boleh menyebabkan kerengsaan kulit. Kita di Malaysia dua atau tiga kali seminggu sebab cuaca di Malaysia yang panas berangin ni kan.

2. Cuci muka

Wajah yang bersih akan memudahkan bahan daripada produk penjagaan kulit yang lain untuk diserap dengan lebih optimum. Dr. Hari, ahli dermatologi Manhattan yang mengamalkan di Wall Street Dermatology, dipetik dari Huffington Post, menasihatkan untuk membasuh muka dengan sabun pencuci yang khusus mengikut jenis dan masalah kulit. Jangan pakai sebarang je.

Contohnya jika jenis kulit yang kering atau sensitif, pilih krim pembersih muka yang berkrim dan tidak berbuih, juga haruman bebas dan hypoallergenic. Kemudian basuh dengan air suam. Air yang terlalu panas akan mengeringkan kulit, manakala jika terlalu sejuk, kotoran yang melekat pada muka mungkin tidak jatuh sepenuhnya dan juga menutup liang-liang.

3. Toner

Lepas dah cuci muka boleh teruskan dengan menggosok muka menggunakan kapas yang direndam dalam toner untuk pembersihan muka yang lebih optimum. Toner adalah cecair berasaskan air dengan konsistensi cuka seperti yang mengandungi bahan aktif untuk membantu mengatasi masalah tertentu.

"Anda bukan sahaja dapat menghilangkan kekotoran seperti minyak dan sisa-sisa make-up, toner juga menenangkan, meningkatkan dan melancarkan permukaan kulit, juga mengurangkan kesan kulit dan mengurangkan keradangan atau kemerahan kulit," kata Joel Schlessinger, MD

4. Masker muka

Masker muka

Terdapat pelbagai jenis topeng muka yang menyasarkan pelbagai keperluan - dari membuka liang-liang tersumbat untuk melicinkan kedutan.

Topeng muka sebenarnya tidak wajib dilakukan selagi kita mematuhi rutin penjagaan kulit malam yang padat dan konsisten. Walau bagaimanapun, topeng muka juga berguna untuk membuka liang supaya bahan aktif menembusi dan mudah menyerap ke dalam kulit.

"Sesetengah topeng juga termasuk aromaterapi, jadi cukup untuk memberikan sensasi menenangkan yang anda perlukan untuk tidur dengan lancar," Dr. Hari.

Tunggu 5-10 minit sehingga bahan topeng yang masih boleh dilekatkan pada kulit benar-benar meresap

5. Serum wajah

Selepas membasuh muka / mengeluarkan topeng muka, tepuk muka dengan kain bersih lembut untuk mengeringkan dan menggunakan serum muka.

Sebotol serum mengandungi sejumlah bahan aktif, dari vitamin hingga antioksidan, yang khusus mensasarkan isu-isu kulit yang lebih spesifik - misalnya menggalakkan pertumbuhan semula kulit, mencerahkan, melawan kedutan, jerawat, noda hitam dan hiperpigmentasi, atau rona wajah yang tidak sekata. Bahan aktif dalam serum dapat menembusi bahagian paling dalam kulit lebih cepat, lebih mudah dan lebih cekap daripada pelembab wajah biasa.

Sapukan ke muka terus supaya bahan aktif melekat terus ke kulit, membolehkan mereka bekerja dengan lebih baik. Pastikan untuk mengelakkan kawasan sekitar mata, sudut mulut. dan lipatan hidung. Tunggu kira-kira 10 minit sehingga bahan serum yang masih boleh dilekatkan pada kulit benar-benar meresap masuk

6. Krim mata


Krim mata

Krim mata adalah satu cara mudah untuk mengekalkan rupa wajah muda. Krim mata mempunyai tekstur yang lebih ringan daripada pelembap muka, khusus untuk melindungi dan menghidrat kulit di sekitar mata yang licin.

Krim mata dirumus dengan kafein, yang mengurangkan bengkak, dan niacinamide, yang meningkatkan kandungan air, mengekalkan kulit daripada mengeringkan dan menghalang kedutan. Sapukan sedikit krim terus ke kawasan mata menggunakan jari cincin  dan dab dab perlahan sehingga bahan diserap ke dalam kulit.

Tunggu 3-5 minit sehingga ramuan krim mata yang masih boleh menempel pada kulit yang benar-benar meresap.

7. Krim malam

Produk serum wajah dan krim mata yang mengandungi retinoid, terutama yang memerlukan preskripsi doktor, sering mengeringkan kulit. Oleh itu, teruskan rutin penjagaan kulit malam dengan pelembap muka  atau krim malam.

Sapukan pelembap muka secara merata ke seluruh muka dan leher, dan urut sehingga semua bahan menyerap.

Apabila mencari pelembap muka malam, Dr. Hari mengesyorkan mencari produk yang mengandungi antioksidan, peptida, dan vitamin C dan A untuk membantu memperbaiki kerosakan yang anda alami sepanjang hari.

Selepas menyelesaikan siri penjagaan kulit malam, jangan lupa untuk memastikan anda mendapat tidur yang cukup supaya kulit dapat berfungsi dengan lebih optimum dalam mengekalkan kesihatannya.


Nak terlebih cantik, amalkan wuduk sebelum tidur... dan basuh muka dengan air suam... sebelum letak krim malam.

Rutin yang simple tapi jangan tinggal ialah bersihkan muka sebersihnya dengan penanggal make up dan cuci muka dengan pencuci muka sebelum tidur. Itu paling asas... Insha Allah kulit terjaga.

Selain tu, penting juga amalkan gaya hidup sihat, tidur cukup, kawal stress, dan banyakkan minum air dan makan buah serta sayur... Insha Allah penjagaan kulit cantik lebih mudah berkesan. Insha Allah.

Jadi cantik tak salah, asalkan jangan salah gunakan kecantikan yang ada hingga berlaku kufur nikmat... :)

Sekian, semoga bermanfaat.


Sumber: Olahan bacaan di internet dan pengalaman penulis sendiri

Yang Kena Pantang Bagi Orang Darah Tinggi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم  
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Yang orang darah tinggi kena pantang. Darah tinggi nampak macam takde apa, tapi tak boleh pandang remeh juga. 


  1. MASIN- Garam Musuh Utama bagi darah tinggi
  2. MAKANAN FROZEN, MAKANAN DALAM TIN
  3. TIDUR LEWAT- Ganggu keseimbangan hormon
  4. SUSAH HATI — Selalu tension menyebabkan jantung berdegup Iaju dan saluran darah menjadi sempit
  5. ROKOK- RACUN UTAMA yang menyebabkan darah menjadi pekat dan merosakkan dinding saluran darah* mudah pecah & tersumbat
  6. JERUK, PEKASAM, IKAN KERING
  7. TIDAK BERPELUH — Banyakkan berjalan dan bergerak untuk mengeluarkan peluh menyihatkan
  8. PERUT BUNCIT — Jika dapat kurangkan 1 kg tekanan darah akan turun I digit bacaan.
  9. KOPI — Tekanan akan naik mendadak selepas minum kopi, terutama kepada yang jarang minum kopi

Kredit: Siri Berpantang PHM



Kalau tengok dari pantang ni, nampaknya satu keluarga juga kena pantang.  Kalau ada depan mata akan makan kan.. jadi, sekeluarga kena pantang juga. 


Kekayaan dan Kesenangan Itu Juga Satu Ujian

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Alhamdulillah... Allah ni memang Maha Pemurah.

Dia janji, sesiapa yang berusaha akan dapat. Itu memang janji Dia... Tapi bagi orang yang beriman, segala yang Allah beri dia akan ingat bahawa itu adalah pinjaman sebab kita minta dan usaha.

Tapi bagi orang yang tak beriman, akan anggap itu hasil usaha dia sendiri.



Kekayaan dan Kesenangan Itu Juga Satu Ujian


Susah dan miskin itu satu ujian dan dugaan yang buatkan kita rasa lelah kadang-kadang. 

Tapi, lagi bahaya sebenarnya bila kita diuji dengan kesenangan dan kekayaan.
sebab ujian ini menyebabkan ramai orang leka, alpa bahkan dusta kepada Allah. 

