Thursday, 4 June 2015

Latih Anak Belajar Tanpa Suruhan dan Paksaan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Bila anak dah besar, baru tahu... Rupanya setiap perkembangan anak tu unik dan memang fitrah yang Allah dah tentukan... 

Setiap hari bila lihat perkembangan si anak... Baru tahu bahawa anak belajar secara fitrah sebenarnya.

Pada usia 1-4 tahun kita tak perlu paksa anak belajar... Anak akan belajar secara fitrah... Kita mungkin perlu ajar, tapi tak perlu terlalu ghairah nak anak cepat pandai... 

Ada ibu bapa yang paksa anaknya belajar ABC, 123 dan buat kelas khas untuk anak cepat belajar... Tapi sebenarnya ada kesan negatif juga... Anak cepat bosan bila dah meningkat remaja... Dan dia baru fikir nak main bila ke sekolah... 

Jadi, latih dan ajar anak ikut usia... Dia belajar sendiri ikut usianya tersendiri... Pendekatan belajar sambil main lebih praktikal... Kerana itu, pembelajaran di Barat banyak berasaskan video dan tari menari... Anak-anak terhibur dan dalam masa yang sama belajar... 

Jangan terlalu obses nak anak pandai cepat... Tengok anak orang pandai baca ABC umur dua tahun kita pun nak anak kita macam tu... Hentikan budaya berlumba sebegitu... Kerana kesian kat anak tak dapat nikmati zaman perkembangannya secara alami dan fitrah dia sebagai kanak-kanak. 

Perbanding ada kebaikan, tapi jika terlalu nak dibandingkan boleh bagi kesan negatif juga... Setiap anak tu istimewa walaupun adik beradik... Perkembangannya tak sama... Jadi, nikmati perkembangan setiap anak secara fitrah... Ajar dan biar dia belajar secara fitrah..

MF tak tuduh yang bukan-bukan ye pada ibu bapa yang hantar anak ke tadika atau taska seawal usianya... Cuma sebagai ibu bapa... Kita biarkanlah anak tu membesar dan belajar secara fitrah tanpa suruhan dan paksaan tapi gunakan teknik pertolongan dan juga ajakan... Insha Allah... Setiap ibu bapa nak yang terbaik.. Terpulanglah kepada cara masing-masing... MF hanya berkongsi pengalaman peribadi... 

Gambar atas: hasil kakak sambung titik-titik... Tak pernah ajar, tapi rupanya dia reti buat sendiri... Dulu ajar... Dia tak ikut...rupanya bila sampai usia dia, dia akan dapat kemahiran tu sendiri... Inilah pembelajaran secara fitrah...

Gambar bawah: Hasil lipatan kakak... Tak pernah ajar... Tapi dia lihat macam mana kita lipat.. Tak pernah suruh tapi ajak dia buat sama-sama... Upahnya, hanya ucapan terima kasih... Itu galakan agar dia buat sesuatu... Jangan terlalu kerap beri galakan dengan barang atau benda...

2 comments:

  1. jrg tekankan anak dalam umo 1-5 thn untuk belajar... prefer biar dia yg mintak dari segi pendedahan apabila sdh mula masuk tadika..

    ReplyDelete
  2. kesian anak2 kalau dipaksa2 sanagt...

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^