div id='header-inner'>

Hari-hari Tengok Cermin, Tapi...

Cermin... 

Bagi perempuan setiap hari kita tengok kan... Memang sesetengah orang akan belek je cermin tu... 




Picit jerawat lah.. Tengok make up... Betulkan tudung... 




Tapi.. 




Tak ramai yang nampak yang tersirat di sebalik cermin... 




Cermin ni jadi alat untuk kita muhasabah diri... 




Dalam cermin... Kita nampak depan kita je.. Tapi belakang kita tak nampak pun... 

Sebab tu dalam Islam... Diajar baca doa tengok cermin... 

DOA KETIKA MELIHAT CERMIN

اللَّـهُمَّ كَمَا حَسَّنْتَ خَلْقِي فَحَسِّنْ خُلُقِي

“AlLahumma kama hassanta khalqi, fa hassin khuluqi.”

Ya Allah sebagaimana Engkau telah cantikkan kejadianku (rupaku), maka cantikkanlah juga akhlakku.

[Hadith Sahih – Riwayat Ahmad dan Ibnu Hibban]

Maknanya.. Kita bukan saja tengok luaran kita saja tapi tengok dalaman kita juga... 

Jangan pandang aib orang sedangkan kita tak nampak aib diri kita... 

Sedangkan kita sendiri pun banyak aib dan salah.. Cuma dengan rahmat dan kasih sayang Allah... Allah tutup aib kita itu... 


Renungkan.. 

Catat Komen

2 Ulasan

  1. moga perangai kita yg baik menjadi cerminan pd org lain siapa sebenarnya kita...

    BalasPadam
  2. betul tu. cermin juga dapat menaikkan keyakinan diri kita untuk berdepan dengan khalayak ramai. eg: public speaking, presentation & etc. menggunakan cermin sebagai tempat latihan.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)