09/2018 - Maria Firdz - Lifestyle Blogger

September 30, 2018

Memang Terbaik lah Langgan Unifi Mobile - RM55/SEBULAN Unlimited Data

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Memang Terbaik lah Langgan Unifi Mobile - RM55/SEBULAN Unlimited Data | Internet dan blogger tak dapat dipisahkan.Ibarat isi dengan kuku gayanya. Takde Internet, takde lah blogger.


MF pernah hadap masalah ni dulu... Waktu nak berblogwalking terutamanya. Bila mood blog walking datang, waktu tu lah internetnya slow bagaikan siput... 


MF pernah guna line YES 4G. 2 tahun juga guna... Seratus lebih tu bayar sebulan... Alhamdulillah... Memang best la laju... Tapi ada had la. 


Lepas habis kontrak, MF tak sambung.. Sebab tak larat nak bayar... Tapi lepas fikir, ambil pula Celcom First Gold. 40GB sebulan... 


Data nya diasingkan hari biasa dengan hari minggu... Memula pakai ok... Sekali.. Alahai.. Kadang tak habis juga... Membazir... Lebih 6 bulan pakai.. Kami hentikan.. Tak Kena bayar lebih sebab takde kontrak. 


Lepas hentikan.. Unifi keluarkan offer, Unifi Mobile... Abang MF la mohon dulu.. Dia la yang racun.. Suruh apply... 


MF apply la online... Dapat 5 sim kad... Percuma.. Satu sim 20GB data. 


Tak lama lepas tu... Suami pula apply... Dapat 3 je.. Satu sim 10GB data... 

Lepas guna unifi macam Best sangat sebab laju giler... Takde sangkut... 

Dah habis semua data free, suami top up.. Beli la seminggu sekali... 

Seminggu RM20 tapi unlimited data... Tengoklah movie sampai lebam... Memang puas hati.. Takde sangkut lagi... 


Baru ni Unifi mobile buat promo... Sampai hari ni je.. 30/9, RM55 sebulan tapi bestnya Unlimited Data...

Memang laju lah... Tengok movie laju je.. Anak-anak memang layan cartoon online je la...


MF pun blog walking bila balik rumah... 


Tapi cabaran berblog tetap ada... 

Dah ada Internet yang laju.. Tapi masa plak mencemburui... 

Balik kerja, layan anak la... Mana sempat nak jenguk phone... Laptop lagi lah...


Tapi.. Alhamdulillah... Sekarang dengan data Celcom First 10GB sebulan dan Unifi Mobile dah cukup keperluan online sekeluarga... 


Tak boleh la kalau tak online sebab kerja cikgu pun banyak online sekarang kan... Bukan untuk sosial je.. Kerja sekarang memang perlu kan Internet... 


Internet satu keperluan dah sekarang ni bukan kehendak kan.. Kan.. 

Dosa Sebanyak Buih di Lautan dapat Dihapuskan Dengan Amalan Zikir Ini!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tahukah kita apakah zikir yang boleh menghilangkan dosa-dosa kita walaupun sebanyak buih-buih dilautan?


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَحَمِدَ اللَّهَ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَكَبَّرَ اللَّهَ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ فَتْلِكَ تِسْعَةٌ وَتِسْعُونَ وَقَالَ تَمَامَ الْمِائَةِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ غُفِرَتْ خَطَايَاهُ وَإِنْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ

Dari Abu Hurairah dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

"Barangsiapa bertasbih (Subhanallah) kepada Allah selepas solat sebanyak 33 kali, dan bertahmid (Alhamdulillah) kepada Allah 33 kali, dan bertakbir (Allahuakbar) kepada Allah 33 kali, hingga semuanya berjumlah 99, -dan baginda menambahkan- dan kesempurnaan 100 adalah membaca;

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maka kesalahan-kesalahannya akan diampunkan walau sebanyak buih di lautan." [HR Muslim (597)]

Jom amalkan zikir yang telah di ajar oleh Rasulullah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam itulah sebaik-baiknya. Wallahualam.

Kredit: Page Jalan-jalan Cari Ilmu

Amalan Zikir ini wajiblah disertai dengan melengkapkan amalan fardu yang lain...

Kalau solat, puasa, tutup aurat pun tidak buat... Amal lah zikir ni banyak mana pun... Tak kan berkurang dosa kita sebab kita buat dosa besar...

Dosa besar, nak dihapuskannya dengan Taubat Nasuha dan berubah tak ulang lagi dosa tersebut. 

September 29, 2018

Larangan Tidur Meniarap

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Larangan Tidur Meniarap


Bismillaah

Hadis pertama : “Sesungguhnya ini adalah cara berbaring yang dibenci oleh Allah.” Kemudian aku pandang orang tersebut, ternyata ia adalah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. (HR. Abu Daud no. 5040 dan Ibnu Majah no. 3723. Imam Nawawi dalam Riyadhus Sholihin mengatakan bahwa sanad hadits ini sahih. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahwa hadits ini shahih)


Hadis Kedua : Dari Ibnu Tikhfah Al Ghifari, dari Abu Dzarr, ia berkata, “Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam di hadapanku dan ketika itu aku sedang tidur meniarap. Beliau menggerak-gerakkanku dengan kaki beliau. Beliau pun bersabda, “Wahai Junaidib, tidur seperti itu seperti berbaringnya penduduk neraka.” (HR. Ibnu Majah no. 3724. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahawa hadits ini shahih)


Pengecualian : Syaikh Muhammad bin Shalih Al ‘Utsaimin rahimahullah berkata, "Namun jika seseorang dalam keadaan sakit perut, dengan tidur seperti itu membuat teredam sakitnya, maka seperti itu tidaklah mengapa kerana dilakukan dalam keadaan yang memerlukan.” (Syarh Riyadhus Sholihin, 4: 343)


Rumaysho.Com
Ustadz Muhammad Abduh Tuasikal

Sumber: Instagram 

Giveaway : Let's Be Beautiful by Ana Suhana

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



KLIK BANNER UNTUK JOIN...

September 28, 2018

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida | Lepas dikecam akibat lagu Bobo di Mana, selepas minta maaf, akhirnya Dato' Aliff Syukri buat lagu nasyid...

Lagu ni berduet dengan isteri dia sendiri Datin Nur Syahida.

Lagu berjudul Agama Kedamaian adalah hasil idea dari Hafiz Hamidun...

Alhamdulillah... sedap juga lagi ni... lirik yang santai dan musik yang mendayu... sedap didengar...

Kan bagus begitu Dato', ada juga manfaat... orang yang dengar pun senang... dan Dato' pun dapat manfaatnya...

Kalau kita buat kebaikan kan dapat pahalanya...

Jom dengar lagu nasyid Agama Kedamaian...

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida
sumber: google

Lagu Nasyid Agama Kedamaian Nyanyian Dato' Aliff Syukri dan Datin Nur Syahida



Kalla hadzil ard mataqfii masahah
Lau na'isibila samahah
Wanta'ayasna bihab
Lau tadiqil ardi naskan kalla kolb
                 
Kalla hadzil ard mataqfii masahah
Lau na'isibila samahah
Wanta'ayasna bihab
Lau tadiqil ardi naskan kalla kolb
             
Abtahiyyat wabsalam
Ansyuru ahlal kalam jainuddin yahtirom
Abmahabbat wabtisam
Ansyuru bainil anam hadahu din assalam
               
Hadirlah kedamaian
Sebarkanlah ucapan
Yang penuh kemanisan
         
Kasih sayang
Dan senyuman
Sebarkan seluruh alam
Agama kedamaian
3 Tanda Manusia Yang Tak Bersyukur

3 Tanda Manusia Yang Tak Bersyukur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


“Dia telah memberikanmu (keperluanmu) dan segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan, jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya. Sesungguhnya, manusia itu sangat zhalim dan sangat mengingkari (nikmat Allah).” (QS. Ibrahim: 34)


3 Tanda Manusia Kurang Bersyukur !!

sumber: google images

1. Susah untuk berterima kasih pada sesama manusia.

Ketika kita kesulitan mengucap terimakasih atas bantuan atau pemberian dari sesama manusia, sekalipun dari seorang yang statusnya lebih rendah dari kita, hal tersebut merupakan pertanda diri kita belum menjadi seseorang yang pandai bersyukur. Rasulullah shalallaahu ‘alaihi wassalam bersabda :

”Siapa yang tidak pandai bersyukur (berterima kasih) kepada manusia, bererti ia belum bersyukur kepada Allah.” (HR Tirmidzi No. 1877)

Oleh sebab itu, biasakanlah mengucap terima kasih atas bantuan sekecil apapun, misal ketika kita mendapat bantuan dari pembantu di rumah, walau hanya sekadar bantuan mengambil segelas air, tetaplah hargai dengan mengucap terima kasih.

2. Sedikit Beribadah
Orang yang bersyukur, ibadahnya lebih... bukan yang wajib tapi ditambah juga yang sunat ikhlas kerana Allah bukan untuk menunjuk... Tetapi orang tak bersyukur nak buat yang wajib pun sering beralasan.

3. Iri hati dan dengki
Berhati-hati dengan cemburu dan iri hati! Sekiranya kita mengekalkan perasaan ini kita mungkin tidak menjadi orang yang bersyukur kepada Tuhan, kerana ia masih membandingkan manfaat yang diperoleh oleh orang lain dengan apa yang kita dapatkan.

