18 Jun 2017

Kisah 22 Ramadhan | Motivasi Dari Allah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)




Alhamdulillah.. dah tak lama dah.. Ramadhan bakal berlaku.. macam mana puasa kita??? Kualiti puasa kita? Harap baik-baik sahaja... 

Di minggu akhir ni, pasti siang Ramadhan tengah sibuk buat persiapan raya kan... MF pun begitu juga... Hari minggu semalam buat beberapa persiapan akhir untuk anak-anak... 

Malam Jumaat tu dah plan dengan suami.. esok siang nak ke bandar JB.. Cari tudung dan baju raya untuk mak mentua. 

Tapi malam tu, masing-masing tidur lambat gara-gara si kecil bangun dan berjaga... Hampir jam 2 pagi baru tidur... Fuhh.. jam 5 pagi bangun pula untuk sahur... 3 jam je tidur... Dah la siangnya tak tidur kan... Jadi, lepas Subuh dan tadarus kejap tidur la kejap. 

Dah plan nak pergi jalan-jalan.. jadi buat juga seperti yang dirancang... Nak dikisahkan... Lepas sahur, angin badan pula menolak.. habis muntah makanan sahur tadi... Allah... 

Tapi gagahkan diri juga puasa... Berlawan minda dan nafsu... Fikir positif aje... Jadi, seperti dirancang jalan-jalan lah kami dari pagi hingga setengah jam lagi nak berbuka baru sampai rumah... Dah Sampai rumah makanan berbuka pula tak beli pun.. jadi, masaklah apa yang ada.. 

Esoknya Sabtu.. tak plan nak jenjalan pun.. rehat aje kat rumah... Paginya sempat la tidur kejap.. tapi rasa.. alahai lambatnya jam bergerak... Dah penat tidur, layan movie dengan suami pula... Dah habis movie baru tengahari... 

Rasa letih sangat dok di rumah... Ajak suami jalan-jalan cari tudung yang tak jumpa lagi semalam.. ke Mydin yang dekat la sikit dengan rumah.. dekat pekan... Lepas Zuhur gerak... Pusing-pusing beli barang itu ini.. terus balik... Aikk... Rasa lambat Jam gerak... Elok baru Asar... Tapi rasa penatnya tak macam semalam... 

Dah sampai rumah.. lepas Asar, kami g Bazar Pula... Jenjalan cari makan pula... Dah pusing habis satu bazar... Balik rumah... Lambat lagi nak berbuka...

Dalam hati kenapa rasa penat sangat dan rasa lambat jam bergerak... Fikir dan fikir kenapa... 

Akhirnya dapat jawapan...

Sumber: Google images


Motivasi dari Allah untuk baca Al-Quran... Rupanya, hari Jumaat tu sebelum tidur pagi tu kami baca Al-Quran dulu walaupun tak cukup tidur malamnya... Tapi pagi Sabtu terlaku mengikut rasa mengantuk tak baca Al-Quran... Allahu.. rasa kerdil betul bila ditegur Allah begitu... Alhamdulillah cepat tersedar....

Rupanya, kekuatan puasa juga ada pada keberkatan al-Quran... Itu hikmah Allah nak kami belajar... 

Rasa termotivasi betul... Rasa semangat nak tadarus lebih dari yang biasa... Terutama bulan Ramadhan ni... Ni dah akhir Ramadhan... Kena rebut pahala lebih... 

Bagi yang tak pernah rasa... Cuba amalkan... Bagi yang biasa macam al-Quran satu muka surat je... Baca lebih sikit... Bagi yang tak sempat baca, cuba cari kesempatan masa untuk baca... Akan rasa satu kekuatan luar biasa dalam kita berpuasa... InshaAllah.. ada keberkatan al-Quran yang akan kita rasai... 

Alhamdulillah... Seronok dapat motivasi dari Allah.. untuk kita selalu terpelihara dalam redha-Nya... 


P/s: sekadar coretan peribadi... Bukan untuk menunjuk... Tapi mungkin pengalaman ini boleh memberi motivasi kepada pembaca juga.
Previous Post
Next Post
Related Posts

1 ulasan:

  1. kadang-kadang kita terleka. Bila Allah tegur begitu baru kita tersedar.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^