Ticker

6/recent/ticker-posts

Resepi Ayam Bersos Lemon

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Resepi Ayam Bersos Lemon | Sesekali ubah selera style Cina pula.. bila masa isi ayam kena kreatif baru sedap... Kena potong dan hiris kecil-kecil baru sedap makan... 

Tercetus idea ni sebab sehari sebelum masak menu ni jiran sebelah bagi ayam masak buttermilk... Fuhh!!! Terbaik... Tu yang tercetus idea ayam masak lemon sebab lemon memang banyak dan tak terusik pun... 

Resepi asal pastinya rujuk Google juga la.. tapi seperti biasa MF akan ubah ikut citarasa dan selera sendiri... 

Resepi Ayam Masak Lemon

Bahan-bahan:

Bahan A:
Isi ayam dipotong dadu
Tepung jagung
Kicap
Lada sulah
Serbuk kari
Garam dan gula

Bahan B:
Bawang putih
Cili padi
Jus lemon
Hirisan lemon
Gula
Tepung jagung yang dibancuh dengan sedikit air
Sedikit minyak untuk menumis

Lemon chicken


Cara-caranya:

1. Gaulkan isi ayam dengan bahan A... Perap dalam 30 minit. 
2. Goreng dan toskan.
3. Seterusnya, tumiskan bawang putih dan cili padi... 
4. Kemudian masukkan jus lemon dan kacau je... 
5. Masukkan bancuhan tepung jagung dan gaul hingga agak pekat... 
6. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi bersama gula, dan hirisan lemon...dan gaul rata... 
7. Dah bergaul semua sos dan ayam, boleh angkat dan hidang. 

Mudah je... Ini resepi yang MF ubah sendiri... Ada rasa pedas, masam dan manis sedikit... 

Seperti biasa, MF masak memang tak letak sukatan, maknanya korang agak-agak je la sepadan dengan jumlah ayam yang dimasak. 

Selamat mencuba!

Catat Komen

1 Ulasan

  1. wahh pernah buat sekali tp mcm tak kena dengan tekak. tp kalo makan kat hotel sedap pulak. ker kita yg tak reti masak hahahaha

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^