GuidePedia

2
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

QIYAMULLAIL
Ibn Qudamah menyebut di dalam kitabnya Mukhtasar Minhaj al-Qasidin: Ketahuilah bahawa qiamullail amat sukar untuk dilaksanakan kecuali siapa yang diberi taufik dengan syarat-syarat yang memudahkannya. 


Sumber: google images

Terdapat dua syarat iaitu zahir dan batin. Antara sebab-sebab zahir ialah:

  1. Tidak makan terlalu banyak. Justeru, mereka berkata: Hai golongan sufi, jangan makan banyak, nescaya kamu minum banyak, kamu tidur banyak dan sesal banyak.
  2. Jangan berpenat disiang hari dengan kerja-kerja yang membebankan.
  3. Jangan meninggalkan qailullah disiang hari kerana ia menolong untuk bangkit di malam hari.

Antara sebab-sebab batin pula ialah:
  1. Menjauhkan dosa. Dengan sebab itu al-Thauri berkata: Aku dihalang untuk qiamulail selama lima bulan kerana satu dosa yang aku lakukan.
  2. Selamatnya hati dari prasangka dan perasaan tidak baik kepada orang Islam.
  3. Menjauhkan daripada bid`ah.
  4. Berpaling daripada lebihan dunia.
  5. Mengetahui kelebihan qiamullail.

Sebab yang paling kuat mendorong seseorang melakukan qiamullail ialah cintakan Allah, kekuatan iman, kerana ia bermunajat kepada Tuhannya dalam keadaan musyahadah.

Berusahalah kita mencapai nikmatnya qiamullail... Ustaz MF pernah berpesan.. dalam diri kita kena ada azam dan niat untuk buat qiamullail... tak dapat setiap malam, seminggu sekali, tak dapat seminggu sekali, sebulan sekali, tak dapat sebulan sekali, setahun sekali, tak dapat setahun sekali, buatlah sekali seumur hidup... Teruk sangat lah kalau sekali seumur hidup tu rasanya... sebab kita sanggup berjaga malam untuk tonton movie, tengok bola dan macam-macam hal dunia... tak kan nak qiam untuk Allah paling kurang tahajjud 2 rakaat tak mampu... Insha Allah mampu.. kuatkan hati dan iman.. sekali buat pasti akan rasa manis dan rasa nak buat lagi dan lagi.. insha Allah..
Thanks for reading: [3 + 5] SYARAT MUDAH NAK BANGUN QIYAMULLAIL

Catat Ulasan

  1. Bagus la pesanan artikel ini. Boleh jadi guideline utk mulakan qiamulail. Salam singgah sambil klik iklan di sini. :)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top