Berapa ramai orang kaya yang kufur nikmat... 
Lidahnya mengucapkan syukur tapi hati dan perbuatannya tidak.

Ramai leka dan alpa bila diberikan kesenangan, kesihatan dan kekayaan... Lupa nak syukur... 
Syukur bukan sekadar di bibir tapi dihati... Yakin itu rezeki pinjaman Allah untuk kita kongsi bukan untuk dipertonton hingga melahirkan rasa iri. 

Rezeki itu ujian, untuk kita syukuri dengan amal bukan disyukuri dengan maksiat kepada Allah. 


Semoga kita sedar, biar tak kaya asalkan kita masih bawah lindungan hidayah Allah. Biarkan kita miskin, asalkan cukup untuk hidup dan tidak mengemis dan meminta-minta. Sebab kaya bukan syarat untuk kita sedekah, tapi nak kaya banyakkan bersedekah.

Sebab kita bukan selamanya nak hidup dunia, tapi akhirat yang lebih utama. 

Sekian.

April 29, 2019

How to get Mother’s Day Flowers delivered?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


How to get Mother’s Day Flowers delivered? | If you don’t know how or where you can but the best mother’s day flowers, sending them as your Mother’s Day gift can be really complicated and disappointing. Otherwise, with the right steps, you can do it really easily especially with the help of local flower delivery.

Little Flower Hut is one simply the best florist in Singapore when it comes to Mother’s Day flower gifting. They have many beautiful and creative designs of flower gift that can satisfy you with the result. They know that Mother’s Day is a special day and you want a special gift to give to your mother. However, below are two options on how you can deliver your mother’s day flowers:

Online flower delivery

It is true that you can buy flowers from local florist or the nearest florist in your place, but if you want to easiest and most convenient way to buy the flowers, you can buy it from an online florist.

They will help you to create and deliver your gift of flowers and you just have to visit the website and make an online order. They even will help you to suggest or pick the best flower type and arrangement that suit to give to your mom, if you are confused and would like to ask for their suggestion.

If you choose the right online florist, you don’t have to worry about the service and result since they will guarantee that your mother or your recipient receive the flower gift in the best and freshest condition.


Bring the flower gift personally

Still, this is the classic yet the sweetest way to send flowers. Nothing is sweeter that free your time from any other activity to give a special gift of flowers to a special person like mother. She loves the flower for sure, but she will love the idea of you care for her even more. She will see and notice just how much you care for her by doing so.

You can finally make this day memorable and unforgettable in the mind and heart of your mother. She deserves it. Mothers always love to cuddle and hug her children, no matter how old is the age. She will still long the warm and sweet embrace of you to her. And the mother’s day flowers gift are just the perfect thing to complete the day.

Macam Mana Nak Jadi Cantik? Ini Caranya...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


✏KALAM DR ZAHARUDDIN
Sifat fitrah wanita amat sukakan kecantikan, maka Allah menjadikan fizikal wanita amat cantik namun cepat dimakan usia berbanding lelaki.

Jika kecantikan diyakini sebagai modal utama untuk mencapai kebahagian, maka akan MUDAH HILANGLAH kebahagian itu dimamah USIA.

Sumber : Google images 

Wanita solehah & beriman menjadikan kecantikan ROHANI, ILMU & ADAB sebagai modal mencapai bahagia, dalam rumahtangga, di dunia & juga bekalan akhirat akhirat, lalu ia berkekalan. Insha Allah.

- Muhasabah Diri-


Cantik bukan hanya dipandang pada rupa... Tapi ilmu, adab dan akhlak yang tinggi.

Berapa ramai wanita sekarang, tapi adab entah ke mana... Sedih kan...

Yang nak jadi cantik, biarlah seiring. Cantik dalaman dan luaran.

Lelaki yang fokus kepada wanita cantik untuk jadi isteri... Tak kan dapat kepuasan dalam berumahtangga  sebab kecantikan itu tak kan kekal lama...

Tapi andai kata, kreteria utama dalam mencari wanita yang cantik ialah cantik iman... Insha Allah kekal bahagia selamanya .. Insha Allah...

Wanita...
Jangan mudah terpedaya dengan pujian cantik dari orang lain.. Kerana itulah fitnah dunia...

Pujian kadangkala menjadikan kita alpa...
Asyik dengan dunia...
Kerana itu paling bahaya bagi wanita menjadikan mereka lebih terleka...

Malu lah bila dikau dipuji cantik...
Kerana itu buatkan hati mu terdetik...
Menjadi lagi kamu asyik...
Asyik dengan dunia yang tak rasa cukup... 

April 28, 2019

Pesanan Buat Lelaki Yang Pantang Nampak Perempuan Seksi!

Seorang Pemuda Yang Selalu Memandang Para Gadis...

Seorang pemuda datang kepada seorang Syeikh, kemudian dia bertanya:


“Aku seorang pemuda, akan tetapi nafsu syahwatku besar sekali. Aku tidak dapat menahan pandanganku ketika melihat manusia dan para gadis di pasar (dan di jalan), maka apa yang harus aku buat?”


Maka Syeikh tersebut memberikan sebuah gelas yang penuh dengan susu, dan meminta kepada pemuda ini untuk menghantar segelas susu tersebut kepada seseorang, yang jalannya melalui pasar dan tidak boleh tumpah sedikitpun! 


Dan syeikh meminta salah seorang muridnya untuk mengikut dan mengawasi pemuda ini dan memukulnya di depan orang jika menumpahkan susu tersebut.


Maka pemuda itu menjalankan perintah Syeikh, ia menghantar susu itu kepada orang yang dimaksudkan Syeikh tanpa menumpahkannya sedikitpun...


Kemudian setelah selesai, Syeikh bertanya: “Berapa pemandangan yang kamu saksikan, dan berapa gadis yang engkau lihat di jalanan?”


Maka pemuda tersebut menjawab: “Wahai Syeikh, aku tidak melihat sesuatu apa pun di sekitarku. Jika susu tersebut tumpah sedikit sahaja, aku takut dan teringat akan dipukul di depan khalayak ramai...”


Berkata Syeikh: “Demikianlah keadaan seorang mukmin, orang yang beriman selalu takut kepada Allah dan selalu ingat di hari kiamat, akan disiksa jika bermaksiat.”


Mereka itulah orang-orang beriman menjaga dirinya dari maksiat, mereka selalu ingat akan hari kiamat...


Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.” 


Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.”

(QS An-Nuur: 30-31)

----

Ya Allah jadikanlah kami termasuk orang-orang yang menundukkan pandangan.... 


Allahumma Aamin...

ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺃﺑﻮ ﺷﻴﺨــﺔ

Kredit : telegram channel


Selain lelaki yang kena tundukkan pandangan wanita pula wajib menjaga aurat. 


Jika lelaki dan perempuan sama-sama jaga hak ini.. Insha Allah tak kan ada kes zina, cabul, rogol dan sebagainya. 

Tapi masalahnya, perempuan kata itu hak dia nak pakai seksi... Dan Lelaki pula salahkan perempuan sebab siapa suruh pakai seksi... Tu yang makin menjadi maksiat ini... Nauzubillah... 

April 27, 2019

Borong Baju Raya Murah di Pesta Konvo UTM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Borong Baju Raya Murah di Pesta Konvo UTM |  depan dah mula puasa. Niat tahun ni nak settle kan pasal baju raya seawal mungkin.

Nak dijadikan rezeki... Dalam kepala otak dok ligat nak cari baju raya dengan bajet yang mampu milik tu, Alhamdulillah ditunjukkan jalan. 

Bila ada yang bagi tau UTM tengah buat pesta konvo dan sale baju murah.. Terus wasap suami bagi tau. Alhamdulillah... Suami setuju je sebab dia sendiri teruja tengok harga murah.

Semalam, terus je kami pergi ke Skudai... Sampai di Skudai dah masuk solat JUmaat, singgah di Masjid Taman Universiti (tempat kami kursus kahwin dulu)... Suami solat JUmaat dulu. 

