GuidePedia

8
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

6 Sebab Makan Tak Kenyang-kenyang

Ada orang makan sekali kenyang.. Ada orang makan sikit kenyang tapi cepat lapar... Ada orang makan banyak pun lambat nak kenyang..

MF kategori makan kerap dan banyak tapi kejap je lapar balik... Ada yang kata MF bela hantu raya... Haha... Dah la dengan badan kurus pula kan... Makan banyak tapi tak naik lagi la orang mengata.... Biasa la mulut orang...

Jadi, MF nak kongsi sikit... Kenapa ada orang kurus makan banyak tapi tak kenyang-kenyang juga...

1. Ibu Mengandung
Bila mengandung... Nutrien kita diserap oleh baby dalam rahim.. Jadi, memang akan cepat rasa lapar... Kena makan secara kerap dan banyak... Jadi tak mustahil ye nampak ibu mengandung ni makan banyak dan kerap.

2. Ibu Menyusu
Ibu menyusu pun sama la macam ibu mengandung...  Dan MF rasa masa menyusu memang over lapar.  Tambah pula kalau anak memang jenis kuat minum susu...  Jadi bertabahlah makan banyak dan tak rasa kenyang...

3. Metabolisme Tinggi
Metabolisme tinggi menyebabkan apa yang kita makan cepat diserap dan bakar oleh badan... Ni buatkan kita cepat rasa lapar... MF pun jenis ni juga... Sebab tu makan banyak tapi susah nak gemuk.

4. Pemilihan Diet Yang Tak Seimbang
Pemakanan dan pemilihan diet tak seimbang. Kalau ikut piramid makanan setiap hari.. Kena ada sayur, buah lauk pauk dan nasi...dalam kuantiti sederhana...  Tapi resam makanan rakyat Malaysia, makan ikut rasa dan selera sedap... Seimbang ke tak belakang kira kan... Tu yang buatkan kita rasa cepat lapar walaupun kadang baru je lepas makan...

5. Kecacingan/Toksin
Toksin dan cacing serta parasit dalam badan, buatkan makan tak rasa kenyang.. Sebab parasit dah makan apa yang kita makan... Jadi, kena amalkan detox atau ambil ubat cacing seperti yang disarankan doktor atau amalkan makanan semulajadi yang anti parasit seperti air kelapa, tomato dan sebagainya.

6. Tak Baca Doa Makan
Haha... Ni pun sebab juga kenapa tak kenyang.. Sebab makan dengan syaitan...  Makan tak baca doa kan... Jadi, tiada keberkatan...

Setiap pagi, mesti suami belikan sarapan, tengah hari dan malam pun makan lagi.. Tapi bini tak besar gak, pastu orang ngata bini dia, terkilan ooo dia... orang kata macam dia tak bagi cukup makan....

Ni antara sebab kenapa makan tak kenyang-kenyang...  Janganlah tuduh orang tu bela saka ke hapa kalau dia makan tak kenyang... Makan tak gemuk... Badan kita tak sama kan... Jadi, gaya makan dan kondisi sistem badan juga tak sama... 
Thanks for reading: 6 Sebab Makan Tak Kenyang-kenyang!

Catat Ulasan

  1. Bersyukur tau makan banyak tapi berat badan tak naik...alhamdulillah...orang nak cakap apa tu tolak tepi...gemuk salah...kurus salah dia saja yang perasan betul....hihi..

    BalasPadam
  2. Ke enam2 sebab tu saya setuju...dan tambahan:salah satunya memang dh jenis buruk lantak(kuat makan) nk buat macamna jenis mcm ni..satu lagi jenis yg nk mentedarah(makan) free je...tau lagi pulak...mkn mmg xcukup klu kluar duit poket sdri tau plk cukup...skrg ni...perkara ni...byk brlaku

    BalasPadam
  3. Ke enam2 sebab tu saya setuju...dan tambahan:salah satunya memang dh jenis buruk lantak(kuat makan) nk buat macamna jenis mcm ni..satu lagi jenis yg nk mentedarah(makan) free je...tau lagi pulak...mkn mmg xcukup klu kluar duit poket sdri tau plk cukup...skrg ni...perkara ni...byk brlaku

    BalasPadam
  4. untung la makan tak gemuk2..sy makan sikit dh rasa naik berkilo2..huhuhu

    BalasPadam
  5. Salam , yang ke6 emak selalu cakap kalau asyik lapaq je

    BalasPadam
  6. Salam..yg keenam tu setuju sgt..da 2 pinggan pon rase nk mencekek lg..haha..

    BalasPadam
  7. haaaa.. suka sangat baca ni sebab ira ni jenis yg makan banyak pastu cepat lapor.. alahai sabor je lah..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top