Wednesday, 29 August 2018

Cara Masak Bone Broth Sup Untuk Bayi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Cara Masak Bone Broth Sup Untuk Bayi |Bone broth atau bahasa mudahnya sup dari tulang, tak kiralah tulang ayam, lembu, kambing, ikan, bilis.

Tapi nak senang... Guna kaki ayam... Sebab memang confirm tulang aje...

Cara Masak Bone Broth Sup Untuk Bayi

Cara Masak Bone Broth Sup Untuk Bayi

Manfaat Bone Broth Soup


  • Banyak manfaat bone broth ni antaranya:
  • boleh tingkatkan imuniti badan anak-anak.
  • bagus untuk sistem pencernaan
  • melawan jangkitan penyakit, virus dan sebagainya
  • mengurangkan sakit sakit sendi dan keradangan
  • bantu rambut dan kuku yang cantik
  • menguatkan tulang dan sendi


MF gigih juga buat sebagai perasa dalam masakan bayi sebab bayi kan tak boleh makan gula dan garam.

Jadi perasa semula jadi macam ni bagus dan berkhasiat untuk bayi.

Elok gunakan bone broth ni untuk masak masakan bayi terutama buat bubur untuk dia. Atau dalam masakan harian pun kita boleh guna juga, masuk dalam sup ke, dalca, kuah apa sahaja yang sesuai sebagai penambah perisa dan nutrien.

Bahan Untuk Penyediaan Bone Broth


  • Kaki ayam atau rangka ayam (lebih elok beli yang ayam organik) 
  • carrot
  • halia
  • bawang besar
  • bawang putih
  • seleri
  • lemon atau tomato atau sumber masam yang lain
  • bunga lawang 3 sekawan (rempah tumis) 


Cara Membuatnya

Masukkan kaki ayam bersama semua bahan tadi. Dan masak guna pressure cooker. Tapi MF guna periuk biasa.. Reneh je guna stainless Steel... Selama 3 jam ke atas.. Lagi lama lagi bagus.

Nak tau cukup masak, nampak tulang tu dah hampir hancur terlerai dah... Bahan lain dah sebati... Kira elok dah la tu.

Kalau korang guna lemon, perah bila dah masak semua.. Tapi kalau guna tomato rebus je sekali semua... Guna salah satu je.. Lemon atau tomato untuk beri rasa masam...

Tips 

Seeloknya gunakan periuk selain dari aluminium. Periuk nasi tidak sesuai sebab biasanya diperbuat dari aluminium.

Lemon pula diguna untuk bantu melarutkan zat galian dalam tulang. Kalau tak nak lemon boleh ganti dengan tomato atau cuka.

Cara Masak Bone Broth Sup Untuk Bayi

Dah siap masak, tunggu sejuk dan bolehlah isikan dalam bekas kiub ais dan masukkan dalam peti sejuk beku.

Jika nak masak hanya tambahkan je kiub yang telah beku tadi ke dalam masakan. Mudah sangat kan?

Cubalah... Bubur nasi jadi lebih sedap dan wangi... Insha Allah.. Berselera anak makan... 

No comments:

Post a Comment

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^