Lepas solat baru kami gerak ke Pesta Konvo, dalam angan-angan orang tak ramai lah harapannya, tapi hampa sebab ramai orang sampai takde parking. Walaupun hujan redah juga lah sebab dah datang dari jauh kan. 

MF pergi je cari baju bawa anak dua orang yang besar, yang kecik dua orang tidur dalam kereta sambil ditemani suami. 

Tak fikir banyak... terus je cari gerai jual baju, takde nak singgah tengok-tengok gerai lain sebab hujan kan.. pergerakan terhad. Ikutkan hati memang meronta-ronta nak meronda lagi tuh...

Baju Raya Murah

Baju Raya Murah

Masuk satu gerai ni, macam ni, macam tak banyak saiz yang ada... saiz untuk bayi dan budak kecik je banyak.. Pergi pula ke sebelahnya, terus aje melilau mencari. 

Penjual yang ramah terus menyapa... terus tanyakan harga baju yang berdekatan. Sekali harga luar bajet... Terus terpandang baju lain yang harga memang murah ... Semua saiz sama harga... Tengok je terus ada untuk semua saiz dari si kecil sampai si besar... Tak fikir panjang... grab semua. 

Akak penjual tu offer, tak nak ke baju ibu dengan design yang sama? Mestilah nak kan.. sedondon kan... Terus dia keluarkan baju si ibu... dengan saiz yang daku nak... Harga dalam bajet... terus aje beli tanpa fikir panjang. Kemudian tanya pula kurta budak ... pun ada juga dengan saiz dan harga dalam bajet. Tinggal baju suami je, takde saiz pula. 

Baju Raya Murah


Tapi takpe lah.. puas hati sangat dah baju sedondon raya semua tu harga tak cecah pun RM200... Alhamdulillah... rezeki anak-anak kan. 

Lepas beli, terus je balik ke kereta.. sebelum MF masuk semula ke pesta konvo cari makan. Tengok makanan pun teruja juga... Banyak yang sedap-sedap... Hadoii... 

Nasib poket masa tu tak keluarkan duit lagi... jadi, ngam je bajet untuk baju raya... kalau tak habis ku labur kan kat pesta konvo... Maklumlah 9 tahun tak pergi pesta konvo kan... 

Jadi, korang berada di sekitar negeri JOhor, turunlah ke Pesta Konvo UTM, SKudai kalau nak cari baju raya sedondon murah. Kasut raya, tudung raya semua murah-murah. Semalam ternampak baju melayu sepasang baru RM20... mau 5 6 pasang ku borong nanti... bahaya betul kalau bawa duit banyak nih. 


Memang teruja betul...

Pesta Konvo UTM, SKudai sedang berlangsung dari 23 April hingga 4 Mei 2019. Dibuka dari jam 10 pagi hingga 11 malam. 

Banyak event lain juga ada disana. Jom pergi ramai-ramai. 


p/s: Baju raya kami... hehe... rahsia dulu ye... nanti raya baru kita rasmi upload kat blog... hehe.. Agak-agak apa warna tema raya kami tahun ni... hehe


Kredit gambar: FB

April 26, 2019

Jagalah 5 perkara ini, nescaya kau pasti bahagia.

Jagalah Lima Perkara Ini Nescaya Engkau Akan Beroleh Bahagia.

Kunci kebahagiaan

Sumber : Google images

Rasulullah SAW bersabda: "Siapakah yang mahu mengambil beberapa kalimat daripadaku lalu mengamalkannya atau mengajarkan pada orang yang akan mengamalkannya?"

.

Abu Hurairah menjawab, "Saya, wahai Rasulullah". Lalu Rasulullah SAW menyebut lima perkara;

.

⚫ Jauhkanlah larangan-larangan nescaya kamu akan menjadi orang yang paling beribadah.

.

⚫ Terimalah pemberian Allah dengan rela nescaya engkau akan menjadi orang paling kaya.

.

⚫ Berbuat baiklah kepada jiran tetangga nescaya kamu akan menjadi orang yang benar-benar beriman.

.

⚫ Kasihilah orang lain sepertimana engkau mengasihi dirimu sendiri nescaya engkau akan menjadi orang muslim yang sebenar-benarnya.

.

⚫ Janganlah banyak ketawa kerana banyak ketawa akan  mematikan hati.

[HR at-Tirmidzi]

.

Kredit: AkhiAdifGorment via telegram channel


Banyak ketawa bukan tanda bahagia, tapi ada masalah jiwa. 


Ketawa bukan menyebabkan kita awet muda tapi senyum itu satu sedekah yang membahagiakan. 


Salam Jumaat dan selamat beramal. 

April 25, 2019

Kalau niat nak jadi baik...


Kalau niat kita nak jadi baik.. Insha Allah Allah akan temukan kita dengan orang baik... 


Jadi, betulkan niat.. Sentiasa berusaha untuk jadi baik... Insha Allah.. Allah akan tunjukkan jalan untuk jadi baik dan sentiasa akan ada jalan kebaikan untuk kita.. Insha Allah... 

April 24, 2019

Jangan main tuduh dan sebar je...


عن عبد الله بن عمر رضي الله عنها قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه و سلم يَقُوْلُ: وَ مَنْ قَالَ فىِ مُؤْمِنٍ مَا لَيْسَ فِيْهِ أَسْكَنَهُ اللهُ رَدْغَةَ اْلخَبَالِ حَتىَّ يَخْرُجَ مِمَّا قَالَ


Dari Abdullah bin Umar RA berkata, aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang berkata mengenai seorang mukmin yang tidak ada padanya, maka Allah akan menempatkannya pada “rodghah al-Khabal” sehingga ia keluar dari apa yang ia katakan” (HR Abu Daud No: 3597) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Islam mendidik umatnya agar sentiasa berakhlak dan beradab dalam hubungan sosial dengan orang lain.


2.  Jika seseorang menuduh seorang muslim, padahal tuduhan itu tidak berdasarkan fakta dan kenyataan, apalagi tidak ada saksi dan bukti, maka tuduhan itu akan membawanya kepada keburukan di hari kiamat. 


3.  Rasulullah SAW memberi ancaman keras bagi seseorang yang menuduh seorang mukmin dengan suatu tuduhan yang tidak pernah dilakukannya dengan janji Allah akan menempatkan dan meletakkannya pada “rodghah al-Khabal”, yakni tempat yang berisi cairan dari penduduk neraka berupa keringat, darah, nanah, kotoran dan sebagainya sehingga ia keluar dari apa yang ia katakan atau mencabut tuduhan tersebut dan memohon maaf.


Elakkan forward sesuatu yang berbentuk tuduhan terhadap seseorang. Jika salah ia menjadi fitnah. Jika betulpun dia jadi mengumpat.


Moga Allah menjauhkan kita dari sifat mengumpat dan membuat fitnah.

Kredit : telegram.me/hadisharian_ikram

April 23, 2019

Kadar Zakat Fitrah 2019 bagi negeri Johor

Pembayaran zakat fitrah bagi negeri Johor. 


RM7 bagi yang makan beras biasa 

RM10 bagi yang makan beras yang diimport. 


Bagi yang menetap di negeri Johor wajib bayar zakat di Johor. 

Digalakkan bayar awal Ramadhan untuk memudahkan pihak zakat mengagumkan bantuan kepada golongan asnaf. 

Majoriti Penghuni Syurga Itu Adalah Orang Miskin

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Majoriti Penghuni Syurga Itu Adalah Orang Miskin

Daripada Ibnu Abbas dan ‘Imran bin Hussain r.a, bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda: “Aku melihat ke dalam syurga, maka aku dapat melihat kebanyakan penghuninya adalah terdiri daripada kalangan orang-orang fakir miskin. Dan (apabila) aku melihat ke dalam neraka, maka aku dapat melihat kebanyakan penghuninya adalah terdiri daripada golongan perempuan.” (Hadis riwayat Muttafaqun ‘alaih)


Persoalan

Kenapa ramai orang miskin di syurga? Mana orang kaya?

Kenapakah di dalam syurga ramai kaum fakir dan miskin?

