Tuesday, 25 June 2019

Ini Sebenarnya Maksud MANDUL!


Mandul


Mandul pada istilah dan pemahaman kita ialah orang yang berkahwin tapi tiada anak.

Ataupun, orang yang tak mampu mengandung dan menghasilkan zuriat. 

Tapi sebenarnya, mandul ni ada penjelasannya di sebalik hadis Nabi s.a.w. 



Maksud mandul
Dalam hadis riwayat Ahmad, Nabi s.a.w menjelaskan tentang maksud mandul yang sebenar. 

"Rasulullah pernah bertanya kepada para sahabat: “Tahukah engkau siapakah yang mandul?” Para sahabat menjawab; “Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak”. Lalu Rasulullah bersabda; Orang yang mandul ialah orang yang mempunyai banyak anak, tetapi anak-anaknya tidak memberi manfaat kepadanya sesudah ia meninggal dunia.” (HR. Ahmad)


Ikut kata Nabi Muhammad s.a.w di atas, orang yang mandul tu bukan orang yang takde anak, tapi orang yang ada anak tapi gagal mendidik anaknya menjadi orang atau manusia yang berguna kepada diri, agama, keluarga dan masyarakat. 


Nampak tak... Beratnya tanggungjawab tu... Jangan mudah menghukum orang yang takde anak. Sebab sekurang-kurangnya dia dah terlepas dari mandul yang dinyatakan Rasulullah SAW. 


Bagi yang dah ada anak..  Didik lah anak sebaiknya. Paling tidak boleh doakan kita bila kita meninggal dunia nanti. Boleh baca kan yassin dan uruskan jenazah kita bila kita dah tiada kan... 

Biar dia tak jadi doktor, engineer atau kerja hebat pun.   Asalkan dia boleh berbakti kepada orang lain. Dan paling utama zaman sekarang ni.. Jadi Manusia paling beradab. Insha Allah... 

2 comments:

  1. ALLAH, moga sesiapa yg suka dok ngata org lain mandul tu, baca lah artikel nih

    ReplyDelete
  2. ya , setuju dengan ayat last sekali. jadi manusia paling beradab . .

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^