GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya | Dah lama tak sakit tekak... Gatal dan sakit tekak  naik ke hidung.. Hidung mula berair dan kepala mula berdenyut.. Tonsil mula membengkak...

Itulah gatai sangat makan sambal belacan tak hingat... Haha... Mendapat la kan..

Masih bersisa perit tekak... Tapi penawar perit tekak ni, telan aiskrim vanila.. Insha Allah reda la sikit...


7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya
Tapi ada orang selalu sangat sakit tekak kan... Kenapa berlaku?

7 Sebab Sakit Tekak, Makan Belacan Salah Satu Puncanya

1. Masalah tonsil

Jangkitan pada tonsil atau dipanggil sebagai ‘acute tonsillitis’ akan menyebabkan pesakit mengalami masalah sakit tekak, kesukaran ketika menelan, demam dan gejala berkaitan.

2. Jangkitan pada kawasan tekak

Acute pharyngitis iaitu jangkitan pada bahagian tekak boleh berlaku dan mengakibatkan masalah sakit tekak. Berbagai-bagai puncayang menyebabkan ia boleh berlaku sama ada jangkitan virus, bakteria dan sebagainya.

3. Masalah hidung

Pernah kan kita temui pesakit sinusitis atau resdung turut mengalami masalah sakit tekak? Kerap tidak selesa pada tekak. Rasa ada sesuatu tidak seronok ketika menelan. Mukus daripada hidung akibat masalah resdung yang tidak terkawal boleh mengalir ke belakang dan menyebabkan jangkitan pada tekak juga. Kawal masalah sinus anda!

4. ‘Foreign body’

Kadang-kadang pesakit tak sedar. Selepas makan ada tertinggal tulang ikan pada tekak. Rasa tak selesa dan mencucuk-cucuk pada tekak. Bawa periksa doktor, kami akan keluarkan.

5. Quinsy atau peritonsillar abscess

Pengumpulan nanah pada sekitar kawasan tonsil atau dipanggil ‘quinsy’ boleh berlaku kepada pesakit. Pesakit akan mengalami sakit tekak teramat sangat, sukar menelan, sehingga sukar untuk membuka mulut. Nanah ini perlu dikeluarkan segera.

6. Tonsilolith atau tonsil stone

Anda akan perhati sesuatu keputihan atau tidak normal pada salah satu tonsil anda. Akibat daripada serpihan makanan yang tertinggal atau terlekat pada tonsil, lama-kelamaan ia akan menjadi tonsil stone. Sesetengah pesakit tidak menyedari keadaan ini, namun ada kes dimana pesakit kan mengalami kesakitan teramat sangat. Ia perlu dikeluarkan.

7. Ulser pada tekak.

Ini juga boleh ditemui di kalangan pesakit. Jangkitan kuman, traumatic cause dan sebagainya boleh menyebabkan ia berlaku. Periksa doktor jika anda alami maslah sakit tekak.

Kredit : Facebook Dr. Ezairy M.Sallih


Punca makan belacan boleh sebabkan sakit tekak bagi orang yang ada alahan je... MF ada alahan kepada makanan tertentu...


Lama tak makan sambal belacan kan... Tanggung la sendiri... Gelak kan diri sendiri la kan...

Apa pun... Redha je la.. Itu asbab dengan izin Allah.. Segalanya ketentuan Allah untuk hapuskan dosa kecil kita... #redha. 

2Ulasan

  1. belacan tu mmg rare pd yg ada alahan dan resdung ni...

    BalasPadam
  2. owh yeke. wawa kena tonsil aritu sebab makan manis banyak sangat.

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