بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Panadol... Ubat yang paling popular untuk legakan kesakitan...  Ada orang..  Eh.. Aku tak makan la panadol... Bahaya... Tapi pergi klinik doktor bagi ubat demam... Makan juga... Sebenarnya sama je panadol dengan ubat demam hospital atau klinik bagi tu... Kerana kandungan di sebut PARACETAMOL. 

Tapi bila sebut panadol orang rasa benda tu bahaya... Tambahan pula panadol ada jual pelbagai jenis dan fungsi yang berbeza...  Jom kita kenal fungsi dan jenis panadol atau paracetamol yang dijual di pasaran. 

Sumber: Google Image 

"Apa beza panadol yang dijual dalam pelbagai bentuk? Ada panadol actifast, ada panadol mestrual dan sebagainya. Boleh doktor komen?" 

PANADOL yang dibuat oleh syarikat farmaseutikal GSK mempunyai beberapa bentuk.

1. PANADOL REGULAR mengandungi Paracetamol 500mg yang boleh diambil oleh orang dewasa setiap 4-6 jam, sama ada sebiji atau dua biji setiap kali pengambilan.

2.PANADOL EXTEND mengandungi Paracetamol 665mg, dan boleh bertahan sehingga 8 jam. Oleh itu diambil sebiji setiap 8 jam.

3. PANADOL EXTRA mengandungi 500mg paracetamol dan 65mg cafeine, untuk sakit yang lebih kuat dan tidak menyebabkan ketidakselesaan perut.

4.PNADOL ACTIFAST mengandungi Paracetamol 500mg   dan 173mg Sodiumuntuk tindakan yang dua kali ganda lebih cepat. Oleh kerana mengandungi Sodium, pesakit darah tinggi dan jantung yang dinasihatkan untuk mengambil sodium yang rendah dalam pemakanan agar berhati-hati.

5.PANADOL MENSTRUAL mengandungi paracetamool 500mg dan Pamabrom 25mg. Pamabrom bertujuan untuk mengurangkan kembung perut ketika haid.

6.PANADOL SOLUBLE mengandungi paracetamol 500mg dan sodium 427mg, Ia mudah larut dalam air. Kandungan sodium dalam ubat ini agak tinggi,  pesakit darah tinggi dan jantung yang dinasihatkan untuk mengambil sodium yang rendah dalam pemakanan agar berhati-hati.

Oleh kerana PANADOL dijual dalam pelbagai bentuk pernyediaan, pesakit harus berbincang dengan doktor atau pegawai farmasi, walaupun ia boleh dibeli tanpa preskripsi.

Sumber: Dr. Zubaidi Ahmad

Dah faham??? Jadi panadol berbeza jenis berdasarkan kandungan paracetamol yang terdapat padanya... Jadi, nak guna panadol kena ada juga nasihat dari pakar farmasi atau doktor... Sebab panadol pun dah yang tiruan sekarang ni... Jadi, kena hati-hati... Nak selamat ambil je kat klinik atau farmasi bertauliah... 

3 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. yes setuju.
    apa2 kena refer doc dulu.
    sebab dia pakar.

    BalasPadam
  2. salam , saya pon kadang kadang waswas jugak... nak makan panadol padahal klinik pon bagi panadol jugak, sebab ada viral sebelum bahaya makan

    BalasPadam
  3. jadi bahaya sebab main ambik jak panadol tanpa nasihat doktor

    BalasPadam

Catat Komen

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama