GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Doa Solat Hajat Untuk Peperiksaan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Doa Solat Hajat Untuk Peperiksaan | Insha Allah minggu depan dah bermula peperiksaan penting bagi pelajar Tingkatan 3 dan dua minggu selepas itu di ikuti dengan peperiksaan SPM fasa pertama.


Mungkin ada yang kurang maklum. Tahun ni peperiksaan SPM ada dua fasa. Fasa pertama diawalkan 2 minggu untuk mata pelajaran elektif seperti Pendidikan Seni Visual.

Fasa kedua barulah bermulanya peperiksaan bagi mata pelajaran teras serta yang lain-lain. Iaitu kira-kira hampir sebulan dalam bulan November.

Jadi, MF yakin sekarang ni pihak sekolah tengah sibuk menyediakan persediaan untuk adakan solat hajat perdana bagi pelajar yang akan menduduki peperiksaan.

Solat hajat adalah satu usaha kita memohon pertolongan Allah untuk dipermudahkan urusan kita sepanjang peperiksaan.

Insha Allah... MF cuba kongsikan doa selepas solat hajat khas untuk calon peperiksaan.

Doa Solat Hajat Untuk Peperiksaan

Doa Solat Hajat Untuk Peperiksaan

DOA UNTUK MURID-MURID CALON PEPERIKSAAN PT3/SPM


. بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم * ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـلَمِين۞ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم۞ مَـلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين۞ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ۞ ٱهْدِنَا ٱلصِّرَطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ۞ صِرَطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ۞ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّاۤلِّينَ۞ امين
*بِسۡـــــــــمِ اللَّــــــــــهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ 
 اَلْحَمْد ُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلىَ أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاء ِ وَالْمُرْسَلِيْن وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعين
Ya Allah,
Kami berhimpun pada pagi ini di Dewan Hajah Noraini yang indah ini, kami ingin memohon hidayah dan pengharapan kepada Mu kerana bermula 30/9/2019 anak-anak murid ini akan menduduki peperiksaan PT3 seterusnya peperiksaan SPM dan Peperiksaan Akhir Tahun.

Kami mohon kepada Mu Ya ALLAH, bantulah anak-anak murid kami dalam peperiksaan yang mereka hadapi YA ALLAH.

YA ALLAH,
Peliharalah kesihatan anak-anak murid kami di hari peperiksaan. Permudahkanlah mereka menjawab soalan ketika peperiksaan nanti. Berikanlah ketenangan kepada mereka ketika menjawab soalan, jauhilah mereka daripada resah dan gelisah ketika menjawab soalan peperiksaan.

YA ALLAH,
Dorongkanlah hati mereka untuk menjawab setiap soalan sepertimana skema jawapan.

YA ALLAH,
Berilah keputusan cemerlang dalam peperiksaan anak-anak murid kami. Mudah-mudahan dengan keputusan yang cemerlang ini mereka dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi lagi, semoga ia sebagai pembuka jalan untuk mereka menjadi hamba Mu yang soleh dan solehah dan menghampiri diri mereka kepada Mu Ya Allah.

YA ALLAH,
Jadikanlah anak-anak murid kami pelajar yang cemerlang di dunia dan di akhirat, kami mohon kepada Mu, Kau perbaiki akhlak anak-anak kami.

Ya ALLAH,
Kami tidak mampu mengawasi anak-anak murid kami setiap waktu YA ALLAH, kami serahkan anak-anak murid kami untuk berada di bawah penjagaan Mu YA ALLAH. Gerakkanlah hati mereka untuk mereka berada di tempat-tempat yang Engkau redhai. Dan jauhilah mereka daripada berada di tempat yang Engkau murkai.
Jauhilah mereka daripada melakukan amalan-amalan yang membawa mereka ke neraka Mu ya Allah.

YA ALLAH,
Tetapkan hati mereka untuk menunaikan solat dan jangan Kau lalaikan mereka dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah YA ALLAH.

YA ALLAH,
Apa yang kami doakan ini bukan untuk diri anak-anak murid kami sahaja, tetapi apa yang kami doakan ini juga untuk anak-anak kami dan anak-anak sahabat kami YA ALLAH. Berikanlah mereka kejayaan yang cemerlang di dunia dan di akhirat YA ALLAH.

YA ALLAH
Perkenankanlah doa kami ini.

اَللّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذِهِ الْقُلُوْبَ , قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَي مَحَبَّتِكَ وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ, وَتَوَحَّدَتْ عَلَى دَعْوَتِكَ
وَتَعَاهَدَتْ عَلَى نُصْرَةِ شَرِيْعَتِكَ فَوَثِّقِ اللَّهُمَّ رَابِطَتَهَا, وَأَدِمْ وُدَّهَا، وَاهْدِهَا سُبُلَهَا وَامْلَأَهَا بِنُوْرِكَ الَّذِيْ لاَ يَخْبُوْا وَاشْرَحْ صُدُوْرَهَا بِفَيْضِ الْإِيْمَانِ بِكَ
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَاِنْ لمَ ْتَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّا مِنَ اْلخَاسِرِيْنَ. رَبَّنَا اغْفِرْلَنَا وَلاِخْوَانِنَا اَّلذِيْنَ سَبَقُوْنَ بِاْلاِيْمَانِ
وَلاَ تَجْعَلْ فِى قُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ آمَنُوْا رَبَّنَا اِنَّكَ رَؤُوْفٌ رَحِيْمٌ. 
رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَاْبَ النَّارِ.
رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا اِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيْعُ اْلعَلِيْمُ وَتُبْ عَلَيْنَا اِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيْمُ.   
وَصَلَّى اللهُ عَلىَ سَيِدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ. سُبْحَانَ رَبِكَ رَبِ اْلعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ وَسَلاَمٌ عَلَى اْلُمرْسَلِيْنَ وَاْلحَمْدُ لِلهِ رَبِ اْلعَالَمِيْنَ. امين يا رب العالمين.

Semoga Allah makbulkan doa kita.. Insha Allah...

Semoga diperkenankan doa kita.. Insha Allah...

Semoga berjaya buat semua calon peperiksaan PT3 dan SPM tahun ni... Insha Allah. 

4Ulasan

  1. aamiin allahuma aamiin..good luck for all student

    BalasPadam
  2. Selamat menduduki peperiksaan buat adik2 semua! All the best and keep doa tau!

    BalasPadam
  3. ameeen semoga pelajar pt3 tahun ni cemerlang semuanya.. done follow sini #2001

    BalasPadam
  4. Amin. Semoga dipermudahkan buat para pelajar

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