Rasa cemburu terhadap orang lain adalah baik dengan syarat-syarat berikut:
1) Kerana orang mengkaji al-Quran dan mengajarkannya, atau
2) kerana orang itu memiliki banyak kekayaan dan menggunakan hartanya untuk amal.

Semoga Allah membantu kita memperbaiki diri menjadi pribadi yang pandai bersyukur dengan lisan, hati, dan juga pembuktian melalui amalan. Aamiin. 😇

#Syukurselalu


USAHAMU HANYA SIA SIA SEKIRANYA MEMBANTAH DAN MENYANGKAL KEBENARAN AGAMA ALLAH

Firman Allah SWT :

وَالَّذِينَ يُحَاجُّونَ فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا اسْتُجِيبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ دَاحِضَةٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ
[Surat Ash-Shura 16]
‎Terjemahan :
"Dan orang-orang yang berhujah menyangkal dan membantah tentang kebenaran ugama Allah sesudah disambut dan diterima ugamaNya itu - bantahan (dan tuduhan palsu) mereka itu sia-sia belaka di sisi Tuhan mereka. Dan mereka pula ditimpa kemurkaan (dari Allah) serta mereka beroleh azab seksa yang seberat-beratnya."

September 27, 2018

Rupanya Suami Yang "Sihir" Isteri Sendiri Hingga Rumahtangga Bergolak!

Rupanya Suami Yang "Sihir" Isteri Sendiri Hingga Rumahtangga Bergolak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



PERHATIAN DAN PRIHATIN

Kurang lebih 2 tahun lepas, sang faqir menerima panggilan telefon oleh seorang lelaki, yang juga seorang pengusaha bas ekspress.

Sang faqir gelar akannya dengan Encik S. Perbualan awal dalam telefon.

Encik S: Assalamualaikum ustaz.

Sang faqir : Waalaikummussalam WarahmatULLAHi Wabarakaatuh.

Encik S : Ustaz, saya S. Dapat no tel ustaz dari kawan saya, saya ada masalah. Difahamkan ustaz boleh mengubat orang. Minta ustaz bantu saya.

Sang faqir : Sya tak pandai mengubat orang. Ikhtiar, insyaALLAH. Ada masalah apa ye?

Encik S : Begini, rumahtangga saya ada masalah. Dalam rumah panas saja (aduan standard), asyik bergaduh saja saya dengan isteri.

Sang faqir : Ooo gitu, kena pasang aircond kot. Baru sejuk.

Encik S : Bukan masalah aircond nie ustaz, nie masalah sihir nie, ramai ustaz saya dah pergi, semua cakap sihir.

Sang faqir : Oo sihir. Macam nie lah Encik S. Kita set appointment, Encik S dengan isteri kena datang ke klinik saya. Kita periksa masalah sebenar, boleh?

Encik S : Ok, boleh ustaz.

Temujanji ditetapkan. Tiba hari yang telah dijanjikan. Encik S dan Puan N hadir ke klinik TIAF. Mereka dijemput masuk dan duduk di dalam bilik konsultansi.

Sang faqir : BismILLAH. Ok, boleh saya tahu apa masalah ya?

Encik S : Saya mulakan dulu ye ustaz. Begini, saya dan isteri selalu gaduh. Asal saya balik rumah saja, mesti jadi panas, nak gaduh saja. Kami dah kena sihir.

Sang faqir : Macam mana boleh kata gitu?

Encik S : Dah pergi banyak tempat dah. Semua ustaz cakap sihir.

Sang faqir : Kalau macam tu, mesti dah selesai, kan?

Encik S : Masih belum ustaz, makin teruk adalah. Saya syak isteri saya nie kena sihir.

Sang faqir : Puan N, ada hendak kongsi apa-apa?

Puan N hanya menggelengkan kepala.

Encik S : Haa, macam tu lah dia ustaz, kalau tanya apa-apa, itu sajalah yang dia tahu. Diam, geleng. (Sambil mendengus). Minta ustaz keluarkan jin-jin pada dia.

Sang faqir : Sabar Encik S. Macam nielah. Saya yakin dan berani jamin, ini bukan kes sihir. Amat-amat pasti.

Encik S : Betul ke nie ustaz? Takkan kot. (Menampakkan wajah ragu-ragunya)

Sang faqir : Betul. Begini, boleh saya tahu Encik S dan Puan N ada berapa orang anak?

Encik S : Ada 5 orang, ustaz.

Sang faqir : Ok, rata-rata umur berapa? Siapa yang jaga dan uruskan?

Encik S menguit Puan N tanda arah supaya menjawab.

Puan N : Saya, ustaz. Yang sulung umur 12 tahun, yang bongsu 4 tahun.

Sang faqir : Ok. Encik S, selalunya balik rumah pukul berapa?

Encik S : Saya balik rumah tak tentu ustaz. Kadang-kadang tengah malam, takpun lewat malam. Tengoklah kalau bas semua ok, awallah sikit saya balik.

Sang faqir : Awal tu jam berapa?

Encik S : Dalam jam 11 lebih kurang.

Sang faqir : Jadi, urusan anak-anak, rumah, memang Encik S serah sepenuhnya pada Puan N?

Encik S : Terpaksalah ustaz. Dulu pernah ada maid, maid pula lari.

Sang faqir : Puan N ada hendak cakap apa-apa?

Puan N hanya menggeleng sahaja.

Sang faqir : Beginilah, sebenarnya masalah ini timbul disebabkan keletihan Puan N uruskan rumah. Encik S balik rumah waktu semua orang dah tidur, tenang. Puan N tiada tempat melepaskan letihnya.

Encik S : Saya nie sibuk ustaz. Mana sempat nak bantu hal-hal di rumah.

Sang faqir : Encik S, dunia nie tempat untuk kita sibuk. Sibuk paling penting adalah sibuk untuk mengisikan masa dengan amalan kebaikan. Dan kalau kita mengaku kita sibuk, kita masih lagi ada kelapangan. Kerana manusia yang benar-benar sibuk dalam dunia ini adalah RasulULLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam.

Encik S : Nak buat macam mana ustaz, memang saya sibuk.

Sang faqir : Maaf saya bertanya hal peribadi sikit. Boleh?

Encik S : Boleh ustaz

Sang faqir : Dalam seminggu berapa kali Encik S melakukan hubungan kelamin?

Encik S : Hmm, dalam 2 kali seminggu, ustaz.

Sang faqir : Bermaksud, Encik S bukan orang yang sibuk, kerana orang yang sibuk tidak akan terfikir langsung tentang seks. Puan N, maaf saya bertanya. Kenapa Puan N tak berterus terang pada Encik S, yang Puan letih?

Puan N : Saya dah penat ustaz. (Puan N mula bersuara). Saya penat dengan kerja rumah, saya penat dengan tuduhan suami saya, cakap saya ada jin. Saya dah penat sangat ustaz, saya dah tak tahu hendak buat apa. (Puan N tertunduk menangis).

Sang faqir : Encik S dah dengar? Itulah sihir yang sebenar, yang ramai ustaz di luar rumah tak mampu buang, tapi ustaz dalam rumah yang patut selesaikan.

Encik S : Apa lagi patut saya buat? Semua saya dah sediakan.

Sang faqir : Perhatian dan Prihatin. Itu sahaja yang perlu Encik S buat. Dan 2 perkara yang telah hilang sekian lama dalam rumah Encik S. Dan 2 perkara itu juga adalah aircond dan kipas dalam rumah Encik S yang Encik S cakap panas tadi.

Encik S terdiam dan kelihatan resah.

Sang faqir : Inipun dalam Encik S asyik sibuk nie, silap-silap ada niat hendak pasang cawangan lain.

Encik S seumpama menelan batu, dan tidak lepas di tekak.

Sang faqir : Ke saya salah Encik S?

Encik S : Memang betul ustaz, saya ada niat nak kahwin lagi. Yerlah, sunnah kan, poligami nie. Lagipun saya mampu.

Sang faqir : Encik S, kita tidak demam tapi kita suka-suka hati telan panadol? Apa jadi ya?

Encik S : Mengantuk kot. Dah tak demam, nak telan panadol buat apa. Tapi apa kaitan?

Sang faqir : Memang ada kaitan. Encik S tiada keperluan untuk poligami, tapi hendak poligami, itu dah jadi kehendak. Air kopi yang sedia ada masih belum habis diminum, tiba-tiba kita hendak minum teh tarik di meja lain pula, apa maksudnya?

Encik S : Tapi saya mampu ustaz. Dia (tunjuk pada Puan N) yang tak bagi.

Sang faqir : Mampu pada faham Encik S tak sama dengan mampu pada takrif agama, Encik S mungkin mampu dengan nafaqah zahir, mampu nafaqah batin, tapi nafaqah tarbiyyah macam mana? Anak-anak berapa kali khatam Al Quran? Ilmu Tauhid macam mana? Encik S lebih tahu jawapannya. Dan masalah panas dan semakin panas ini mula daripada Encik S ajukan niat Encik S kan?

Encik S : Rasanya gitulah, ustaz.

