GuidePedia

1
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Selepas gerhana minggu lepas, UTM keluarkan kenyataan, Malaysia akan terkena kesan gerhana iaitu panas melampau dan kemarau..

Kenyataan ni buatkan orang ramai risau dan panik... Kesian terutama kepada kanak-kanak dan orang tua...

Risau juga bila sebut kemarau lepas gerhana... Adakah kata Nabi dah jadi kenyataan...  Nauzubillah...

Namun, selepas hujan semalam rasa lega... Masih ada peluang taubat lagi...  Tapi kesannya masih terasa...

Kesan gerhana antaranya ialah panas membahang dengan suhu yang tinggi. Mak di kampung pun kata, kata sana lama tak turun hujan... Pokok pun kering... Rumput pun kemerahan...


Kami satu keluarga pun terasa kesan... Suami yang ada migrain kembali semula migrain nya... Batuk dan selesema si kakak dah seminggu tak baik lagi... MF pula, sakit kepala... Jarang MF sakit kepala, tapi sebab panas terik macam ni... Berdenyut kepala...

Namun, alhamdulillah si adik sihat dan aktif... Cuma susah nak tidur lena waktu malam sebab berpeluh dan ruam panas...

Redha saja la kan... Ujian Allah di dunia... Penghapus dosa yang ada... Untuk kita taubat dan lebih dekat pada Nya kerana bumi hanya tunggu masa nak kembali kepada pencipta Nya...

Kena lebihkan minum air la di musim panas gini... Kurangkan aktiviti luar sampai anak bosan dah dok dalam rumah... Nak jenjalan panas... Hmm... Dilema sungguh...
Sabar je la layan anak-anak yang bosan...

Moga hujan turu
Thanks for reading: Dah Terasa Kesan Selepas Gerhana!

Catat Ulasan

  1. Betul la cikgu MF..PC call kampung mama cakap parit pun dah semakin kering..pokok manggis pun daunnya dah mula gugur je...subhanAllah...ada juga hujan tapi sekali imbas..itu pun mama kata syukur..ayam pun tumpang berhujan mama cakap..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top