بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
sumber: fb

Larangan Berdiri untuk Hormat!

Hadis sahih Riwayat at-Tirmidzi yang bermaksud:

"Tidak seorang pun yang lebih dicintai oleh para sahabat daripada Rasulullah s.a.w.Tetapi, bila mereka melihat Rasulullah s.a.w (hadir), mereka tidak berdiri untuk beliau. Ini adalah kerana mereka mengetahui bahawa beliau membenci perkara tersebut."


Rasulullah s.a.w melarang dan membenci perbuatan bangun untuk tunduk hormat... kerana Rasulullah s.a.w amat melarang perbuatan tunduk hormat kepada manusia... Perbuatan tunduk hormat sesama manusia yang dibenarkan hanyalah perbuatan hormat isteri kepada suami yang taat kepada perintah Allah dan Rasulullah s.a.w. Walau mulia, walau terkenal, walaupun pemimpin negara sekalipun, Rasulullah s.a.w melarang dan membenci perbuatan bangun untuk hormat. Namun, budaya tersebut telah pun meresap masuk dalam protokol majlis-majlis rasmi di negara kita... 

Nauzubillah... selama ini kita ikut budaya yang Rasulullah s.a.w benci... Inikah yang dikatakan mencintai Rasulullah s.a.w??? Hmm... Renungkanlah... dalam tak sedar...zaman kini, kita banyak buat perkara yang Rasulullah s.a.w tak suka sebenarnya... 

10 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. Astaghfirullahalazim...semoga pihak berwajib akan kaji semula tindakan tersebut

    BalasPadam
  2. thanks untuk perkongsian ilmu :)

    BalasPadam
  3. byk la protokol cmni guna dlm seharian kita klau ada mjlis2..huhu..

    BalasPadam
  4. Assalammualaikum. Alhamdulillah...
    Terima ksih sngt2 kongsi ilmu ni. Tk thu pun.

    BalasPadam
  5. betul.. skarang ni semuanya jadi protokol. kalau tak bangun kene jeling kena kuar surat tunjuk sebab dan sebagainya. dalam kita dok lalui seharian huurm.. mcm kat sekolah pun. org yg vvip nak brucap ke apa mesti yg lelain kena bangun.. kita yg xde powerr ni huurm T.T

    BalasPadam
  6. subhanallah, kita di sogokkan dengan berdiri tu tanda hormat

    BalasPadam
  7. Oh.. Baru tahu.. Ty untuk info nya kak Maria..

    BalasPadam
  8. Assalammualaikum.
    Nk tnye klau cikgu msuk klas, plajar2 brdri pula mcm mne ye ? :)
    Ada seorang ustazah yg mngajar sya, hnya mnyuruh kami duduk apabila beliau msuk klas. Mnta pndapat ye? :) Syukran ..

    BalasPadam
  9. saya baru tahu mengenai hal ni
    thanks for sharing cikgu

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama