GuidePedia

0


عن عبد الله بن عمر رضي الله عنها قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه و سلم يَقُوْلُ: وَ مَنْ قَالَ فىِ مُؤْمِنٍ مَا لَيْسَ فِيْهِ أَسْكَنَهُ اللهُ رَدْغَةَ اْلخَبَالِ حَتىَّ يَخْرُجَ مِمَّا قَالَ


Dari Abdullah bin Umar RA berkata, aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang berkata mengenai seorang mukmin yang tidak ada padanya, maka Allah akan menempatkannya pada “rodghah al-Khabal” sehingga ia keluar dari apa yang ia katakan” (HR Abu Daud No: 3597) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Islam mendidik umatnya agar sentiasa berakhlak dan beradab dalam hubungan sosial dengan orang lain.


2.  Jika seseorang menuduh seorang muslim, padahal tuduhan itu tidak berdasarkan fakta dan kenyataan, apalagi tidak ada saksi dan bukti, maka tuduhan itu akan membawanya kepada keburukan di hari kiamat. 


3.  Rasulullah SAW memberi ancaman keras bagi seseorang yang menuduh seorang mukmin dengan suatu tuduhan yang tidak pernah dilakukannya dengan janji Allah akan menempatkan dan meletakkannya pada “rodghah al-Khabal”, yakni tempat yang berisi cairan dari penduduk neraka berupa keringat, darah, nanah, kotoran dan sebagainya sehingga ia keluar dari apa yang ia katakan atau mencabut tuduhan tersebut dan memohon maaf.


Elakkan forward sesuatu yang berbentuk tuduhan terhadap seseorang. Jika salah ia menjadi fitnah. Jika betulpun dia jadi mengumpat.


Moga Allah menjauhkan kita dari sifat mengumpat dan membuat fitnah.

Kredit : telegram.me/hadisharian_ikram

Thanks for reading: Jangan main tuduh dan sebar je...

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top