21 September 2017

Petua Mudah Lembutkan Daging Tanpa Pressure Cooker

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Petua Mudah Lembutkan Daging Tanpa Pressure Cooker | Rebus daging rasa leceh kan... Sebab lambat nak empuk...

Bila guna periuk biasa, memang agak sukar nak empuk... Paling kurang pun 1 jam lebih untuk empuk kan daging... Apatah lagi kalau daging yang bercampur dengan tulang.

Bagi yang ada pressure cooker, memang satu kelebihan.. Tapi bukan murah kan nak beli.. Jenama biasa pun paling kurang harga seratus lebih juga.

Tapi, jangan susah hati... Bagi yang takde pressure cooker bukan satu bebanan untuk rebus dan empuk kan daging dengan cepat.

Sumber: Google image 



Petua Mudah Lembutkan Daging Tanpa Pressure Cooker


Petua 1:

Cara memotong daging.

Potong daging berlawan uratnya.. Insha Allah... Tempoh rebus daging boleh dicepatkan 10 hingga 15 minit lebih awal. Dapat jimat masa... Potong nipis dan berlawanan uratnya lebih cepat empuk... Jangan ikut urat daging... Tu yang buatkan lagi lambat nak empuk.

Petua 2:

Letak sudu besi. 

Besi tahan karat yang bersih... Rebus daging bersama sudu besi... Insha Allah.. Cepat empuk dari biasa.. MF tak tau apa la tindak balas kimia di sebalik petua ni... Tapi ini petua orang lama dan memang berkesan.

Itu petua yang biasa MF buat.., banyak petua lain juga.. Masukkan dengan daun nangka... Dan macam-macam lagi... Tapi bagi MF dua petua ni cukup mudah... 

5 ulasan:

  1. Amy tak de pressure cooker, selalu potong nipis-nipis melintang urat pastu rebus lama sikit aje.

    BalasPadam
  2. Masukkan sudu tu tak pernah guna lagi.. boleh cuba nanti..

    BalasPadam
  3. saya ada masalah kalau bab potong ikut lawan urut tu, sebabnya tak tau dekat mane nak tengok urat dekat daging :D

    BalasPadam
  4. selalu kena marah sebab salah potong daging hehe baru tau sebab dia

    BalasPadam
  5. mmg asik salah potong daging sebab x betul uratnya
    tp tq yr info

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^