Di mana orang kaya?

Aduhai, di mana orang kaya?

Apa pula kelebihannya si fakir dan miskin sehingga mereka pula yang meramaikan syurga?

Adakah Islam begitu memuliakan orang-orang fakir dan miskin sehingga di dunia ini kita wajar memilih untuk menjadi orang miskin dan hidup dalam papa kedana?

Pada masa yang sama, adakah kita diberitahu bahawa kita hendaklah menjauhi kekayaan dan menolak kebendaan?

Bukankah Islam juga menyeru kepada kita agar mencari kebendaan dan nikmat duniawi?

Bukankah Islam amat menegah kehidupan yang meninggalkan keduniaan ala pertapaan (yang kononnya hidup menjamah bertih beras empat purnama lamanya)?

Bukankah Allah SWT sendiri menegaskan: “Kemudian setelah selesai (kamu) mendirikan solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing); dan carilah apa yang kamu hajati daripada limpah kurnia Allah…,” (al-Jumu’ah:10)

Terdapat banyak lagi ayat al-Quran mahu pun saranan daripada sunnah Rasulullah SAW, agar umat Islam hidup dalam kekayaan. “Tdak dianggap baik orang yang meninggalkan dunianya kerana akhirat, dan tidak juga orang yang meninggalkan akhiratnya kerana dunianya.Sehinggalah mereka memperolehi kedua-duanya sekali,” jelas nabi melalui riwayat Ibnu ‘Asakir.

Kan dah nampak kontra kan...

Hakikatnya, bukanlah bertentang pun kata ALlah dengan hadis di atas. Tapi sebenarnya kita boleh kaya, tapi bagaimana kita kendalikan harta kekayaan kita.

Misalnya, wajib tunaikan zakat hartanya, diringi pula sedekah kepada sesama manusia. Baharulah harta itu tidak menjadi bebanan di akhirat sana.

Kenapa Orang Miskin Senang Masuk Syurga

Orang-orang miskin memang patut dianugerahi Allah SWT kelebihan di akhirat, kerana sejak di dunia lagi mereka sudah begitu banyak bersabar menahan ujian kesusahan.

Mereka selalu kelaparan kala orang kaya kekenyangan, mereka hidup serba kepayahan kala orang kaya dalam dakapan kesenangan dan mereka banyak berkorban kala si kaya menikmati pelbagai kelebihan.

Kita ambil contoh dalam majlis kenduri sahaja sudah memadai, siapakah dianggap VIP,si miskin atau si kaya?

Si kaya hidup mereka sering diulit kemewahan; si miskin digayuti kesengsaraan. Maka tidak peliklah mereka diberikan ganjaran berupa syurga oleh Allah SWT, sebagai imbalan terhadap kesabaran mereka di dunia ini. Dengan syarat mereka menjadi si fakir yang taat dan si miskin yang ahli ibadat.

Jika mereka taat, sabar dan kuat imannya, percayalah, mereka akan memasuki syurga Allah SWT 500 tahun lebih awal (berdasarkan Mafhum hadis riwayat at-Tirmizi daripada Abu Hurairah r.a). berbanding dengan orang-orang kaya di dunia ini yang pasti sahaja banyak hisabnya di akhirat sana.

Adakah orang kaya tak layak masuk syurga? 

Dan hadis berikut menjelaskan lagi tentang kelayakan orang kaya untuk masuk syurga.

Dari Usamah bin Zaid radhiallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

قمت على باب الجنة، فكان عامة من دخلها المساكين، وأصحاب الجد محبوسون غير أن أصحاب النار قد أمر بهم إلى النار

“Saya pernah berdiri di pintu surga, ternyata umumnya orang yang memasukinya adalah orang miskin. Sementara orang kaya tertahan dulu (masuk surga). Hanya saja, penduduk neraka sudah dimasukkan ke dalam neraka.” (HR. Ahmad, Bukhari, dan Muslim)

Dari Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhuma, bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

اطلعت في الجنة، فرأيت أكثر أهلها الفقراء

“Saya pernah melihat surga, aku lihat kebanyakan penduduknya adalah orang miskin.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Hadis ini tidaklah menunjukkan bahwa orang kaya tidak masuk surga, namun orang yang kaya tertahan, sebelum orang yang miskin memasukinya.

Ye lah.. Harta banyak kan jadi, banyaklah soal jawab Kat akhirat nanti. Setiap harta dan kekayaan serta sen yang kita dapat akan ditanya Allah nanti. .

Jadi, hati-hati kumpul kekayaan di dunia kerana setiap sen akan ditanya dari mana kita dapat dan ke mana ia digunakan. 

April 22, 2019

Hukum Ceraikan Isteri Ketika Mengandung

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hukum Ceraikan Isteri Ketika Mengandung | Bab munakahat yang perlu kita pelajari. Kalau bab talak ni satu isu yang tak boleh dibuat main.

Talak boleh jatuh dalam apa jua keadaan sekalipun... Sama ada dalam sedar atau tidak, cuma ada ulama mengatakan talak tidak jatuh jika suami dalam keadaan gila. Tapi kalau dalam keadaan mabuk, jatuh talak. Apa pun, boleh rujuk bab ni dengan para asatizah dan ustaz/ustazah untuk ulasan lanjut.


Cuma, kecoh baru ni kes penceraian ketika isteri sedang mengandung. Ramailah netizen berbalah, ada kata jatuh, ada kata tidak jatuh talak.

Ok, ini penjelasannya.



Kata Mufti Wilayah,

Majoriti ulama mengharuskan talaq isteri sewaktu dia sedang hamil. Tsabit satu hadith:

عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّهُ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ وَهِيَ حَائِضٌ فَذَكَرَ ذَلِكَ عُمَرُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ مُرْهُ فَلْيُرَاجِعْهَا ثُمَّ لِيُطَلِّقْهَا طَاهِرًا أَوْ حَامِلًا

Maksudnya: Dari Ibnu Umar RA bahwa dia pernah menceraikan isterinya dalam keadaan haid. Kemudian Umar bin Khatthab RA menceritakan kejadian tersebut kepada Nabi. Lantas beliau pun berkata kepada Umar bin Khatthab RA, ‘Perintahkanlah kepada dia (Ibnu Umar RA) supaya dia kembali kepada isterinya, kemudian talaklah dia dalam keadaan dia suci atau hamil. [Sahih Muslim (1471)]

Haram Ceraikan Isteri Ketika Haid

Hadith ini menjelaskan dua hukum, iaitu haramnya talak sewaktu isteri sedang haid, dan harusnya talak sewaktu isteri sedang hamil.

Imam al-Nawawi sewaktu mensyarahkan hadith ini berkata, hadith ini menjadi dalil keharusan talak sewaktu isteri sedang hamil yang jelas kehamilannya, dan ia merupakan pandangan mazhab Syafi’e.

Ibnul Mundzir berkata, pandangan ini juga dipegang oleh majoriti ulama, antaranya Thawus, Al-Hasan, Ibnu Sirin, Rabiah, Hammad bin Abi Sulaiman, Malik, Ahmad, Ishaq, Abu Tsur, dan Abu Ubaid.

