GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Tak Sangka Ramai Peniaga Online Zaman Sekarang Buat Pemasaran B.A.B.I

Tak Sangka Ramai Peniaga Online Zaman Sekarang Buat Pemasaran B.A.B.I | Sebut babi, huii.. Marah orang kita.. Tak boleh sebut... Harammmm... 


Sebut pun haram... Makan dan sentuh lagi tak payah cerita walaupun selalu sahaja jumpa perkataan babi di komen netizen, sama ada di twitter, insta dan tak kurangnya pada Facebook. 


Tapi... Kalau bab duit... Eh... Babi boleh jadi halal plak.. Eh... Camne tu... 

Meh sini... MF nak kongsikan sikit... Betapa ramai seller online terutama budak-budak muda yang baru nak up... Baru belajar nak buat bisnes di insta dan juga budak muda yang sedang kumpul duit nak kahwin. Ramai sangat dok buat buat pemasaran BABI ni cuma mungkin tak perasan.... MF memang tertarik dengan kupasan artikel ni... 

Tak Sangka Ramai Peniaga Online Zaman Sekarang Buat Pemasaran B.A.B.I


Pada zaman sekarang, usahawan dan selebriti bagaikan terdesak untuk membuat pemasaran. Sebab itu banyak benda pelik yang muncul.

Cara pemasaran ini dipanggil konsep Bad Advertising Business Intelligent atau  ringkasannya B.A.B.I 

Ini adalah kategori pemasaran B.A.B.I:
1.Pemasaran Mukhaffafah
2.Pemasaran Mutawassitah
3.Pemasaran Mughallazhah


Haha... Dah macam jenis najis dah nama pemasaran ni... Ok.. Jom baca lagi... Apa itu penjelasan dan maksudnya... 


tips bisnes, hukum bisnes, marketing strategy, wrong marketing strategy
sumber: google images


1.Pemasaran Mukhaffafah

Pemasaran ni dibuat dengan memperbodohkan diri sendiri kepada umum untuk mendapatkan pemerhatian, mendapatkan like, mendapat komen, mendapatkan follower, menayang harta sebagai motivasi kepada orang lain semuanya kerana perniagaan. Memperbodohkan pesaing dalam video iklan juga dalam kategori ini.

Lakonan bodoh perlu dibuat setiap hari agar masyarakat sentiasa menyebut nyebut perihal mereka. Dengan cara ini, perniagaan mereka semakin laris.


2.Pemasaran Mutawassitah

Pemasaran ini menggunakan unsur untuk menjatuhkan syarikat perniagaan orang lain dan menghina adat serta budaya kaum negeri orang lain. Ia bertujuan membuatkan syarikat sendiri dikenali ramai dan orang membeli produk berbanding pesaing. Menayang bentuk tubuh badan sehingga bahagian sulit wanita/lelaki sebagai tarikan juga dalam kategori ini.

3.Pemasaran Mughallazhah

Pemasaran ini menggunakan agama sebagai tarikan perhatian menjana pendapatan. Menggunakan elemen islamik, pemakaian islamik, post tentang keagamaan dimedia sosial, menunjukkan diri kembali ke pangkal jalan, menghebohkan pemberian jumlah zakat dan unsur simpati sedangkan tidak seiring dengan diri sebenar.

Ini lah yang berlaku dizaman sekarang. Bila ada sesuatu isu, orang sudah menganggap ianya pemasaran walaupun ia adalah perkara yang betul berlaku tanpa dijangka ianya tersebar akibat kebodohan meng-upload di media sosial. Mereka sudah tidak kisah asalkan mereka dan perniagaan disebut sebut sepanjang masa.

Kalau ada orang kena tetak dalam restoran, kena langgar dengan myvi, bergaduh laki bini juga bila masuk media sosial, ia juga akan dianggap sebagai pemasaran sedangkan orang tu parah nak mati.

Firaun orang pertama buat live tunjuk harta tujuan bagi inspirasi kepada orang sedangkan tiada inspirasi dan motivasi yang terbentuk dari melihat kekayaan orang lain.

Konsep pemasaran B.A.B.I ni bagus untuk pemasaran dan menjana jualan tapi hina untuk diri, bangsa dan agama. Didunia kita untung belum tentu diakhirat ia dihitung.

Peniagaan itu mulia tapi dilacurkan dengan konsep pemasaran B.A.B.I

Kredit : Facebook Hafiz Mansor


Kalau nak sebut... Ketiga-tiga jenis pemasaran di atas bukanlah berlandaskan agama dan syariat Islam.

Itulah... Zaman sekarang ni, orang berlumba nak cari duit... Nak Kaya... Tapi takde ilmu..  Tak belajar hukum fekah dulu... Main hentam je.. Orang berniaga dia pun nak Berniaga juga. Itulah jadinya...


Bad marketing ni memang mungkin boleh upkan nama dan bisnes dalam masa yang singkat tapi fikirkan semula, adakah ianya berkat?

Tambah-tambah yang buat bisnes sebab nak kahwin.. Bagus dah.. Tapi kena ada berkatnya sebab kahwin ni mulia.. Kalau tak berkat kahwin.. Hmm.. Hang fikir lah sendiri akibatnya jangka masa panjang kalau hang tak sedaq dan taubat.

OK.. Malas nak ulas panjang... Entry ni just pesanan untuk peniaga online dan offline juga..  Dalam berniaga keberkatan itu yang utama..  Kalau sebab nak kaya, ianya tak kan bawa makna..  Apatah lagi nak masuk syurga..


Hati-hati...


P/s: lagi banyak harta kita ada, lagi banyak soalan nak jawab depan Allah. Renungkan... 

4Ulasan

  1. aduih... bahaya ni pesanan tuk diri sdiri gak ni.... thanks for sharing

    BalasPadam
  2. betul sesangat. Tapi jangan risau, biasanya yang viral atau trend ni tak kekal lama. Cuba tengok nasi lemak Spiderman, mana pergi sekarang? Itu salah satu gimmik utk dapatkan perhatian, tapi jika perkara lain tak dijaga, susah nak mantain.

    BalasPadam
  3. Wow tajuk yang kontroversi & menyengat. Apapun, penulisan yang sangat menarik & kreatif.

    Memang banyak orang yang buat marketing ikut sesedap rasa janji ramai viewer/follower. Ilmu & keberkeatan letak kemudian.

    Harap mereka (termasuk saya) jumpa artikel ini dan letak diri dalam kategori mana. Terima kasih untuk panduan & pedoman.

    BalasPadam
  4. seharusnya menggunakan kaedah yg halal dan patuh syariat

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