Header Ads

LightBlog

Breaking News

9 Sikap Isteri Yang Boleh Menyebabkan Suami Merajuk

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

9 Sikap Isteri Yang Boleh Menyebabkan Suami Merajuk | Merajuk sinonim dengan wanita.. Tapi jangan tak tau... Lelaki juga ada jenis kuat merajuk ni... Terutama lelaki dalam kalangan 'anak mak'.

Perempuan kalau merajuk tu biasa la kan... Tapi mudah dipujuk... Ajak pergi shopping, belikan barang dia suka... Selesai dah merajuk dia... Tapi bagaimana pula kalau suami merajuk... Suami merajuk kadang boleh melarat hingga boleh mencetuskan perbalahan antara suami isteri.

Apa yang menyebabkan suami boleh merajuk? Ini dia 9 perkara yang isteri anggap remeh tapi sebenarnya boleh menyebabkan suami merajuk dan seterusnya menyebabkan rumahtangga bergelora.

9 Sikap Isteri Yang Boleh Menyebabkan Suami Merajuk

9 Sikap Isteri Yang Boleh Menyebabkan Suami Merajuk


1. Menolak Pelukan Suami

Isteri jangan sesekali menolak pelukan suami.. Balas lah pelukan suami walaupun waktu isteri sibuk sangat buat kerja rumah atau uruskan anak.
Jangan sesekali menolak kerana akan menyebabkan suami rasa tersinggung dan merajuk. Biarkan sahaja perlakuannya kerana ini hanya sekejap sebagai tanda kasih sayang dia pada isterinya.

2. Tak Gosokkan Baju Suami

Jika suami pesan minta gosokkan baju, tapi isteri terlupa... Memang boleh cetuskan rajuk si suami... Biasalah isteri kan.. Sibuk uruskan rumahtangga, penat menyebabkan lupa nak buat pesanan suami... Memang suami akan merajuk... Jadi, kalau suami suruh buat segera supaya tak lupa... Suami juga boleh bantu ingatkan isteri dengan ambilkan baju dan gantung di tempat yang mudah isteri nampak. Saling memahami dan memudahkan.. Insha Allah...

3. Tak Jawab Suami Telefon 

Lelaki ni payah nak telefon isteri kecuali ada hal penting... Bila telefon pastikan angkat dan jawab.. Jangan silent telefon... Kecuali time kerja... Kena segera maklumkan jika waktu tu isteri tak boleh angkat telefon dengan SMS atau whatsapp... Apa pun lelaki payah tau nak call bini kalau takde hal penting... Jadi, kena angkat bila dia call.. Kalau masa bercinta dulu ye la kan... 10 kali call sehari sebab nak ucap rindu je... Bila dah kahwin, lain caranya... Hehe

4. Meninggikan Suara

Yang ni memang pantang orang lelaki... Pantang dia isteri tinggikan suara depan dia... Apatah lagi dengan nada mengarah... Hati-hati... Walaupun suami anda seorang pendiam.. Jaga-jaga dalam diam dia, dia akan pendam..

Kenalah hormat dia sebagai suami anda dan sentiasa menjaga perasaannya yang kadang kala agak sensitif. Tambah pula depan orang luar atau keluarga. Jangan buat suami tu macam kawan, sesuka hati nak tempik dan mengarah mcam kuli.

5. Meluahkan Hal Keluarga di Media Sosial

Bab ni melibatkan maruah suami... tak payahlah burukkan keadaan dengan canang cerita buruk suami atau keluarga di facebook. Benda boleh settle, kenapa pilih nak orang luar tahu? Orang yang sayang kita, dia boleh maafkan kita, tapi kalau orang luar dah nampak… mestilah dah rasa perangai kita tak berapa nak elok! Tak puas hati terus aje luahkan pada suami.. Kalau tak secara berdepan 4 mata, boleh saja guna gadjet dan teknologi yang ada.

Satu lagi, pantang orang lelaki... Kalau suami tengah memandu  atau hanya berdua-duaan dengan suami, jangan sesekali bermain FB, Twitter, whatsapp atau apa sahaja laman sosial. Pasangan boleh sentap kalau isteri terlalu khusyuk melayan laman sosial berbanding bercakap dengan dirinya. Ni kebanyakan lelaki macam ni...

6. Layan Lelaki Lain

Jangan terlalu melayan lelaki lain walaupun teman sekolah dulu sama ada di Facebook atau whatsapp. Sesetengah lelaki cemburu dengan situasi ini dan dia hanya mahu isteri melayannya seorang. Sebagai isteri, kita sendiri perlu tahu batas-batas tertentu yang boleh diikuti.

7. Berebut Siaran TV

Tolonglah jangan sesekali tukar rancangan lain sekiranya dia dulu yang sedang menonton televisyen. Apatah lagi jika sedang menonton rancangan kegemaran seperti bola sepak. Lebih baik isteri pergi buat air kegemaran untuk mengambil hatinya. Mujur juga bab ni takde masalah bagi MF sebab suami MF kaki layan movie bukan layan TV... Hehe

8. Malas Sediakan Makanan

Tak pandai masak boleh belajar tapi jangan malas. Suami ni pantang bini dia malas... Walaupun memasak bukan tanggungjawab isteri tapi dengan air tangan isteri boleh ikat hati suami. Jadi, rugi kalau tak buat perkara senang macam tu...

Apa sahaja keperluan encik suami, perlulah dihidangkan di depan mata. Kalau mereka tengah makan, jangan lupa sediakan air basuh tangan, air minum dan juga sentiasa menemaninya di meja makan. Walaupun tidak makan, tetapi cukuplah teman berbual di meja makan. Layan suami macam raja, confirm bertambah sayang.. Kecuali suami yang tak tau dek untung je lah kan... Kalau lelaki yang menghargai dia juga cukup suka bini layan macam dia tu raja..

9. Lawan mak mentua

Mentua dan menantu perempuan memang susah nak cari yang serasi... Tambah kalau mak mentua pula jenis cerewet... Tapi walaupun tak suka macam mana pun jangan burukkan ibu suami.. Memang boleh cetuskan perang dingin terus kalau buat camtu...

Ni 9 perkara ni buat suami merajuk.. Tapi ikut ada sesetengah suami boleh terima aje... Contohnya, Bab gosokkan baju... Suami yang memahami akan faham kenapa isteri terlupa nak gosok. Tapi ada sesetengah suami tak boleh terima. Tapi MF rasa point no. 9 tu paling kena jaga... Jangan sesekali mengutuk, mengumpat mak dan keluarga suami.. Bersihkan hati dan terima kekurangan keluarga mertua.. Lagipun keluarga kita pun tak sesempurna mana... Berkahwin ni pun bukan sekadar kahwin dengan pasangan kita je.. Tapi juga dengan keluarganya...

Apa pun ini sebagai panduan bersama...  Kadang ada juga terbuat.. Sama-sama perbaiki diri...

Apa pula perkara yang buat kan isteri merajuk? Haha... Lain kali kita kongsikan..

Semoga bermanfaat...

3 ulasan:

  1. Yang no. 5 tu selalu lihat kat fb..kadang2 rasa macam lihat drama sinetron plak adehh

    BalasPadam
  2. thanks for the info..good sharing

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^