06 Disember 2013

10 Kebaikan Minyak Kelapa


Zaman serba moden telah 'meminggirkan' khasiat minyak kelapa yang telah digunakan masyarakat terdahulu. Kandungan minyak kelapa yang tinggi lemak tepu, bersifat antibakteria dan anti kulat ini membantu meningkatkan metabolisme dan tenaga. Bermula dari dapur sehingga kesihatan dan kecantikan, ikuti 10 kebaikan minyak kelapa.

1. Titik haba yang tinggi
Siapa kata minyak kelapa tidak boleh digunakan untuk memasak, menggoreng dan membakar kek? Minyak kelapa tidak akan rosak atau oksida biar pun kepanasan mencecah 450 darjah fahrenheit atau 252 darjah celsius. Gantikan minyak sayuran dengan minyak kelapa hari ini dan boleh dijadikan pengganti untuk menghasilkan resipi yang sihat.

2. Melembap dengan baik
Ucapkan selamat tinggal kepada kulit kering yang memalukan kerana minyak kelapa selamat untuk digunakan pada keseluruhan tubuh badan dan wajah anda. Penggunaan minyak kelapa tidak membuatkan kulit anda berminyak atau melekit sebaliknya meningkatkan penghasilan kolagen dalam sel kulit dan mengelakkan kedutan.

3. Tingkat metabolisme, kurang berat badan
Minyak kelapa merupakan asid lemak rantai sederhana atau lebih dikenali sebagai sifat trigliserida. Ia merupakan lemak sihat tanpa lemak trans. Zarah-zarah asid lemak ini akan segera pergi ke hati, memberi tenaga dan meningkatkan metabolisma lantas mengurangkan berat badan. Mulakan dengan beberapa sudu besar minyak kelapa untuk tubuh langsing.

4. Pengganti ubat gigi
Ekoran minyak kelapa yang bersifat anti bakteria dan anti kulat, anda selamat menggunakan minyak kelapa yang dicampur baking soda untuk dijadikan ubat gigi. Simpan di dalam bekas pada suhu dingin di mana minyak kelapa akan bertukar menjadi cecair pada suhu 74 darjah fahrenheit dan 23 darjah celsius.

5. Perapi rambut
Jika ia boleh menjadikan kulit anda lembap dengan baik, tidak mustahil ia boleh menjadikan rambut anda lebih lembut. Anda hanya perlu biarkan  rambut anda semalaman atau selama 15 minit untuk mendapatkan rambut yang sihat dan bersinar. Kemudian, anda bilas seperti biasa.

6. Menyembuh luka dan kulit terbakar
Memandangkan minyak kelapa bersifat melembap secara semulajadi, anda boleh mencampurkan beberapa titik minyak lavender untuk membantu merawat kulit terbakar dan mengelak kulit menggelupas. Guna setiap hari untuk sembuh kerana minyak kelapa memperbaiki kolagen dan sel kulit.

7. Menambah susu ibu
Jika anda ibu yang menyusu, pastinya anda mahu membekalkan susu yang banyak untuk bayi anda. Mengambil minyak kelapa membantu meningkatkan susu ibu kerana lemak yang sihat ini merupakan komponen penghasilan hormon.

8. Deodoran semulajadi
Kandungan lauric asid di dalam minyak kelapa mampu membantu membunuh bau badan punca bakteria. Menyapu minyak kelapa pada kulit membantu menghindarkan bau yang tidak diingini.

9. Kelazatan dalam kopi
Jika anda tidak boleh melupakan kopi, anda boleh gantikan krim di dalam kopi anda dengan minyak kelapa. Percaya atau tidak, rasa kopi akan lebih lembut dan berlemak tetapi dengan gaya lebih sihat. Minuman kopi anda lebih bervitamin seperti yang diperlukan oleh tubuh anda.

10. Penyental badan
Sel kulit kering pada tubuh badan boleh dibuang dengan
menggunakan minyak kelapa yang dicampur gula. Anda boleh lakukan 'scrub' sendiri di rumah dengan lebih murah dan  menjimatkan.

Aku akui kesemua keberkesanan kebaikan di atas ni... aku pengamal minyak kelapa dara bioasli sejak 6 tahun yang lalu... apa yang boleh aku katakan, memang aku syorkan setiap rumah terutama isteri dan ibu, sediakan sebotol setiap rumah minyak kelapa dara ni... Selepas aku amalkan minyak ni, alhamdulillah asma aku beransur sembuh, memang dah tak pernah minum ubat batuk lagi, dan juga supplement yg sesuai utk setiap peringkat umur, boleh minum dan juga kegunaan luar... memang rugi siapa yg tak cuba.. dan minyak kelapa dara ni juga antara antibiotik hebat, kalau selsema atau sakit tekak, tak payah susah2 nak jumpe doktor lagi... nak beli kat mana??? boleh beli ONLINE kat SINI... free postage...
BIOASLI, syarikat IKS Bumiputera yg mengeluarkan produk berasaskan kelapa... 

13 ulasan:

  1. satu perkongsian yang menarik....

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  2. Memang banyak khasiatnya tapi yang no. 2 itulah yang menikam kalbu. Katanya nak cantik juga, kan. Hubby pun selalu beli minyak kelapa dara ni, obsess katanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Losyen nye best kak... Mmg lembap dan hilangkn gatal2 bdn...

      Padam
  3. banyak khasiat diakan...at one time femes sangat..then slow down..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sbb org nk ksan cepat.. Yg natural remedy ni man lmbt kesannya... Tpi xde ksn smpingan..

      Padam
  4. terima kasih cikgu atas infonya

    BalasPadam
  5. Wahh.. bagus ni.. boleh amalkan pemakaiannya. T kasih diatas perkongsian info..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^