بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pintu Syurga Isteri, Ada Je Kat Rumah Tapi Ramai Isteri Tak Nampak! 


Isteri, memiliki pintu syurga di rumahnya.

Pintu itu boleh mengantar dia ke syurga atau   melemparkannya menuju ke neraka.

Pintu itu hanya satu, SUAMI..

Isteri yang TAAT kepada suaminya, kelak memiliki kedudukan seperti lelaki yang mati syahid  dalam peperangan di jalan Allah Ta'ala.

Setiap isteri melayani suaminya,   maka perbuatannya akan meninggikan darajatnya di sisi Allah Ta'ala.

Amal ibadah yang paling utama bagi seorang isteri   adalah melayani suami dan anak²nya.

Lebih utama dari ibadah sunnah apa pun.

Sebab itu amat rugi sekali wanita yang :

- Sibuk dengan dzikir, tetapi suaminya terlantar tak dipikir.

- Sibuk dengan al-Quran tapi suaminya tak pernah disediakan makan.

- Sibuk dengan majlis maulud, tapi dengan suaminya selalu perang mulut.

- Berdebat, bicara kasar, menipu, berbohong, menyakitinya,  memandangnya dengan pandangan rendah, meninggikan suara …

🌹 Laa haula wa laa quwwata illa billaah...

Wahai para isteri …

√ Tiada guna solatmu...

√ Tiada guna majlis ilmu yang kau hadiri...

√ Tiada guna Shaum/ puasamu...

√ Tiada guna dzikirmu...

√ Tiada guna hajimu...

√ Tiada guna bacaan al-Quranmu...

√ Tiada guna sedekahmu...

Jika kalian tidak taat kepada suami kalian...

Ketaatan isteri pada suami adalah jaminan syurganya.

 Dari Abu Hurairah Radhiallahu 'anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,

“Jika seorang wanita melaksanakan solat lima waktunya, melaksanakan puasa pada bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya, dan mentaati suaminya,   maka ia akan masuk syurga dari pintu mana saja ia kehendaki.” (HR Bukhari Muslim)

Jangan sakiti dia, walaupun terkadang dia memiliki kelemahan di sana-sini.

Dalam riwayat, wanita yang tidak mahu melayani suaminya di malam hari, dilaknat malaikat hingga pagi hari.

“Jika seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidur, kemudian si isteri tidak mendatanginya, dan suami tidur dalam keadaan marah, maka para malaikat akan melaknatnya sampai pagi.”
(HR Bukhari Muslim)

√ Selagi ada kesempatan, berubahlah sikap menjadi baik.

√ Selagi ada kesempatan minta maaflah.

√ Jadilah isteri yang baik,...

√ Jika memang yang kau tuju syurga,...

Itulah jalannya....

Carilah redha suamimu,..

Semoga Allah Ta'ala menyelamatkan kita semua  dari perbuatan yang boleh mendatangkan murka-Nya.

Baik yang kita sedari, atau tidak kita sedari.

Dalam hadits juga diketemukan,
“Maka lihatlah kedudukanmu di sisinya.

Sesungguhnya suamimu adalah syurga dan nerakamu.”
(HR. Ahmad).

Semoga masih ada manfaatnya untuk menjalani hidup sebagai Hamba ALLAH SWT sampai jelang akhir hayat.

Aamiin Allahumma Aamiin.

Olahan dari : Facebook Usrah Wanita Solehah

Sumber : Google images 

Selalu ustaz pesan... Perempuan ni nak masuk syurga senang... Solat, puasa, jaga maruah dan taat suami...

Bab solat puasa tu memang tak dinafikan, semua wanita dan isteri mampu buat. Bahkan solat sunat sekalipun.. Kalau tengok solat terawih kan.. Wanita berlumba nak solat kat masjid... Sama juga dengan puasa... Berlumba nak puasa enam.. Tapi ramai wanita kecundang nak buat syarat ketiga dan keempat...

Nampak senang jaga maruah. Maruah kat sini bukan sekadar jaga pandangan, tapi juga termasuk jaga aurat. Tambah zaman Internet sekarang... Semua wanita nak kelihatan cantik menarik kau memang de boom di laman sosial.. Tapi, ingat! Itu salah satu syarat nak ke syurga ye... Jaga maruah, pelihara aurat.

Sama juga syarat keempat... Nampak simple kan... Taat suami.. Tapi bukan mudah.. Kena teguh iman, sabar dan kuatkan hati.. Kena lawan ego, sebab kita isteri kadang ada kehendak sendiri... Tapi kita perlu patuh dengan kehendak suami asalkan tak bertentangan dengan syariat Allah...

Apa pun, kuncinya ada empat, untuk buka satu pintu.. Tak boleh guna satu kunci tapi perlu buka keempat kunci sekali... Faham kan...

Moga kita diberikan kekuatan untuk istiqamah menjadi isteri solehah di akhir zaman ini.. Insha Allah... 

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. Pernah dengar satu kuliah agama ni Ustaz tu kata orang perempuan ni bab puasa sunat, solat sunat, sedekah, memang bagus.Tapi bab suami ni ja macam kurang sikit..hahaha..Memang betul pun..Tak kata orang lain la..kadang saya pun ada silap bab2 ni..Mujur la suami jenis pemaaf . Kalau orang kata lelaki ni ego, tapi perempuan kebanyakan nya degil.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama