div id='header-inner'>

8 Tahun Bercinta Tak Jadi Kahwin Sebab Saudara Susuan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pepagi lagi dapat berita mengejutkan...
Terpampang di muka hadapan Harian Metro hari ni..

Tangisan Saudara Susuan tajuk besar muka hadapan.
Teruja nak tahu lanjut, terus belek akhbar pagi tadi sebab bab susu ibu juga kan...

Kisah benar yang dikongsikan oleh satu pasangan yang hampir berkahwin... Tapi tak boleh berkahwin kerana baru tahu bahawa mereka rupanya saudara susuan.

8 tahun bercinta... Akhirnya baru tahu..
Ya Allah hebat betul dugaan mereka kan...


Tapi yang lebih sedih... Mereka jadi saudara susuan sebab pernah hidup berjiran satu ketika dulu... Tapi selepas berpindah terus terputus hubungan... Sehinggalah anak-anak ni nak kahwin baru dapat tahu...

Memang kesian pada pasangan ni... Sebab ibu bapa yang tak ambil berat tentang hubungan dan hukum mengenai saudara susuan...

Satu lagi kes... Kes jual susu badan sendiri...
Niat awal nak membantu... Tapi lama-lama jadi ketagih kerana menerima bayaran yang lumayan... Si ibu ni dapat rezeki susu badan yang mewah... Melimpah ruah... Asalnya dia nak bantu... Dan keluarga bayi susuannya memberi upah sahaja..  Tapi atas desakan hidup..dia ambil jalan mudah jual susu badan sendiri...


Memang la lumayan.. Modal tak banyak mana kan... 145ml atau 5oz dia jual RM30-RM50... Sebulan dia boleh dapat RM5000... Biasanya yang beli pelanggan tetap dia... Dia tahu dia ada 8 orang anak susuan... Tapi sama kes dengan pertama tu juga... Dia tak ambil berat mengenai hubungan yang patutnya terus berhubung...  Lepas pelanggan tu tak ambil stok susu lagi... Terus terputus hubungan macam tu je...

Dari segi hukum... Jual susu ibu tak jatuh haram kata Ustaz Dr Ahmad Dusuki... Tapi itu perbuatan yang tak berakhlak...sebab jual semata-mata nak dapat untung.

Yang Islam galakkan ialah mengupah ibu susuan... Itu lebih baik dari jual susu ibu...

Pandang remeh betul perkara sebegini...  Memang la sunnah, tapi kena ambil tahu pasal hukum juga... Jangan sebab fikir nak senangkan diri sendiri... Nak dapat yang terbaik untuk anak..abaikan hukum untuk jangka masa panjang..

Anak MF pun ada ibu susuan... Iaitu kakak ipar MF sendiri... Tapi cukuplah dia seorang kan.. Tu pun saudara sendiri... Dan akan diberi tahu kepada mereka bila mereka dewasa nanti...

Itulah... Nak cari ibu susuan ni... Kena fikir sungguh... Pikir jangka masa panjang...  Kalau tak usahakan yang mana baik... Siapa tak nak yang terbaik kan untuk sendiri kan... Tapi perlu fikir banyak perkara bab ibu susuan ni... Jangan remeh temehkannya... Sebab ibu susuan dan anak susuan ni bagus... Dapat eratkan silaturahim antara dua keluarga... Tapi perlu jaga hubungan tu sampai bila-bila macam adik beradik...  

Catat Komen

6 Ulasan

  1. Perlu diperjelaskan sedari awal...supaya kes begini tidak timbul..

    BalasPadam
  2. Dh 8taun baru tahu?? Adeh adikberadik rupanya..sedih tu..cmne nak pulihkan blk perasaan.

    BalasPadam
  3. macam-macam orang nak cari duitkan. huhuh

    BalasPadam
  4. aishh ada jugak yang jual susu sendiri huh

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)