Sang faqir : Begini Encik S, memang poligami itu sunnah. Tetapi perlu faham kepada siapa? RasulULLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam ada sifat fatonah iaitu bijak dalam setiap perbuatan, janganlah kita mencemarkan sifat tersebut dengan kejahilan kita. Maksud saya, sunnah kena belajar sungguh-sungguh, faham sungguh-sungguh. Encik S tahu sunnah ada berapa jenis?

Encik S : Sorry ustaz, tu semua saya tak tahu, tak sempat belajar. Lagipun saya bukannya ustaz.

Sang faqir : Haa, situ pun dah silap, hendak jadi orang yang berilmu tidak semestinya kena tunggu ada cita-cita nak jadi ustaz. Beginilah Encik S, hendak selesaikan semua perkara ini mudah sahaja.

Encik S : Macam mana tu?

Sang faqir : Encik S latih diri untuk beri perhatian dan prihatin pada keluarga terutamanya pada Puan N, jika tiada masa untuk bantu dia di rumah sekalipun, luangkan masa berbual dengannya. Jika Encik S boleh buat semua ini, semua sihir yang Encik S anggap ada selama ini, akan hilang terus. Puan N, betul tak yang saya sebut tu?

Puan N : Betul ustaz. Saya takde kawan, setiap hari bosan, hujung minggu pun bosan, saya macam tunggul dalam rumah. Entahlah. (Sambung menangis).

Sang faqir : Sabar Puan N. Encik S, saya rasa tugas saya dah selesai. Saya minta Encik S selesaikan sebaiknya dengan Puan N. Jangan sampai Puan N buat novel " Suamiku lelaki egois" pula. (Puan N tertawa kecil)

Konsultansi tamat setelah hampir 1 jam setengah di dalam bilik. Encik S dan Puan N pulang dengan membawa bekalan bebelan dari sang faqir.

Pesanan kepada yang ingin membuat temujanji dengan sang faqir untuk masalah rumahtangga dan ingin mengaitkannya dengan masalah jin, mohon kenalpasti masalah sebenar dahulu, kerana bimbang kalian terpaksa menadah telinga mendengar sang faqir membebel.

Wahai suami, pimpinlah tangan isterimu ke Syurga ALLAH.
Wahai isteri, genggamlah tangan suamimu ke Rahmat ALLAH.
Wahai anak-anak, eratkanlah pautan tanganmu pada ibubapamu ke Redha ALLAH.

Semoga ALLAH amankan rumahtangga sekalian umat Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam dengan Rahmat dan RedhaNYA.

Wassalam.

Kredit: Facebook

Penjelasan Saintifik Tentang Pantang Makan Laksa Bagi Wanita Lepas Bersalin

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Penjelasan Saintifik Tentang Pantang Makan Laksa Bagi Wanita Lepas Bersalin | Laksa popular sejak dua menjak ni...

Sejak isu pertikaman keyboard antara doktor dan netizen, hingga ke hari ni... belum ada bukti saintifik tentang kesan dan pantang larang laksa kepada wanita lepas bersalin.

Betul ke laksa perlu pantang bagi semua wanita lepas bersalin?

Betul ke laksa ni menyebabkan angin dan bisa badan?

MF memang menunggu jawapan ni dari segi saintifik...

Sebab kesan bisa dan angin tu MF rasa selepas makan laksa, tapi nak berikan penjelasan dari segi bukti sains dan kaitan dengan kesihatan takde pula bukti nak cerita.

Tapi akhirnya, MF jumpa juga penjelasannya dalam satu artikel yang menarik...

Penjelasan tentang kesan laksa terhadap badan sesetengah orang.

Ada yang kata laksa ni bisa sebab kuah dia, ada juga sebab laksa tu sendiri...

Kalau MF, MF akan buat kuah yang simple... cuma rebus ikan dan letakkan cili serta asam garam... makan dengan bihun goreng... Camni MF boleh makan.. Badan MF boleh terima bihun, tapi mee kuning ada juga kesan, cuma tak seteruk kesan laksa... sakit satu badan.

Penjelasan Saintifik Tentang Pantang Makan Laksa Bagi Wanita Lepas Bersalin

Pantang Makan Laksa Bagi Wanita Lepas Bersalin
sumber: google images

Apa sebab kesan yang berbeza-beza ni?

Ini penjelasannya.


KUAH LAKSA

  • Kuah laksa ni diperbuat daripada ikan-ikan yang selalu dikaitkan alahan seperti ikan kembung  dan ikan selayang. Ikan ni ada histamin iaitu bahan penyebab badan jadi sensitif mudah loya, muntah dan simtom “angin” seperti sendawa, kentut, perut berbunyi dan cirit-birit.
  • Lebih lama kuah laksa ini, lebih tinggi kandungan bahan penyebab sensitif.
  • Bagi orang yang takde masalah pencernaan, bahan makanan tinggi histamin ini tiada masalah dimakan malah bermanfaat. Tapi orang yang ada masalah sistem pencernaan yang ada alahan, wanita awal mengandung dan selepas bersalin, sebaiknya elakkan makanan tinggi sensitif ini.

BAHAN-BAHAN DALAM LAKSA

  • Cili: Digolongkan dalam kategori keluarga nightshades. Bagi sesetengah orang yang mempunyai dinding lapisan usus yang lemah, cili mungkin menyebabkan risiko keradangan gastrik dan simtom refluks (angin). Ia juga mungkin menyebabkan keradangan sendi dan saraf bagi sesetengah orang.
  • Asam keping: Kesan berlebihan asam ialah loya, muntah, sakit perut dan sakit kepala. Ia dikatakan mungkin kerana kandungan asid hydrocitric (HCA).
  • Timun: Timun mengandungi kandungan salicylate yang tinggi dan mungkin menimbulkan reaksi bagi mereka yang alah.
  • Daun Kesom: Daun ini mempunyai rekod kes alergi dan tidak mustahil sekiranya reaksi muncul terutamanya ketika badan sangat sensitif selepas bersalin.

LAKSA

  • Laksa jadi "kanji degil" susah diserap jika dicampur lemak daripada santan.
  • Sesetengah penggunaan beras untuk hasilkan laksa kebiasaannya menggunakan beras panjang yang mempunyai kandungan tinggi kanji susah serap (amylose). Adapun terdapat juga kaedah lain hasilkan mee laksa iaitu campur dengan tepung gandum.
  • Panaskan...sejukkan..dan panaskan balik bukanlah memerangkap "angin"...tetapi ia meningkatkan kandungan kanji degil di dalam laksa itu.
  • Apa pun bukan lah bahaya kanji degil ni..sebenarnya ia sangat berkhasiat kerana ia menghasilkan butyrate yang bagus untuk kesihatan usus. Malah kanji degil bagus untuk orang ada kencing manis dan nak kurus kerana kanji ini susah serap jadi tak naikkan gula darah cepat sangat. Cuma kalau sensitif dan ada alahan tu..Mungkin perlu pantang.
Olahan dari sumber: Facebook dan Blog Hafiz Sulaiman

Alhamdulillah, sekarang ni jelas lah, sesetengah bahan makanan ni beri kesan kepada orang tertentu sebab penerimaan dan tindak balas badan kita tak sama. 

Lepas setahun, MF akan cuba makan juga laksa... sama ada dah sampai tempoh yang sesuai atau hormon badan MF dah berubah untuk terima laksa ni... Kalau makan ok, MF akan terus makanlah.. Kalau makan rasa tak ok juga... sambunglah berpantang lagi... 

Itulah kaedah pantang sebenarnya... Pantang sepanjang hayat.. Makan makanan yang sihat untuk badan kita... Bukan pantang macam orang dulu lagi dah... 

Kalau makanan tu bawa mudharat, bukan waktu lepas bersalin je kena pantang, sampai bila-bilalah kena pantang.. maknanya Allah dah tarik nikmat kita.. 

Jadi, jangan nak membawang kalau tengok orang makan makanan tu, tapi kita tak boleh makan, sebab badan dia boleh terima, badan kita tak... begitulah sebaliknya... badan lain-lain ya... 

MENYESAL

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jarang orang menyesal kerana bersikap tenang, tapi ramai orang menyesal kerana bersikap tergesa-gesa.

Jarang orang menyesal kerana diam, tapi ramai orang menyesal kerana banyak bercakap.

Jarang orang menyesal kerana berbaik sangka, tapi ramai orang menyesal kerana berburuk sangka.

Jarang orang menyesal kerana jujur, tapi ramai orang yang menyesal kerana tidak jujur dan khianat.

Jarang orang menyesal kerana jujur mengatakan tidak tahu, tapi ramai orang yang menyesal kerana merasa serba tahu padahal tidak tahu.

Jarang orang menyesal kerana sabar, tapi ramai orang menyesal kerana marah dan cepat emosi.

Jarang orang menyesal kerana memaafkan, tapi ramai orang yang menyesal kerana menaruh dendam.

Jarang orang menyesal kerana bersikap rendah hati, tapi ramai orang menyesal kerana sombong.

Jarang orang menyesal kerana bersikap lemah lembut, tapi ramai orang menyesal kerana bersikap keras dan kasar.

Jarang orang menyesal kerana bersedekah, tapi ramai orang menyesal kerana hartanya hilang, kena tipu, dan sebagainya.

