15 TIP MUDAH UNTUK RUANG TAMU NAMPAK LUAS

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Minggu lepas, dok sembang-sembang dengan suami... anak-anak melayan mainan diorang ler kan.. si baby macam biasa kerjanya isap jari.. haha.. rezeki anak ketiga ni... tak banyak ragam... Alhamdulillah... 

Sembang kat ruang tamu.. masing-masing cari jalan nak jadikan ruang tamu nampak luas.. maklumlah rumah teres biasa je kan.. tambah pula, 1/4 ruang tamu tu diambil buat sekatan untuk jadikan pejabat suami... maklumlah buat bisnes kat rumah camtu ler... Jadi, masing-masing dok fikir cara terbaik nak nampakkan ruang tamu nampak luas...  Kat ruang tamu, cuma ada almari buku kayu, tv dan sofa L... tapi nak juga bagi nampak luas... dengan meminimakan perabot yang ada... 

Akhirnya dapat idea.. iaitu modified rak buku kayu tu jadikan kabinet buku dan TV... Jadi, bertukanglah kami suami isteri modified rak buku yang ada tu...  dalam 2 jam juga la buat ni siap.. kemudian ubah kedudukan sofa... 


Alhamdulillah... memang nampak luas dan lapang. Anak-anak pun suka siap main pusing-pusing kat ruang tamu... dan yang menunjukkan ruang tamu tu lapang dan luas ialah, bila bercakap, suara pun bergema je... macam kat gua pula... Alhamdulillah.. puas hati... akhirnya dapat juga buatkan ruang tamu jadi luas... 


1.    Memilih rona yang cerah pada dinding dan lantai kediaman
Rona gelap mampu menjadikan ruang lebih nyaman sebab rona gelap menyerap cahaya dan tidak seperti rona cerah yang memancarkan cahaya. Tapi, untuk ruang tamu kelihatan lebih luas, pilihlah rona yang cerah untuk dinding dan lantai. Ini sedikit sebanyak dapat membantu ruang ini tampak luas. Untuk ruang tamu kami, kami pilih warna purple... sebelum ni warna biru... tapi habis diconteng anak-anak... Jadi, tukar kepada purple gelap sikit... sebab jadikan dua tone warna tak nampak sempit sangat. 

2.    Jarakkan perabot dengan dinding untuk suasana yang lebih luas
Merapatkan perabot ke dinding akan membuatkan ruangan ini menjadi lebih sempit. Cukup sekadar menjarakkannya beberapa sentimeter daripada dinding dan dengan cara ini, ia akan terlihat jauh lebih luas. Cara ni memang berkesan... Nampak lapang je bahagian tengah ruang tamu.

3.    Cat atau gunakan kertas dinding pada siling

Ingat nak buat juga ni... nak cari kertas dinding corak awan atau langit.. mesti nampak luas dan menenangkan.

4.    Menggunakan perabot multi-fungsi

Gunakan perabot multi-fungsi untuk menjimatkan ruangan. Tak pasti kat Malaysia ada ke tak... tapi kalau ada best juga kan... sebab tu kami modified rak buku dan combine dengan rak letak tv sekali.

5.    Pilih perabot yang sesuai
Ini penting masa beli perabot.. kalau boleh memang nak perabot atau sofa yang luas kan... tapi memandangkan ruang tamu segitu je... kami pilih sofa L je... jimat ruang. 

6.    Jangan pakai aksesori/ornamen ruangan yang terlalu besar
Hindarkan daripada meletakkan aksesori atau ornamen yang besar kerana ini hanya menjadikan ruang semakin sempit. Memang tak letak aksesori... MF pun tak minat sebab nanti berhabuk.

7.    Atur rak buku dengan kemas

Idea asal la ni... nak modified rak buku seperti gambar tu.. tapi tak jadi lah.. sebab banyak kerja... 

8.    Gunakan corak garisan

Dengan menggunakan permaidani yang bercorak garisan, ini dapat memperlihatkan ruang tamua lebih memanjang dan luas.

9.    Buka tirai jendela
Ruang yang terang dan cerah akan memberi impak yang lebih luas. Tirai pintu utama je ada.. jadi buka pun gelap gak sebab depan rumah pasang awning... 

10.    Material gelas

Bagi takde anak kecil ok kot... tapi MF tak berani nak guna material gelas kaca ni selagi anak tak besar... walaupun anak-anak MF anak perempuan... lasaknya mengalahkan lelaki... huhu

11.    Gayakan tema warna daripada setiap ruangan
Untuk dinding, rak dan perabot, gunakan rona yang sesuai dan pilih rona cerah untuk memberi impak luas tersebut.

12.    Gunakan perabot berkaki
Hampir sama dengan tip nombor dua, penggunaan perabot berkaki juga boleh memainkan peranan dalam mencipta ruang agar kelihatan lebih luas. Selain tu, mudah nak sapu habuk dan kemas.

13.    Hiasan cermin dinding

Meletakkan sebuah cermin besar pada dinding merupakan idea yang bernas. Tip ini adalah baik untuk merefleksikan cahaya dan seterusnya ruang tampil lebih luas. Yes!... ini deko seterusnya... nak cari cermin yang simple untuk letak pada dinding di ruang tamu... 

14.    Menggunakan permaidani sebagai pemisah ruangan
Khususnya bagi mereka yang tinggal di apartmen, tip ini sangat berguna dan membuatkan seolah-olah anda memiliki banyak kawasan di dalam sebuah ruangan yang besar. 

15.    Hiasan artistik
Tidak memerlukan hiasan gantung yang terlalu sarat, cukup sekadar memilih rekaan artistik yang besar bagi memenuhi ruang tamu kediaman. 
Sumber: Dekorasi karangkraf.com

Memang seronok sesekali deko rumah... memang hobi MF dan suami deko rumah bila takde kerja nak buat... ada saja kami akan ubah... ada kebaikannya deko dan ubah suai perabot dalam rumah ni... antaranya mengelakkan jin bertenggek kat rumah kita...dan untuk elak orang sihirkan rumahtangga kita juga... ini apa yang MF dengar dan baca dari pengamal perubatan Islam... 

Post a Comment

1 Comments

  1. tips cani sesuai la untuk rumah berpangsa.. kan ? hee~ thanx tau.. memang bermanfaat untuk surirumah..

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^