Ticker

6/recent/ticker-posts

Nikmatnya Miskin Di Dunia!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Rasa sedih...
Lihat orang pakai baju mahal...
Beg berjenama...
Kasut sering bertukar...
Melancong ke sini sana...
Makan mewah sentiasa...

Kamu sedih...
Kerana kamu tak seperti dia...

Tapi tahukah kamu...
Disebalik kesedihan itu...
Ada nikmat Allah sediakan untuk kamu...



Nikmatnya miskin di dunia..
Kita tak mudah terleka dengan dunia...
Tidak rasa takut dan cemas dengan harta yang kamu ada...
Orang yang ada banyak harta tak lena malamnya...
Kerana risau malamnya dimasuki perompak dan pencuri...

Nikmatnya miskin kamu.. Menjadikan kamu tak sombong dan riak dengan apa yang ada...
Tidak membazir dengan harta kamu...
Tidak membuang masa dengan angan-angan kerana memikirkan harta dan mengembangkan wang yang ada...

Cukuplah dengan rezeki kita yang ada...
Cukuplah jika kita hidup tak meminta-minta... 

Ingatlah!!! 
UJIAN NIKMAT DAN KESENANGAN ITU LEBIH BERBAHAYA DARI UJIAN MUSIBAH DAN KEDUKAAN... 

Catat Komen

5 Ulasan

  1. Betul, walaubagaimanapun, cuba untuk seimbang...kan :)

    Busy mcm mana pun, paling paling...solat lima waktu jangan skip...jangan skip :)

    dan usaha untuk manage, 24 jam adoo..hehe :)

    BalasPadam
  2. Miskinn dan kaya, syukur harus ada dalam diri......

    ade yg miskin tapi berubah jadi tamak haloba, dan panas baran...sebab takde rasa syukurrr...

    BalasPadam
  3. setuju sis, biar miskin di dunia kaya di akhirat...

    BalasPadam
  4. apapun yg kita ada, tu da rezeki kan. alhamdulillah :)
    tak perlu tgk org lain. kita x tau apa kesukaran dia.

    BalasPadam
  5. InsyaAllah ada hikmahnya keadaan kita didunia ni

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^