(Dipetik daripada facebook Zonkuliah)

September 26, 2018

Redakan Batuk dan Sakit Tekak dengan Buah Nenas dan Tembikai

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Redakan Batuk dan Sakit Tekak dengan Buah Nenas dan Tembikai | Angkara salah makan... Sakit tekak yang menyebabkan tak lena nak tidur.

Tak best rasanya.. 

Perit pedih dan kering tekak...

MF kalau sakit tekak tau dah.. Akan cari aiskrim vanila.

Tapi, kali ni tak mujarab pula..


Cari alternatif lain..

Terbaca petua...

Makan Tembikai dengan garam. .

Terus la minta suami belikan. 

Alhamdulillah reda sikit.. Tak perit... Tapi dah tak sakit tekak, dia beralih ke batuk pula..

Aduh.. Seksa juga batuk ni...

Redakan Batuk dan Sakit Tekak dengan Buah Nenas dan Tembikai

Redakan Batuk dan Sakit Tekak dengan Buah Nenas dan Tembikai


Makan ubat batuk... Reda sekejap je.. Tapi tetap rasa lain kat tekak tu... 

Minta suami beli Nenas pula.. 

Terus makan Nenas dengan garam... 

Alhamdulillah... Tak sempat habis la sebiji Nenas.. Dengan izin Allah.. Reda sakit tekak dan batuk... 

Terus la makan Nenas dengan kicap pula.. 

Memang mujarab.. . Alhamdulillah...

Cubalah kalau korang alami sakit tekak dan batuk yang berterusan .. 

Usaha je.. Yang menyembuhkan Allah Taala. 

September 25, 2018

HARAM PAKAI BAJU WARNA MERAH???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ibn Hajar Al-Asqalani menyebutkan 7 pendapat ulama’ tentang hukum memakai pakain berwarna merah ini.

1. Boleh memakai pakai merah secara mutlak. Antara para Sahabat Nabi yang berpendapat sedemikian ialah Ali bin Abi Talib, Talhah, Abdullah bin Ja’far, Al-Bara’ bin ‘Azib radhiallahu ‘anhum. Manakala dalam kalangan Tabi’in pula yang berpendapat boleh secara mutlak ialah Sa’id bin Musayyab, An-Nakha’ie, As-Sya’bi, Abi Qilabah, Abi Wail dan sebagainya.

2. Tidak boleh pakai pakaian merah secara mutlak/haram mutlak. Ibn Hajar hanya menyebutkan kewujudan pendapat ini tanpa menyenaraikan siapakah para sahabat, tabi’in atau ulama’ yang berpendapat sebegitu. Namun beliau membawakan dalil dan hujjah pendapat haram mutlak ini kemudian mengkritiknya kerana dalil tersebut lemah dan ada yang palsu.

3. Makruh memakai pakaian yang seluruhnya berwarna merah (al-mushba’ bil humrah) kecuali jika warna merah itu sedikit. Ini ialah pendapat ‘Atha’ bin Abi Rabah, Thawus bin Kaisan, Mujahid.

4. Makruh memakai pakaian merah jika niat untuk berhias atau bermegah-megah, dibenarkan jika memakainya di rumah atau kerana urusan kerja/urusan rasmi dan sewaktu dengannya. Ini ialah pendapat Ibn Abbas radhiallahu ‘anhuma dan pendapat Imam Malik.

5. Dibenarkan pakai pakaian merah yang mana benangnya berwarna merah lalu ianya ditenun hingga jadi pakaian. Dilarang jika selepas tenunan itu diwarna/dicelup dengan warna merah atau dengan erti kata lain, baju selepas disiapkan diwarnakan dengan warna merah. Ini ialah pendapat Imam Al-Khattabi.

6. Larangan warna yang dikhususkan hanyalah pakaian yang dicelup dengan warna mu’asfar. Tidak dilarang jika diwarnakan dengan warna lain. Bagi pendapat ini, Ibn Hajar Al-Asqalani juga tidak mennyebutkan siapakan ulama’ yang berpendapat sedemikian sebagaimana pendapat kedua tadi. Namun setidaknya ia menjadi isyarat bahawa pendapat sedemikian wujud.

* Mu’asfar bukanlah warna merah atau kuning. Ia adalah warna bunga ‘usfur (safflower/kesumba) kuning yang kemerah-merahan mungkin agak keorenan.

7. Larangan itu hanya dikhususkan kepada pakaian yang seluruhnya berwarna merah tanpa ada warna lain langsung seperti warna putih, hitam dan sebagainya. Ini ialah pendapat Imam Ibn Al-Qayyim Al-Jauziyyah.
.......


Diakhir perbahasan Ibn Hajar menyebutkan beberapa pandangan lain antaranya warna merah ini dizaman silam adalah warna yang dibolehkan cuma tidak digemari kerana boleh mengurangkan muru’ah/ kredibiliti orang Islam dizaman itu. (Mungkin dizaman itu merah ni Syiar orang Kafir/musuh Islam)

Beliau juga memberikan beberapa panduan yang mana jika ianya ada, maka warna merah jangan dipakai.

1. Jika warna merah itu menjadi pakaian perhiasan bagi wanita, maka jangan dipakai bagi lelaki.

2. Jika warna merah itu menjadi syiar bagi orang kafir, maka jangan dipakai seperti larangan dalam hadith mitharah hamra’.

3. Jika ianya simbol kemegahan atau sombong.
[Fath Al-Bari 10/306]

.......

Pandangan yang mengatakan makruh pakaian warna merah tanpa diserta warna lain ialah pandangan sebahagian ulama’ mazhab Hanafi dan Hanbali manakala pandangan sebahagian ulama’ Mazhab Maliki, Syafie dan sebahagian ulama’ hanafi yang lainnya mengatakan boleh memakai pakaian warna merah sepenuhnya [Mausu’ah Fiqhiyyah Al-Kuwaitiyyah 6/132].

Untuk perincian qaul mazhab mungkin perlu dibahaskan dalam tulisan yang berasingan. ‘Ala kulli hal jelas isu ini merupakan isu yang diperselisihkan ulama’ zaman berzaman. Bukanlah haram mutlak seperti yang disangkakan sebahagian kita.

Terpulang kepada penilaian anda kerana masing-masing daripada pendapat ulama’ sebagaimana yang disebutkan oleh Ibn Hajar Al-Asqalani. Cuma pendapat haram mutlak itu sahaja yang dinilai lemah dan dikritik oleh Ibn Hajar.

Saya tidak berniat untuk mentarjih (menyebutkan pendapat manakah yang paling kuat) antara tujuh pendapat yang disebutkan Ibn Hajar diatas, cuma saya fikir 3 kriteria untuk melarang memakai pakaian merah yang disebutkan beliau itu jika dilihat pada zaman ini seperti sudah tidak valid lagi.

Terima kasih pada Ibn Hajar kerana meletakkan panduan yang bagi saya cukup berguna untuk ummat dizaman ini yang mana dunia dan adat setempat sudah jauh berubah.

Saya selesa dengan pendapat Ali bin Abi Talib walaupun saya sendiri tiada baju yang full merah without mix with any other colours~

What do you think? It is up to you.

Wallahua’lam.

Sumber: Facebook Ad-Dien

Jangan Rasa Diri Kau Tu Bagus Sangat!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Jangan Rasa Diri Kau Tu Bagus Sangat! 



Rasa diri tu bagus... Itulah UJUB...

Ujub ialah PERASAAN kagum atas diri sendiri. Merasa diri HEBAT. Bangga diri. Terpesona dengan kehebatan diri.

Perasaan ujub boleh datang pada bila-bila masa.


Orang yang rajin ibadah merasa kagum dengan ibadahnya.

Orang yang berilmu, kagum dengan ilmunya.

Orang yang cantik, kagum dengan kecantikannya.

Orang yang dermawan, kagum dengan kebaikannya.

Orang berjawatan tinggi, kagum dgn jawatannya.

Orang yg bijak berpidato, kagum dgn pidatonya,

Orang yang berdakwah, kagum dengan dakwahnya.

Orang yang pandai masak, kagum dengan masakannya.

Orang yang pandai menjahit, kagum dengan jahitannya.

Orang yang pandai menghias, kagum dengan hiasannya.

Walhal semua kelebihan atau keistimewaan itu adalah milik Allah dan diberikan kepada manusia.


Sufyan at-Tsauri mengatakan ujub adalah perasaaan kagum pada dirimu sendiri sehingga kamu merasa bahawa kamu lebih mulia dan lebih tinggi darjat.

Muthrif rahimahullah telah berkata, “Kalau aku tidur tanpa tahajud dan bangun dalam keadaan menyesal, adalah lebih baik dari aku bertahajud tetapi berasa kagum dengan amalan tahajud tadi.”

Seorang sahabat Nabi Abu Ubaidah al-Jarrah yang menjadi imam. Setelah selesai beliau berkata, “Syaitan sentiasa menghasut aku supaya merasa aku ini lebih hebat dari orang di belakangku. Aku tidak mahu jadi imam sampai bila-bila.”

