GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

9 Ciri Blog Yang SEO Responsive

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

9 Ciri Blog Yang SEO Responsive | Seiring dengan perkembangan terkini blog, ramai dah blogger sekarang bertukar kepada blog yang simple dan trendy mengikut perkembangan blog. Blog yang mesra SEO dan Responsive menjadi pilihan.

Jika dilihat template blog masa kini, tak kira yang disediakan secara percuma ataupun berbayar, semuanya menyatakan template mesra SEO dan Responsive... Tapi sebenarnya jangan terpedaya. Pengalaman MF dalam download, tukar dan edit template blog di blog sendiri... ada template hanya responsive pada nama, tapi bila diaplikasikan pada blog kita, tak menjadi, bahkan kesannya blog makin merudum dan hingga dari data google... Sedihkan... Apa pun, itu bukan masalah, masalah itu dapat diatasi dengan main coding... Tambah beberapa coding untuk jadikan ianya betul-betul responsive.

Apa pun secara asasnya.. MF nak kongsikan beberapa tips dan semakan untuk anda kenal pasti adakah blog anda menepati ciri blog yang SEO dan Responsive sebenar.

Jom Semak...

9 Ciri Blog Yang SEO Responsive

Ciri Blog Yang SEO Responsive

1. Memiliki score SEO 100 %.

Score SEO sebuah blog atau template blog ini dapat kita analisa dengan  bantuan chkme.com, sebuah site khusus yang sangat baik digunakan untuk menganalisa score SEO sebuah template blog.

Caranya mudah sahaja. Buka website chkme.com. Kemudian masukkan URL Blog anda.. dan klik Check SEO Score... Akan terpampang hasil dari semakan itu. Tahniah jika blog anda dapat markah 100%.

Ini hasil semakan bagi blog MF:



2. Mobile Friendly

Salah satu ciri blog yang responsive ialah, ianya sesuai dilihat dengan semua peranti... sama ada melalui PC, tablet, mobile dengan semua jenis bentuk paparan. Maknanya kita tak perlu nak scroll kecil dan besarkan sesuatu blog bila buka sesuatu blog.

Kebanyakan Responsive Template memang dah tersedia setting untuk Mobile Friendly ni... Cuma sedikit teknikal dan setting untuk menjadikan blog kita Mobile Friendly.

Cara untuk setting:

Pergi ke Dashboard blog >>> Theme >>> Klik pada simbol setting Mobile >>> Tick pada "No. Show desktop theme on mobile devices." dan tekan Save. Rujuk gambar di bawah ni..



Kemudian, anda juga boleh semak adakah blog anda betul-betul mobile friendly di Mobile Friendly Test.

Klik link di atas, masukkan URL blog dan semak.

Jika blog MF ini hasilnya.


Ya, blog MF memang mesra mobile... sebab itu boleh dilihat oleh semua jenis gadjet dan teknologi yang ada.

3. Cepat Loading (Blog Ringan)

Blog yang responsive ialah blog yang ringan. Mudah loading walaupun banyak iklan, banyak widget... Ini kelebihan blog yang responsive. Ciri ini juga menyebabkan lebih ramai pembaca baru melekat di blog tersebut.

Jadi, penting untuk timbang berat blog untuk lihat sejauh mana blog kita ambil masa untuk loading.

Timbang berat blog boleh buat di Timbang Berat Blog

Caranya:
Klik link Timbang Berat Blog, masukkan URL Blog dan semak.

Ini hasilnya bagi blog MF:

Website ni dah tak wujud, 

Blog MF peroleh 4.66 seconds untuk loading keseluruhan blog. Maknanya ringan... JIka boleh kena jaga berat ni jangan lebih dari 10 atau 15 second ke atas...


Itu 3 ciri utama blog yang SEO dan Responsive.

ada beberapa ciri tambahan lain untuk menjadikan blog itu Responsive.. antaranya:

4. Heading H1 setiap artikel pada tiap halaman boleh membaca kata kunci dengan tepat.

5. Tajuk blog cepat terbaca oleh mesin pencari (search engine).

6. Iframe dihilangkan atau hidden

Cukup dengan warna yang lembut, pilihan jatuh pada warna polos seperti warna putih, penggunaan iframe yang merwarna-warni boleh menjadikan loading berat. Biasanya blog yang responsive tiada bunga, kerawang dan hiasan-hiasan untuk mencantikkan blog. Hanya warna yang lembut dan reka bentuk yang simple.

7. Seboleh mungkin Template Blog SEO Friendly harus mengaitkan 20 kata kunci.

8. Di kotak komentar bersifat nofollow.

9. Ada Breadcrumbs

Breadcrumbs disisipkan kerana membantu pengunjung untuk mengenali dan boleh membantu robot mengetahui kelengkapan struktur blog. Apa itu breadcrumbs? Ok, rujuk gamabr di bawah.



Jadi, bagi blog yang takde breadcrumbs tu boleh buat bagi ada.. Jika tak reti main coding, boleh request dengan mana-mana blog designer untuk setupkan. Tapi jika template itu memang dah sedia responsive, tak perlu dah ubah atau tambah coding... kerana dah siap tersedia.

Cukuplah 9 ciri ini MF perkenalkan untuk rujukan blogger baru... juga blogger yang sedang mencari blog yang responsive untuk dijadikan template... Jadi, ikuti ciri-ciri ini, Insha Allah, blog anda pasti meletop PV dan UV nya setiap bulan... Apa yang penting selepas pasang blog yang responsive ialah update entry secara konsisten dengan entry yang melebih 300 patah perkataan ke atas...

Ini antara ilmu dan pengalaman MF dalam berblog ya... MF takde rahsia.. sesiapa nak belajar pasal blog, boleh aje terus tanya MF di kotak komen atau email ye... Insha Allah apa yang MF tahu, akan MF kongsikan... sebab MF belajar bab blog ni pun sendiri.. Jadi tak salah MF kongsikan untuk kita sama-sama berjaya... Insha Allah... 

4Ulasan

  1. Setuju sangat. Pernah tukar template seo smpai 20% je padahal tulis 100% seo. Lepas tu try tukar lain baru ok lps tmbh2 skit code.
    Ada yg sy tak apply lagi.sgt2 berguna tips ni. Thanks share.

    BalasPadam
  2. nice info kak.. memang ini yang dicari oleh semua blogger ^^

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