GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Top 5 Foods You Must Try In Malaysia

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Top 5 Foods You Must Try In Malaysia|DI Malaysia terdapat pelbagai aneka juadah makanan yang mengagumkan dan boleh didapati dimana-mana sahaja walaupun mempunyai pelbagai bilangan agama, kaum dan bangsa. Malaysia adalah syurga makanan dan terdapat banyak makanan enak dN lazat yang perlu anda cuba apabila anda dalam lawati sendiri ke negara ini. Tambahan, ia merupakan citarasa antara Cina, Melayu, India dan banyak lagi bercampur dengan satu negara yang enak untuk ditemui.

Top 5 Foods You Must Try In Malaysia

Jom kita periksa cadangan saya untuk makan makanan Malaysia (Malaysia mesti makan, mesti makan di Malaysia) dan makanan terbaik di Malaysia termasuk makanan terkenal dan paling popular di Malaysia.

Top 5 Foods You Must Try In Malaysia

Berikut adalah senarai juadah makanan popular dan terbaik yang anda patut cuba di Malaysia. Antaranya adalah seperti berikut:

1. NASI LEMAK

Top 5 Foods You Must Try In Malaysia

Nasi lemak adalah yang pertama dari senarai 5 makanan teratas yang anda patut cuba di Malaysia kerana ia merupakan hidangan kebangsaan dan mudah didapati dimana-mana sahaja tempat di sekitar Malaysia.

Ia secara tradisional dihidangkan dan dibungkus dengan daun pisang bersama ikan bilis, timun, sambal, telur rebus dan kacang panggang. Hidangan keseluruhannya biasanya termasuk beras yang dimasak dengan santan dengan daun pandan, atau pisang. Anda boleh mencari Nasi Lemak dimana sahaja di Malaysia dan harganya sekitar RM 2 atau lebih kurang 0.50 USD.

Kini, anda mudah mendapati juadah nasi lemak yang terdapat nasi lemak delivery daripada Food Panda Malaysia delivery!

2. ROTI CANAI

Top 5 Foods You Must Try In Malaysia

Selain nasi lemak, "Roti Canai" (cha-nai) merupakan salah satu daripada banyak pengaruh India dalam masakan Melayu. Ia terdiri daripada roti bakar yang disajikan dengan pelbagai kari yang lazat, biasanya bersama kuah dhal (lentil) beserta kambing / ayam.

Selama bertahun-tahun, roti canai serba boleh telah mengalami banyak variasi untuk memasukkan pelbagai topping seperti telur, susu pekat, nutella, mentega kacang dan pisang.

Mudah saja sekarang anda boleh mendapatkan hidangan roti canai melalui Food Panda Malaysia delivery!

3. MURTABAK

Top 5 Foods You Must Try In Malaysia

Murtabak adalah salah satu pengaruh India yang lain di Malaysia dan lebih dikenali sebagai pizza India. Nama "Murtabak" itu berasal dari kata Arab iaitu mutabbaq yang bermaksud 'dilipat'.

Ia juga popular di seluruh negara dan biasanya dibuat daripada daging cincang (daging lembu, ayam atau kambing), bawang putih, telur, bawang dengan kari, timun dihiris, bawang sirup dan sos tomato.

Selain nasi lemak dan roti canai delivery, Food Panda Malaysia delivery juga menyediakan perkhidmatan penghantaran "Murtabak" buat pelanggannya yang ingin dapatkan dengan mudah dan pantas.

4. LAKSA

Top 5 Foods You Must Try In Malaysia

Laksa pasti mendapat tempat sendiri dalam 5 makanan yang patut anda cuba di Malaysia. Laksa adalah makanan kaya dengan mie yang lazat bersama udang, ikan atau ayam dan disajikan dengan sup pedas. Ia amat popular di sekitar negeri Pulau Pinang dan Sarawak yang masing-masing dengan variasi mereka sendiri.

Laksa Sarawak adalah hidangan yang popular di negeri Sarawak dan dibuat dengan pasta galangal, bawang merah, cili kering, serai dan herba rempah lain, bersama dengan potongan ayam dan santan. Bagi yang ingin cuba Laksa Sarawak, anda perlu pergi ke negeri Sarawak untuk merasai sendiri keenakkan juadah tersebut.

Kini, anda jangan risau anda mudah mendapatkan dan menikmati juadah Laksa daripada Food Panda Malaysia delivery!

5. CENDOL

Top 5 Foods You Must Try In Malaysia

Cendol merupakan pencuci mulut tradisional yang popular seperti Filipina halo halo dan mudah didapati di rantau Asia Tenggara. Ia diperbuat dari tepung beras dan beberapa bahan lain, yang dicampur dengan gula nipah dan santan.  Jeli tepung jagung seperti cacing itu dikatakan dipanggil "jendol" dalam bahasa Indonesia dan itulah bagaimana ia mendapat namanya.

Bagi yang ingin menikmati cendol di sekitar Malaysia, anda jangan risau untuk mendapatkannya melalui Food Panda Malaysia delivery! Mudah kan!

Semua menarik kan! Bagi yang ingin lawati atau datang ke Malaysia, anda patut cuba sendiri lima juadah yang disenaraikan diatas yang mempunyai keunikan dan citarasa yang tersendiri.

1Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