div id='header-inner'>

Memberi Kemudahan Kepada Orang Berhutang

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Memberi Kemudahan Kepada Orang Berhutang | Pepagi ni ajar tajuk hutang kat pelajar tingkatan 4. macam-macam isu bab hutang ni keluar.

Sebenarnya, dalam Islam, hutang ni sangat cantik disusun. Hutang hukumnya sunat dan wajib diberikan bagi orang yang terdesak.

Memang orang yang memberikan hutang, diganjari dengan pahala berganda... sebab memudahkan urusan orang lain. Namun, ada la syaratnya.

Berlaku ihsan dalam berhutang, digalakkan dalam Islam.

Memberi Kemudahan Kepada Orang Berhutang


عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الْوَلِيدِ بْنِ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ …رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَقُولُ مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِرًا أَوْ وَضَعَ عَنْهُ أَظَلَّهُ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ

Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang menangguhkan tempoh pembayaran hutang kepada orang yang tidak mampu atau memaafkan hutangnya, Allah akan menaunginya dalam naunganNya." (HR Muslim No: 5328) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1. Memberi pertolongan kepada orang yang memerlukan seperti memberi pinjaman adalah amalan yang mulia

2. Orang yang memberi kemudahan kepada orang yang berhutang dengan menangguhkan tempoh pembayaran hutang kepada mereka yang masih kesulitan untuk menjelaskannya, akan mendapat naungan di sisi Allah pada hari Kiamat nanti.

3. Orang yang menghalalkan atau memaafkan hutang orang lain padanya dengan apa juga sebab seperti kesulitan yang dialaminya, nescaya Allah akan menaunginya dalam naunganNya.

4. Allah menjanjikan ganjaran yang besar kepada mereka yang memudahkan bantuan kepada orang yang berhutang. Firman Allah:

وَإِن كَانَ ذُو عُسۡرَةٖ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيۡسَرَةٖۚ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَيۡرٞ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ ٢٨٠

Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesukaran, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan dan sebaliknya bahawa kamu menyedekahkan (sebahagian atau semua hutang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui (pahala yang besar yang kamu akan perolehi kelak). Al-Baqarah: 280.

Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram

Jangan pula pemberi hutang dah bagi ihsan tangguhkan bayaran, tapi penghutang pula yang lebih-lebih... Tak nak bayar kan... macam isu PTPTN.

Catat Komen

1 Ulasan

  1. semoga terhindar dari golongan penghutang yang tidak dpt menyelesaikan hutang..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)