Namun Ibnul Munzir turut menambah bahawa terdapat sebahagian ulama mazhab Maliki yang mengharamkannya, manakala Al-Hasan al-Basri memakruhkannya. (Rujuk Syarh Sahih Muslim, 10/65) Salah satu qaul Imam Malik juga (Rujuk Al-Mudawwanah 2/4)

Hukum Ceraikan Isteri Ketika Mengandung

Talaq sewaktu isteri sedang hamil terletak di bawah kategori talaq yang bukan sunniy, dan bukan bid’iyy, maka hukumnya adalah harus. Hal ini kerana ‘iddahnya tertakluk kepada kelahiran kandungan, bukan kepada haid. (Rujuk Al-‘Inayah Syarh al-Hidayah 3/478, Syarh al-Zarqani ‘ala Mukhtasar al-Khalil 4/144, Hasyiyata Qalyubi wa ‘Umairah 3/349, Bahr al-Mazhab 10/18, Manar al-Sabil fi Syarh al-Dalil 2/237 dan Al-Taqrirat al-Sadidah fil Masai’l al-Mufidah, hal. 92)

Namun demikian jika tidak terzahir pada wanita tersebut tanda-tanda kehamilan, maka ia menjadi talaq bid’iy. (Rujuk Hasyiyah Bujairimi ‘ala al-Khathib 3/505)

Hukum ceraikan isteri ketika mengandung adalah harus

Namun pendapat yang dianggap kuat adalah pendapat majoriti ulama yang mengharuskan penalakan wanita yang sedang hamil. Dan iddah bagi wanita hamil yang ditalak adalah sehingga dia melahirkan kandungannya sebagaimana firman Allah SWT berikut ini:

وَأُولاتُ الأحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ

Maksudnya: Wanita-wanita yang hamil, waktu iddah mereka adalah sehingga mereka melahirkan kandungan mereka. [Surah al-Thalaq (4)]

Kelayakan
Manakala dari sudut perundangan, sekiranya isteri diceraikan ketika dia sedang hamil maka dia juga layak mendapat kemudahan-kemudahan seperti perempuan yang diceraikan dengan talaq rajie, iaitu makanan, pakaian, tempat tinggal dan apa-apa perbelanjaan lain yang patut.

Sumber: Mufti Wilayah

Hukumnya, jatuh talak dan iddahnya sehingga melahirkan anak. Lepas bersalin habislah iddahnya. 

Cuma bak kata mufti, bagi yang mengandung satu fasa yang memerlukan sokongan orang tersayang. Jadi, seorang suami yang baik pastinya akan mengambil kira segala aspek dan melakukan semua ikhtiyar sebelum melafazkan cerai terhadap isteri  yang sedang mengandung.

Life is Circle, Enjoy It!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Assalamualaikum Warrahmatullahi Wabarakatuh

Bagi anda yang belum tahu Tahun Hijrah kelahiran anda, SILA di lihat di bawah ini,
 
 Masehi   Hijrah    Umur   

1948       1368         71
1949       1369         70
1950       1370         69
1951       1371         68
1952       1372         67
1953       1373         66
1954       1374         65
1955       1375         64
1956       1376         63
1957       1377         62
1958       1378         61
1959       1379         60
1960       1380         59
1961       1381         58
1962       1382         57
1963       1383         56
1964       1384         55
1965       1385         54
1966       1386         53
1967       1387         52
1968       1388         51
1969       1389         50
1970       1390         49
1971       1391         48
1972       1392         47
1973       1393         46
1974       1394         45
1975       1395         44
1976       1396         43
1977       1397         42
1978       1398         41
1979       1399         40
1980       1400         39
1981       1401         38
1982       1402         37
1983       1404         36
1984       1405         35
1985       1406         34
1986       1407         33
1987       1408         32
1988       1409         31
1989       1410         30
1990       1411         29
1991       1412         28
1992       1413         27
1993       1414         26
1994       1415         25
1995       1416         24
1996       1417         23
1997       1418         22
1998       1419         21
1999       1420         20
2000       1421         19
2001       1422         18
2002       1423         17
2003       1424         16
2004       1425         15
2005       1426         14
2006       1427         13
2007       1428         12
2008       1429         11
2009       1430         10
2010       1431           9
2011       1432           8
2012       1433           7
2013       1434           6
2014       1435           5
2015       1436           4
2016       1437           3
2017       1438           2
2018       1439.          1
2019.      1440.          0

Life is Circle, Enjoy It!

نتمنى لكم حياة سعيدة وطول العمر في طاعة  الله
#SUKSES  SESEORANG#

Pada umur 4 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita tidak berak & kencing dalam seluar

Pada umur 7 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita tahu jalan pulang ke rumah.

Pada umur 12 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita punya banyak teman_

Pada umur 17 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita berjaya mendapatkan sijil SPM

Pada umur 23 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita lulus dgn cmrlang dalam IPT

Pada umur 25 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita sudah dapat pekerjaan & mula berkahwin..

Pada umur 30 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita berjaya dalam kerjaya..

Pada umur 35 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita berjaya membina hidup yang bahagia..

Pada umur 45 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita masih mampu menjaga kelihatan awet muda;

Pada umur 50 tahun . . .
Sukses adalah kalau didikan kita terhadap anak membuahkan hasil

Pada umur 60 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita masih mampu pandu kereta atau mengemudikan kendaraan

Pada umur 65 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita hidup tanpa mengidap penyakit;

Pada umur 70 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita merasa tidak menjadi beban

Pada umur 75 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita masih ada lg banyak teman

Pada umur 80 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita masih tahu jalan pulang ke rumah.

Pada umur 85 tahun . . .
Sukses adalah kalau kita tidak berak dan kencing dalam seluar


Perhatikan ayat 68 Surah YA-SIN : Barang siapa Kami panjangkan umurnya, Kami kembalikan sifatnya (semula) Maka tiadakah mereka mengerti?

(it's so natural, so..... enjoy our life cycle!!)_ making it as Ibadah... panduan akan kehidupan.

Kejayaan yang diukur pada hemat manusia sahaja, bukan pada penilaian Allah... Pada penilaian Allah orang yang berjaya itu ialah orang yang beriman. Bila lihat dalam Al-Quran memang banyaklah ayat yang menerangkan ciri-ciri orang yang beriman ni... Tak kira umur berapa pun kalau beriman kepada Allah, Rasul dan hari Akhirat dikira orang yang berjaya...

Namun, sesungguhnya kehidupan didunia ini berpusing... Sekejap kita di atas, dan kadang kita dibawah. Sebab tu jangan sombong... Sebab dari tanah kita datang, kepada tanah kita kembali... 

April 21, 2019

Resepi Ayam Panggang Sarawak Style, Memang Merecik

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Resepi Ayam Panggang Sarawak Style, Memang Merecik | Semalam cakap kat suami, bosannya la hai... Takde aktiviti yang best boleh dibuat.

Lepas siapkan kerja rumah... Suami ajak bakar-bakar ayam... MF follow je sebab bosan...

Lepas Zohor terus la en.suami ke kedai belikan bahan.

MF dah memang request semalam tak nak memasak. Jadi, MF kata beli ayam yang siap diperap... MF tak nak masak. Tapi takde pula jual. Jadi, dia beli je ayam dan sedikit bahan untuk perap.

Suami siapkan ayam dan MF siapkan bahan untuk perap.

Resepi ayam panggang ni kami belajar dari bekas jiran kami, masa kami dok di Batu 6, Gombak KL dulu. Jiran kami tu asalnya orang Sarawak. Dia memang selalu la buat ayam bakar ni... Memang minta resepi dia la ni..

Simple sangat nak buat... Tapi memang merecik rasa dia.

Jadi, MF kongsikan di sini supaya tak hilang dan semua orang boleh cuba.

Resepi Ayam Panggang Sarawak Style, Memang Merecik

Resepi Ayam Panggang Sarawak Style, Memang Merecik


Bahan-bahan

8 ketul kepak ayam
1 Cawan minyak masak
1 batang serai (diketuk)

Bahan untuk di kisar 

11 ulas bawang putih
1/4 ulas bawang besar
1/2 inci halia
1 batang serai
3 biji cili padi hijau
2 sudu kicap
Gula dan garam sebagai perisa

Bahan untuk sos pencicah

Kicap
Limau kasturi
Cili padi

Cara memasak 

Cuci ayam bersih dan perap ayam dengan bahan kisar. Perap paling kurang dalam 1 - 2 jam sebelum dibakar di dalam peti sejuk.

Resepi Ayam Panggang Sarawak Style, Memang Merecik

Serai yang  diketuk direndam dalam minyak masak untuk hasilkan bau yang wangi.

Lepas dah perap.. Bolehlah dibakar atas pemanggang. Renjiskan ayam dengan serai yang direndam dalam minyak masak tadi.

Resepi Ayam Panggang Sarawak Style, Memang Merecik

Bakar sampai masak dan nampak garing.

