Setiap Orang Pernah Lalui Zaman Jahilliyah!

Maria Firdz
14
Sumber: FB

Setiap orang pernah lalui zaman Jahiliiyah.. Apa itu zaman Jahiliyyah??? Iaitu satu zaman yang kita kurang pasal ilmu agama... aku sendiri pun pernah lalui zaman tu... memang cetek ilmu agama... jika nak dibandingkan remaja sekarang kira beruntung, kecik-kecik lagi dan muda lagi dah bertudung, pakai baju tutup aurat... yang lelakinya pun selalu ke masjid kan... dibawa oleh ibu bapa... tapi jika nak cerita... tak payah ceritalah... nanti teraibkan diri sendiri pula.. malu nak cerita... tapi aku nak katakan setiap orang pernah lalui zaman Jahiliyyah... 

Namun, semakin hari juga kita akan didedahkan dengan satu ilmu baru... dari situ kita belajar dan belajar, dan dari situ juga kita berubah dan berubah... Jika dulu kita jahat, kita jahil kita dah berubah kini jadi baik... JIka dah baik berubahlah moga jadi lebih baik... 

Contohnya, jika dulu kita tak bertudung, tidak tutup aurat, sekarang kita dah berubah bertudung dan mula tutup aurat... jadi kena berubah lagi... dah tudung elok dah... ok, berubah lagi pakai tudung yang labuh sikit... bila kita dah berubah pakai tudung labuh sikit, pakaian kita longgar-longgar kan sikit... dan beerubah dan berubah..hinggalah jadi yang terbaik... 

Berubahlah dan jangan tangguh masa untuk berubah kerana Malaikat Maut takde masa nak tangguh-tangguh nak tarik ajal kita... 

Berubahlah dengan iktikad dan tekad dan azam di hati... Kita yang kena berubah sendiri... bukan orang lain... jangan tunggu hidayah Allah jika kita tak usaha nak dapatkan hidayah itu... 

Jika kita tahu sesuatu hukum hakam, tetapi kita masih buat hukum yang salah itu, maka tanggunglah dosanya... Kerana Allah maafkan jika kita tidak tahu tapi kena belajar, bila dah belajar wajib praktikkan... 

Nak berubah memang perlukan pengorbanan... tapi sebalik pengorbanan tersirat banyak pengertian... 
Berubahlah dari jahat kepada baik dan baik kepada yang terbaik!!!

Catat Ulasan

14Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ

  1. betol tu cikgu...
    cik akak pun...pernah gak merasa...
    ini dalam proses masih berubah...
    sentiasa belajar....

    BalasPadam
  2. kena ada niat setiap hari nak berubah.
    nak ke tak nak je.

    BalasPadam
  3. amin..in sha Allah..lakukan apa-apa saje dengan terbaik & seikhlas mungkin..

    BalasPadam
  4. setiap hari sentiasa cuba yg terbaik utk berubah...

    BalasPadam
  5. Sentiasa beristiqamah utk berubah ke arah kebaikan... in shaa Allah...

    BalasPadam
  6. teman masih dalam proses memperbaiki diri jugak.. =(

    BalasPadam
  7. terkesan hati fae membaca petikan kata2 ustaz kazim

    BalasPadam
  8. setiap hari bermuhasabah dan memperbaiki diri agar menjadi lebih baik.. insya-Allah..

    BalasPadam
  9. Btol.. masing2 ada sejarah dan cuba ntuk berubah ke arah yg lbh baik. Insyallah.. Allah swt pasti mmudahkn urusan kita skira nya niat itu baik.. =)

    BalasPadam
  10. btul tu..semua org boleh berubah..dont judge their past :)

    BalasPadam
  11. Betul semua org akan melalui zaman jahiliyyah tuh..sama la sy tp xkn nk bukak aib sndri kan....so apa yg pasti skrg nih blaja n trus blaja ubah diri

    BalasPadam
  12. Tlg...
    https://plus.google.com/+fathullahfatt



    Slm Kalau ada kekawan eksiden.
    Info lh.ada duit kopi sikit
    0193003434

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !