Kit Jerebu : 5 benda ni patut ada bila jerebu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Kit Jerebu : 5 benda ni patut ada bila jerebu

1. Mask N95

Penting bila keluar rumah. Debu halus jerebu boleh mengundang bahaya pada peparu.

Jangan salah beli mask. Nanti sia-sia je.

2. Ubat sakit tekak

Gula-gula untuk sakit tekak... Dulu kita makan strepsil.. Sekarang ada lozenges yang lebih berkesan. Dapatkan di farmasi berdekatan.

3. Pembersih hidung

Bila banyak debu... Hidung kita kotor. Selalu lah bersih kan hidung hina stemar ni.. Kalau nak korek pakai jari boleh juga.. Tapi jangan nampak dek orang.. Kang orang kata pengotor.

Waktu jerebu.. Jangan cabut bulu hidung.. Sebab itu penapis yang dicipta Allah.. Banyak manfaat tu.

4. Ubat batuk dan selsema 

Standby je... Sebab bila sakit tekak akan mencetuskan batuk... Bila hidung banyak debu akan menyebabkan selesema.

5. Banyakkan minum air. 

Air penting waktu jerebu ni... Kurang air.. Penyakit lain boleh bertambah...

Sebenarnya, sakit tekak dan batuk.. Ubat paling berkesan.. Minum banyak air... Insha Allah.. Cepat reda.

Petua tambahan :
Kurangkan minum manis dan lebihkan minuman yang masam seperti lemon. Boleh juga banyakkan minum air kelapa... Natural remedies untuk badan kita.

Semoga jerebu kali ni cepat reda..

Semalam dah kurangkan.. Hari ni bertambah semula.. Terutama di Sri Aman..

Moga Allah lindungi kita semua... Insha Allah...


Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. memang kena banyak minum air time jerebu ni...

    BalasPadam
  2. Semua pun penting, dengan rasa sakit tekaknya sekarang air kosong kena minum banyak.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^