Untuk sos, campur je semua bahan iaitu kicap dan cili padi yang dipotong... Lenyek kan sikit cili untuk keluarkan rasa pedas tu.. Lepas tu perah air limau kasturi.. Untuk rasa masam pedas yang memang merecik.

Resepi Ayam Panggang Sarawak Style, Memang Merecik


Memang sedap dan puas makan... Tu pun rasa tak cukup...

Simple Tapi Sedap... Mudah sangat nak buat..

OK.. Kalau panggang dalam oven... Boleh sapu minyak tu siap-siap la... Ataupun guna pemanggang ajaib... Tapi memang terlebih sedap panggang guna api... Sesuai untuk yang nak buat majlis BBQ dengan bahan yang simple macam ni...

Selamat mencuba... 

April 20, 2019

Sambal Hijau Ikan Kerisi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Sambal Hijau Ikan Kerisi | Hujung minggu, mula buntu fikir resepi. Semalam suami beli ikan kerisi... Sambil siang ikan, sambil fikir nak masak apa.

Nak masak kari, memang sedap, tapi nanti isinya hancur habis... Nak buat sambal merah, cili pula pedas berapi... Ntah kenapa cili kering sekarang, bukan main pedas berapi kan..


Teringatkan pokok cili dengan buah yang tengah menghijau... dalam hati terdetik nak buat kari hijau... sebab memandangkan daun kari yang segar merendang kat pokok.


Siap siang ikan, terus ke halaman rumah tengok cili hijau yang boleh dipetik... Geram tengok buah lebat... terus petik lebih kurang 10 biji yang besar-besar. Siap pakej dengan buah tomato yang bantut...


Siap petik, terus ke dapur meneruskan resepi yang diidamkan. Hajat nak buat kari hijau terbantut sebab tak cukup bahan, akhirnya bertukar resepi kepada resepi Sambal Hijau Ikan Kerisi.

Sambal Hijau Ikan kerisi

MF kongsikan resepinya yang sungguh mudah ni.

Sambal Hijau Ikan Kerisi

Bahan-bahan

Ikan kerisi yang siap digoreng garing.
*10 biji cili besar hijau
*3 biji bawang merah @ 1/2 biji bawang besar
*7 ulas bawang putih (MF memang suka letak bawang putih banyak-banyak)
*1/2 inci halia
*2 tangkai daun kari
Sedikit asam keping (dalam 1/2 inci)
1 batang serai (diketuk)
Gula dan garam sebagai perisa

Cara memasak

1. Kisar semua bahan yang bertanda *
2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumiskan serai yang diketuk.
3. Kemudian masukkan bahan yang dikisar dan asam keping. Masak hingga pecah minyak.
4. Kemudian, masukkan garam dan gula.
5. Akhir sekali, masukkan ikan kerisi goreng dan gaul rata.
6. Siap untuk dihidang!

Resepi Sambal hijau

Senang je kan... Memang wangi dan sedap. Rasa sambal ni tak pedas sangat tapi rasa manis-manis cili dan ikan tu cukup sebati.

Selamat mencuba!

Betul ke wanita ada 9 akal 1 nafsu?


Popular kan ayat ni.


Wanita ada 9 nafsu, tapi 1 akal

Manakala lelaki pula 1 akal 9 nafsu. 


Dari mana kata-kata ni? 

Memang ada dasarnya tapi tarafnya lemah. 

Jadi tak boleh dijadikan hujah pun. 


Jadi, tak boleh pakai la wanita ada 9 nafsu dan 1 akal ni ye... Sebab tiada sumber yang sahih pun. 


Tapi hakikatnya... Wanita memang punya nafsu yang banyak... Nafsu makan, nafsu shopping, nafsu tengok benda cantik... Sebab wanita makhluk yang kompleks berbanding lelaki. Tapi tak bermakna wanita ni pendek akalnya kan... Cuma jika wanita bila dan dibiarkan dipengaruhi nafsu memang akan jadi pendek akalnya. 


April 19, 2019

April 18, 2019

Tanda Suami Ketagihan Game dan Cara Mengatasinya

Tanda Suami Ketagihan Game dan Cara Mengatasinya | Games, salah satu cara release tension yang menyeronokkan. MF pun suka main game dari zaman dulu lagi. 


Jika zaman belajar... Waktu nak dekat exam paling kerap MF main game sebab nak release tension Dan stress. 



Lepas dah berkahwin dan beranak... Takde masa nak layan game. 


Tapi sejak akhir akhir ni... Mula kembali ketagih game... Suami pun sama gak ketagih main game. 


Namun, pada MF kami ketagih tak sampai peringkat extreme kot.. Sebab masih takde tanda kritikal seperti ini... 

Tanda suami ketagih game. 

➡️ Bila suami nampak lebih gembira bermain game berbanding menghabiskan masa dengan orang lain atau ahli keluarga.


➡️ Bila suami sangat keberatan untuk keluar berjumpa ahli keluarga lain atau saudara mara dan lebih suka tidak keluar dari rumah untuk bermain game.


➡️ Bila suami menghabiskan masa berjam - jam dengan bermain game sehingga mengabaikan tanggungjawab sebagai suami, bapa dan sentiasa tidak mengendahkan kerja - kerja di rumah.


➡️ Bila suami secara konsisten akan bermain game setiap petang atau malam.


➡️ Prestasi kerja suami semakin menurun. Mereka sering lewat ke tempat kerja, sentiasa mengantuk dan tidak cukup tidur akibat bermain game.


➡️ Suami tidak lagi berminat untuk bersukan atau ke taman berjalan bersama anak dan isteri.


➡️ Sahabat handai dan saudara mara terdekat seringkali bercakap mengenai betapa suami sering bermain game.


➡️ Suami sering menipu mengenai berapa lama mereka bermain game dan sentiasa berjanji yang ianya tidak akan lama dan seringkali bertukar kepada berjam - jam lamanya.


Jika anda atau suami ada tanda - tanda seperti di atas, berhentilah menipu diri sendiri dan mengakulah yang anda adalah seorang penagih game.


Cara atasi suami yang ketagih main game.

Bagaimana nak mengatasi masalah ini?

✔ Jangan terjebak sekali dengan masalah suami dengan bermain game bersama. Mungkin anda akan rasa anda meluangkan masa berdua, sebenarnya tidak dan ianya menjadi bertambah buruk jika pasangan sudah mempunyai anak.


✔ Mengabaikan masalah tu atau membiarkan suami dengan ketagihan game hanya akan memburukkan lagi masalah. Jangan abaikan, teruskan menasihati. Teruskan cuba mencuri masanya. Jangan putus asa sehinggalah dia sedar yang game itu tidak akan membantu apa - apa.


✔ Katakan pada suami yang anda mencintainya, anda risaukan ketagihan gamenya, anda rindukan masa bersama, terangkan yang ketagihan itu telah membuatkan suasana yang tidak baik di rumah dan akhirnya, berterus teranglah kepada suami yang ketagihan game dia bakal membuatkan rumahtangga anda retak.


✔ Jangan sekali - kali letakkan diri di bawah game ataupun kurang penting dari game. Anda lebih penting, anda lebih utama. Dapatkan semula suami anda ! Jangan biarkan suami utamakan game dari anda dan anak - anak.


✔ Jika suami tetap tidak mahu berubah, cadangkan untuk bertemu dengan pakar kaunseling rumah tangga.


✔ Dan di pengakhirannya, berikan kata dua, game atau anak dan isteri?


Kredit 👉 Facebook Akhtar Syamir


Setakat ni kami bukan lah ketagih sangat... Tapi pengaruh game tu dah melekat sekali kat anak-anak.


Bila bosan kami laki bini memang layan game... Dan anak-anak jadi penonton bahkan penyokong... Dua sokong Abi, dua lagi sokong ummi... Haha



Main lah game tapi jangan sampai abaikan rumahtangga. Game tak salah... Tapi salah kita jika tak boleh kawal game. Biar kita yang kawal game... Jangan biarkan game yang kawal hidup kita. 

Cara Nak Hilangkan Perasaan Bangga Diri

Bila datang perasaan bangga diri itu, pergilah ke tandas, dan cuci tandas dan bilik air tu. 


