Breaking

03 Februari 2015

Resepi Mee Kari Mudah Tapi Rasa Macam di Kedai!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tajuk gempak tu... hehe... Tapi apa-apa pun kena baca sampai habis juga... 

Kali ni resepi orang bosan makan nasi nama sebenarnya.. hehe.. dah dua hari MF tak makan nasi... Makan merapu je.. janji kenyang... tak lalu tengok nasi.. tapi bukan MF diet.. nak diet apanya kalau badan dah sekeping aje gayanya... tapi tulah.. suami pun sama je .. jadi, jimat la beras ye.. makan roti, buah dan air je banyak... hihi.. 

Semalam, terasa nak makan sesuatu yang kenyang tapi bukan nasi.. mula nya nak wat mee goreng, tapi suami suarakan mee kari... jadi buat lah.. sebab dia beriya pergi cari bahan-bahannya.. 

Mee kari ni simple sangat.. bahannya tak banyak... tapi rasa mabeles... 


Bahan-bahan untuk kuah kari:
  • Isi ayam, 
  • bebola ikan, fishcake (goreng separuh masak) 
  • bawang merah dan bawang putih serta halia (tumbuk halus), 
  • cili giling,
  • serbuk kari daging (MF guna jenama Babas, sebab memang biasa guna jenama ni je yang sedap di tekak MF dan keluarga) 
  • minyak, garam, gula, 
  • santan (MF guna santan M&S kotak kecil)
  • air


Bahan-bahan hiasan:
Daun bawang, tauhu, dan tauge

Cara memasak kuah:
  • Panaskan minyak, tumiskan bahan yang ditumbuk.
  • Dah naik bau, masukkan cili giling sekali dengan serbuk kari yang dibancuh dengan air
  • Bila dah pecah minyak, masukkan isi ayam dan juga santan... 
  • Kemudian masukkan air untuk jadikan kuah. 
  • Bila mendidih, masukkan garam, gula dan fishcake serta fishball yang telah digoreng dan dipotong kecil. 
  • Biarkan mendidih hingga masak dan siap untuk dihidang.
Untuk makan... Masukkan mee, masukkan kuah dan taburkan dengan tauge, daun bawang, dan juga tauhu... lepas tu.. ngap la apa lagi.. hehe.. eh.. baca doa dulu... lepas tu baru makan... hihi

Tak sangka, resepi mee kari yang mudah ni.. sedap macam kak Old Town gayanya.. bertambah-tambah pula si suami makan... habis la juga mee setengah kilo hari ni... Alhamdulillah... 

Resepi ni bertambah sedap, jika dimasak dengan hati dan zikir... insha Allah.. pasti sedap kalah di kedai!


Psst: Resepi original ciptaan sendiri.. takde cedok dari mana-mana sumber di internet... 

9 ulasan:

  1. nyum nyumm sedap. rasa lapar la pulak hehe :D

    BalasPadam
  2. wah..sya yg tengok pun terliur.. yummy =)

    http://zinziemeewah.blogspot.com

    BalasPadam
  3. Wahh sedapnyerr boleh buat jugak nanti hehehe

    BalasPadam
  4. Sedap nampak sis..boleh cuba ni...

    BalasPadam
  5. mudah sangat ni kak..bolehlah cuba..bahan pun sikit je..asal rasa sedap dan rasa kari dah okay tu :)

    BalasPadam
  6. singgah sini sebab ada bau mee kari...kekeke

    BalasPadam
  7. Nak masak mi kari dengan mudah?hubungi saya 0137976933 untuk dapatkan pes mi kari y sedap dan mudah.cod area kuala terengganu 😊

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^