GuidePedia

6
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ada lagi yang tak tahu tantrum tu apa...
Tantrum tu ialah ragam anak mengamuk, menangis serta meronta jika tak dapat sesuatu yang dihajati...

Fasa tantrum ni biasa dan normal bagi perkembangan kanak-kanak normal... Usia yang biasa menghadapi puncak tantrum ni ialah usia 3 hingga lima tahun..  Masuk 6 tahun dah makin reda... Tambah dah mula bersekolah kan...

Salah satu tips MF biasa buat pabila hadapi anak tantrum ialah..  Biarkan tanpa pujuk.


Memang kena kental hati dan buat tak tahu... Atau pujuk dan peluk...

Pernah lihat depan mata fasa tantrum yang teruk di pasaraya besar... Sampai anaknya banting badan atas lantai... Guling-guling... Mulut mencarut ibunya dengan perkataan b***h dan b**i... Nauzubillah... Memang semua org tgk... Tapi memang kental dan kebal ibu tu... Tahan telinga dan malu... Dia biar je anak dia tantrum bgitu... Tak layan tantrum anaknya yang minta itu ini...

Dalam masa yg sama... MF kawal anak dari dengar dan tengok situasi tu... Sebab anak MF cepat mengikut perkara sebegitu...

Nauzubillah...

Amalan MF dan suami untuk kurangkan gejala tantrum... Malam-malam... Masa anak tidur...dan sebelum kita tidur... Bacakan Al-Fatihah sekali dan selawat 3 kali... Hembus pada ubun anak-anak... Buat setiap malam... Jika masa nak tidurkan pun boleh... Baca sama-sama...

Biasa anak tantrum ni sebab kurang perhatian... Biasa berlaku bagi anak yang ibu bapanya bekerja... Dan sering ditinggalkan pengasuh.

Tips lain... MF perbanyakkan zikir... Kurangkan makanan manis... Kawal tv dan gadjet... Pilih warna lembut... Banyakkan bergurau... Banyakkan pelukkan... Selalu bercerita dan biarkan dia bercerita... Insya Allah...  Kurang gejala tantarum ni...

Gunakan 3 waktu utk beri nasihat... Iaitu waktu makan, sebelum tidur dan semasa dalam perjalanan...

Antara amalan MF untuk Kurangkan gejala tantrum...

Jangan biasakan anak dengan ikut permintaan bila dia tantrum...  Ini memburukkan keadaan...  Kesannya sampai remaja dan dewasa...

Jadi.... Jadilah ibu bapa yang tegas pada yang hak dan biasakan anak hidup susah tanpa meminta-minta... 
Thanks for reading: Pengalaman dan Tips Hadapi Anak Tantrum!

Catat Ulasan

  1. tulah kekdg geram je bila ank buat prngai tu. ms tu rasa nak cubit je.

    BalasPadam
  2. tq, info ni sgt2 berguna utk kami skrg ni, cik kembar ya Allah....kdg2 hilang sabar kami dibuat mereka berdua..Allahuakbar...

    BalasPadam
  3. nice tips....anak sya yang bongsu dan yang ke3..skg tengah ada masalah ni

    BalasPadam
  4. Hmm.. takut pulak bila fikir realiti saya nanti.. confirm2 la kena tinggal anak dengan pengasuh selalu.. :'(

    BalasPadam
  5. Saya yang 24 jam depan mata anak pun hadapi masalah ni..nak kata tak bagi perhatian memang bukan la..hheheheh..Tapi anak saya ni start umur 4 tahun ni memang tak de dah buat perangai gitu...Memang tak boleh di layan..Pujuk pun jangan ,biaar kan saja dia..Biasanya bila dia buat perangai gitu, kami akan berbual ketawa2 macam dia tak de kat situ..stgi dia perasan orang tak peduli terus dia diam..lepas tu bila dia dah ok, terus ajak dia main kat luar rumah supaya dia lupa apa yang buat dia mengamuk tadi.

    BalasPadam
  6. Info berguna. Terima kasih. Alhamdulillah, anak-anak tak pernah berlaku lagi cuma persediaan. Terima kasih :)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top