Belajarlah kemas dapur dan cuci persekitaran rumah sendiri. Jangan suruh orang. 


Orang yang biasa buat kerja pembersihan ni.. Insha Allah.. Rendah hati dan tak mudah nak bangga diri. 


Orang yang tak reti jaga kebersihan.. Itulah tanda orang yang sombong.. Kerana dia menganggap ada orang yang akan bersihkan dan dia tak layak nak buat kerja tu. 


Dan ingatlah orang yang sombong... Tempatnya di....... 

April 17, 2019

Baru Nak Cuba Kurus Sihat Dengan Apps MyNutriDiari2


OK... Insaf... Baru nak guna apps untuk kawal makan... 


Mungkin sebab nak dekat puasa ni.. Nafsu makan macam automatik terkawal sikit... Kalau tak... Macam orang mengandung. Asyik nak mengunyah je. 



Jadi, cubalah guna apps pula untuk kawal makan dari terus naik... 


Risau juga dengan diri sendiri... Yang sememangnya tak sangka boleh naik sampai macam ni... 


Jadi, insaf... Rasa kena gak kawal... Dari terus naik... Biar maintain sihat. 


Suka dengan apps ni.. Dari KKM ni.. Mudah nak set... Dan keperluan kcal itu ikut pada BMI kita... Jadi, kita boleh pilih makanan yang kita makan... Dia kirakan dan kita boleh pilih exercise yang kita buat untuk kurangkan kcal yang kita ambil dari makanan tadi... 


Untuk first time ni rasa teruja.. Cuma harap berkekalan rasa tu.. Haha.. Jangan hangat taik ayam sudah... 


Meh ler kita sihat bersama... 

Jom download apps ni untuk kawal pemakanan kita.. 

Jangan Kufur Nikmat Kalau Dah Kurus

Itulah realiti yang diperhatikan sekarang.

Target nak kurus bukan sebab nak mudahkan tutup aurat tapi nak pakai pakaian sendat. 

Tak salah kalau kata nak buat #kebayachallenge tapi tak semestinya kena pakai kebaya bila dah kurus. 

Kadang... Fikir lah... Hikmah Allah jadikan kita berbadan besar dan berisi... Walaupun sukar nak cari baju, tapi kita akan cuba cari baju yang loose untuk tutup aurat Walaupun niatnya nak tutup lemak yang kelihatan. 

Tapi bila dah kurus.. 
Kufur nikmat... Baju sendat mula melekat sebab nak tunjukkan body yang hot dan hebat... Dan sebenarnya mengundang laknat... 

Nauzubillah... 
Perbetulkan niat untuk kurus. 
Biarlah kurus sihat kerana Allah. 

April 16, 2019

Bubur Ayam ala McD Mudah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bubur Ayam ala McD Mudah | Minggu lepas suami sakit tekak... Nak menelan makanan pun susah. Tambah dengan anak-anak pun batuk juga...

Jadi, resepi yang sesuai bubur.

Teringat bubur ayam yang sedap dan lama tak makan sejak boikot... Iaitu bubur ayam McD. Jadi, MF cubalah buat untuk keluarga.

RESEPI BUBUR AYAM ala McD

Bubur Ayam ala McD Mudah

Bahan-bahannya 

Beras 1 cwn ( cuci / toskan )
Air ( 5 cawan )
Halia ( hiris )
Bawang merah ( hiris )
Bawang putih ( hiris )
Air rebusan ayam
Kiub pati ayam
Minyak masak ( 3 sudu )
Garam / perasa

Caranya : 

Masak beras macam biasa atas api. kacau sampai lembik. Kalau kurang air tambahkan air rebusan ayam sampai jadi bubur. Tapi MF guna periuk yang memang ada fungsi untuk masak bubur. Jadi, lebih mudah la.

Panaskan kuali masukkan minyak , masukkan bawang merah , bawang putih & halia . Masakkan sampai betul-betul garing .

Kemudian tuangkan bahan yang digoreng tadi ke dalam periuk bubur , masukkan ayam & kiub pati ayam dan kacau sampai masak serta masukkan perasa .

Tutup api , letak bubur dalam mangkuk , hiaskan dengan daun bawang , daun sup dan bawang goreng .

Kalau nak pedas letak lada sulah & cili merah.

MF juga buatkan sup untuk bubur ini.. Sebab nak bagi macam ada kuah sikit.

selamat mencuba !

Doa Selepas Mendapat Pujian

Siapa yang tidak ingin dipuji kerana kebijaksanaan, kecantikan, kekayaan mahupun kesolehan yang ada pada dirinya?


Tapi, jangan sesekali kita membiarkan pujian itu menjadikan kita bongkak dan lupa diri kerana semua yang kita ada itu adalah milik Allah SWT, kita hanya meminjam sahaja segala kurniaanNya.


Sebaik-baiknya lafazkanlah doa ini sebaik menerima pujian agar kita terus mensyukuri nikmat Allah dan tidak jatuh dalam golongan yang riak.


Untuk elak sifat riak

Doa Selepas Mendapat pujian

April 15, 2019

Kisah Teladan | Kopi dan Gula

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kisah Teladan | Kopi dan Gula

Kisah Teladan | Kopi dan Gula

Ayah : Ina, bancuh dua cawan kopi tanpa gula kemudian bawa bekas gula dan teko kosong kesini.

Ina : Baik, ayah

Dengan penuh tanda tanya Ina membawa apa yang diminta ayahnya.

Ayah : Cuba rasa salah satu cawan kopi tersebut.

Ina : Rasa pahit ayah.

Ayah : Cuba masukkan sesudu gula, kacau dan rasa.

Ina : Rasa pahit makin berkurang ayah.

Ayah : Tambah lagi sesudu gula, kacau dan rasa.

Ina : Rasa pahit makin hilang ayah.

Ayah : Tambah lagi sesudu gula, kacau dan rasa.

Ina : Rasa manis mula terasa ayah.

Ayah : Tambah gula sesudu lagi, kacau dan rasa.

Ina : Rasa kopi semakin manis.

Ayah : Tambah lagi sesudu gula, kacau dan rasa.

Ina : Kopi terlalu manis, tak sedaplah ayah.


Falsafah Kopi dan Gula

Ayah : Pengajarannya disini, kopi tanpa gula tadi ibarat kemiskinan, manakala gula sesudu demi sesudu tadi ibarat harta yang semakin bertambah. Apabila semakin ditambah gula kopi menjadi semakin tidak enak. Begitu juga dengan harta, apabila asyik dicari, ia menjadi semakin tidak tenang. Hidup tak seindah yang disangka.

Sejenak Ina termenung...


Ina : Ya ayah, Ina faham sekarang, harta boleh dicari tapi jangan sampai melampaui batas.

Ayah : Betul, sekarang ambil secawan lagi kopi tanpa gula dan campurkan dengan kopi yang berlebihan gula tadi kedalam teko kemudian bahagi semula kedalam dua cawan tadi. Bagaimana rasanya?

Ina melakukan apa yang diminta ayahnya...

Ina : Rasa enak.

Ayah : Begitulah jika orang yang berharta berkongsi rezeki dengan mereka yang serba kekurangan melalui zakat, sedekah atau sebagainya, kedua dua mendapat manfaat daripada harta tersebut.

Ina : Terima kasih atas iktibar tersebut ayah...

Salam ceria 😊

Kredit: Telegram

April 14, 2019

5 Cara Naikkan Semangat Menulis Blog

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Cara Naikkan Semangat Menulis Blog | Dilema seorang blogger... Bila masa pegang telefon atau komputer nak tulis entry, waktu tu lah takde mood dan idea. Tapi bila waktu sibuk... Waktu tak de depan komputer atau laptop, waktu tu idea mencurah-curah kadang.

MF selalu alami dilema tu... Ada kala tu... Mood dan idea hilang serentak...

Ada juga yang idea ada, tapi mood nak tulis yang tiada... Semangat yang hilang jadinya.

Memang dilema betul...

