GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

HUKUM WANITA MELANCONG DAN MUSAFIR TANPA MAHRAM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hukum Wanita Melancong dan Musafir Tanpa Mahram | Zaman sekarang dah moden, dan wanita semakin berani dan berdikari… Mampu bergerak sendiri tanpa ditemani sesiapa…  Bukan sahaja atas dasar kerja bahkan zaman sekarang wanita mampu bergerak sendiri melancong hingga ke luar negara secara bersendirian tanpa ada teman... Memang dari segi uruf, adat kita itu perkara biasa di zaman moden, tapi apa sahaja yang kita buat ada panduan dan syariatnya dalam Islam. Bagaimana status hukumnya wanita yang melancong, musafir seorang diri tanpa ditemani mahramnya???



Ikuti penjelasannya:

Pendapat Pertama:

Wanita dilarang bermusafir kecuali bersama-sama dengan suami atau mahram. Kerana dalam hadis yang disepakati kesahihannya menyebut:
لا تسافر المرأة ثلاثة أيام إلا مع ذي محرم
"Janganlah seorang wanita bermusafir perjalanan tiga hari kecuali kecuali bersama mahram". Direkod dalam Sahih Bukhari (no: 1036) dan Muslim (no: 1338).

Larangan ini adalah meliputi semua bentuk perjalanan yang dinamakan musafir. (Syarah Sahih Muslim oleh Nawawi 9/103).

Berdasarkan hadis ini, haram seseorang wanita keluar musafir tanpa ditemani suami atau mahram, walaupun dia keluar bersama dengan wanita-wanita muslimah lain.

Kata Imam Nawawi tentang hukum wanita bermusafir untuk selain haji wajib, seperti haji sunat, urusan perniagaan, lawatan dan lain-lain. Katanya: "Setengah ulama mengatakan harus dengan ditemani wanita-wanita yang dipercayai, seperti masalah haji Islam. Dan Jumhur mengatakan hukumnya adalah HARAM kecuali ditemani suami atau mahram. Inilah pendapat yang sahih berdasarkan hadis-hadis yang sahih". (Syarah Muslim 9/104).

Dalam masalah wanita bermusafir untuk mengerjakan haji, tetapi tidak ada mahram, ada pendapat yang mengharuskan jika dia bersama wanita lain yang dipercayai, dan perjalanannya dijamin selamat.
Pendapat ini dipilih dalam mazhab Syafie dan beliau menukilkan pendapat ini daripada Aisyah, Ibn Umar dan Ibn Zubair r.a. (rujuk Al-Umm 2/127)

Diriwayatkan juga Aisyah r.a. berkata, "Bukan semua wanita ada mahram". (Musannaf Ibn Abi Syaibah no: 15176).

Kelonggaran Wanita Bermusafir Tanpa Ditemani Mahram

Ringkasan kepada fatwa / artikel yang diambil dari Laman Ustaz Zaharuddin, yang mewakili pandangan ulama’ yang membenarkan wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram.

Kesimpulan fatwa Syiekh Saami al-Majid : Terdapat ramai ulama’ yang melarang wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram. Bagi mereka, walaupun keadaan sekarang sudah berubah, aman didalam perjalanan, larang tersebut tidak diangkat. Ada yang menyamakan ruhsah (keringanan) solat Qasar kepada orang yang sedang bermusafir, dimana keringanan ini tidak pun dilupuskan walaupun keadaan musafir sekarang tidak seteruk dahulu (zaman bermusafir menggunakan unta dan berjalan kaki).

Namun demikian, ada dikalangan ulama’ yang membenarkannya. Ulama Malik, al-Auza’ie, dan beberapa orang dikalangan ulama’ Syafie mengatakan bahawa perlunya Mahram menemani wanita tersebut bukanlah menjadi syarat wajibnya Haji (wanita bermusafir menunaikan Haji tanpa Mahram). Hanya menjadi syarat adalah selamat di dalam perjalanan. Selamat perjalanan boleh dicapai dengan ditemani Mahram, atau kumpulan Wanita yang dipercayai. Ada dikalangan ulama’ menyebut, jika wujudnya faktor “selamat didalam perjalanan”, maka tidak perlu lagi orang menemaninya.

Dibolehkan lagi terutamanya apabila Wanita tersebut sukar mendapatkan Mahram dan beliau selamat didalam perjalanan. WA.

Berikut adalah fatwa penuhnya  boleh baca DI SINI

KESIMPULAN
Walaupun ada yang mengharuskan wanita bermusafir seorang diri, tetapi sebaiknya dan digalakkan janganlah pergi seorang diri. Bawalah teman dan rakan yang sama jantina untuk menemani jika bagi wanita yang belum kahwin... Bagi wanita yang dah berkahwin, wajib ditemani mahram iaitu suami atau wanita lain dengan izin suami... Ini kerana, untuk mengelak diri kita daripada fitnah dan bahaya dalam perjalanan. 

3Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