GuidePedia

2
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

NIKMAT PENDENGARAN

Deria terawal dikurniakan oleh Allah adalah PENDENGARAN. Deria terakhir ditarik oleh Allah sebelum kita mati juga adalah PENDENGARAN.

Di dalam al-Quran, Allah mendahulukan ungkitan nikmat PENDENGARAN berbanding penglihatan. Antaranya rujuk surah al-Isra' ayat 36.

Bahkan ciri-ciri golongan yang layak beroleh hidayah juga adalah di kalangan mereka yang suka menDENGAR dan mengikuti pedoman agama. Antaranya rujuk surah al-Zumar ayat 18.

Allah juga mengingatkan bahawa sikap degil, buat-buat pekak bakal menyebabkan manusia menjadi jahat serta hilang pedoman. Bahkan hingga 'berevolusi' menjadi lebih sesat dari  binatang. Rujuk al-A'raf 179.

Di dalam surah al-Kahfi pula Allah menceritakan terpeliharanya iman pemuda al-Kahfi setelah Allah memelihara penDENGARan mereka.

Terlalu banyak perihal nikmat menDENGAR yang termuat di dalam al-Quran. Yang pasti ia adalah nikmat yang perlu diurus dengan baik.

Malangnya hari ini, ramai manusia yang tidak suka menDENGAR. Mereka beranggapan kononnya sabar menDENGAR merupakan proses indoktrinasi yang membodohkan. Sebaliknya pula mereka suka memaksa orang lain untuk menDENGAR kata-kata mereka atas nama kebebasan dan keterbukaan.

Maka lahirlah generasi yang degil tidak menDENGAR kata.

[Ustaz Abdul Mu'izz Muhammad]

Sumber: Tazkirah Ringkas@telegram



Telinga nampak organ yang Simple di kepala tapi besar manfaat dan fungsinya...  

Buta mata takpe lagi tapi jangan pekak telinga... Telinga juga membantu kita seimbangkan badan ketika berjalan... 

Besar fungsi telinga yang menjadi fungsi pendengaran ini... Walaupun telinga ini tak seperti lidah tapi ianya juga akan ditanya di akhirat nanti apa yang diperlakukan oleh tuannya semasa di dunia... 


Tapi memang betul... Generasi sekarang banyak melihat dari mendengar... Pengalaman MF sebagai guru dan sebagai ibu... Anak-anak akan lebih mengikut apa yang dilihat dari apa yang dia dengar... 

Pelajar sekarang tidak suka pembelajaran jenis talk and chalk lagi... Perlukan pembelajaran yang ada aktiviti dan pergerakan... Tapi sebenarnya proses pendengaran itu sangat bagus... Kerana dari telinga juga ianya akan tersimpan di memori kita... 

Jadi, sama-sama kita mendidik diri dan anak-anak supaya menjadi pendengar yang baik.   
Thanks for reading: JANGAN MAIN-MAIN DENGAN TELINGA!

Catat Ulasan

  1. Manfaatkan kelinga yang Allah pinjamkan..dengar dan tapis..dengar dan fikir..

    BalasPadam
  2. sy suka mendgr je..err..dlu2..hehe..bila jumpa mcm2 org..tak men dengr je..mmg akan perhati dulu

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top