14 Mac 2017

Contoh Mudah Didik Anak Cintai Ilmu Allah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Didiklah anak anak menyintai ilmu...

7 tahun pertama
didik lah anak anak mencintai ilmu dengan kita menjadi insan bersyukur

sedari lahir, sebarang perubahan perkembangan anak, syukur pada Allah
ucaplah ALHAMDULILLAH
di hadapannya supaya dia mendengar pujian nama Allah yang Maha Pemberi

pabila anak semakin besar,
tanamkan keseronokan dalam menuntut ilmu;
tika peringkat ini, anak anak hanya mahukan keseronokan dan kegembiraan

"wahhhhh, 😱😱😱
kakak dah pandai minta nasi, ALHAMDULILLAH"

"wahhh😱😱😱, abang dah tau itu bunyi azan, ALHAMDULILLAH"

"wahh😱😱😱, adik pandai la buka baju sendiri nak mandi, ALHAMDULILLAH, buka baju bila abah suruh je tau, nak g mandi, malu lah kalau buka baju depan orang.."


Sumber: google images

kemudian, anak mengorak langkah ke sekolah..

erm... ni peringkat kita perlu perbaiki dari diri kita.

ilmu dibelajar supaya memberi manfaat pada diri dan orang sekeliling, dan hanya,
hanya
kerana Allah yang Maha Mengetahui

jangan di letakkan ujian sebagai fokus utama.

pemahaman anak
perubahan pada diri anak
penambah baikan sikap
akhlak
bahasa
anak anak selepas mendapat ilmu di sekolah

"soleh, soleh belajar apa hari ni? "
"belajar, setiap amalan bermula dari niat"
"ALHAMDULILLAH, bermula hari ni, kene cantikkan niat kerana Allah tau.. sem9ga Allah redha atas diri kita dan ibu abah, dapat kita sama sama masuk syurga. abah dengan ibu nak masuk syurga, dengan semua anak anak ibu"

ok, dari situasi atas, kita
1) menggalakkan ilmu yang baik
2) membawa kembali ilmu kepada Allah
3) meletakkan target/sasaran hidup dari ilmu kerana Allah dan bermatlamatkan syurga Allah

kan indah tu
kerana Allah bermatlamatkan syurga Nya

cuba serap dan manfaat konsep yang sama pada setiap hari, setiap ilmu yang anak anak kita belajar...

yang penting, kita juga. hari aku belajar sesuatu dari alam maya,

ya Allah, semoga ilmu ini memberi manfaat kepada diri ku dan insan sekelilingku di dunia dan akhirat.

jom cinta ilmu
tuntut ilmu bermanfaat
memanfaatkan ilmu
untuk dunia dan akhirat.


Nukilan asal: Kredit: @SebutirBintangMerah
Sumber: telegram.me @pendidik4u
Previous Post
Next Post
Related Posts

0 pencinta setia:

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^