20 Julai 2017

5 CIRI-CIRI SUAMI IDAMAN POPULAR MASA KINI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 CIRI-CIRI SUAMI IDAMAN POPULAR MASA KINI

Suami yang baik adalah......

1. Suami yang bawa berjalan- jalan waktu bercuti. 

Paling tidak ke tepi pantai, peranginan atau paling-paling pun berjalan di mall belakang rumah.

2. Suami yang hantar dan ambil di tempat kerja.

Barulah sweet , suami pula bukak pintu, lambai tangan ucap I love u. Suwwiiit gitu.

3. Suami yang urus anak

Kan bagus suami dapat tolong mandikan, pakai lampin, buat susu, tidurkan anak. Barulah terjalin kemesraan di antara anak dan ayah kan.

4. Suami yang tolong kemas rumah.

Di kala kesibukan isteri, pasti lelah mereka hilang jika suami membantu mengemas rumah. Apatah lagi jika isteri juga bekerja. Lagi lah penat jika lakukan berseorangan.

5. Suami yang masak untuk makanan keluarga.

Suami jangan lah buat tak tahu. Kesian dengan isteri. Dah lah kena kemas rumah, jaga anak, basuh baju lagi... alahai....

=================================

Bagaimana dengan ini pula?

1. Suami yang membawa berjalan kepada Allah & Rasulnya.

Selain jalan di mall, ini lebih bagus daripada berjalan ke tempat lain bukan ?

2. Suami sendiri yang hantar ke syurga.

Allah...ini pastinya lebih indah..sambil berpegangan tangan..suami yang buka pintu...yang lambai tangan ucap i love u.

3. Suami yang bantu siapkan keperluan di akhirat sana.

Tugas ini lebih perit dan memerlukan nilai melebihi wang ringgit. Kadangkala perlu bayar dengan nilai syahid.
.
.
=======================

Antara perjuangan & keluarga. Mana yang lebih utama ? 
.
.
Allah menetapkan tanggungjawab yang istimewa pada isteri dan suami.
.
.
Mana mungkin Nabi Ibrahim sanggup meninggalkan isterinya Sarah di dalam keadaan sarat di padang pasir ?
.
.
Dan bagaimana pula dengan Sayyidina Handzalah yang bingkas bangun ke medan perang walaupun pada malam pertama ? Dalam keadaan tidak sempat mandi junub dan syahid dalam medan perang...
.
.
Mereka bukanlah zalim dan mengenepikan tanggungjawab keluarga, tetap mengutamakan Allah & Rasul di dalam hidup.
.
.
Kata guruku.

"Isteri yang memahami amat penting dalam perjuangan ini kerana mereka sanggup berkorban dengan penuh cinta apa jua kecintaan suaminya demi memilki pahala perjuangan bersama, ramai isteri-isteri pejuang yang dikurniakan Syahid oleh Allah, walaupun kematiannya dirumah.

Cinta bukan bermakna memberi segala kemahuan, Cinta juga menahan utk memberi apa jua kemahuan jika dilihat kemahuan membawa suburkan nafsu keegoan, ketamakan hingga menghilangkan cahaya hati.

Tiadalah hadiah yg paling istimewa yg diberi oleh suami pd isteri atau isteri pd suami melainkan CINTA yg membawa kedekatan kpd ALLAH dan RASUL.."
.
.
SUNNAH YANG DIABAIKAN.

Suami wajib beri : tempat tinggal, kenderaan , makan minum dan keperluan lain.

Suami juga wajib : beri nafkah rohani, dan menyediakan tempat tinggal, dan penginapan sebagai tetamu Allah.

Kedua-duanya tidak boleh dipisahkan.

Ramai yang berkongsi tips & kisah romantis Rasulullah di dalam rumah

Tetapi kisah Baginda keluar berdakwah, berjuang dan mengembangkan Islam dimasukkan ke dalam poket sahaja. Janganlah diamkan sahaja sunnah besar ini kerana umat memerlukan para lelaki untuk agama.

Adil lah di dalam menilai dan mengambil pelajaran supaya kita tidak keliru dengan sunnah yang utama.

Amalkanlah sunnah kekeluargaan dan sunnah perjuangan sebaiknya.

P/s :

1)  buat isteri, berikanlah izin dan redha kepada suami untuk berada di jalan Allah. Kerana doamu adalah suatu bekalan semangat buat mereka.

2) buat suami, janganlah menggunakan alasan agama untuk mengelak daripada memberikan yang terbaik buat isteri.

Sumber: Telegram

Kata MF :

Nak menegakkan agama Allah zaman sekarang lebih mudah... Bantu suami berdakwah di zaman moden dengan teknologi yang ada... Pantau suami isteri menggunakan teknologi juga satu dakwah mudah... 

4 ulasan:

  1. 1 dalam 1000 nak dapat suami mcm tu zmn skrg ni. nice share kak

    BalasPadam
  2. sama-sama tolak ansur , buang ego baik isteri mahupun suami..in syaa Allah..

    BalasPadam
  3. tinggi juga kelayakan suami untuk menjadi idaman para isteri..
    apa pulak ciri-ciri isteri idaman ?

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum kak Maria, setiap entry kak Maria saya suka. Terima kasih kak.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^