GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

5 Keistimewaan Hari Jumaat Berdasarkan Sumber Yang Sahih

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

5 Keistimewaan Hari Jumaat Berdasarkan Sumber Yang Sahih


Sumber : Google images 

Di antara keistimewaan Hari Jumaat (penghulu segala hari) yang disebutkan Nabi صلى الله عليه وسلم adalah:

1. Mulianya matahari yang terbit hari Jumaat 

1. لا تَطْلُعُ الشَّمْسُ وَلا تَغْرُبُ عَلَى يَوْمٍ أَفْضَلَ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ

“Tidaklah matahari terbit dan tenggelam pada suatu hari yang lebih utama dari hari Jumaat.” - (HR. Ahmad, ‘Abdur Rozaq, Ibnu Hibban, Al Baihaqi. Syaikh Al Albani mengatakan dalam Shahih At Targib wa At Tarhib bahwa hadits ini hasan)

2. Hari berlakunya kiamat 

2. خَيْرُ يَوْمٍ طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ يَوْمُ الْجُمُعَةِ فِيهِ خُلِقَ آدَمُ وَفِيهِ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ وَفِيهِ أُخْرِجَ مِنْهَا وَلاَ تَقُومُ السَّاعَةُ إِلاَّ فِى يَوْمِ الْجُمُعَةِ

“Hari yang baik saat terbitnya matahari adalah pada hari Jumaat. Hari tersebut adalah hari diciptakannya Adam, hari ketika Adam dimasukkan ke dalam syurga dan hari ketika Adam dikeluarkan dari syurga. Hari qiamat tidaklah terjadi kecuali pada hari Jumaat”. - (HR. Muslim)

3. Hari raya bagi kaum Muslimin 

3. Hari Jumaat juga adalah hari raya bagi kaum muslimin setiap minggu. Dari Anas bin Malik, Nabi صلى الله عليه وسلم pernah bertanya kepada Jibril, “Hari apa ini?”. Jibril pun menjawab;

هَذِهِ الجُمُعَةُ جَعَلَهَا اللهُ عِيْدًا لَكَ وَلِأُمَّتِكَ

“Hari ini adalah hari Jumaag yang Allah jadikannya sebagai ‘ied (hari raya) bagimu dan umatmu.” - (Diriwayatkan oleh Abu Ya’la dalam musnadnya. Hasan)


4. Amalan membaca surah al-Kahfi

4. Dari Abu Sa’id Al Khudri, Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda,

إن من قرأ سورة الكهف يوم الجمعة أضاء له من النور ما بين الجمعتين

“Barangsiapa membaca surah Al Kahfi pada hari Jumaat, maka ia akan disinari oleh cahaya di antara dua jumaat”. - (HR. Hakim. Beliau mengatakan bahwa sanad hadith ini sahih)


5. Hari mustajab doa

5. Dari Abu Hurairah, Rasulullah صلى الله عليه وسلم membicarakan mengenai hari Jumaat lalu baginda bersabda;

فِيهِ سَاعَةٌ لاَ يُوَافِقُهَا عَبْدٌ مُسْلِمٌ ، وَهْوَ قَائِمٌ يُصَلِّى ، يَسْأَلُ اللَّهَ تَعَالَى شَيْئًا إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ

“Di dalamnya terdapat waktu. Jika seorang muslim berdoa ketika itu, pasti diberikan apa yang ia minta” Lalu beliau mengisyaratkan dengan tangannya tentang pendeknya waktu tersebut". - (HR. Bukhari Muslim)

Ini hanya merupakan sebahagian daripada keistimewaan-keistimewaan yang Allah berikan kepada umat Muhammad berkenaan hari jumaat.

والله أعلم

Kredit : Page Jalan-Jalan Cari Ilmu

0Ulasan