div id='header-inner'>

Bayam Goreng Tepung Bestari Bersama Cornflakes

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bayam Goreng Tepung Bestari Bersama Cornflakes  | Ni menu berbuka puasa untuk hari kedua.

Bila puasa ni, idea memasak mencurah-curah walaupun bahan memasak terhad. Itulah rezeki.

Lagipun bila puasa kita tak beriya nak makan.. Cukup yang simple dan mudah nak masak je...

Semalam simple menu... Ikan dan sayur bayam. Tengok daun bayam hijau yang kembang cantik je.. Terus datang idea nak buat bayam goreng tepung.

Mudah je nak buat bayam goreng tepung ni... Sebab MF guna tepung serbaguna cap Bestari atau Tepung Bestari.
Bayam Goreng Bestari Bersama Cornflakes


Bayam Goreng Bestari Bersama Cornflakes

Bahan-bahan


  • Daun bayam - cuci bersih-bersih
  • Tepung goreng bestari - ikut citarasa nak guna perisa apa... MF guna perisa Hot and spicy
  • Tepung gandum - untuk dicampur dengan tepung bestari sebab pedas sangat anak tak boleh makan nanti... Kalau guna perisa lain tak perlu tepung gandum ni.
  • 1/2 cawan air masak
  • Cornflakes - ramas tapi tak perlu sampai hancur


Cara membuatnya :


  1. Bancuh tepung bestari dengan air. Agak-agak la.. Jangan cair sangat dan jangan pekat sangat.
  2. Masukkan daun bayam dan gaul rata hingga kena kat semua daun bayam.
  3. Biarkan seketika.
  4. Sementara tu, campurkan tepung bestari, tepung gandum, dan cornflakes. Gaul rata.
  5. Untuk menggoreng, ambil daun bayam yang dah direndam tepung tadi, gaul dalam campuran tepung dan cornflakes dan goreng dalam minyak yang betul-betul panas.
  6. Bila dah kekuningan boleh angkat dan toskan.


Bayam Goreng Bestari Bersama Cornflakes


Nak cepat dan elakkan hangit semasa menggoreng...gaulkan semua daun bayam dalam campuran tepung dan cornflakes lepas tu baru goreng.

Ada orang goreng terus lepas rendam dalam bancuhan tepung. Boleh juga... Tapi cara tu mudah serap minyak. Jadi, MF guna teknik celup tepung dua kali untuk elak serap minyak yang banyak. Satu rendam tepung yang dibancuh.. Satu tepung serbuk.

Bila campur dengan cornflakes rasa lemak, manis pedas dan masin sebati... Campur dengan rangup tu... Aduiii... Sedap betul buat kerepek nak raya nanti... Tapi jenuh juga nak mencelup tu.. Hehe...

Dengan bahan yang simple... Dapat hasilkan menu ringkas semalam... Tapi buat sikit je... Kalau buat banyak boleh jadi kerepek untuk raya... Hehe

Selamat mencuba.. 

Catat Komen

2 Ulasan

  1. aduhh terliur pulak tapi tak reti kalau bab celup tepung ni. Selalu sangat gagal

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)