Ingatlah, semua kelebihan adalah anugerah dari Allah, oleh itu kagumlah hanya kepada Allah, bukan diri sendiri.
Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri."
(Surah An-Nisaa', sebahagian ayat 36)

Nabi saw. bersabda, "Apabila seorang lelaki sedang berjalan dengan memakai baju yang kemas dan r ambut yang disikat menyebabkan dia rasa kagum dengan pakaian dan dandanan rambutnya (perasan lawa). Lalu Allah tenggelamkan dia ke dalam muka bumi dan dia terus ditenggelamkan sampai hari kiamat.”
(HR Bukhari dan Muslim)

Nabi saw. bersabda, "Ada tiga hal yang dapat membinasakan diri seseorang iaitu kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan ujub (rasa kagum dengan diri sendiri).”
(HR Al-Bazzar dan Al-Baihaqi)

Imam Nawawi rahimahullah berkata,”ketahuilah bahwa keikhlasan niat terkadang dihalangi oleh penyakit ujub. Sesiapa ujub dengan amalnya sendiri maka akan terhapus amalnya". (Syarh Arba’in)

Nukilan Ust Kay
Hj Jafri Abu Bakar Mahmoodi
via Telegram Channel 

September 24, 2018

Giveaway Tudung Bawal by Cik Puan Rrai

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Simple giveaway dari kawan blogger kita ni... kebetulan MF nak relac kan otak dari buat entry yang sarat, berat otak.. join GA je la kan...

Tuan post kata dia nak tips untuk ibu mengandung... Baiklah, MF kongsikanlah tips dari pengalaman MF sendiri sewaktu mengandungkan 4 orang anak.

Lain anak, lain pengalamannya kan...

Tips kepada ibu yang sedang mengandung:

1. Jaga solat, jaga amalan wajib, jaga perlakuan, perkataan dan juga jaga akhlak sebaiknya. Sebab semuanya akan beri kesan kepada anak kita nanti.

2. Amalkan pemakanan sihat dan seimbang.

3. Sentiasa senyum dan positif...

4. Amalkan baca al-Quran dan lazimi zikir.

5. Amalkan makan buah kurma terutama ketika hampir nak bersalin... Sebab pengalaman sendiri... keberkatan buah kurma tu sendiri... memudahkan proses bersalin.

6. Banyakkan berdoa, solat taubat dan solat hajat.

7. Jadikan moment mengandung satu yang indah untuk dikenang.

Cukuplahkan 7, banyak dah tu rasanya.... Semoga dipermudahkan buat ibu yang sedang mengandung... moga dikurniakan zuriat yang sihat sempurna dan soleh solehah...

Ok, sesiapa nak join GA ringkas ni... Klik Banner di atas ye..

Jangan Berdebat Dengan Orang Yang Tak Sependapat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jangan Berdebat Dengan Orang Yang Tak Sependapat 


Dalam Islam, kita tidak digalakkan melayan orang jahil atau orang yang degil & sombong dalam berdebat atau berbincang kerana ia tidak membawa sebarang faedah. Saya tertarik kata2 Bernard Shaw walaupun ia agak kasar tapi cuba fahaminya secara positif dan ambil pengajaran, dia berkata "I Learned long ago never to wrestle with a pig, you get dirty, and besides the pig likes it".

Saranan menjauhi mereka ini sangat tepat dengan firman Allah swt :

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ 
Ertinya : Dan apabila mereka mendengar perkataan yang tidak bermanfaat, mereka berpaling daripadanya dan mereka berkata: ""Bagi kami amal-amal kami dan bagimu amal-amalmu, kesejahteraan atas dirimu, kami tidak ingin bergaul dengan orang-orang jahil (Al-Qasas : 55)

Juga kata-kata Imam As-Syafie
إذا نطق السفيه فلا تجبه ... فخير من إجابته السكوت
Ertinya : Apabila berkata kepadamu orang ‘safih' ( bodoh, provoke, emosi hingga hilang pertimbangan warasnya dan sepertinya) maka janganlah kamu menjawabnya...maka sebaik-baik jawapan kepadanya adalah senyap.



Bila berdebat orang yang jahil... Kita jadi sama level dengan dia dan lebih parah... Akan datang penyakit hati yang lain seperti sombong, ujub dan riak dalam hati sebab nak pertahankan pendapat dan pandangan kita...


Dengan isu semasa sekarang.. Inilah sepatutnya kaedah yang perlu digunakan.

Jangan balas komen dengan perlian dan makian kerana akan mendatang lebih banyak kemudharatan.

Jika tak mampu nak mendidik... Baik diam... Off komen.... On butang share...

Sebarkan ilmu tanpa membalas komen.. Itu lebih baik... Daripada sebarkan kebaikan... Tapi bila orang komen... Kita pun melenting...

Akhirnya membawa perpecahan dalam masyarakat... 

September 23, 2018

5 Syarat Make Up Yang Wajib Wanita Tahu

5 Syarat Make Up Yang Wajib Wanita Tahu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Syarat Make Up Yang Wajib Wanita Tahu | Make up, sinonim dengan kaum hawa. Adalah satu yang pelik dan dikatakan langgar fitrah bila lelaki yang bermake-up.

Make up, satu perkara yang harus dalam Islam... sebab Islam tu pentingkan kebersihan dan kecantikan. Tapi ada syaratnya semua wanita Islam wajib tahu dan wajib patuhi.

Jika langgar syarat ni, hukumnya haram dan berdosa.

5 Syarat Make Up Yang Wajib Wanita Tahu

5 Syarat Make Up Yang Wajib Wanita Tahu
sumber: google images

1. Bahan Make-up Mesra Wuduk

Bahan make up mestilah bahan yang mesra wuduk. Maknanya tidak kalis air dan mudah dicuci. Andai kata jika sukar dicuci, wajib gunakan bahan lain untuk cuci make up sebelum wuduk. Tak sah wuduk jika make up masih ada diwajah ketika wuduk..

Maskara, bulu kening dan lipstik antara make up yang sukar dicuci melainkan guna tisu basah atau memang bahan tu jenis yang mudah dicuci.

2. Tidak berlebihan/tabbaruj

Dalam bermake-up jangan berlebihan sehingga mencapai tabarruj. Sehingga menarik perhatian orang lain. Berpadalah dalam bersolek.

3. Tidak ubah rupa asal

Ada solekan yang boleh merubah bentuk asal. Sehingga tak kenal wajah sebenar. Contoh, pakai conceler untuk tutup kening asal dan lukis kening baru... pakai bulu mata palsu dan lebih parah lagi cukur kening dan cukur bulu mata.

Haram hukumnya, bersolek hingga merubah wajah asal dan apa yang ada pada wajah kita.

4. Bahan Make-up Wajib daripada Bahan dan sumber yang halal

Dalam Islam, sangat dititik beratkan bab halal. Dalam make up pun wajib cari bahan make up yang halal. Sebelum mencuba sesuatu produk pastikan halal. terutama produk dari luar negara.

Selain bahan make up halal, wajib juga dari sumber yang halal. Bukan hasil curi atau rampas barang make up orang lain...


5. Niat yang betul

Betulkan niat ketika bermake up... Kenapa kita bersolek...

Jika hanya sebagai motivasi dan menaikkan keyakinan diri. untuk keselesaan diri... harus hukumnya..

Tapi jika bersolek sebab nak pikat lelaki, mohon hentikan dan elakkan... berdosa hukumnya.

Sunat bermake up untuk suami dan berpahala berhias cantik dihadapan suami.


Itu serba sedikit MF kongsikan info tentang syarat Make up yang digariskan dalam Islam.

Tak salah nak bermake up.. asalkan patuh syariat dan hukum yang ditetapkan.

Niat yang betul akan beroleh pahala... dan jika niat tak betul .. fikirkanlah akibatnya.

Semoga bermanfaat...

Beauty Giveaway By Mrs Pip

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Beauty Giveaway By Mrs Pip


akan tamat pada 6 Oktober 2018.

Suka baca info kat blog Mrs. Pip tapi kadang tak bekesempatan nak komen... hehe... 

10 Cara Cerdaskan Otak dan Elakkan Penyakit Lupa

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ingin tahu bagaimana cara yang dapat dilakukan untuk mencerdaskan otak kita?

10 Cara Cerdaskan Otak dan Elakkan Penyakit Lupa


1. Membaca

Membaca dapat menentukan otot-otot otak dan membantu membangun “cadangan kognitif” untuk menunda timbulnya demensia.

2. Mengaktifkan Tangan Kiri dan Tangan Kanan

Lakukan tugas dengan tangan non-dominan. Jika biasanya dominan menggunakan tangan kanan, maka gunakan tangan kiri (kidal), dan sebaliknya.

3. Belajar Bahasa Asing

Penggunaan beberapa bahasa dapat meningkatkan saliran darah ke otak untuk menjaga kesihatan koneksi saraf.

4. Ubah Rutin

Dengan mengubah rutin dan pola hidup baru dapat mengaktifkan koneksi otak yang sebelumnya tidak aktif.

5. Latihan Fisikal dan Senaman

Latihan fisikal dapat meningkatkan kesihatan otak, meningkatkan perhatian, penalaran, dan memori. Misalnya kegiatan olahraga seperti berlari, sel-sel tubuh yang diaktifkan dengan kegiatan olahraga akan menghantar zat-zat molekul atau growth factors yang membuat saraf-saraf baru dan jaringan otak, sehingga membuat seseorang memiliki kemampuan kognitif lebih baik.

6. Hidup Sosial

Otak dapat dilatih dengan menjalani hidup sosial kita, misalnya mengunjungi teman dan berinteraksi dengan orang lain. Jaringan sosial dapat memberikan perlindungan terhadap gejala klinikal penyakit Alzheimer.