Disebabkan dilema ini... Blog terabai dan serabut... Kadang berminggu baru nak update.. Bahkan kadang hilang terus dari radar... Hehe...

Jadi, MF cubalah kongsikan beberapa cara MF buat untuk naikkan semangat berblog.
5 Cara Naikkan Semangat Menulis Blog
5 Cara Naikkan Semangat Menulis Blog

5 Cara Naikkan Semangat Menulis Blog


1. Betulkan niat

Betulkan semula matlamat kita menulis Blog. Untuk apa dan kerana apa kita berblog. Jika kerana minat, jarang kita nak abaikan benda yang kita minat kan. Kita akan usaha juga untuk pastikan  blog kita tak 'berhabuk'.

Kalau berblog untuk dapatkan duit.. Tetap kena maintain kan blog. Jangan update entry berbayar je. Takde job takde entry... Itu akan membunuh industry blog.

Orang bayar kita untuk tulis blog, sebab yakin dengan kekuatan blog kita... Jadi  kena maintain kan juga page view... Kena mantapkan SEO blog selain guna media sosial yang lain kan.


Jadi, betulkan niat... Tetapkan matlamat kita berblog. Apa kejayaan yang kita nak dalam berblog. Dan untuk apa kita berblog..

2. Tukar template

Bila dah betulkan niat tu, cuba tukar template... Carilah template yang sesuai ikut citarasa kita. Banyak sangat template yang cantik, responsive dan seo friendly dan up to date Sekarang ni.

Cari, download dan tukar lah.. Mudah sangat... Ikut je tutorial yang diberi dalam setiap template yang kita download.. Ada tersedia....

Kalau tak reti sangat boleh sahaja upah orang untuk buatkan... Asalkan ianya dapat tengok blog kita cantik, kemas dan sejuk la mata memandang kata orang.

3. Bercuti

Bercuti lah sekali sekala...  Tapi bila bercuti kita jangan tinggalkan Blog terus.. Sebab nanti lagi lemau nak update.

Pastikan dalam handphone ada simpan gambar yang sesuai supaya kita boleh update Blog bila-bila masa sahaja. Boleh juga guna aplikasi yang kita rasa ok untuk update Blog dengan pantas.

Kalau blog yang niche lifestyle lebih luas penulisannya.

Jadi, bercuti kita akan dapat banyak idea... Boleh tulis pengalaman bercuti, Review hotel atau restoran atau ke mana sahaja atau apa aktiviti kita buat sepanjang bercuti.

4. Berblogwalking

Berjalanlah ke blog orang lain. Bila kita tengok blog orang lain, insha Allah.. Sedikit sebanyak akan bertambah idea dan mood... Bila blog orang lain cantik dan kemas... Insha Allah... Kita juga teruja nak begitu.

5. Semak statistik blog

Semak lah statistik Blog kita sama ada secara berkala atau sekali sekala.

Check ranking alexa dan letakkan target berapa kita nak... Bila ada target tidak akan malas dan cuba lawan rasa mood tak baik untuk update Blog tu.

Boleh juga semak di Google analytics Dan lain-lain... Lepas tu bandingkan pencapaian kita antara hari, minggu atau bulan.

Itulah yang MF cuba buat untuk kekalkan mood berblog. Kalau boleh memang setiap hari MF akan cuba update paling kurang 1 entry. Kalau rasa takde idea sangat memang cubalah update gambar dan buat caption ringkas...

Moga terus datang semangat tu. Idea MF untuk menulis tak pernah kering... Cuma kekangan masa dan menguruskan anak tu buatkan masa terhad.

Tambah dengan usia yang bertambah.. Haii... Terasa bila penat tu... Nak tidur je...

MF biasanya akan pastikan waktu pagi lah untuk update sekurang-kurangnya 1 entry... Kalau pagi tak sempat waktu malam... Kalau tak update 1 entry rasa macam tak best je...

Moga perkongsian pengalaman dan sedikit ilmu ni boleh meningkatkan minat, semangat dan mood untuk menulis blog...

Semoga bermanfaat...


P/s: Teringin nak lihat masa kegemilangan blog macam dulu... Hmmmm....

"Relax la... Sekarang kan zaman moden dan ikut Trend!.."


Antara kesan fahaman Modernism adalah wanita wanita tidak lagi segan silu mendedahkan auratnya demi menjadi wanita modern. 

.

Bagi mereka, pakaian yang dianjurkan oleh Islam adalah jumud dan terkebelakang serta tidak menepati ciri ciri wanita modern hidup di zaman maju.

.

Maka berlakulah exploitasi wanita besar besaran terhadap pemakaian mereka sehingga ada yang terang terangan membuka aurat dan ada yang membungkus tubuh badannya tetapi "berbogel".

.

Bagi mereka dengan berpakaian mendedah aurat itulah kemodenan yang perlu dikecapi tetapi benarlah kata kata yang tertulis di dalam gambar ini, "she has lost security, pride and happiness".


Mohonlah kepada Allah agar kita dan ahli keluarga kita dan sahabat sahabat kita dijauhkan daripada fitnah ini. Wallahu'alam.

Kredit : #AkhiAdifGorment

Ramai wanita tak perasan benda ni sebenarnya... Sebab hanyut dalam dunia popular dan viral zaman sekarang. 


Biarlah orang viral katanya... Nanti bisnes aku kaya... 


Tapi sebenarnya, ianya mengundang murka Allah. 

Blogger pun tak kurang ada yang hanyut dengan ekspoitasi ni... 

Wahai wanita.. Jangan sampai kita ni orang pergunakan. Jangan leka dengan dunia Viral dan popular yang penuh dosa dan noda. Kalau nak orang kata pasal kita, biarlah yang baik-baik sahaja. 


Tak salah nak popular.. Tapi jangan sampai jual maruah dan diri... 


Wanita ni sepatutnya ada sifat malu... Malu tu bukan kata bogel baru nak kata malu... Tapi sekarang ni dah telanjang pun tak rasa malu... Hmm... Sebab tu orang ambil kesempatan dengan pergunakan... Atas alasan dan pujian kita cantik dan seksi serta moden.. Sedangkan orang pergunakan je kita untuk kepentingan wang dan dunia orang lain. 


Sedarlah... Wanita penghuni neraka paling ramai... Tak kan kita nak jadi salah seorang daripadanya?


Fikirkan... 

Pesanan untuk diri sendiri dan semua wanita yang aku sayang... 

April 12, 2019

Untuk Yang Sombong




Hidup kita tak ke mana pun nak sombong... 


Hidup kita tetap perlukan orang lain... 


Tinggi mana pun pangkat kita... 


Kaya mana pun kita... 


Kita sama je... Masuk kubur nak kena orang lain juga uruskan




Jadi, nak sombong sangat tu dah kenapa kan... 


Kalau orang beri teguran tu tanda masih ada yang sayang... 


Benda salah orang tegur lah... Orang tegur tak semestinya nak kena tunggu dia bagus dan perfect.. Tapi Saling mengingatkan itu bagus dan mulia...


Sedangkan Nabi Muhammad s.a.w pun sentiasa diingatkan Allah... Apatah lagi kita ni... 




Jadi.. Jangan sombong-sombong... Nanti masuk kubur gali sendiri... Ada boleh? 

April 11, 2019

Ambil Cuti Segera Jika Anda Terkena 9 Tanda Burnout Ini


Burnout ni ibarat kata.. Badan kita dah sampai limit.. Perlukan rehat.. Badan dan otak kena relax. Tak boleh dah nak paksa.. 


Kalau paksa juga bila ada 9 tanda ni... Mungkin boleh memudaratkan diri dan orang lain juga. 

Jadi, mohonlah cuti dan rehatkan diri.. Dapatkan me time... 

Burnout boleh juga terjadi kepada suri rumah... Jadi, mohon cuti rehat dari suami... Rehatkan diri dari menguruskan rumah tangga... Suami pula ambil alih sesekali kan... 

Badan kita bukan robot.. Jadi kena dapatkan rehat. Mesin pun kalau kerja je kan.. Cepat rosak kan.. Camtu gak lah badan manusia. 

Jom cutii...