Telemovie Pendosa Ingin Ke Syurga - Maria_Firdz

Maria_Firdz

Info | Motivation | Lifestyle | Review

23 Jun 2018

Telemovie Pendosa Ingin Ke Syurga

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Telemovie Pendosa Ingin Ke Syurga | Semalam sempat layan drama lagi.. Raya-raya ni banyak drama best kan kat TV.

Layan lah sementara belum nak kerja. Kalau dah kerja memang malas nak tengok TV. Tido awal je.

Lepas layan drama Andainya Takdir 2, sambung dengan Telemovie di TV3. Tajuk macam dan sinopsis macam Best je kan.. Kita pun layan...

Telemovie Pendosa Ingin Ke Syurga 

Telemovie Pendosa Ingin Ke Syurga diarahkan oleh Rashid Sibir.

Diterbitkan oleh Suhan Movies & Trading Sdn Bhd. Syarikat Rosyam Nor ni... Mesti best.

Pelakonnya adalah Datuk Rosyam Nor, Raysha Rizrose, Fauziah Nawi, Sherry Merlis. Pelakon lama yang berpengalaman.. Jadi, terus layan.

Telemovie Pendosa Ingin Ke Syurga
Telemovie Pendosa Ingin Ke Syurga
Sumber: Google images

SINOPSIS PENDOSA INGIN KE SYURGA

Sufian berhijrah mencari rezeki di bandar dan meninggalkan isterinya bersama ibunya di kampung. Janji Sufian kepada Aisyah, dia akan berusaha untuk pulang dan melawat Aisyah sekerap mungkin. 
Namun, janji hanya tinggal janji. Sufian berubah 360 darjah dan bertukar namanya kepada Shawn. Anak mereka, Juanita yang kini berusia 19 tahun memberontak telah melarikan diri ke bandar. Juanita bertemu dengan Shawn di kelab tanpa mengetahui Shawn adalah bapa kandungnya. Mereka bercinta. Tibalah saat Juanita meminta Shawn bertemu penjaganya di kampung. Tiada kata yang keluar daripada mulut Shawn apabila Juanita membawanya bertemu Aisyah.

Telemovie Pendosa Ingin Ke Syurga 

Memang lain sikit cerita dari Telemovie ni.. Tapi best.

Persoalan hidup yang berlaku, dia jumpa ustaz yang betul ustaz untuk selesaikan masalah dia. Tu yang lebih menusuk QALBU.

Memula tengok pertengahan Telemovie ni, ingat Suffian atau Shawn  (Rosyam Nor) yang berdosa... Tapi bila di akhir Telemovie ni baru dapat simpulkan, semua satu keluarga berdosa sebenarnya.

Antara input berguna dalam drama ni yang kita boleh ambil pengajaran ialah.

1. Seorang ibu, jangan beri tekanan kepada anak lelakinya untuk bina kehidupan berkeluarga.

2. Seorang ibu jangan rahsiakan kewujudan ayah kandung sendiri daripada anak yang tak pernah kenal ayahnya. Kalau tak memang terjadilah kes terkahwin anak sendiri.

3. Seorang anak, wajib patuh dengan nasihat seorang ibu.

4. Jangan terlalu menghina menantu, takut-takut menantu tu yang akan jaga kita di usia tua.

5. Teguhkan diri dengan iman dan jangan tinggal solat bila kita berhijrah.

6. Pintu taubat selalu ada untuk setiap hamba yang ingin pulang ke pangkal jalan.

7. Syarat taubat nasuha: Insaf, berazam tidak akan ulang kesilapan lama, solat taubat dan mohon maaf dengan orang yang kita bersalah.

Ada lagi pengajaran dalam drama ni. Memang best bagi MF, tak sia-sia la tonton semalam.

Dan isu keagamaan dalam drama ni ialah Anak terkahwin dengan anak sendiri.

Penyelesaiannya...
Perkahwinan itu automatik terbatal. Dan anak itu adalah anak syubhah. Tapi mereka tidak berdosa kerana tak tahu atau jahil.

Anak syubhah ni taraf dia macam anak kandung la juga... Di nisbah kan kepada bapa dia dan ada pewarisan harta. Anak tu tak berdosa pun. Cuma perkahwinan tu automatik terbatal.


Bagus juga drama sekarang banyak main isu keagamaan dalam filem atau drama. Sebab untuk sampaikan kepada penonton. Cuma, mohon rujuk kepada ustaz atau mufti untuk penyelesaian isu itu bukan buat konklusi sendiri. Kalau tak memang kena kecam la kan....

Yang terlepas tengok Telemovie ni, boleh tengok kat Internet je... Insha Allah... Ada la tu upload.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^