7. Menikmati Muzik

Selain mendengar muzik dan belajar memainkan instrumen muzik, para saintis juga mencadangkan untuk mengaktifkan dua pancaindera sekali gus, seperti mendengar muzik dan mencium bunga.

8. Bermain Puzzle atau �Teka-Teki Silang

Teka-teki silang, puzzle, dan pelbagai jenis puzzle lain dapat melatih otak khususnya otak kiri.

9. Bermain Permainan Strategi

Permainan strategi seperti catur, monopoli, atau komputer lainnya, akan menggunakan otak kanan yang dapat membantu orang untuk lebih berfikir kreatif.

10. Mencari Hobi Baru

Latih otak untuk belajar keterampilan baru atau hal-hal yang belum pernah kita lakukan sebelumnya. Temukan sesuatu yang baru dan menarik untuk dapat menjaga otak tetap aktif.

Otak Cerdas Badan Sihat

Kredit : @dakwahglobal via telegram channel

Dan satu lagi petua, lazim baca al-Quran dan zikir... Zikir dan al-Quran dapat mencerdaskan otak dan mengurangkan risiko penyakit nyanyuk dan lupa. 

September 22, 2018

Resepi Kuih Puteri Ayu Sukatan Cawan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Resepi Kuih Puteri Ayu Sukatan Cawan | Kuih puteri ayu satu kuih yang memang MF suka... Zaman anak dara dulu suka beli kuih ni kat pasar malam.

Bila dah beranak pinak ni, masih lagi suka. Dan tak sangka anak MF pun suka kuih ni juga.

Setiap pagi, suami beli sarapan mesti beli kuih ni...



Asyik beli je... MF bertekad nak buat sendiri...

Gigih cari acuan kat kedai lepas balik kerja...

Hari cuti semalam, terus buat kuih ni...

Bahan tak susah... semua ada cuma minta suami  belikan kelapa parut je...

Resepi Kuih Puteri Ayu Sukatan Cawan


Bahan-Bahan :

3 biji telur
1 cawan gula pasir
1 sudu kecik ovelate
2 cawan tepung gqndum
1 sudu kecik baking powder
1 cawan santan kotak
1 penutup esen pandan
1 penutup pewarna hijau
kelapa parut + sedikit garam + sedikit tepung gandum (Gaul rata dan kukus sekejap)


Cara-Cara Membuat Kuih Puteri Ayu 


  1. Ayakkan tepung bersama baking powder
  2. Mixer telur, gula, ovalate hingga kembang putih. 
  3. Masukkan tepung dan kacau rata.
  4. Masukkan santan dan kacau lagi.
  5. Mix sebati baru tuang pewarna hijau dan emelco pandan. Mix sebati lagi sekali. tapi jangan lama sangat.
  6. Sapu acuan dengan sedikit minyak. Tekan kelapa yang dah kukus tadi dekat dasar acuan. 
  7. Tuang adunan tepung paras acuan dan kukus 10-15 minit guna api besar (biasa).
Mudah je nak buat...cuma kena rajin... 

Untuk bancuhan sukatan ni dapat dalam 21 biji acuan besar... kalau acuan kecil lebih la...

selamat mencuba...

Inilah Realiti Perjalanan Hidup Kita..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)





Hati bersih hidup​ ​bahagia.

1. Jangan cari salah orang. Salah sendiri banyak pun kita tidak sedar.

2. Jangan hina orang. Allah tidak pernah hina kita.

3. Jangan buka aib orang. Allah simpan aib kita sampai hari akhirat.

4. Jangan perlekehkan orang. Allah hargai setiap usaha hambaNya.

5. Jangan mengata orang. Mana tahu masa depan orang yang kita kata itulah yang akan menolong kita dalam kesusahan.

6. Jangan sakitkan hati orang. Doa orang yang teraniaya itu makbul.

7. Jangan bangga dengan amal ibadah kita. Hanya Allah yang tahu amal tersebut diterima atau tidak.

8. Jangan sombong dengan apa yang kita ada. Allah boleh tarik bila-bila masa.

9. Jangan bandingkan orang lain dengan kita. Allah bagi rezeki setiap orang itu berbeza.

10. Jangan sedih dengan kekurangan kita. Allah tahu apa yang terbaik uuntuk hambaNya.

Renung-renungkan dan sama-sama kita muhasabah diri

Kredit @dakwahglobal via telegram channel 

September 21, 2018

Bubur Asyura Johor Style Simple dan Sedap

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Bubur Asyura Johor Style Simple dan Sedap | Resepi ni dari en.somi... MF balik kerja tengok dia dah siap buat... MF tukang rasa je...

Habuan buat buka puasa Asyura semalam...

MF ni tekak utara, memang biasa makan utara style.. tapi dia buat semalam Johor Style serius sedap... Boleh plak telan licin ...

Biasa memang MF tak makan... sebab MF kata sama je dengan bubur lambuk... Tapi dia buat semalam lain.. memang sedap.. cukup rasa dan rempah dia...

Nak tahu resepinya?

Mudah sangat nak buat rupanya...

Campak-campak aje dah siap... tak susah mana...

Kalau korang ada smart cooker atau pressure cooker, lagi cepat ...

Tapi guna periuk biasa pun takde masalah...


Meh MF kongsikan resepinya...

Bubur Asyura Johor Style Simple dan Sedap
Bubur Asyura Johor Style Simple dan Sedap


Bubur Asyura Johor Style Simple dan Sedap.


Bahan-bahan A
1 1/2 Cawan beras
1 1/2 Cawan santan segar
1/2 kg daging (potong dadu dan rebus hingga empuk)
1/2 cawan kacang dhal (10 minit)
1/2 cawan kacang kuda (rebus hingga empuk)
12 cawan air

Bahan tumis
*1 biji bawang besar
*3 ulas bawang putih
*1 inci halia
1 sudu lada hitam (ditumbuk)
1 batang kayu manis
1 bunga lawang
5 bunga cengkih
2 buah pelaga
Sup bunjut (bebas sihir 😂)
3 Sudu minyak
Garam secukup rasa

* dihiris

Cara memasak
1. Tumis semua bahan tumis hingga naik bau.

2. Masukkan semua bahan-bahan A dalam periuk.. Kami guna smart cooker... Macam periuk nasi tu... Tapi lebih sikit function dia dari periuk nasi...

3. Kacau hingga sebati dan biar je hingga masak. Kalau guna periuk biasa.. Masak dengan api perlahan, dan selalu kena kacau...

4. Kalau guna pressure cooker lagi cepat lah masaknya..

3 Kriteria Nak Jadi Ahli Syurga

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


3 Kriteria Nak Jadi Ahli Syurga


عَنْ ثَوْبَانَ مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ مَنْ فَارَقَ الرُّوحُ الْجَسَدَ وَهُوَ بَرِيءٌ مِنْ ثَلَاثٍ دَخَلَ الْجَنَّةَ مِنْ الْكِبْرِ وَالْغُلُولِ وَالدَّيْنِ


Daripada Tsauban, bekas hamba Rasulullah SAW, dari Rasulullah SAW, bahawasanya baginda bersabda: "Barang siapa ketika ruhnya berpisah dengan jasad dan ia bebas dari tiga perkara maka ia akan masuk syurga, iaitu; sombong, ghulul (khianat) dan hutang." (HR Ibnu Majah No: 2403) Status: Hadis Sahih

 Pengajaran:
1.  Allah mengurniakan syurga kepada Mukmin yang ketika ruhnya dicabut, ia tidak memiliki sifat sombong dan bangga diri, tidak khianat diatas amanah yang diberi (seperti mengambil yang bukan hak) dan tidak berhutang.


2.  Menjadi kewajipan setiap Mukmin untuk menjauhi sifat sombong dan bongkak kerana ia adalah sifat iblis.


3.  Muslim juga perlu menjaga amanah yang diberi dan jangan sesekali khianat, sama ada amanah kepada Allah dan Rasul, amanah terhadap tanggungjawab diri dan keluarga, amanah kepada tanggungjawab pekerjaan mahupun masyarakat dan Negara.


4.  Berhutang juga menjadi penghalang seseorang untuk masuk syurga. Pastikan segala hutang kita segera dilunaskan sebelum nyawa dicabut. Jangan ambil mudah hutang kita terhadap orang lain.


Jauhilah sifat sombong, khianat dan berhutang. Moga sehingga di penghujung hayat, kita dijauhi dari sifat sombong, khianat dan berhutang



September 20, 2018

Resepi Sotong Buttermilk Mudah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Resepi Sotong Buttermilk Mudah | Biasa dengar dan biasa orang buat ayam buttermilk je kan..

Tapi saja ubah selera kali ni...

Buat sotong pula...

Resepinya sama je.. Cuma kita ubah kepada sotong.

Resepi Sotong Buttermilk Mudah

Resepi Sotong Buttermilk Mudah
Resepi Sotong Buttermilk Mudah

Bahan-bahan
Sotong
Bawang putih
Daun kari
Tepung jagung
Serbuk kari
Lada sulah
Garam
Gula
Butter
Susu segar atau susu cair


Cara-caranya
Perap sotong dengan tepung jagung, serbuk kari, lada sulah dan sedikit garam.

