Thursday, 23 May 2019

Fasa Kedua Ramadhan Hampir Berakhir, Rugi Tak Buat Amalan Ni

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Diceritakan dari Salman RadiyaLlahu 'anhu, ia berkata :


Nabi Muhammad sallaLlahu 'alaihi wasallam memberikan khutbah kepada kami pada akhir hari bulan Sya'ban, baginda bersabda : "Wahai manusia, telah hampir datang bulan suci Ramadhan yang penuh berkah, bulan yang didalamnya terdapat malam yang lebih baik dari ibadah seribu bulan. Bulan yang dijadikan oleh Allah, puasa pada siang harinya suatu kewajipan dan solat pada malamnya (selain solat fardhu) sebagai solat sunnah. Barangsiapa mendekatkan diri kepada Allah dengan amal kebaikan, pahalanya laksana orang yang melakukan kewajipan pada selain bulan Ramadhan. Barangsiapa yang melakukan kewajipan di bulan tersebut, pahalanya laksana pahala orang yang melaksanakan tujuh puluh kewajipan di lain bulan suci Ramadhan. Ia adalah bulan sabar, bagi orang yang bersabar tidak lain balasannya syurga, dan merupakan bulan toleransi, dan bulan ditambahkannya rezeki bagi orang Mukmin, orang yang memberi buka puasa bagi orang yang berpuasa maka diampuni dosanya dan dibebaskan dari neraka dan baginya pahala seperti pahala orang yang diberinya berbuka puasa tanpa dikurangi sedikitpun pahalanya.

 Mereka bertanya : "Wahai RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam, tidaklah semua kami ini mampu memberikan makanan untuk berbuka puasa bagi orang lain ? Maka RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam bersabda : "Allah akan memberikan pahala tersebut bagi orang yang memberikan makanan bagi orang yang berpuasa sekalipun hanya dengan satu biji kurma atau seteguk minuman air putih atau sepotong susu kering. Dan adalah Bulan Ramadhan awwalnya (10 hari pertama) rahmat, pertengahannya (10 hari kedua) keampunan dan akhirnya (10 hari terakhir) pembebasan dari neraka.

Barangsiapa meringankan hamba sahayanya pada bulan itu Allah mengampuni dosanya dan dibebaskan dari neraka. Maka perbanyakkanlah di Bulan Ramadhan 4 hal. Dua hal kamu mendapat redha Tuhanmu dan dua hal kamu tidak akan merasa puas dengannya. Adapun dua hal yang membuatkan kamu diredhai Allah adalah : Mengucapkan dan bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah, dan kamu mohon keampunan kepada-Nya. Adapun dua hal yang kamu tidak akan merasa puas dengannya adalah : Kamu minta syurga kepada-Nya dan minta perlindungan dari api neraka.

Dan barangsiapa yang memberi minum orang yang berbuka puasa, maka Allah akan memberinya minum dari telagaku, sekali minum sahaja tidak akan haus selamanya sehingga masuk ke syurga ". Hadith riwayat Ibnu Khuzaimah dalam sahihnya, kemudian berkata hadith ini sahih. dan diriwayatkan dari jalan al Baihaqi, dan diriwayatkan Abu Asy Syaikh Ibnu Hibban dalam at Tsawwab dengan ringkas (at Targhib wa at Tarhib II/94) dan Al Feqh Al Islamiy Wa Adillatuh (2/572)

Fasa dalam bulan Ramadhan, fasa puasa

Fasa Kedua Ramadhan Hampir Berakhir, Rugi Tak Buat Amalan Ni


Pada Bulan Ramadhan dibahagi kepada 3 bahagian diantaranya :

(1). Pada 10 hari pertama di Bulan Ramadan adalah Rahmat. 


Pada 10 hari itu, banyak sekali rahmat yang diturunkan Allah kepada kita. Bukan sahaja rahmat bahkan nikmat juga.

Rahmat ni maksudnya kasih sayang Allah. Allah beri kita rezeki, kekuatan dan juga rezeki berupa makanan.

Rahmat Allah juga, awal Ramadhan Allah bagi kita semangat puasa yang tinggi. Sebab tu kena banyak doa, dan ibadah supaya kita dapat istiqamah hingga hujung puasa.

(2) Kemudian 10 hari kedua di Bulan Ramadhan adalah maghfirah. 

Fasa dalam bulan Ramadhan, fasa puasa

Pada 10 hari kedua, banyak dosa yang diampunkan bila kita bertaubat.

Kita sekarang berapa pada fasa ini.
Pada 10 hari kedua hendaklah kita memperbanyak solat malam, berdoa dan zikir,serta banyak-banyak bermuhasabah diri/bertaubat nasuha.

Kerana pada sepuluh hari kedua ini adalah kesempatan kita untuk mengurangi dosa-dosa yang sudah kita buat. Dan hendaknya kita berdoa dan zikir untuk memohon ampunan Allah agar di ampuni dari dosa-dosa dan di jauhkan dari seksa api neraka.

(3). Dan sepuluh hari terakhir di Bulan Ramadhan adalah penghindaran diri dari seksa api neraka. 


Sepuluh hari terakhir inilah kesempatan kita untuk menyucikan diri kita dan banyak2 berdoa agar kita sentiasa dihindarkan dari api neraka.

Fasa akhir ini juga adanya malam lailatul Qadr, yaitu malam yang lebih mulia dari seribu bulan (QS. Al-Qadr).

Oleh karena itu, hendaknya di 10 hari terakhir, kita benar – benar berjuang untuk mendapatkan lailatul Qadr. Insya Allah mudah2an dapat dan bertuah sesiapa yang dapat.

Waktu ni, banyak kan istighfar, sedekah dan iktikaf. Dan fasa akhir ni mencabar sebab banyak dugaan dan bala tentera syaitan. Hanya orang yang kuat iman dikira berjaya dalam bulan Ramadhan ni.

Jadi, jom rebut peluang fasa kedua ni... Dah nak habis dah ni.. Rugi kalau tak rebut.

Semoga bermanfaat. 

3 comments:

  1. Dihujung-hujung fasa ini moga kita lebih istiqhomah..

    ReplyDelete
  2. sekejap je kan masa berlalu

    ReplyDelete
  3. inshaAllah. semoga segala ibadah kita di 10 hari terakhir ramadhan ni akan diterima oleh Allah Taala

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^