02 Februari 2017

VIRAL CAS RAWATAN PERGIGIAN DI KLINIK KERAJAAN NAIK DISAHKAN BENAR!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

*CAJ RAWATAN GIGI KLINIK KERAJAAN NAIK MENDADAK MULAI 1 FEB 2017*

a) Cabutan Gigi
Harga Lama : RM1 
Harga Baru : RM15 

b) Cuci Gigi 
Harga Lama : RM 2
Harga Baru : RM 55

c) Tampalan
Harga Lama : RM2
Harga Baru : RM25

*_Pekeliling berkuatkuasa 1/2/2017_*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera

YBhg. Datuk/Dato'/Datin/Tuan/Puan,

Dengan segala hormatnya saya diarah merujuk kepada surat pemberitahuan daripada Bahagian Kewangan bertarikh 26 Januari 2017 rujukan (24)KKM.400-9/1/3 Jld.2 berkaitan Surat Pekeliling Ketua Setiausaha (KSU) Bil 4/2017 dan emel Bahagian ini bertarikh 26 Januari 2017 mengenai perkara di atas.

2.     Sepertimana sedia maklum, kadar baharu bagi caj perubatan warganegara berdasarkan Perintah Fi (Perubatan) (Pindaan) 2017 akan  berkuatkuasa mulai 1 FEBRUARI 2017.  

3.     Walaubagaimanapun, caj yang melibatkan PERGIGIAN adalah ditangguhkan pelaksanaannya sehingga  1 MAC 2017. Surat pekeliling KSU mengenai pelaksanaan caj pergigian akan dikemukakan kelak. Kerjasama pihak YBhg. Datuk/Dato'/Datin/tuan/puan adalah dimohon untuk memaklumkan perkara ini kepada semua PTJ di bawah seliaan jabatan YBhg. Datuk/Dato'/Datin/tuan/puan masing-masing.  Sebarang pertanyaan mengenai perkara ini bolehlah menghubungi Unit Hasil, Bahagian Kewangan, Kementerian Kesihatan Malaysia di talian 03-8883 2408 / 3063 / 2399 / 3078.

4. Segala kerjasama daripada pihak YBhg. Datuk/Dato'/Datin/tuan/puan dalam perkara ini amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan ribuan terima kasih.

"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

Sekian, terima kasih.

Murni Rahayu binti Ahmad Anuar
Bahagian Kewangan
Kementerian Kesihatan Malaysia
Tel   : 03-8883 3068
Faks : 03-8883 4364



Akhirnya Viral tentang kenaikan bayaran perkhidmatan pergigian di Klinik Pergigian Kerajaan disahkan benar... 

Hmm... Walaupun kenaikan ni hanya melibatkan kelas 1 dan 2 sahaja...  Tapi semestinya ianya mengundang rasa panik pada semua golongan rakyat... 

Nampaknya lepas ni ramai la diam aje kalau gigi sakit... 

Apa pun pengalaman MF pernah cabut gigi di klinik swasta dan klinik kerajaan...  

Sebatang gigi hampir 2 ratus bayarannya..  Kat klinik kerajaan hanya RM1... Selesa? Selesa lagi kat klinik kerajaan... 

Walaupun begitu MF rasa tak patut la naik mendadak camni kan... Memang kos ubat dan segala kos lain yang rakyat tak nampak tu dah naik... Tapi berita kenaikan harga ni mengundang rasa tak senang sebab berikutan kenaikan harga minyak... 

Apa pun... Nak buat camne kan..  Kita rakyat biasa... Boleh bersuara tapi... Hmmm... Tak tau dah nak komen apa dah dengan ekonomi negara kita ni...  Hadap juga la walaupun azabnya hanya rakyat biasa yang rasa... 

Takpe la kan.. Biasa susah nak hidup kag dunia... Jangan susah nak mati dan susah akhirat juga kan... Depa nak senang katdunia biaq p... Akhirat depa jawab sendiri... 

1 ulasan:

  1. Tue la kak Maria.. Memang terkejut jugak la bila dapat berita kenaikan nie, kesian pada orang-orang kampung yang takde berpendapatan tinggi..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^