GuidePedia

2
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Si kakak sering mengadu sakit perut kat sekolah... Hati mula risau bila bab perut ni... Sebab kat organ perut tu banyak organ lain... Aduhai... Mula la hati rasa tak sedap... Mencari dan terus mencari ilmu... Apa pun... Mungkin juga kecacingan... 

Namun begitu, hanya mampu doa dan tawakal moga Allah lindungi kakak... Nak sedapkan hati sendiri kan...  
Sumber: Google images 

Laura Jana, MD, jurucakap American Academy of Pediatrics, menjelaskan sejumlah kecil ini... Ada 8 penyebab sakit perut pada anak yang paling umum dan cara mengatasinya... 

Bila si kecil ... 

1. Kembung dan kejang perut 
Punca: Kelebihan makan dan / atau gas
Saran: Kompres dengan air hangat dan usap-usap perutnya dengan lembut. 

2. Sakit perut dan perutnya keras 
Punca: Sembelit 
Saran: Jus pir atau prun yang dicairkan atau ubat sembelit yang dijual di farmasi; lebih banyak makan serat 

3.Mual, muntah, cirit-birit, demam, dan menggigil
Punca: Flu perut 
Saran: Berikan banyak cecair dan makanan yang cair (seperti sup) untuk mencegah dehidrasi atau kekurangan cecair badan.

4. Kejang perut, muntah, cirit-birit, dan sering demam 
Punca: Keracunan makanan
Saran: Perbanyak pemberian cecair untuk mencegah dehidrasi.

5. Buang angin, muntah, atau sakit perut selepas makan hasil olahan susu
Punca: Intoleransi laktosa 
Saran: Pilih susu dan keju yang bebas laktosa. Atau, minum pil Lactaid sebelum makan hasil olahan susu (sesuai petunjuk doktor).

6. Sakit perut yang disertai radang tekak dan sesekali demam 
Punca: Jangkitan tekak (akibat bakteria streptokokus)
Saran: Temui doktor, kerana umumnya perlu minum antibiotik.

7. Sakit hebat di sekitar pusat atau perut bahagian kanan 
Punca: Usus buntu
Saran: Terus bawa ke doktor atau UGD.

8. Sakit perut yang tak dapat dijelaskan, padahal anak seolah-olah 'sihat' 
Punca: Tekanan 
Saran: Cari punca dan penyelesaiannya (mungkin jadual sekolah dan jadual terlalu padat?). Boleh juga, membawanya ke pakar psikologi. Stress pun boleh sebabkan anak sakit perut.

Sumber: parenting.co.id

Jadi, moga tanda ni boleh jadi panduan untuk pantau si anak... Moga baik-baik sahaja... Moga juga kakak dilindungi Allah...  Aduhai... Anak sakit... Mak tak boleh tidur lena... Risau dan Macam-macam fikir...
Thanks for reading: 8 Punca Anak Sakit Perut dan Cara Mengatasinya!

Catat Ulasan

  1. semoga diberi sebaik2 kesembuhan pada kakak inshaa Allah.

    BalasPadam
  2. SubhanaAllah..moga semua baik-baik sahaja cikgu MF..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top