div id='header-inner'>

7 Kelebihan Barli berbanding oat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


BARLI ATAU OAT?

Persamaan
Kedua-duanya mempunyai GI yg rendah iaitu 25-27.
Kedua-duanya tidak akan sebabkan gula darah naik selepas di makan.

Perbezaan

Kelebihan minum air barli

Sumber: Google images

 7 Kelebihan Barli berbanding oat

Tetapi ada sesuatu yang ada dlm barli yang tidak ada dalam oat iaitu :

1. Barli boleh menguatkan sistem imun sedangkan oat tidak.

2. Barli boleh membaiki masalah kekurangan sel darah merah sedangkan oat tidak.

3. Barli boleh menguatkan paru-paru serta menghindari asthma sedangkan oat tidak.

4. Barli boleh menguatkan tulang serta elakkan osteoporosis sedangkan oat tidak.

5. Barli boleh mengurangkan kolesterol sedangkan oat tidak.

6. Barli boleh mencuci usus serta lakukan proses detoksifikasi sedangkan oat tidak.

7. Barli boleh menguatkan ginjal dan mencairkan batu karang dan batu hempedu sedangkan oat tidak.

Dan yang penting, barli adalah salah satu makanan sunnah.

Terdapat beberapa hadis sahih tentang barli, antaranya:

Diriwayatkan dari ‘Aisyah:
“Nabi apabila keluarganya terkena demam, maka beliau memerintahkan mereka membuat sup barli.” (H.R. Ibnu Majah(3440); Ahmad (VI/32); Tirmidzi (2110) dan ia berkata: Hasan sahih. Syaikh Albani berkata dalam Shahihul Jami’ (4522): Shahih.

Barli sedap dimakan dan dibuat air.. Bulan puasa ni antara air kesukaan mak dan abang MF... Setiap hari mesti minum air barli ni.

MF pula suka campurkan dalam air cikong. Cuma kalau beli kedai terlebih gula, kena lah tambah bergelen air masak untuk hilangkan manis tu. Tapi tetap sedap dimakan macam tu je barli ni.

Barli baik untuk badan, tapi tak ramai yang suka. Bubur barli.. Hmm.. Lama pula tak makan.. Boleh buat hari ni sebagai pemanis mulut.. Insha Allah.

Apa pun.. Oat juga dari Allah... Cuma khasiatnya lain... Ada juga cuma lain lah kan.. Tapi kalau amalkan barli dapat satu kelebihan sebab kita amalkan pemakanan sunnah... Sunnah dalam pemakanan, insha Allah dapat pahala.

Semoga Bermanfaat

Catat Komen

3 Ulasan

  1. Stok barli lazimnya ada di rumah PC alhamdulillah..suka minum air bali suam..kalau demam pun kami suka minum air barli suam.

    BalasPadam
  2. Barli memang sedap.. lesukaan kami sekeluarga.. Buat sendiri lagi puas hatikan sis..

    BalasPadam
  3. kita kalo sahur makan oat...barli ok tak ek buat sahur...boleh cuba nanti

    tapi pernah terbaca, kat tempat omputih, oat ni bukan bagus pun, jadi makanan kuda aje....terus terkedu...hahahaha

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)