Saturday, 18 May 2019

Hukum Dengar Radio/Lagu Ketika Puasa

Puasa... Kita ada banyak masa waktu siang. Sebab kita tak fikir nak makan kan.


Jadi, sambil buat kerja kadang rasa bosan... Buka lah radio atau mp3 untuk dengar lagu. 


Kat radio ni, macam-macam jenis lagu ada... 

Tapi kita puasa... Camne eh.. Boleh ke dengar lagu ketika puasa? Kurang ke pahala puasa ke makruh ke batal puasa eh.


Baik.. Info grafik ini ada jawapannya. 

Hukum Dengar lagu ketika sedang puasa

Ha... Jelas kan.. 

Memang tak batal puasa tapi boleh kurangkan pahala puasa kalau kita dengar perkara yang sia-sia dan melalaikan.


Nak dengar musik atau lagu?

Boleh... Pasang lah lagu yang menyebabkan kita mengingati Allah atau Rasul bila kita mendengarnya. Lagu nasyid, zikir, qasidah dan selawat. Lagu berunsur ketuhanan dan menjadikan kita ingat pada Allah. Lagu macam tu takpe. 


Tapi kalau lagu yang melalaikan... Lagu yang melekakan... Baik jangan dengarlah... Sebab puasa ni bukan tahan perut dan mulut daripada makan je... Tapi juga puasa mata, telinga, dan hati juga. 


Eh.. Dengar lagu raya takpe kan... 

Hehe.. Dah ada jawapan di atas tu... Sebaiknya hayatilah kedatangan hingga ke hujung nya... Nak dengar lagu raya, hari raya nanti pasang lah dari pagi sampai petang pun takpe... 


Semoga bermanfaat... 


P/s: Dengar lagu Sesungguhnya dari Aliff Satar dan Raihan... Best tu... Ada unsur ketuhanan... Penuh keinsafan. 

No comments:

Post a Comment

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^