Ticker

6/recent/ticker-posts

Jadilah pengguna facebook yang bijak...

Berehat sebentar bersama blogger... Hehhe...

Penat otak n tangan tanda k3rtas soklan... So..aku nk taip plak..

Hari2 aku mesti on facebook... Dulu aku buat facebook kerna nk buat bisnes je.. Tapi tak lama..sbb msa tu aku aktif dgn tagged dan friendster... Tapi skrg aktif facebook lepas jumpe ramai kengkawan lama...

Lebih 3 tahun aku dgn facebook.. Rasanya la kn.. Tak ingt lak tarikh bila join facebook... Tapi dlm pada tu.. Ku refresh balik la.. Adakah aku ni pengguna facebook yg bijak...

Ciri2 pengguna facebook yg bijak...
# jadikan facebook sbg medium utk tambah kenalan dan mencari kenalan baru dan lama

# jadikan facebook sbg medium utk berniaga menurut syariat Islam. .tidak menipu. ..riba dan sbgnya...

# jadikan facebook sbg medium dakwah...

# jadikan facebook sbg jalan utk sampaikan kebaikan kpd org lain.

Etika ketika berfacebook...

1. Jaga aurat...
2. Jika seorg isteri atau wanita... Jaga pergaulan dgn lelaki ajnabi atau lelaki yg bukan mahram
3. Jika seorg isteri... Minta keizinan suami utk berfacebook.
4. Jangan sesekali memburukan atau mengaibkan org.
5. Jangan share fakta atau berita yang tak pasti kesahihannya.

Adakah.. Kita pengguna facebook yg bijak dan beretika???... Tepuk dada tanya iman... :-)

Published with Blogger-droid v2.0.9

Catat Komen

3 Ulasan

  1. insha ALLAH , Xpernah lagi nak buat benda benda yg xelok kat fb tue :)

    BalasPadam
  2. klu tak boleh jpk kat Gombak aritu kan

    BalasPadam
  3. @khairulhusband sy de gak mencari tuan punya pengurus ni.. hihi.. tapi mana la cam kn.. ramai org..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^