Kemudian goreng sotong hingga masak, angkat dan toskan minyak.


  • Cairkan butter.. 
  • Tumiskan bawang putih bersama daun kari hingga naik bau.
  • Masukkan serbuk kari dan kacau rata.
  • Masukkan susu, gula dan garam secukupnya.
  • Kemudian masukkan sotong yang telah digoreng tadi.
  • Kacau rata dan siap untuk di hidang.


Simple kan.. Tapi rasa dia... Nyummmyyy...

Sedap juga buat Buttermilk kat makanan laut.

Selamat mencuba. 

Penat lah... Kenapa Asyik Aku?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Hidup akan sentiasa dipukul dengan ujian dan cubaan.

Badai akan selalu menimpa, sakit akan sentiasa terasa hingga kita pun kadang-kala terpinga-pinga.

Belum pun sempat menghela nafas lega, menzahirkan rasa gembira ia akan datang kembali dari arah yang tak terduga, dari jalan yang kadang tak pernah kita sangka.

Sudah penat bertanya kenapa...

Jawapnya dah lama ada. Tuhan kata Dunia ini adalah tempat ujian...dan memang itulah fungsi aku dan engkau dihidupkan. Untuk diasak dengan ujian.

Nikmat itu ujian,
Taat itu juga satu ujian,
Maksiat juga satu ujian,
Bala juga satu ujian,

Dunia ini tempat ujian dan kau tak akan dapat berehat dari ujian sampailah datangnya waktu keputusan ujian engkau nanti.

Bertabahlah dan sabarlah wahai diri sendiri. Ingatlah yang kau akan diuji sampai engkau mati.

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ

Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.

[Al-Anbiya':35]

Ustaz Ad-Dien Abdul Kadir
Page Jalan-jalan Cari Ilmu.

September 19, 2018

7 Langkah Kurus Tanpa Penat Berlapar

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kurus.. Semua orang nak kelihatan kurus... Dan sememangnya.. Menguruskan badan dituntut dalam Islam... 

Usaha lah... Tapi asalkan kurus tu dengan sihat... 

Tak payah ambil produk itu ini untuk kurus.. Tak payah ikat perut sangat kalau nak kurus. 


Dengan diet dan gaya hidup yang betul.. Insha Allah.. Tak gemuk... Dan mudah kurus tanpa berlapar... 


Kurus Tanpa berlapar dan Sihat.. 

Caranya... 7 langkah saja... 

1. Elakkan crush diet
2. Lebihkan protein
3. Lebihkan serat iaitu dari buah dan sayur
4. Lebihkan air
5. Kurangkan stress... Jika dapat kawal insha Allah... Nyaman hidup
6. Cukup tidur... Bagi mak yang takde anak kecil... Ini satu bonus. 
7. Lebihkan makanan segar atau real food... 

No need supplements Untuk Kurus... 

Amalkan dengan istiqamah... Insha Allah.. Kita kurus... Biiznillah, dan kurus kita Lillahi taala... 

Syukurlah Walaupun Sedikit

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Motivasi Diri.

Syukurlah Walaupun Sedikit 


Dapat sedikit nikmat tapi disyukuri lebih baik dari banyaknya nikmat tapi dikufuri.

Kalau nikmat yang sedikit pun tak mampu membuatkan kita memujiNya, nikmat yang banyak boleh jadi bukan setakat tidak memuji malah silap hari bulan kita semakin jauh dariNya.

Syukur selalu. Apa sahaja yang kita ada, Alhamdulillah.


Kredit:
Ustaz Ad-Dien Abdul Kadir 
Page Jalan-jalan Cari Ilmu

September 18, 2018

6 Jenis Makanan dan Minuman Yang Menyebabkan Tua Sebelum Usia

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Sumber: Instagram

Tua.. Tak sesiapa ingin kelihatan tua... Kalau boleh nak sentiasa cantik dan kelihatan muda kan... 

Kalau boleh nak sorok umur sebenar di sebalik rias wajah. 

Tapi pernah tak orang teka umur kita.. Dan umur tekaan tu lagi tua dari usia sebenar... 

Terasa kan...

Tapi sebenarnya... Kulit kita akan kelihatan tua sebab dari cara hidup dan pemakanan kita sendiri.. 

Ada 6 Jenis Makanan dan minuman yang boleh mempercepatkan proses penuaan kulit kita... Terutamanya di wajah kita... 

Jika kita ambil secara berlebihan. 

6 Jenis Makanan dan Minuman Yang Menyebabkan Tua Sebelum Usia


1. Minuman bergula

Mempercepatkan kulit berkedut terutama di bahagian dahi. 

2. Makanan berprotein tinggi

Makanan berprotein tinggi seperti telur, daging... Jika diambil berlebihan boleh menyebabkan rambut kita beruban dengan cepat. 

3. Makanan berminyak

Makanan berminyak yang berlebihan akan menyebabkan kedutan di sekitar mata.

4. Minuman bertenaga / isotonik

Jika diambil berlebihan boleh menyebabkan kerapuhan gigi. 

5. Makanan tinggi garam

Seperti jajan, keropok lekor, jika berlebihan menyebabkan kulit kusam. 

6. Minuman beralkohol. 

Yang ni memang haram bagi umat Islam... Tapi kesannya bagi meminum akan menyebabkan kulit kering. 

Jadi, jauhi minuman yang haram bagi umat Islam ya.. 

Dan untuk jenis yang lain kena kawal supaya tak berlebihan. 

Makan ikut piramid makanan lebih baik... 

Amalkan minum air kosong dan kurangkan makanan berminyak, bergaram dan minuman bergula bukan untuk kurus sihat tapi untuk kulit sihat dan awet muda... 

5 Amalan Tolak Bala

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Lima amalan menolak bala mendekatkan rahmatNya
1) Doa setiap saat dan masa
2) Syukur diatas setiap nikmat
3)Bersedeqah secara sembunyi dan terangan.
4) Menolong orang yang susah dan lemah
5) Menyambung silaturahim yang terlerai.

Ayuh!!.. berkejaranlah..

(Dipetik daripada facebook Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani)

September 17, 2018

Inilah 15 Sebab Kenapa Daun Kari Sedap Berkhasiat dibuat Ulam

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Inilah 15 Sebab Kenapa Daun Kari Sedap Berkhasiat dibuat Ulam | Ulam pucuk daun kari.. Pernah makan tak?

Kalau orang kampung, rasanya mungkin pernah makan... MF mula makan ulam pucuk daun kari ni sejak anak dara.. Pertama kali cuba, terus suka.. Rasa lemak dan wangi... Fuhh... Boleh bertambah nasi... Tambah sedap kalau ada sambal tumbuk kan..

Daun kari bukan sekadar perencah untuk wangi kan masakan, tapi ada khasiatnya yang tersendiri...

Banyak manfaat amalkan ulam pucuk daun kari... Sebab banyak sumber nutriti semula jadi ada dalam daun kari.

Antara khasiat pemakanan dipercayai terkandung dalam daun kari adalah karbohidrat, tenaga, serat, kalsium, zat besi, mineral dan pelbagai vitamin seperti C, A, B dan E.

Dan nutrisi ni baik untuk kulit dan usus...

Apa manfaat daun kari untuk kesihatan?

Ini khasiat daun kari jika selalu amalkannya.

Inilah 15 Sebab Kenapa Daun Kari Sedap Berkhasiat dibuat Ulam

Inilah 15 Sebab Kenapa Daun Kari Sedap Berkhasiat dibuat Ulam


1. Mengatasi penyakit diabetes


Khasiat daun kari yang pertama adalah mengatasi penyakit diabetes. Siapa sangka jika daun wangi yang satu ini punya manfaat penting untuk menjaga kadar gula di dalam darah untuk mencegah diabetes.

2. Mencegah anemia


Hal ini didapatkan dari kandungan zat besi yang ada di dalam daun ini sangat bagus untuk menambah produksi sel darah merah dalam tubuh dalam mencegah anemia.

3. Penghilang letih

Daun  kari juga berkesan untuk meredakan keletihan. Jika memiliki kegiatan yang cukup padat, minumlah teh dari daun kari untuk kembalikan kesegaran tubuh.

4. Bagus untuk pencernaan


Fungsi daun ini iaitu akan membantu melancarkan pencernaan dan mencegah banyaknya gangguan pencernaan seperti susah buang air besar.

5. Rawat cirit birit


Khasiat daun kari untuk sistem pencernaan iaitu mengatasi penyakit cirit birit. Daun herbal ini akan menghentikan cirit birit secara semula jadi tanpa memberikan kesan sampingan pada sistem pencernaan.

7. Menambah selera makan


Nafsu makan yang tidak tinggi merupakan gejala gangguan kesihatan yang perlu diatasi segera. Masalah ini boleh diatasi dengan daun kari sebagai daun penambah selera makan.

Patut la semalam... Buat ulam masa tengah hari... Petangnya ku bantai lagi Sepinggan besar nasi... 😅😅😅

8. Meredakan muntah


Muntah yang tidak reda disebabkan kerana rasa mual yang menyerang perut. Untuk meredakan muntah,  boleh menggunakan daun kari. Daun yang satu ini akan menormalkan rasa mual di perut agar tidak menimbulkan rasa ingin muntah.

9. Ubat sembelit


Penyakit sembelit tidak perlu ubati dengan ubatan moden yang mungkin memiliki kesan sampingan. Cukup dengan menggunakan daun kari sebagai ubat, maka sembelit akan hilang dengan izin Allah.

10. Baik untuk kesihatan perut


Jagalah kesihatan perut mulai dari sekarang dengan memanfaatkan khasiat daun kari. Daun ini tidak akan membuat asid perut naik atau pun menimbulkan sakit perut. Manfaat daun wangi ini akan membuat perut terasa lega dan tak sebu.


Selain 10 manfaat dan khasiat daun kari untuk kesihatan, ada lagi 5 manfaat lain

5 Manfaat dan Khasiat Daun Kari:


  1. Mengatasi jangkitan kulit
  2. Ubat bisul
  3. Menyembuhkan luka
  4. Mengubati gatal-gatal pada kulit
  5. Mencegah penuaan kulit


Banyak kan khasiatnya..., rasa yang lemak dan wangi tu buatkan selera membuak... Dan penambah selera memang salah satu dari khasiat daun kari.

Kalau yang tak pernah cuba, boleh cuba.. Pasti memikat..

Sumber rujukan:
www.khasiat.co.id
www.harianmetro.com.my

Kelebihan Amalan Zikir SUBHANALLAH WABIHAMDIHI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

SUBHANALLAH WABIHAMDIHI - MAHA SUCI ALLAH


 سبحان الله وبحمده

1. "Barangsiapa mengucapkan 'Subhanallah wabihamdihi Maha suci Allah dan segala pujian hanya untuk-Nya' sehari seratus kali, maka kesalahan-kesalahannya akan terampuni walaupun sebanyak buih di lautan." (HR. Bukhari: 5926)

Status hadith: Sahih

2. "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa saat pagi mengucapkan: "SUBHAANAKAALLAHIL AZHIIM WA BIHAMBDIHI (Maha Suci Allah yang Maha Agung dan segala puji bangi-Nya) sebanyak seratus kali, dan ketika datang waktu sore juga melakukan seperti itu, maka tidak ada satu makhluk pun yang dapat menyamai apa yang ia lakukan." (HR. Abu Daud: 4427)

Status hadith: Sahih

3. "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 'Barang siapa, ketika pagi dan petang, membaca doa; Maha Suci Allah dan segala puji bagi-Nya sebanyak seratus kali, maka pada hari kiamat tidak ada orang lain yang melebihi pahalanya kecuali orang yang juga pernah mengucapkan bacaan seperti itu atau lebih dan itu.'" (HR. Muslim: 4858)

Status hadith: Sahih


4. Pernah ditanya orang: 'Apakah ucapan zikir yang paling afdlal (utama), ya Rasulullah? ' Jawab beliau: 'Yaitu ucapan dzikir yang dipilihkan Allah bagi para malaikat-Nya dan hamba-hamba-Nya, ialah; Subhanalahi wa bihamdihi (Maha Suci Allah dan Maha Terpuji Dia).' (HR. Muslim: 4910)

Status hadith: Sahih

5. "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda: 'Dua kalimat yang ringan diucapkan tetapi berat timbangannya dan disenangi oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala Yang Maha Pengasih yaitu, Subhanallah wa bihamdihi subhaanallaahil azhim (Maha Suci Allah dengan segala pujian-Nya dan Maha Suci Allah Yang Maha Agung)." (HR. Muslim: 4860)

Status hadith: Sahih

6. "Ya Juwairiyah, kamu masih belum beranjak dari tempat shalatmu?" Juwairiyah menjawab; 'Ya. Saya masih di sini, di tempat semula ya Rasulullah.' Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata: 'Setelah keluar tadi, aku telah mengucapkan empat rangkaian kata-kata -sebanyak tiga kali- yang kalimat tersebut jika dibandingkan dengan apa yang kamu baca seharian tentu akan sebanding, yaitu 'SUBHAANALLOOHI WABIHAMDIHI, 'ADA KHOLQIHI WARIDHOO NAFSIHI WAZINATA 'ARSYIHI WAMIDAADA KALIMAATIHI."Maha Suci Allah dengan segala puji bagi-Nya sebanyak hitungan makhluk-Nya, menurut keridlaan-Nya, menurut arasy-Nya dan sebanyak tinta kalimat-Nya.' Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah dan Abu Kuraib dan Ishaq dari Muhammad bin Bisyr dari Mis'ar dari Muhammad bin 'Abdurrahman dari Abu Risydin dari Ibnu 'Abbas dari Juwairiyah dia berkata; bahwa suatu ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melewatiku ketika beliau usai shalat shubuh. -lalu dia menyebutkan redaksi yang serupa. Namun beliau dengan menggunakan kalimat; 'SUBHANALLAH 'ADADA KHALQIHI, SUBHANALLAH RIDHO NAFSIHI, SUBHANALLAH ZINATA 'ARSYIHI, SUBHANALLAH MIDADA KALIMAATIHI. Maha suci Allah sebanyak hitungan makhluk-Nya. Maha Suci Allah menurut keridlaan-Nya. Maha Suci Allah menurut kebesaran arasy-Nya. Maha Suci Allah sebanyak paparan kelimat-Nya.' (HR. Muslim: 4905)

Status hadith: Sahih

Wallahua'lam

Kredit : Page Jalan-jalan Cari Ilmu

September 16, 2018

Steam Iron Manual Pun Cepatkan Kerja Gosok Baju Juga

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tengah trending pasal iron sekarang ni. Ikut trend... Iron steam menjadi pilihan ramai suri rumah dan wanita bekerjaya.

Bila MF kaji dan belek... Apa yang menjadikan iron steam ni mudahkan kerja menggosok baju...

Owh... Sistem steam dan pemanasan air.. Tu kan... Lepas tu semburan air tu buatkan kita tak perlu nak gosok 2 belah pakaian. . Gosok sebelah je.. Sebelah lagi akan licin juga macam siap digosok...

Jadi, MF ni takde iron steam yang mahal. . Huhu.. Tak mampu lagi nak beli..

Jadi, redha dan syukur aje dengan iron yang sedia ada.. Iron Lagend yang suami MF beli masa dia mula-mula masuk tentera dulu...

Seterika jenama National yang memang Lagend kan... Berat memang berat... Tapi mudah nak gosok.. Tak penat nak tekan.

Jadi, MF cuba cari solusi nak aplikasi kan iron steam menggunakan dry iron...



Caranya, MF cuba semburkan air hingga agak lembap... Lepas tu baru gosok...


Waa... Menakjubkan... Gosok sebelah je.. Sebelah lagi pun licin.. Haha.. Senang kerja.. 
Walaupun guna dry iron... Tapi aplikasikan teknik steam Iron dengan spray air sebelum gosok memang menjadi...

Cuma kekurangannya kena laras suhu la.. Padan la kan.. Sebab ni iron biasa je... Tapi sekurang-kurangnya tak perlu dah nak iron 2 belah...

Walaupun manual kena spray tu... Tapi memudahkan dari yang biasa... Tak pelah takde yang mahal pun... Ada iron ni pun dah syukur..

Dulu lagi teruk... Takde letrik... Menggagau cari iron arang bawah katil... Kira, ada iron ni pun ok kan...

Syukuri apa yang ada... Hidup kalau nak ikut trend jenuh juga... 

4 Janji Allah dalam al-Quran

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Janji 1
Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Ibrahim:7)

Janji 2
Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu). (Al-Baqarah:152)

Janji 3
Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina. (Ghaafir (Al-Mu'min):60)

Janji 4:
Dan Allah tidak sekali-kali akan menyeksa mereka, sedang engkau (wahai Muhammad) ada di antara mereka; dan Allah tidak akan menyeksa mereka sedang mereka beristighfar (meminta ampun). (Al-Anfaal:33)

September 15, 2018

Sedap Sangat Ke KFC Dunk & Dip?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sedap Sangat Ke KFC Dunk & Dip? | Berkali lalu iklan kat TV, tak boleh jadi, kena juga rasa nih...

Tengok iklan bukan main gempak kan... tapi nak rasa juga sendiri ...

Sedap Sangat Ke KFC Dunk & Dip?

Suami terus ke KFC berdekatan... Order 2 KFC Dunk & Dip ala Carte...

Perkara pertama yang mengejutkan kruk kruk dan sos BBQ masam tu harga asing... untuk 1 set sos tu... RM2.50... 2 set jadinya RM5 untuk sos sahaja...


Owh.. ok, takpe la.. sebab nak rasa punya pasal... bayar aje...


Ini hasilnya 2 KFC Dunk & Dip ala carte... siap dengan sos dan kruk kruk.

Sedap Sangat Ke KFC Dunk & Dip Baru?

Sedap Sangat Ke KFC Dunk & Dip Baru?

Komen:

Ayam kurang garing... memang isi sahaja, filet ayam kan... tapi saiznya agak besar.

Sos BBQ tu memang masam... tapi rasa macam sos ikan... cuma pekat...

Kruk-kruk tu pula, rasa kari je sebab ada serbuk kari dan daun kari.

Secara keseluruhannya, boleh la... nak kata sedap tu.. hmm... sedap lagi yang sos keju dan bawang putih tu kot...

Tapi mungkin ada yang nak rasa sendiri.. kot kena dengan selera korang, dipersilakan...