بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Bagi yang tengah nak kuruskan badan, atau nak jaga kesihatan agar tak terlebih karbohidrat tu, pasti kena tahu, kandungan dua senduk nasi yang biasa kita makan tu, sama kuantiti karbonya dengan makanan-makanan lain.
















Jadi, lepas makan roti jangan makan nasi lagi...
Lepas makan bihun atau mee jangan tambah dengan nasi pula lagi... 

Kalau nak makan nasi ambeng, 1 senduk nasi + 1 senduk mee/bihun = 2 senduk nasi... 

Penting juga tahu formula ni, agar tak terlebih karbo dalam badan... 
Karbo diproses jadi gula, gula berlebihan akan menyebabkan diabetes... 

Makan beringat... Jangan ikut raasa..
Pesanan untuk diri sendiri juga.. sebab MF ni perut Melayu, mesti nak kena makan nasi juga walaupun makan roti ke, mee ke atau makaroni sekali pun... rasa macam tak kenyang je, walaupun berpinggan makan makaroni atau speghati... hehe...susah juga kalau dah perut melayu ni kan.. 

3 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. samo lah, macam mana sekali pun mesti nak cari nasi walaupun setakat 1 senduk je...

    BalasPadam
  2. He he heee... perut Melayu memang wajib nasi ye...

    BalasPadam
  3. sama ler kita.
    kalau x makan nasi sehari, aida ni takkan lena tido mlm.
    sanggup sekali tu masak nasi 1 pot aje.
    goreng telur mata goyang.
    makan dgn kicap dan timun jepun.
    jadik la. asalkan dpt jamah nasi :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama