Daging Goreng Bijan Pedas

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Daging Goreng Bijan Pedas | Semalam, Menu daging untuk berbuka.

Bila menu daging ni, teringat plak menu daging pedas yang selalu kami beli kalau singgah ke Restoran Mee Tarik Warisan Asli.

Sebab kan teringin tu, cubalah buat sendiri... Walaupun tak sama tapi rupa tu ada.

Bila buat tu takde lah susah mana pun sebenarnya. Bahan pun mudah dan memang ringkas nak masaknya.

Jadi, MF kongsikan resepi ni kot ada yang nak mencuba.


Daging goreng bijan pedas.

Daging Goreng Bijan Pedas
Daging Goreng Bijan Pedas

Bahan-bahannya


  • 1/2 kg daging
  • Chilli flakes
  • 3 sudu minyak bijan
  • 2 sudu minyak masak
  • Bijan
  • Gula dan garam


Cara memasaknya


  • Potong daging halus dan nipis.
  • Rebus daging hingga masak dan empuk.
  • Toskan daging dari air rebusan.


  1. Panaskan kuali.
  2. Masukkan minyak bijan (masa ni kena guna api yang kecil, sebab nanti minyak tu hangit.)
  3. Kemudian, masukkan cili flakes, daging, garam dan gula, bijan serta minyak masak. Gaul rata hingga serata dan naik bau.
  4. Dah rata semua bahan, boleh angkat dan hidang.


Masakkan ni memang kering. Kalau nak lembab sikit boleh masukkan air rebusan daging sikit.

Memang tak susah.. Tapi memang sedap. Bau bijan tu.. Memang terangkat.

Selamat mencuba. 

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. oh boleh la nak try pasni. selama ni tak penah lagi makan daging masak bijan pedas :D

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^